selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 11:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 01:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
OTTO wrote:
Jag upplever ninka som en högtalare för alla, lätt för att ställa upp och låta hyfsat, vettigt pris och passar in i de flesta system. Dock så känns det som att det tar stopp ganska fort om man lastar på lite värre grejer framför. Där känns det som att katan kör ifrån ninka ganska rejält.
Håller på nåt vis med om det. Bättre grejer innan Ninka blir alltid bättre. Men med Katan så tappar man oftare hakan.

En god vän sa så här: "Ninka är roligare, men Katan är bättre". Låter motsägelsefullt, men jag håller med. Helt klart ett väldigt personligt beslut.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 01:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Äsch, inte får man lämna sina Ninka...det är ju hädelse :twisted:

Skämt åsido, jag är nyfiken på kombinationen pga att jag faktiskt aldrig hört den! Får se om jag upplever samma skillnad som du gör. Jag har svårt att tro att det skulle kunna vara bättre än Ninka, men jag är ju sådär fånkär också. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Ayn wrote:
Äsch, inte får man lämna sina Ninka...det är ju hädelse :twisted:

Skämt åsido, jag är nyfiken på kombinationen pga att jag faktiskt aldrig hört den! Får se om jag upplever samma skillnad som du gör. Jag har svårt att tro att det skulle kunna vara bättre än Ninka, men jag är ju sådär fånkär också. 8)
ayn fullregister kallas det :wink: pallra dig nu till highfidelity å lyssna...kanonbra blir det


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
OTTO wrote:
Jag upplever ninka som en högtalare för alla, lätt för att ställa upp och låta hyfsat, vettigt pris och passar in i de flesta system. Dock så känns det som att det tar stopp ganska fort om man lastar på lite värre grejer framför. Där känns det som att katan kör ifrån ninka ganska rejält.
Jag tycker Ninka var hopplösa att ställa upp, Katan är mycket lättare att hitta en bra position för. På High Fidelity sa de så här när det gäller kringutrustningen till Ninka:

"Ninka låter bättre än t.ex. Kaber med billigare kringutrustning men ger man Kaber bättre steg och bättre signal har Ninka inte en chans med motsvarande kringutrustning."

Kanske att det är på samma sätt med Katan då, jag tyckte inte Ninka hade en chans mot Katan med ett LK140, har dock inte testat med LK85.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 10:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Förresten MC, har du placerat Sizmiken själv eller har en handlare gjort det åt dig?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
fredde wrote:
Jag tycker Ninka var hopplösa att ställa upp, Katan är mycket lättare att hitta en bra position för. På High Fidelity sa de så här när det gäller kringutrustningen till Ninka:

"Ninka låter bättre än t.ex. Kaber med billigare kringutrustning men ger man Kaber bättre steg och bättre signal har Ninka inte en chans med motsvarande kringutrustning."

Kanske att det är på samma sätt med Katan då, jag tyckte inte Ninka hade en chans mot Katan med ett LK140, har dock inte testat med LK85.
Tar man Kaber som exempel så kan dom låta riktigt uselt om placering och utrustning inte riktigt stämmer, detta verkar inte Ninka lika känslig på. Men å andra sidan så har dom inte, som du påpekar, samma utvecklingspotential tyvärr. Detta, att vem som helst kan få ett vettigt ljud ur dom, kanske är ett trick för att få fler "normala" hifikunder inriktade mot linns produkter?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 10:35 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Opponera att jag skulle köra Katan med en Sizmik, skulle ni föredra aktiva Katan utan Sizmik eller passiva med? Ngn som gjort det jmfrlsen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 10:37 
fredde wrote:
Förresten MC, har du placerat Sizmiken själv eller har en handlare gjort det åt dig?
Jag har gjort det själv. Det tog säkert tio gånger längre tid än om min
handlare hade gjort det, men jag tycker att det var kul och värt mödan. Jag
kommer ändå ta hit handlaren i annat ärende, och då får vi se hur bra jag
har lyckats...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 10:44 
OTTO wrote:
Det här känns jättekonstigt?!? Varför vill du bekräfta ditt inköp med motiveringen "att det kostar nästan 30000 och då är det inte underligt att det blir bättre". Mkt märklig formulering, jag hoppas att viljan/önskan om en behagligare lyssning av musik stod bakom bytet.
Nej, jag bytte bara för att det är dyrare. :P

?!? ;)
OTTO wrote:
Jag upplever ninka som en högtalare för alla, lätt för att ställa upp och låta hyfsat, vettigt pris och passar in i de flesta system. Dock så känns det som att det tar stopp ganska fort om man lastar på lite värre grejer framför. Där känns det som att katan kör ifrån ninka ganska rejält.
Jag håller med dig, även fast jag tycker att Ninka är bättre än Katan på
vissa punkter innan Sizmik kommer in i bilden, då är racet över IMHO.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 11:31 
weezer wrote:
Opponera att jag skulle köra Katan med en Sizmik, skulle ni föredra aktiva Katan utan Sizmik eller passiva med? Ngn som gjort det jmfrlsen?
Aktiva Katan med Sizmik och låg delning på Sizmik.

Att göra Katan aktiva är viktigare om du har svaga steg, annars kan en
Sizmik vara ett bra komplement till Katan som är starkt drivna.

Jag siktar på aktiva Katan med 2st 2250 och Sizmik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
weezer wrote:
Opponera att jag skulle köra Katan med en Sizmik, skulle ni föredra aktiva Katan utan Sizmik eller passiva med? Ngn som gjort det jmfrlsen?
Aktiva Katan med Sizmik och låg delning på Sizmik.

Att göra Katan aktiva är viktigare om du har svaga steg, annars kan en
Sizmik vara ett bra komplement till Katan som är starkt drivna.

Jag siktar på aktiva Katan med 2st 2250 och Sizmik.
aktivt är alltid att föredra eftersom mer effekt passerar till högtalarna jämfört med ett passivt filter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 12:03 
Haakan wrote:
aktivt är alltid att föredra eftersom mer effekt passerar till högtalarna jämfört med ett passivt filter
Jo, men frågan var inte aktivt vs passivt, utan aktivt utan sizmik eller
passivt med sizmik, och finns det inte alls säkert vad som blir bäst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 12:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Synd att jag inte kan använda mina ninkakort att aktivera ett par katan, men inbyte av ninka+kort mot en Sizmik och köpa beggade Katan är en lösning. Sen biampa under tiden med 5125an och aktivera senare när jag får råd med kort/det dyker upp ett par beggade...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Haakan wrote:
aktivt är alltid att föredra eftersom mer effekt passerar till högtalarna jämfört med ett passivt filter
Jo, men frågan var inte aktivt vs passivt, utan aktivt utan sizmik eller
passivt med sizmik, och finns det inte alls säkert vad som blir bäst.
oavsett vad frågan är så är aktivt alltid att föredra, finns inte en enda nackdel, enda problemet som kan uppstå är väl att sizmiken är svår att integrera med högtalarens ljud, men det problemet uppstår ändå när dom drivs passivt...

finns iofs inga regler utan man måste prova allt utifrån det rummet som sakerna spelas i...men tumregeln är att aktivt är att föredra i alla lägen (jag pratar inte bara om linn nu)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag siktar på aktiva Katan med 2st 2250 och Sizmik.
Men då är du uppe i samma pris som 2250 + Akurate (stativarna) och jag vet inte... När jag jämförde katan+sizmik med Akurate på High Fidelity (med Klimax twin) så var skillnaden så gigantisk att jag genast bestämde mig för att hoppa över alla sådana alternativ (i min fantasi dvs :cry: ).

Men jag antar att du har jämfört?

/Henrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited