selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 01:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Majik I vs Exotik/2250
PostPosted: Thu Oct 08, 2009 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som gjort en jämförelse mellan en ny Majik I och analog Exotik/2250 på riaa ingången
(spelar i princip 100% vinyl) ligger ju ungefär i samma prisnivå

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 00:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har hört Exotik (tidig modell) +5125 biampat på Ninka vs Majik-I, och personligen föredrar jag Majik-förstärkaren. Det var tyvärr långt tid mellan dessa lyssningstillfällen, men jag upplever att Majiken har en mer "snygg" och kontrollerad återgivning än vad jag mindes av Exotik/5125. Med en 2250 kanske utfallet blir ett annat även om Chakra-tekniken har sin finess.

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag inte testat exakt det du beskriver. Jag har jämfört Exotik +DA & Majik 2100 mot Majik I och Exotik kombinationen var bättre både på vinyl och DS men det var störts skillnad på vinylen. Spelglädjen försvann och det blev mycket tråkigare med Majik I. Trodde inte skillnaden skulle vara så stor så jag blev förvånad. Jag tror man kan uppgradera riiasteget på Majik I och då kanske skillnaden blir mindre. Har även haft en analog Exotik med Lejonklou Hudik som riia och det var riktigt bra. Annars tycker jag Majik I verkar riktigt prisvärd och bra. Men frågan är hur bra vill du ha det och vilka pengar ska du satsa.

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 08:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej
Om du kör MM så kanske Majik I + Lejonklou Slipsik kan vara ett alternativ?
Eller Kikkin + Slipsik + 2250?

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 13:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

... och den ursprungliga frågan var...

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 13:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har jämfört A/B mellan en gammal Exotik och försteget i Majik-I (båda utan dynamik) i hemmamiljö eftersom jag var intresserad att låta Majiken ersätta Exotiken och därmed eliminera en låda i sällskapet. Efter testet så var valet enkelt, Exotiken lät snyggare och hade bättre tune. Så Exotiken blev kvar.
Någon 2250 hade jag inte vid tillfället, men 5125 var klart sämre än det inbyggda chakraslutsteg i Majiken. Chakran var mycket snabbare och piggare, bättre musik.
Så, försteget är bättre i Exotik lösningen, men det är osäkert om 2250 är bättre än det inbyggda. Jag hade sjäv tagit 2100 istället för 2250 om det är samma pengar.
Majik-I är fortfarande väldigt bra, men det är farligt att jämföra.

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Nu har jag inte testat exakt det du beskriver. Jag har jämfört Exotik +DA & Majik 2100 mot Majik I och Exotik kombinationen var bättre både på vinyl och DS men det var störts skillnad på vinylen. Spelglädjen försvann och det blev mycket tråkigare med Majik I. Trodde inte skillnaden skulle vara så stor så jag blev förvånad. Jag tror man kan uppgradera riiasteget på Majik I och då kanske skillnaden blir mindre. Har även haft en analog Exotik med Lejonklou Hudik som riia och det var riktigt bra. Annars tycker jag Majik I verkar riktigt prisvärd och bra. Men frågan är hur bra vill du ha det och vilka pengar ska du satsa.
"Pengen" angav jag i inledningen vad man kan få för ungefär samma peng begagnat jämfört med en ny Majik I ca 22300
analog Exotik verkar ligga mellan ca 9-11000 på privat marknaden 2250 var mera bara ett exempel kanske kan gå och få ett 2100 för ungefär 11000?

Exotik DA är väl något bättre en analog Exotik? Fast riaa steget kanske är det samma?

Men och andra sidan kan man få en beggad Majik I för ca 15000 :roll:

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 08:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Hej
Om du kör MM så kanske Majik I + Lejonklou Slipsik kan vara ett alternativ?
Eller Kikkin + Slipsik + 2250?
Jepp kör MM Adikt och har inga planer på att gå på MC varför en Slipsik på en Majik I?

Menar du att Slipsik är så pass mycket bättre en Riaa steget i Majik I?

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Menar du att Slipsik är så pass mycket bättre en Riaa steget i Majik I?
Javisst, jag jämförde en äldre Slipsik (de är ännu bättre nu!) med Riia på min tidigare Exotik+DA och tyckte att Slipsik var avsevärt bättre. Min uppfattning är att Linn inte har något MM kort som är lika bra som Slipsik. Slipsik lär nog dessuom att utvecklas ytterligare, om jag känner Fredrik Lejonklou rätt, och det brukar att vara prisvärt att uppgradera hans saker.

Kan tillägga att jag även tycker att Kikkin är bättre än Akurate Kontrol, åtminstone innan Dynamik fanns (har inte testat med D)

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 16:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok värt att kolla upp har lyssnat på Slipsik en gång men ska givetvis ta en jämförelse mellan
Slipsik/Kikkin/2250 vs Majik I vs Exotik/2250 om det finns möjlighet om T&T har inne dessa prylar

Slipsik och Kikkin lovordas av många här på forumet så är Slipsik bättre en alla Linn MM Riaa
och Kikkin är bättre en Akurate Kontrol då är det inget att tveka på för den summan 14100

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skulle vara intressant att göra ett test

Majik-I vs Slipsik+Kikkin + 2100 svårt att få till här uppe i norr kanske?

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För några år sedan när jag skulle köpa ett externt riiasteg så testade jag flera olika bla Slipsik ver1 och den var sämre än att använda Kolektor som riia. Eric"Linnist" testade också att köra Slipsik till nya Majik I och kom fram till att Majik I var bättre tror du kan läsa om det i hans presentation. En del menar att det ex som vi lyssnat på varit defekt men det har jag ingen aning om eftersom jag inte hört Slipsik efter det. Det har ju säkert även hänt en hel del med de nyare versionerna av Slipsik. Synd att det är så få butiker som säljer den. T&T har ganska bra pris på deras gamla demoex av Majik I med Dynamik.

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Råder delade meningar tyckte också den enda gång jag hörde Slipsik att jag föredrog linnförstärkarens riaa kommer inte
ihåg vilken det var dock tror att jag upplevde Slipsik lite bättre på tunedem men den var ändå lite "luddigare" inte lika "transparant" som Linn´s men jag gillar verkligen iden om bara ett separat riaa Slipsik och en volym Kikkin
eftersom jag planerar att bara köra ett vinylsystem kommer inte ske i det hus jag bor idag litet hus allt i vardagsrummet
man slåss med ungarna och frugan om tiden där Bolibompa och Idol :roll: men vi letar efter nytt hus där jag ska ha ett eget "lyssningsrum" där bara LP12:an (och det som behövs bakom) ska stå :D

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 22:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Diver och andra...När Linnist testade hem en Slipsik från T&T var det en generation 3. Hade själv en likadan privat då vid det aktuella tillfället som lirade bättre än butiksexet även fast skillnaden kanske inte var så enorm (testade den oxå i butiken)...oavsett, kanske det brast när det gäller optimal placering eller ngt i butiken men likväl stod den på samma möbel som Linn prylarna och med sitt eget hyllplan men det var tufft för den generationen vid jämförelserna att nå/överträffa Linns prestanda på MM stegen (Kairn/MK/AK) när det gäller själva "svänget". Gjordes dock ingen direkt jämförelse precis då i butiken mot den som är inbyggd i Majik-I...är dock svårt nu att få jämföra de nya modellerna här i de norra avkrokarna och jag är själv riktigt nyfiken!
:)

Att köra en superclean setup med en väl intrimmad tolva, slipsik + kikkin med ngn trevlig playback är en lockande idé och estetiskt minimalistiskt...när ska vi få sådana demosar här uppe?

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
men det var tufft för den generationen vid jämförelserna att nå/överträffa Linns prestanda på MM stegen (Kairn/MK/AK) när det gäller själva "svänget".
Antingen var Slipsiken trasig eller så är ni döva.

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00