selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 18:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lite OT, men jag hittade ingen bättre plats för inlägget.

Jag har scannat igenom tråden om akustik och efter ett par sidor var fajten i full fart :-) Eftersom jag dels sett liknande utveckling på andra håll, dels varit inblandad själv, har jag funderat på hur den hetsiga diskussionen uppstår. För det gör det nämligen ytterst sällan i verkliga livet. HiFi-nördar kan sitta i timmar och diskutera huruvida en kabel ska vara uppbyggd av runda eller fyrkantiga element, utan att någonsin höja rösten...

Jag tror det till stor del beror på att i ett forum finns det bara texten att tillgå. Alla de övriga kommunikationsmedlen man kan moderera med (gester, tonfall, samspelet med de man talar med) finns ju inte till förfogande. Dessutom känns det skrivna mer definitivt än det muntligt sagda. Om jag i ett sällskap säger att 90% av alla politiker är korrupta, tas det troligen med en klackspark och för vad det är - i det sammanhang det framförs. Om jag här i forumet skriver att 90% av alla politiker är korrupta, finns här säkert någon som arbetar som politiker och genast kräver en förklaring samt bevis på mitt påstående.

Vad som är skrivet, är skrivet. Det vill säga, man kan alltid läsa om, backa och börja fundera på vad "som egentligen menas". Därför ger det skrivna större intryck än en flyktig kommentar.

Alltså, när man diskuterar i ett forum ser jag det som positivt att man:

1) Noga tänker igenom vad man skriver. Kan någon missupfatta texten och känna den som ett påhopp?

2) Var noga med att använda rätt uttryck. Någon skrev (inte ordagrant men i betydelsen) "det spelar väl ingen roll om jag använder fel ord, alla jag umgås med använder samma ord och vet vad jag menar". Kanske det, men inte här. Vi känner inte varandras kompisar. Skriv inte CD om du menar en cd-spelare, skriv inte dvd-skiva om du menar en DVD, osv.
Det spelar faktiskt roll vad man skriver! Jag har skrivit det förr, men här kommer det igen; Vem hoppar du helst i säng med? En lång hårig sjuk syster eller en långhårig sjuksyster?

3) Mjuka upp texten genom att använda uttrycken "ja tror", "jag tycker", "har uppfattat det som" - istället för att klämma till med "så här är det, därmed basta". Jag menar, även de bästa, mest framgångsrika konstruktörerna när det gäller hifi (eller vad som helst) har ju ofta diametralt olika åsikter. Trots kanske mångårig forskning och utveckling. Inte så konstigt att vi här på forumet har olika åsikter. Men slå det inte i huvudet på varandra! Även på ganska hög teknisk nivå handlar det just om åsikter, låt oss inte glömma det. Även om man kan backa upp ett påstående med naturlagar, tekniska data osv, finns det alltid andra synsätt som kan hävda motsatsen till det man tycker sig kunna bevisa.
Lite blygsamhet skadar aldrig, även om den är falsk 8)

4) Det finns ett utmärkt komplement till enbart text här, nämligen :) :o :twisted: - använd dom!

5) Använd inte reptilhjärnan när du läser ett inlägg som du uppfattar som totalt fel eller som ett påhopp. Fundera på vad som ligger bakom och ställ gärna en motfråga; "Menar du att...?"

6) Det viktigaste, håll dig till tråden.


/ B (som genast ska börja leva som han lär :lol: )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 13:08 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tycker punkt fem är mest central, bara för att ett inlägg kan tolkas på ett dåligt sätt hade förmodligen författaren en god baktanke. Man måste då inte utgå från att det var meningen utan kan ju se genom texten.

Efter ett tag lär man sig ju också (gör jag iallafall) hur olika personer skriver och formulerar sig så man vet att det kan tolkas på ett visst sätt men förmodligen var menat på ett annat...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bra inlägg!
En annan orsak är att vi diskuterar saker som inte har givna svar, då allt är personliga ståndpunkter. Man bara tycker olika!

Ett exempel är Ninka vs. Katan...
Finns fler är en åsikt!

Till skillnad från obestridliga fakta...
Som SAAB vs. Volvo där det ju alltid är någon IDIOT som inte fattat att SAAB är guds svar till mänskligheten. O ni IDIOTER som INTE fattat någonting skulle UTERSLUTAS från forumet. :twisted: :twisted:
Ja ni fattar vad lätt det är att bli ovänner :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 16:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Första varningen på forumet delas härmed ut, att påstå att en ful Saab är bättre än flashig Volvo, där går gränsen för vad jag kan acceptera! :twisted:

:lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
nä nä ni har fel båda två Opel ska det ju vara såklart :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 16:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
:? Du måste skämta!? :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 16:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hepcat wrote:
nä nä ni har fel båda två Opel ska det ju vara såklart :D
Heder Hepcat, antar att du kör Speedster!
En sportbilsgalning som jag bara ÄLSLKAR den, i turboversion är den ännu bättre.
Precis som i HIFI, det enkla är det bästa :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Okey jag skämtar men bara att Opel kan duga om man inte har råd till en riktig bil "Buick" :D

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
nä tyvärr ingen speedster men väl en Rekord Berlina Sprint 2000 77a och en Opel Rekord (olympia)PII från 62

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 16:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
...tillbaka till ämnet i tråden kanske... (för det är ett väldigt bra sådant)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
*suck*... nu måste moderatorerna modereras också... undra på att det inte är någon ordning här!

:lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tja liiite moderering är nog inte fel. Jag kan lätt komma på ett par tillfällen där jag tycker utebliven moderering var ett dåligt och fegt beslut.... freedom of speech i all ära, men till slut har man usenet.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 17:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
daniel.n, du får gärna komma med feedback när du tycker att något hanteras fel på forumet! Du har rätt i att det är ganska 'högt i tak' här på forumet, och om det kan hållas så utan att det blir kaos av det hela är det trevligt. Kan också komma på några tillfällen då åtminstone jag valt att inte moderera inlägg medan de solklart hade modererats direkt på t.ex. HF.nu (något säger mig att vi tänker på ungefär samma inlägg dessutom ;)). Jag tycker att det är bättre om användarna kan komma överens istället för att övertramp modereras (givet att de inte är alltför grova naturligtvis). Men du har kanske rätt, alltför mycket ska inte få släppas igenom. Som sagt, du får gärna komma med feedback.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 18:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Bra påpekanden från upphovsmannen. Helt med min åsikt.

Men vad jag tycker man borde lägga till är detta.

Skriv på ETT språk i taget och inte på svenska och engelska samtidigt. (Om man befinner sig på ett Svenskt forum för ett exempel)

Varför inte bara engelska ELLER svenska? Blir bättre FLYT i texten. :wink: :lol:

henriklh:

Det vet ju ALLA att moderatorer är det värsta packet på att inte hålla sig till saken när de är med i diskussion. :twisted: :twisted: :wink: :wink: :lol: :lol:

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Jag tycker att det modereras helt ok på detta forum och det är väldigt sällan som det blir direkta personangrepp.

Att åsikterna går helt i sär i bland känns bara sunt tycker jag... för tyckte alla likadant skulle det nog bli rätt så korta och torftiga trådar.

Det här tycker jag är viktigt!

- Ta inte åsikter som skiljer sig från dina egna som personangrepp. Var inte rädd för att stå för dina egna åsikter men bli inte förb?nnad om någon tycker annorlunda :?
- Var ödmjuk! I bland har man en dålig dag... men då kanske man skall låta bli att svara i trådarna (gå ut och ta en stärkande promenad) också och återkomma när man är på gott humör igen.

När det gäller att inte skriva på svengelska och att vara tydlig och inte skriva CD i stället för cd-spelare så tycker jag att det är mindre viktigt!
Viss nivå kan man ju försöka hålla men det får inte samtidigt bli för strikt.

För en svensk Linn fantast så finns det inget bättre forum :!:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited