selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Oct 13, 2009 00:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 02, 2004 08:42
Posts: 121
Registrerade mig på sajten www.tapecity.org och hade tänkt börja botanisera och ladda hem flac, dom tillåter inga lossy format 8)

Är det lagligt? Det är vad jag förstår endast outgiven musik, konserter mm. Verkar finnas en hel del i alla fall men jag blev något osäker på vad som gäller med denna typ av material?


Top
   
PostPosted: Tue Oct 13, 2009 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Tveksamt om det är lagligt även om dom noga poängterar att inget kommersiellt tillgängligt material får läggas upp. Det är ju inget material artisterna förlorar pengar på men det blir ju inte mer lagligt för det. Rättigheterna till musiken ligger väl hos musikerna/kompositörerna och deras skivbolag. Och jag tror inte dessa har gett lov till detta, inte generellt i alla fall.

Artister brukar ha en tudelad syn på detta med boots. Å ena sidan är det smickrande att fansen bryr sig så mycket och den som laddar ner (tidigare köpte vinyl/cd) boots har förmodligen de flesta av artistens skivor redan. Å andra sidan har man ingen koll på materialet, det kanske rent av är konserter som man inte är nöjd med och inte vill ha spridda. Tidigare fanns det folk som tjänade pengar på att sälja boots och det sved kanske lite hos vissa artister att inte få dela den kakan.

Det finns faktiskt artister som bett fansen om att skicka in pirat-inspelningar och sedan gett ut dessa officiellt! Iron Maiden sa på en live-spelning i Stockholm att "nu kommer en ny låt, starta era inspelningsapparater"...

Kvaliteten på dessa inspelningar kan variera oerhört, det som jag tycker kan vara intressant är "sound board" och FM. Att någon sitter långt upp på läktaren och spelar in med en handmikrofon medan publiken runtomkring sitter och snackar är inte så kul att lyssna på.

Tack för tipset i vilket fall som helst, provar just nu att ta hem just en sound boardinspelning med Genesis från 1973. Ska bli intressant att höra hur det låter :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Oct 13, 2009 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Det är väl inte olagligt att ta del av upphovsrättsskyddat mtrl, bara att sprida det.

D v s: Du får ladda ner, men inte dela ut.

Eller?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Tue Oct 13, 2009 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Det är väl inte olagligt att ta del av upphovsrättsskyddat mtrl, bara att sprida det.

D v s: Du får ladda ner, men inte dela ut.

Eller?

/M
Det är väl just detta som man har ändrat på. Tidigare var det så men i våras (om jag minns rätt) så skärptes lagen och det är olagligt att även ladda hem skyddat material.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Oct 13, 2009 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Bill50x wrote:
Tack för tipset i vilket fall som helst, provar just nu att ta hem just en sound boardinspelning med Genesis från 1973. Ska bli intressant att höra hur det låter :-)
Låter väl ok om det inte vore för ett irriterande surr hela tiden, speciellt vid de tystare passagerna. Jag gissar att inspelningen är gjord på rullbandspelare först men sedan säkert överförd till kassett.

Nåja, ska botanisera vidare. Men allt som är före -95 sisådär är nog i ganska trist skick...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Oct 13, 2009 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Upptäckte just att det är möjligt att spela upp musiken direkt i min DS från min Torrent-nedladdare Vuze. Kan vara intressant när man vill provlyssna något där man bara fått ned någon låt, eller vill dela ut filerna (lagliga naturligtvis!) ett tag till...

Är någon intresserad kan jag beskriva hur man gör.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 13, 2009 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Traktorpojken wrote:
Upptäckte just att det är möjligt att spela upp musiken direkt i min DS från min Torrent-nedladdare Vuze. Kan vara intressant när man vill provlyssna något där man bara fått ned någon låt, eller vill dela ut filerna (lagliga naturligtvis!) ett tag till...

Är någon intresserad kan jag beskriva hur man gör.
Är det inte bara att lägga till mappen där torrentfilerna ligger till biblioteket? Men berätta gärna!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Oct 13, 2009 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Bill50x wrote:
Traktorpojken wrote:
Upptäckte just att det är möjligt att spela upp musiken direkt i min DS från min Torrent-nedladdare Vuze. Kan vara intressant när man vill provlyssna något där man bara fått ned någon låt, eller vill dela ut filerna (lagliga naturligtvis!) ett tag till...

Är någon intresserad kan jag beskriva hur man gör.
Är det inte bara att lägga till mappen där torrentfilerna ligger till biblioteket? Men berätta gärna!

/ B
Jo, så bör man ju också kunna göra.

Men för mig som inte har filbiblitoeket för DSen på "nedladdnings-/rippningsdatorn" och ej heller någon Twonky installerad på denna dator så funkar inte det. Vuze har däremot en plug in som fungerar som uPnP-server. Man kan dock behöva aktivera den under inställningar och även kryssa i något i stil med "publicera automatiskt allt innehåll", eller liknande (kommer inte exakt ihåg och sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla upp det). Därefter dyker Vuze upp som en egen server i Plug player.

Har inte hunnit testa om album art etc funkar, ej heller om det blir någon kvalitetsskillnad. För mig är båda dessa faktorer av sekundärt intresse då filerna ändå kommer att flyttas till NASen, men ibland är det bra att kunna provlyssna innan.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited