selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun Oct 25, 2009 22:11 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Sat Jun 06, 2009 21:41
Posts: 16
Hallå alla!

Linn har inga planer på spelare för Blu-ray, men jag har hittat 2 alternativ som verkar bra:

Oppo BD-831 som snart släpps i europa och Panasonic DMP-BD80.

Oppo har stöd för fler filmformat, är snabbare vid uppstart och har bättre bild vid uppspelning av vanliga DVD, men det finns en möjlighet Panasonic har ett bättre ljud.
Jag har bara möjlighet att använda analog ut för ljudet.

Någon som har vet något om dessa två eller har tips på andra spelare värd att kolla upp?

OBS! är inte intresserad av en playstation 3 då jag redan har en xbox 360.
dedikerade spelare är ändå oftast tystare och drar betydligt mindre ström.

tack på förhand!


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Mon Oct 26, 2009 09:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Jun 28, 2008 12:09
Posts: 26
Location: Östersund
Cambridge Audio har också en spelare på gång, dock inte förrän i slutet av 2009... Jag vet ju inte hur bra/dålig den blir, men jag tycker att de brukar göra rätt prisvärda grejer.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Mon Oct 26, 2009 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Ett hett tips är t.ex. Denon: DBP 4010 UD, som spelar BluRay, SACD, DVD-Audio och CD. Om man inte behöver det är nog BD80 ett bra val. Annars släpper även Panasonic snart en BluRay hårddisk-recorder med dubbla satellitmottagare...

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri Dec 25, 2009 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Väcker denna tråd till liv.
Nå finns det någon musikalisk BDspelare?
Ska även fixa deinterlacing bra så DVDskivor återges med kvalitet.

Vore även praktiskt med inbyggd TV tuner så man kan få TVbild ill projjen...


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Fri Dec 25, 2009 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
har provat pioneer,samsung,marantz alla har bra bild men ljudet är inget för en Linnist, det enda lösningen som jag ser det är att Linn kommer med ett försteg med HDMI så man kan skicka ljudet och Linnförsteget tar hand om avkodningen, för allt jag testat med dacar i BD spelare suger, det har alltid blivit bättre att skicka singnalen digitalt in i exoticen än att köra analogt in från bdspelaren trots bättre ljudformat

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Har hört att Linn definitivt inte släpper någon Blu-Ray spelare, men att det är försteg med HDMI på gång. Läste även i Stereoplay att de arbetar på software som gör att man kan mata in analoga källor i nätverket; Majik DSi t.ex. har redan en en AD-omvandlare.

Annars tror jag också att det är svårt att hitta musikaliska BD-spelare. Men digitalt in från min Panasonic i Kinosen låter det rätt ok.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 06:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
problemet som jag tycker är när det inte finns DD eller DTS utan bara true hd eller DTS HD då får man bara ut 2 kanaligt ljud om man inte skickar det analogt

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tendaberry wrote:
Har hört att Linn definitivt inte släpper någon Blu-Ray spelare, men att det är försteg med HDMI på gång. Läste även i Stereoplay att de arbetar på software som gör att man kan mata in analoga källor i nätverket; Majik DSi t.ex. har redan en en AD-omvandlare.

Annars tror jag också att det är svårt att hitta musikaliska BD-spelare. Men digitalt in från min Panasonic i Kinosen låter det rätt ok.
Bra att linn inte lägger resurser på BDspelare, Unidiskarna höll på att knäcka företaget.
Dessutom är ju SKIVspelare gammal teknik.
Vi väntar ju på att Linn ska släppa en DSmovie!

Vad vet du om försteget med HDMI? Känns som ett mellansteg tills DSmovie kommer.
Köpa ett nytt Linnförsteg med HDMI avkodning som bara används för film (kopplat till KK) tänker jag inte göra. Det blir ju gammalt den dagen DSmovie kommer, eller hur?
Öppnar en ny tråd om hur man ska övervintra tills DSmovie kommer.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
nja, om det kommer en streamer som typ akurate/klimax så kommer man ju skicka ljudet med HDMI till försteget, sen finns det ju en massa andra fördelar med hdmi på försteget att man kan använda den som videoväxel och länka tv-spel,sattelitemotagare,dator och alla andra grejer så behöver man bara en slad till bildkällan

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 17:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Tendaberry wrote:
Ett hett tips är t.ex. Denon: DBP 4010 UD, som spelar BluRay, SACD, DVD-Audio och CD. Om man inte behöver det är nog BD80 ett bra val. Annars släpper även Panasonic snart en BluRay hårddisk-recorder med dubbla satellitmottagare...

Björn

Denon kan råka göra helt ok musikaliska grejer om dem har en bra dag!!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
pekka71 wrote:
nja, om det kommer en streamer som typ akurate/klimax så kommer man ju skicka ljudet med HDMI till försteget, sen finns det ju en massa andra fördelar med hdmi på försteget att man kan använda den som videoväxel och länka tv-spel,sattelitemotagare,dator och alla andra grejer så behöver man bara en slad till bildkällan
Om nu ljud/bild skickas från "en streamer som typ akurate/klimax" med HDMI kabel till försteg för att där avkodas, hur menar du att streamern skulle funka?
DSteknologin är ju något helt annat.

Min gissning är att DSmovie kodar av och skickar 7.1 ut analogt till försteg (alt inbyggt försteg/processor) och bild via HDMI till projje/TV.

Att Linn utvecklar försteg med HDMI är ju för att ersätta Kinos/Kisto och innebär att man fortfarande matar det med "icke DS teknologi", dvs en traditionell DVD/BDspelare.
Alternativt har försteget inbyggd DS och kan således matas med HDMI eller via Ethernet/NAS för optimal prestanda.


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 20:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jul 20, 2005 12:42
Posts: 222
Location: Göteborg
köp en PS3 - du får en helt ok spelare + spelkonsol
lätt att underskatta som en leksak, men så är inte fallet

// j o h n


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sat Dec 26, 2009 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
pekka71 wrote:
nja, om det kommer en streamer som typ akurate/klimax så kommer man ju skicka ljudet med HDMI till försteget, sen finns det ju en massa andra fördelar med hdmi på försteget att man kan använda den som videoväxel och länka tv-spel,sattelitemotagare,dator och alla andra grejer så behöver man bara en slad till bildkällan
Om nu ljud/bild skickas från "en streamer som typ akurate/klimax" med HDMI kabel till försteg för att där avkodas, hur menar du att streamern skulle funka?
DSteknologin är ju något helt annat.

Min gissning är att DSmovie kodar av och skickar 7.1 ut analogt till försteg (alt inbyggt försteg/processor) och bild via HDMI till projje/TV.

Att Linn utvecklar försteg med HDMI är ju för att ersätta Kinos/Kisto och innebär att man fortfarande matar det med "icke DS teknologi", dvs en traditionell DVD/BDspelare.
Alternativt har försteget inbyggd DS och kan således matas med HDMI eller via Ethernet/NAS för optimal prestanda.
Vet inte hur det är med kinos/kisto men akurate och exotic har bara 5.1 analog in så då blir det inte fullt stöd för hd formten, sen om man skickar singnalen analogt får man ingen onscreen vilket jag då saknar att man bland annat kan se volymen på skärmen samt inställningar till försteget

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Sun Dec 27, 2009 00:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Tendaberry wrote:
Läste även i Stereoplay att de arbetar på software som gör att man kan mata in analoga källor i nätverket; Majik DSi t.ex. har redan en en AD-omvandlare.
Om jag förstår dig rätt menar du att jag skulle kunna spela på tex en Lp12a som jag kopplar analogt till försteget sedan skickar jag över ljudet digitalt via nätverket och spelar upp musiken på ett annat ställe mha en ds?
pekka71 wrote:
Vet inte hur det är med kinos/kisto men akurate och exotic har bara 5.1 analog in så då blir det inte fullt stöd för hd formten...
Kisto har 7.1 in.
pekka71 wrote:
...sen om man skickar singnalen analogt får man ingen onscreen vilket jag då saknar att man bland annat kan se volymen på skärmen samt inställningar till försteget
Inte nödvändigtvis, försteget kopplas ihop med dsen via RS232. Så tex dsen vet om volymen ändras och kan visa det på skärmen.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject: Re: Bra Blu-rayspelare?
PostPosted: Thu Feb 11, 2010 00:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
har köpt en Panasonic BD80 och den funkar över förväntan, riktigt bra bild hyffsat ljud över de analoga ingångarna, inte unidisc klass men helt ok, lite seg kanske ,em hyffsat billig 2800 kr och då får man ut de nya ljudformaten även på Linn :)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited