selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 10:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun Apr 20, 2014 11:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen.

7007 har jag aldrig testat hemma, bara i butik, eftersom den har för dåligt med in och utgångar för mina behov.

Skall enligt uppgift ha bättre svärta (i bilden) och starta en aning fortare än 7006:an, bägge saknar belyst fjärr.

95:an låter klart sämre än 103:an, men det går att hitta programvara så den kan spela ISO filer från hårddisk.

103:an har fler bra in & utgångar samt att även en bra trådlös WiFi sticka medföljer i lådan.

Så som vanligt beror det lite på ditt framtida användningssätt, vilken som är bäst för dig.

Köp en 103a och gillar du den inte så borde den vara lättast att sälja vidare utifall du blir missnöjd.

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun Apr 20, 2014 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
PM skickat


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Mon Apr 28, 2014 20:52 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Sat Jun 06, 2009 21:41
Posts: 16
Hej!
Här återvänder man tydligen till en tråd jag sjäv skapat..

Äger för tillfället en Oppo BD-105EU som jag använder i ett stereosystem, den låter väldigt bra och är en kompetent mediaspelare för mkv etc.
------------------------------------------------
"Dock måste man se upp med default inställningarna till stereoutgångarna på OPPOn, för den låter rejält illa innan dessa är omställda, från nåt Downmix defaultläge som suger rejält."

-Jag märker inga bekymmer med 7.1 downmix-läget. Byter man till downmix stereo så försvinner ju mycket av dynamiken i filmljudet.
------------------------------------------------
Självklart vill jag ta allt till nästa nivå och då är frågan. Blir det bäst om man kopplar Oppon till en Lejonklou Tundra och använder den inbyggda volymkontrollen? .. eller köper en AVA media Maestro -50, men då vet jag inte hur jag ska reglera volymen eller hur det går med filmer som har DTS HD-ljudspår.

Tacksam för svar :)


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Mon Apr 28, 2014 20:52 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Sat Jun 06, 2009 21:41
Posts: 16
Till moderatorn. Det blev tydligen en dubbelpost. Ta bort denna. tack!
--------------------------------------
Hej!
Här återvänder man tydligen till en tråd jag sjäv skapat..

Äger för tillfället en Oppo BD-105EU som jag använder i ett stereosystem, den låter väldigt bra och är en kompetent mediaspelare för mkv etc.
------------------------------------------------
"Dock måste man se upp med default inställningarna till stereoutgångarna på OPPOn, för den låter rejält illa innan dessa är omställda, från nåt Downmix defaultläge som suger rejält."

-Jag märker inga bekymmer med 7.1 downmix-läget. Byter man till downmix stereo så försvinner ju mycket av dynamiken i filmljudet.
------------------------------------------------
Självklart vill jag ta allt till nästa nivå och då är frågan. Blir det bäst om man kopplar Oppon till en Lejonklou Tundra och använder den inbyggda volymkontrollen? .. eller köper en AVA media Maestro -50, men då vet jag inte hur jag ska reglera volymen eller hur det går med filmer som har DTS HD-ljudspår.

Tacksam för svar :)


Last edited by Contact on Sun May 04, 2014 22:18, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri May 02, 2014 22:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Contact.
Du har ju inte fått några svar på dina frågor och jag vet inte om de var ställda till mig, men du hade ju klippt ett citat från mig så vassego....

För det första, om du inte kan höra de mysko (jitter & tids och fas) fenomen som uppträder när man downmixar 8 kanaler till 2 så har du en riktigt dålig stereoanläggning/ installation eller bara en riktigt dålig hörsel.

Det kan ju iofs vara väldigt bra, för din plånbok eller så har du en fantastisk resa framför dig, med enorma förbättringar.

Pratar vi hi-end, så är den inbyggda volymkontrollen på OPPO 105:an ingen höjdare.

AVA Maestro har väl digitala ingångar och då kan du endast njuta av den sk DTS-core datan och den är jättebra, men inte the real deal. Jag njöt själv av denna data via en 5103:a och det var bra, men en AK kontrol via analoga ingångarna är klart bättre.

Annars så om du verkligen tycker, att downmixad ljudgröt från filmer, är bättre än stereospåret från samma film, så tar det ju bara 10 sekunder att välja/ställa in audio processing till Front L/R till audioutgångarna, när du skall lyssna på musik utan jitter och ytterligare tio sekunder, att återställa eländet när du vill titta på film igen :wink:

Egentligen så är en OPPO 105 enligt mig alldeles för tokbra för att kopplas ihop med så billiga prylar, så det känns lite som om du frågar vilka sorts cykeldäck som passar bäst till en Ferrari, Landsvägsracer eller Mountainbike däck :wink:

Lycka till :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun May 04, 2014 18:17 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Sat Jun 06, 2009 21:41
Posts: 16
MrTweak, tack så mycket för svaret!

När jag jämförde mellan 7.1 och stereo downmixing så vann 7.1. Testade inte ens LT/RT för jag trodde
det innebar enbart höger och vänster frontkanal på filmer. Borde ha läst på lite bättre.
Det är ändå lite knepigt hur seriösa oppo rekommenderar det halvkassa stereo downmixing när spelaren kopplas till
en stereoförstärkare..
Hursomhelst! Nu köres LT/RT och det är uppenbart bättre även på min enkla (classik movie/ino pip) anläggning.
Tack igen för nu finns ingen större orsak till uppgradering av mitt system :o

p.s.
Alla ni som har en oppo bd105/103 har väl testat ansluta tv:n/projektorn till HDMI 2 i stället för HDMI 1?
Bättre och naturligare bild att vänta.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun May 04, 2014 19:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Contact wrote:
MrTweak, tack så mycket för svaret!

När jag jämförde mellan 7.1 och stereo downmixing så vann 7.1. Testade inte ens LT/RT för jag trodde
det innebar enbart höger och vänster frontkanal på filmer. Borde ha läst på lite bättre.
Det är ändå lite knepigt hur seriösa oppo rekommenderar det halvkassa stereo downmixing när spelaren kopplas till
en stereoförstärkare..
Hursomhelst! Nu köres LT/RT och det är uppenbart bättre även på min enkla (classik movie/ino pip) anläggning.
Tack igen för nu finns ingen större orsak till uppgradering av mitt system :o
Nu blir jag lite förvirrad...
Om man kör 7.1-spåret från skivan men tar ut Höger o Vänster Fram - då missar man det som skickas till basen o centern - vad är då
"LT/RT" för något?

Förstod att ni tycker det blir dåligt att köra 7.1-spåret från skivan men låter spelaren mixa ned till 2-kanal stereo.
Dvs, man ska köra stereo-spåret från skivan!


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun May 04, 2014 22:16 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Sat Jun 06, 2009 21:41
Posts: 16
Det är lätt att bli förvirrad.
Oppon är en avancerad spelare som kan ställas in på många olika sätt.
Dessutom har den en särskild stereoutgång som ibland och ibland inte påverkas av inställningarna.
Många filmer har enbart flerkanalsljud och om man ska höra allt måste det mixas ned till stereo på ett eller annat sätt.
Frågan är vilket sätt som är bäst!? På en bra anläggning tar det säkert bara några sekunder för att höra vad som låter bäst.
En dag kanske man har råd med en sån anläggning.. :wink:


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun May 04, 2014 22:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen Sportis och Contact.

Kul Contact, att du nu kan njuta till fullo, utav vilken härlig musikförmedlare OPPON är, ingen liten skillnad direkt. :mrgreen:

Alltså OPPON har väldigt många anslutningar och vill man, att det bästa ljudet (från de bästa SABRE DACCarna) R & L skall skickas ut över de rejält kraftiga analoga stereoutgångarna R & L i stället för bara vid FR & FL vid de övriga 5.1(7.1) utgångarna, så måste man göra en liten inställning i GUI menyn för Audio Processing.

Så om man som i mitt fall har en hembio (5.1) så ansluts alla kanaler på det vanliga stället (FR, FL, C, Sub, SR, SL) för filmljud /multikanal musik.

CD ingångarna på försteget ansluter man till Stereoutgångarna på OPPON för när man vill lyssna på stereomusik.

I Contacts fall, så använder han bara stereoutgångarna.

Givetvis så är det helst "stereospåret", som han ska använda, men i mitt fall så kan jag använda, tre olika sätt beroende på vilket ljudspår som jag vill lyssna på och vilken sorts skiva det är (CD, DVD, DVDA, SACD, BLU-RAY, BR-Audio)

Mycket sladdar blir det :mrgreen:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun May 04, 2014 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:

Alltså OPPON har väldigt många anslutningar och vill man, att det bästa ljudet (från de bästa DACCarna) FR & FL skall skickas ut över de rejält kraftiga analoga stereoutgångarna R & L i stället för FR & FL vid de övriga 7.1 utgångarna, så måste man göra en liten inställning i GUI menyn för Audio Processing.

Så om man som i mitt fall en hembio (5.1) så ansluter övriga kanaler på det vanliga stället (C, Sub, SR, SL) men lämnar FR & FL tomma. De ansluter man i stället till Stereoutgångarna.
Nu är jag med, tack!

Jag o Linnofil jämförde våra BD-spelare ikväll. Min Pio BDP-51FD (6.5 år och 5kSEK) mot hans Asus BDS700 (ett år o nu 1550SEK)
Asus lite mer musikalisk och bättre bild. Lite sämre ljudmässigt- Och ljusår snabbare!

Som vanligt klar skillnad på hur man vänder elkontakten i uttaget.


Linnofil har jämfört en del spelare och valde Asus'en.
Jag har fått löfte att låna hem 103 och 105 till demo hemma från HBB. (osäker på om det blir med eller utan "D") Ska bli spännande! Bör spöa min Pio relält för att det ska kännas intressant. De är ju dyra. Känner en kille som har en Oppo 95 som får gå en match mot vinnaren av 103 o 105.
HBB är en riktigt bra butik! Kan inte rekommeneras nog mycket avseende AV-prylar.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun May 04, 2014 23:54 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Sat Jun 06, 2009 21:41
Posts: 16
Ursäkta för jag inte kan släppa det ännu.
I mitt scenario när jag enbart använder den dedikerade stereoutgången i ett 2-kanalssystem,
varför skriver de alls i manualen man ska välja stereo downmix när de samtidigt skriver
den dedikerade stereoutgången redan från början ALLTID mixar ned multikanal till stereo!?
Är det nåt med dynamikomfång och vad som lämpar sig bäst i vanlig stereoanläggning
jämfört med riktig hemmabio?


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Mon May 05, 2014 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Troligen för att "mannen på gatan" skulle bli förbryllad om de skriver att OM man ska ansluta Oppon med 2-kanal ska man välja 2-kanalspåret på BD-skivan.
7.1 spåret har ju mer information än 2-kanaler ju...typ 8)

Hur ska de skriva utan att riskera massa besvärliga frågor? Idag säljer finesser inte kvalitet.
Man får nog förstå att vi med "särskilda behov" tillhör en ytterst liten minoritet!


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Mon May 05, 2014 17:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej igen grabbar. Vad ni var otroligt snabba igår med, att läsa och kopiera text ur mitt svar.

Jag redigerade denna text inom fem minuter, då jag kom ihåg att den tyvärr var lite felaktig och gav lite tokiga resultat.

Jag kopplade först precis som jag skrev, men det är enligt den nya editerade lydelsen som jag har det inkopplat nu, dvs alla 5.1 och stereo utgångar måste användas.

Sorry för att jag klantade mig lite :wink:

Mvh MRTweak


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Mon May 05, 2014 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
MRTweak wrote:
Alltså OPPON har väldigt många anslutningar och vill man, att det bästa ljudet (från de bästa SABRE DACCarna) R & L skall skickas ut över de rejält kraftiga analoga stereoutgångarna R & L i stället för bara vid FR & FL vid de övriga 5.1(7.1) utgångarna, så måste man göra en liten inställning i GUI menyn för Audio Processing.
Hej ígen!
Nästa helg ska jag få låna en 103 o 105.
Har tankat ned manualerna och studerat. Jösses vad massa olika inställningar :shock:
I menyn "Audio Processing" finns undermenyn "Down Mix Mode" - tolkar jag dig o manualen rätt om jag ska ställa in i "Stereo" för att skicka 7.1 signalen till de bästa daccarna o sedan till stereoutgången?
Quote:
LT/RT – Left Total/Right Total. The centre and surround channels are mixed into the two front
channels according to the LT/RT matrix. A Dolby Pro Logic receiver will decode the two-channel
audio into surround audio.

Stereo - This mode down mixes multi-channel audio to 2-channel stereo output. For original
stereo content the output will not change. For original multi-channel content the surround and
centre channels will be mixed with the left and right front channels. This is recommended for use
with TV sets or stereo receiver/amplifiers
I undermenyn "Other Audio Processing Settings" finns även dessa inställningar i 105, antar att man under menyn "Stereo" ska välja "Down-mixed Stereo"
Quote:
Stereo Signal: To select the audio source that will be processed and sent out through the STEREO
and the XLR BALANCED STEREO audio terminals.

The available options are:Down-mixed Stereo – The stereo or down-mixed stereo signals are processed and sent out
from the dedicated stereo output terminals.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Thu May 08, 2014 18:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Aug 27, 2009 21:23
Posts: 274
Hej Sportis och ursäkta, att det dröjde med svaret.

Du skall inte downmixa något alls utan köra med stereo ut på stereoutgångarna.

Koppla dessa till cd ingången på försteget och använd denna ingång vid all stereomusiklyssning. Både CD skivor och filer.

Har du bioförsteg koppla ihop alla 5.1 in och utgångar med 3 par Linn analog black eller bättre. Används till bio och multikanal.

Sedan så kan du ju fortsätta att koppla ihop HDMI eller koaxial digital RCA på respektive motsvarande ingångar.

Lycka till och du kommer lätt att höra vad som låter bäst.

Får du problem så prova att ringa mig, du har ju redan mitt mobilnummer i arkivet för gamla meddelanden :wink:

Mvh MRTweak


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited