selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Tue Aug 10, 2010 23:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
hmm Pekka, du borde få ut DTS (core) samt DD (core) från blurayspelarens elektriska coax som du kan plugga in direkt i Exotik.

Alla DTS-HDMA spår innehåller ett högbitrate DTSspår (1500Kb/s ungefär) som körs ut över coaxen. Ska vara samma för Dolby TrueHD vad jag förstått.

Testat detta med din panna? Kan nog bli så att du faktiskt får bättre ljud på det viset än om du kör analogt ut från pannan över dom usla Dacarna i den även om ljudet är "högupplöst".

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun Aug 22, 2010 19:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Ringhelm wrote:
köp en PS3 - du får en helt ok spelare + spelkonsol
lätt att underskatta som en leksak, men så är inte fallet

// j o h n

Håller med.

Med bluray är den "state of the art".

Uppskalingen för dvd innehåller dessutom mjukvarubaserad sådan, och är ofta mycket bättre än en standard-dvd:s uppskalning. Ingen "digital oro" här inte.

HDMI-utgången håller mycket, mycket hög klass, vilket inte är så vanligt.

Men den låter dåligt via analoga utgången. Den digitala är helt OK för film.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun Aug 22, 2010 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
PS3an blev klart bättre med Kinos som försteg men den har ändå långt kvar till Unidisc standard. Kan bero på att unidiscen också blev klart bättre med Kinos som försteg.

Jag vill ha en Blu-raySpelare som kan levera bättre Film/Musikljud via blu-ray än vad UnidiscSC gör på DVD.

Har hört flera som är betydligt mer tekniska än mig, som menar att HDMI tillför mer störningar ljudmässigt(jitter osv) än vad de nya formaten ger glädje.


Jag vill ha en blu-ray som kan dekoda av formaten riktigt bra. Som levererar de genom bra analoga utgångar. Jag behöver inte kunna streama film då jag inte byter film mitt i mina val som det kan bli med musik skivor.

Har någon hört vad Oppo 83 nuforce edition kan leverera?


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
BUMP efter 4 år.
Ja vad har hänt?
Helt klart verkar inte BD-formatet dö som det spekulerades om i gamla trådar från 2008/9...

De dyrare mediaspelare som nu finns fokuserar på musik, inte film. Dvs som Linn DS. Linn fattade alltså rätt beslut för 8år sedan! Imponerande.

Dagens billiga mediaspelare fokuserar på film. Och om man söker på nätet verkar de som vill ha kvalitet på bild/ljud föredra dyra/välbyggda BD-spelare, som numera även kan spela musik från NAS.

Även om trenden är tydlig (streaming av musik o film från Nätet) så verkar alltså de som vill ha KVALITET på musik o film, föredra lokala lösningar!
Återigen - Linn gick rätt väg!

Så...vilka är de bra BD-spelarna idag om man vill ha en musikalisk spelare som fixar DVD/BD?
Har en Pioneer BDP-51FD som är hyggligt musikalisk på film, men nu har ju utvecklingen gått framåt sedan den var ny...

Nu när Oppo hunnit med att uppdatera sina spelare ett antal gånger, finns det beggade till mer intressanta priser än förr...
Funderar på beggade Oppo-95 vs Oppo-103 som man kan få för rimliga slantar. Eller en äldre highendspelare från Denon/Marantz/Pio.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 13:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Sportis.

Jag har ju kört med lite olika "High End" Marantz DVD & Blue-Ray spelare genom åren och jag har gillat dem skarpt.

Länge så var det en 7006:a, som stod för underhållningen, men nu har den mött sin överman i form av OPPO 105:an.

Jag har provat det mesta som finns på marknaden men alla andra var klart sämre, framförallt på musik.

Dock måste man se upp med default inställningarna till stereoutgångarna på OPPOn, för den låter rejält illa innan dessa är omställda, från nåt Downmix defaultläge som suger rejält.

OBS den spelar inte ISO-filer pga filmbolagen, troligen inte uppskattar sådant, övriga filer funkar kanonbra.

Jag rekommenderar den verkligen helhjärtat :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Nu har det ju kommit en ny 105:a
http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp- ... rview.aspx
Undrar om ljudet blivit bättre också, eller är det bara bilden?

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tendaberry wrote:
Nu har det ju kommit en ny 105:a
http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp- ... rview.aspx
Undrar om ljudet blivit bättre också, eller är det bara bilden?
Bara en extra "bildförbättrare". Tveksam finess, men någon ska de ju göra för att sälja nya apparater :roll:


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 15:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
Hej Sportis.

Jag har ju kört med lite olika "High End" Marantz DVD & Blue-Ray spelare genom åren och jag har gillat dem skarpt.

Länge så var det en 7006:a, som stod för underhållningen, men nu har den mött sin överman i form av OPPO 105:an.

Jag har provat det mesta som finns på marknaden men alla andra var klart sämre, framförallt på musik.

Dock måste man se upp med default inställningarna till stereoutgångarna på OPPOn, för den låter rejält illa innan dessa är omställda, från nåt Downmix defaultläge som suger rejält.

OBS den spelar inte ISO-filer pga filmbolagen, troligen inte uppskattar sådant, övriga filer funkar kanonbra.

Jag rekommenderar den verkligen helhjärtat :mrgreen:

Mvh MRTweak
Framför allt på musik :wink: Har ju en DS så det kommer jag aldrig att nyttja.

Hur musikalisk är den på DVD/BD via 2-kanal ut? Någon annat kommer den inte att användas till.

Och vilka har du testat som är sämre?
Du lovprisade en Marantz 8002 för 5år sedan vill jag minnas...

Har du jämfört din Oppo105 mot andra Oppo?
105 är för dyr för mig. Min prio är 2-kanalprestanda från DS.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Oppon93-105 visar bra bild på blu-ray, annars hypad, finns inga spesiellt bra som jag kjänner till blu-ray spelare, om man har höga krav, jag har testat måååånga nu senast Denon DBP-A100. Hade både oppo 105 och spesiellt 95 länge hemma, de är ok med en bra prossesor...


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 18:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej någon 8002:a har jag inte haft, men däremot DV9600, BD8004 samt nu senast BD7006.

Jag har provat Oppo 93, 95, 103 och 105:an, som jag därefter köpte, eftersom den var den första BR som tvålade till 7006:an.

Jag har även testat Cambridge BD751 och BD752:an, samt diverse Denon spelare och nån Primare.

Utbudet på lite bättre Blu-Ray spelare är lite glest nuförtiden. De flesta "Svensson" tror ju att 500 kronor är fullt tillräckligt utlägg för en ny & bra Blue-Ray spelare :x

Som streamer är 105:an iaf hyfsad, men jag blir ju som bekant, inte ens speciellt upphetsad utav en Klimax DS heller :wink:

Det här är ju en spelare som glatt återger CD, SACD, DVD, DVDA samt BLUE RAY AUDIO i stereo eller 5.1 (7.1) lite beroende på vad som finns på skivorna.

Så det är "skivmusikprestanda" jag pratar om.... :D

Den har även sk Asyncron USB ingång, bra DAC:ar + massa in och utgångar.

Fantastiskt bra och lätt navigerade menyer/GUI. Belyst fjärr :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bilden är bra.

Det enda som jag har gjort för övrigt är att byta nätkabel och tweaka underlaget med en SSC platta.

Kör med en HDMI-utgång till TV:n och den andra till projen.

Kör audio både analogt och digitalt till AK kontrol med lite Linn Black.

Jag är super nöjd och Darbee finessen, som kommit på den senaste årsmodellen, känns totalt onödig&överflödig på en kalibrerad installation.

Det är ju inte alls dåligt ljud på en 103:an, för 7 tusen, men du får ju inte några maffiga SABRE Dacar, om du inte slantar upp ca 15 tusen på en 105:a.

Vi rutinerade LINN missbrukare kommer väldigt sällan så billigt undan när vi handlar skotska prylar :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 19:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Quote:
Kör audio både analogt och digitalt till AK kontrol med lite Linn Black.
......
Det är ju inte alls dåligt ljud på en 103:an, för 7 tusen, men du får ju inte några maffiga SABRE Dacar, om du inte slantar upp ca 15 tusen på en 105:a.
Men om du kör digitalt, tillför 105 något jämfört med 103 ? Själv har jag en Kinos och köra enbart digitalt torde väl duga.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri Apr 18, 2014 22:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
Hej någon 8002:a har jag inte haft, men däremot DV9600, BD8004 samt nu senast BD7006.

Jag har provat Oppo 93, 95, 103 och 105:an, som jag därefter köpte, eftersom den var den första BR som tvålade till 7006:an.

Jag har även testat Cambridge BD751 och BD752:an, samt diverse Denon spelare och nån Primare.
Tack för feedback!
Bara kollar, ovan ranking är avsende hur musikaliska de är på 2-kanal analogutgången med DVD/BD-skivor eller hur?

ok 105 är bäst med 7006 på andra plats, men hur skulle du ranka resten?


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat Apr 19, 2014 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ett riktigt bra budget alternativ är WD TV HD Live för 799kr som är en bra mediaspelare, dock vart det en oppo 103 för mig som slår wd på ljud och bild men jämför man pris prestanda så är WD ett bättre alternativ

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... cgodOgMA3w

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat Apr 19, 2014 10:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen Sportis, att ranka de övriga spelarna blir ju mest bara en gissning eftersom jag inte haft tillgång till dem samtidigt.

Men alla jämfördes ju iofs emot 7006:an så min gissning blir att 103:an kommer därefter, men sedan har jag ingen aning.

Jag gillar dessutom 103:an på fler sätt då den delar nästan all funktionalitet med 105:an, GUI, Fjärr anslutningar etc.

Som svar på Stefans fråga, så är vitsen med att ansluta en bra BR, både analogt och digitalt, att det ger en valfrihet att välja de analoga utgångarna om filmen har de senaste HD ljudspåren på skivan eller välja den digitala ingången om det ger bättre resultat på gamla DVD filmer. Linns bioförsteg är ju bra men inte speciellt moderna precis. Naturligtvis så har jag även BR spelaren ansluten till CD ingången analogt.

Jag har ju en litet LINN museum, så jag har både IKEMI & Karik/Numerik tillgängliga, men känner inget behov av att koppla in dem i stället för OPPO 105:an.

Till sist, prova grejerna själv men kom ihåg, att default direkt ur lådan så så suger den fett, men rätt inställd är den en mycket bra musikspelare på skivor, men dessutom på t.ex. HD Utube filer 8)

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat Apr 19, 2014 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja visst är det ultimata att testa hemma men om man köper beggat är det lite trixigare.
Skiljer det bara lite prestandamässigt mellan 105 och de sämre tex 7006 och 103 93 osv kan jag ju köpa vilken som. Gör det det?

Är dessa kandidater det står emellan:
Beggade 103D och 95 för samma pris 6.5k
Ny 7006 för 4k (efterföljaren 7007, även den ny, för 6k)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited