selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri May 09, 2014 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
Du skall inte downmixa något alls utan köra med stereo ut på stereoutgångarna.
Koppla dessa till cd ingången på försteget och använd denna ingång vid all stereomusiklyssning. Både CD skivor och filer.
Har du bioförsteg koppla ihop alla 5.1 in och utgångar med 3 par Linn analog black eller bättre. Används till bio och multikanal.
Sedan så kan du ju fortsätta att koppla ihop HDMI eller koaxial digital RCA på respektive motsvarande ingångar.
Hej, för info, kommer enbart att testa DVD och BD-skivor, och det 2-kanal ut.
Musik använder jag ju min DS till.
Återkommer med intryck


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun May 11, 2014 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Lite OT kanske, men får man inte ännu bättre resultat om man rippar sina BD-skivor till disk, och sedan spelar upp dem via dator eller mediaspelare? Kör man stereo kan man då också köra ljudet via sin Linn DS med hjälp av Songcast.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri May 23, 2014 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
MRTweak wrote:
...
Nästa helg ska jag få låna en 103 o 105.
Har tankat ned manualerna och studerat. Jösses vad massa olika inställningar :shock:
I menyn "Audio Processing" finns undermenyn "Down Mix Mode" - tolkar jag dig o manualen rätt om jag ska ställa in i "Stereo" för att skicka 7.1 signalen till de bästa daccarna o sedan till stereoutgången?
.............
Hur gick det Sportis, blev det något hemlån? Och Supras nätverkskablar som diskuterads i en annan tråd?
Är klart intresserad av vad du kommer fram till men det är ju ingen brådska, blir inget bluray-inköp före semestrarna för egen del. Men vi kan ju ha lite olika krav på spelaren, i mitt fall så är kravet också att den skall klara att spela upp allt som jag använder en TVIX mediaspelare till.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri May 23, 2014 19:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Oppo-spelarna klarar inte DVD-ISO:s som Tvixen gör.

--
Skickat från min Xperia Z via Tapatalk 4

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat May 24, 2014 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stefan wrote:
Hur gick det Sportis, blev det något hemlån? Och Supras nätverkskablar som diskuterads i en annan tråd?
Är klart intresserad av vad du kommer fram till men det är ju ingen brådska, blir inget bluray-inköp före semestrarna för egen del. Men vi kan ju ha lite olika krav på spelaren, i mitt fall så är kravet också att den skall klara att spela upp allt som jag använder en TVIX mediaspelare till.
Jo jag testade bägge hemma för 2 veckor sedan.
Jämfört med min Pio har 103 sämre ljud men är mer musikalisk. 105 är bättre än 103 på allt.
DOCK...vissa skivor blir mer musikaliska på 103.
OBS bara testat DVD o BD.

Har en känsla efter att ha testat en hel del filmer att olika spår (DD, stereo, DTS etc), att spelarna är olika bra på att återge dessa.
Och det skiljer även mellan DVD o BD.
Klart frusturerande att inte EN spelare är bäst på allt HELA tiden.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat May 24, 2014 19:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Sportis, låter lite skumt att 103:an är bättre ibland? Kan ju vara en inspelningsfenomen?
Jag är bara mer och mer nöjd med min 105:a :mrgreen:

Men som sagt ISO filer är spärrade i både 103 och 105:an, men fy fan vad bra MKV oh AVI filer funkar. :D

Både 720P och 1080P funkar fantastiskt bra, bild och ljudkretsarna är makalöst bra och inte särskilt kräsna :wink:

Jag kör med en 1 Tb 2,5 " HDD via USB och vilket filmflyt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jag lovar att du inte kommer att ångra dig, jag är jättenöjd.

Provade du att byta till LINN nätsladd?

Lycka till!

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Wed Aug 13, 2014 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Bumpar detta. Ha nu sålt min Unidisk SC och skall införskaffa en tillräckligt bra Blu-ray. Besök idag på HembioConsult i Lerum/Stenkullen.
Kollade på film med Oppo 103 och en Sony projje runt 28K. Bilden imponerade helt klart. Ljudet funkade bra för film. Både ljud och bild på HDMI ut från Oppo. Kollade på lite Musik-BD, musikaliskt var det väl ingen större höjdare.

Tyckte vi skulle kolla vad grejerna gick för som musikspelare i 2-kanal analogt ut. Nätverket strulade så vi fick spela CD. En, tror jag, hyfsat dyr Marantz integrerad och System Audio högtalare. Först ut var Oppo 103. Det var kasst! Helt dött musikaliskt och ljudmässigt hängde det inte alls ihop heller. Tänkte, är det stereon som är så här dålig? In med Oppo 105D och det var ju verkligen stooor skillnad! Nu blev det plötsligt musik och man kunde börja digga. Ljudmässigt var det också mycket bättre.

Var intresserad av Marantz UD7007 som dom också säljer. Han menade innan att den inte kan matcha Oppo bildmässigt. Den kopplades i alla fall in och jämfördes med 105D som CD-spelare. Ljudmässigt var det väl ett lyft jämfört med 103 men musikaliskt var det egentligen lika dött och tamt.

Lite klokare blev man av det här kanske men jag har svårt att motivera priset för 105 då jag inte alls kommer att lyssna på någon musik som det inte finns bild till. Mitt Kinos har ju digitala ingångar och det kan kanske hjälpa 103 att leverera musik från mina DVD men någon gång byter jag försteg och då är det beg KK eller Sagatun som gäller dvs inga digitalingångar mer. 105 har ju då digitala ingångar för Satellit-Box och TV.

Finns det så mycket mer värt att kolla på? Cambridge 752BD är väl en som bör undersökas i alla fall. Oppo 103 har jag verkligen ingen lust att köpa med den CD-prestandan, samma med UD7007.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Wed Aug 13, 2014 19:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Stefan.

Prova absolut själv men Cambridge 752:an, är ju bara en Oppo klon, som inte lät särskilt roligt hemma hos mig iaf.

Tänk på att "default läget" för Audio processing, låter skit på OPPO, så det måste absolut ställas om/kontrolleras, innan man kan uttala sig om ljudkvaliteten, gäller främst 105:an men även 103:an, då de har samma menyer.

Lycka till MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Mon Aug 18, 2014 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Lägligt dök det upp en ett år gammal Oppo 105 på blocket så i lördags var jag till Älvängen och köpte den. Jo, den här är bra! Den når väl inte riktigt upp till Unidisk SC i musikalitet från DVD/CD men jag tycker den är väldigt bra. Den kan ju så mycket mer också. Streama från USB och nätverk, spelat upp allt jag testat. Den kan ju ta fram musik ur såna här filer på ett helt annat sätt än min TVIX. Den enda sura är att den inte grejar DVD-filer (DVD rippad till VIDEO_TS-filer).

Kör analogt till Kinos med Linn silver. Det låter bäst på både musik-DVD och film. Fast jag har ingen riktigt bra digital coax så det finns nog mer att hämta där. Men det känns ändå som att det inte är värt att testa det så bra som analogt låter.

Testade att koppla Canal Digitals box till Oppos HDMI-in, ljudet går sedan vidare analogt. Stort lyft mot toslink från boxen till Kinos. Nu skall man nog inte dissa Kinos digitala ingångar, den här boxen låter inte bra på toslink. TVn's digitalbox låter bättre och det gjorde också Telias IPTV-box. Men det här blev det klart bästa TV-ljud jag hört hemma. Kul! Bilden blev bättre också via Oppo.

Jag förstår att det inte är lätt för dom som en gång har haft en Unidisk. Det finns nog helt enkelt inget som kan matcha vad gäller BD-spelare. Men det här är riktigt bra maskin för rätt rimliga pengar och jag tror inte det blir så värst mycket bättre oavsett pris.

Mitt eget system är rent 2-kanal trots 5.1-försteg. Kinos -> KCT -> 242


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited