selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 12:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:13 
Jag har många negativa erfarenheter av överdämpning. Jag anser att det
bästa är vanlig möblering! Att ställa möbler i rummens hörn brukar motverka
kraftiga stående vågor. Annars är tunedem en utmärkt metod att använda
sig av för att hitta den bästa möbleringen! Resonanser och buller märks
direkt med tunedem...

Har man ett för litet rum är mindre högtalare oftast det bästa alternativet.

Handlare brukar vara läskigt duktiga på att få de mest knasiga rummen att
låta bra! Deras erfarenhet av många olika rum är en guldgruva.

Slutligen håller jag med om att betong ger det mest livfulla och trevliga
ljudet. Jag har haft gipsväggar och det var helt resonansfritt men väldigt
tråkigt! Då föredrar jag betong på alla sätt! Mycket roligare även om
frekvensgången inte är spikrak.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
om man inte har nån heimholtz absorbent av nåt slag...bumligbas kan omöjligt dämpas med en gardin lr liknande...sen om man har ett otrevligt rum med mycket "bumligbas/odistingtbas" så räcker det inte med diffusorer dom gör endast nytta några hundra hertz och uppåt...massa snack om tunedem här...och jag behöver inte tunedem för att konstatera att en stor del av den bumliga basen försvann...samt att eftersom db toppar på kanske 10db (40-50hz) försvann så fick mellanregistret en helt ny dimsension...
Förvånansvärt vad mycke man kan göra för att ändra rummets akustik med möbler.. tex en bohylla fylld med böcker. En sådan kan minska bumligheten om man prövar lite olika placeringar. (när jag hade Kan, placerade jag en bokhylla med kortsidan mot väggen= stod mitt ut i rummet)
Haakan wrote:
sen är det svårt att använda tunedem eftersom man är van vid dom db toppar man brukar få i ett vanligt rum....
nästan som att man tycker dom hör till...så ni som söker ett "ofärgat" ljud borde ju då söka en jämn frekvensgång dessutom...
Är inte "tune dem" oberoends av "hur det låter" :wink:
Är iallafall så jag använder "tune dem" :D

Ofärgat ljud, vad är det?
Allt är ju färgat... även livemusik...
Om du menar "naturligt o levande" (eller låter live som jag utrycker det) är jag med dig.
"tune dem" + låta live = musik upplevelse.
Sen om frekvenskurvan är spikrak eller inte - vad gör det inom rimliga gränser?
Ja menar, det är den ju inte live heller...

LINN anlägningar är faktikt inte bara bra på "sväng" - de är (numera) bra på resten.
Mina keltik kan återge allt från "låg takhöj jazz klubb", "bort med väggarna stoor konserthall", "utomhus rock scen" till "torr inspelnings studio"...
Allt detta utan digitalbehandling 8)
Var väl de första fullregister burkarna från LINN med sådana kvaliteter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jag har många negativa erfarenheter av överdämpning. Jag anser att det
bästa är vanlig möblering! Att ställa möbler i rummens hörn brukar motverka
kraftiga stående vågor. Annars är tunedem en utmärkt metod att använda
sig av för att hitta den bästa möbleringen! Resonanser och buller märks
direkt med tunedem...

Har man ett för litet rum är mindre högtalare oftast det bästa alternativet.

Handlare brukar vara läskigt duktiga på att få de mest knasiga rummen att
låta bra! Deras erfarenhet av många olika rum är en guldgruva.

Slutligen håller jag med om att betong ger det mest livfulla och trevliga
ljudet. Jag har haft gipsväggar och det var helt resonansfritt men väldigt
tråkigt! Då föredrar jag betong på alla sätt! Mycket roligare även om
frekvensgången inte är spikrak.

det e nog det som är själva grejen morty ditt förra rum var nog inte resonansdött...samt att med diffusering osv hindrar du även utsläckning av vissa frekvenser som man egentligen kan säga "stör" ljudbilden ännu mer eftersom den inte hörs..utan mer som att det känns som att nånting saknas...med reservation av att ditt förra rum VAR resonansdött (vilket jag aldrig varit med om)

ingen verkade läsa vad jag skrev tidigare...men vi är väldigt vana vid dbtoppar i de undre frekvensregistret att man kanske inte märker det vid sk tune dem....däremot om du lyssnar en längre stund låter det sjunka in det "nya" ljudet, så kanske du inte uppskattar "bassboosten" sen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Mortifikator Crenshaw wrote:
Slutligen håller jag med om att betong ger det mest livfulla och trevliga
ljudet. Jag har haft gipsväggar och det var helt resonansfritt men väldigt
tråkigt! Då föredrar jag betong på alla sätt! Mycket roligare även om
frekvensgången inte är spikrak.
Problemet i mitt rum är att det ekar som i en kyrksal. Men jag vill verkligen inte ha en massa grejer på väggarna.

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
henriklh wrote:
Problemet i mitt rum är att det ekar som i en kyrksal. Men jag vill verkligen inte ha en massa grejer på väggarna.

/Henrik
första inlägget som egentligen hör hemma i tråden....synd bara att tråden är död...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:37 
Haakan wrote:
det e nog det som är själva grejen morty ditt förra rum var nog inte resonansdött...
Vid ett frekvenssvep lät alla frekvenser lika högt, men jag mätte aldrig mer
vetenskapligt än så... Det rummet hade jag dämpat lite mer än rummet jag
har nu, trots detta är mitt nuvarande rum mycket roligare att spela musik i.

Målet med att använda tunedem har inget med decibel eller bass-boost att
göra utan att få en så bra musikåtergivning som möjligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Haakan wrote:
det e nog det som är själva grejen morty ditt förra rum var nog inte resonansdött...
Vid ett frekvenssvep lät alla frekvenser lika högt, men jag mätte aldrig mer
vetenskapligt än så... Det rummet hade jag dämpat lite mer än rummet jag
har nu, trots detta är mitt nuvarande rum mycket roligare att spela musik i.

Målet med att använda tunedem har inget med decibel eller bass-boost att
göra utan att få en så bra musikåtergivning som möjligt.
läs min sista mening....i den posten


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:50 
Haakan wrote:
läs min sista mening....i den posten
Gjort! Vad ska jag göra nu?

Härifrån kommer vi inte vidare. Men vi tackar för tipset om att kolla
akustiken! En dyr anläggning förtjänar bättre än ett dåligt rum, det är vi nog
alla överrens om.

// MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Haakan wrote:
men vi är väldigt vana vid dbtoppar i de undre frekvensregistret att man kanske inte märker det vid sk tune dem....
Vet du vad Tune-dem går ut på och vad tanken är? Dina resonemang får mig att tvivla på det. Jag för min del lyssnar på musik. Inte på ljud.

Därmed absolut inte sagt att rummet skulle vara betydelselöst. Men jag tror inte att jag är ute efter samma sak som du.

En annan sak: Har inte Linn alltid sagt att deras högtalare är gjorda för att låta bäst i vanliga rum (till skilland från många andra tillverkare)?

/Henrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Edit: huj vad det skrivs här.. quotar det inlägg jag trodde mitt svar skulle hamna under:
Haakan wrote:
sån tur att du har koll på läget då...

kan du även förklara för mig den okunnige vad skillnaden mellan dom 2 är då eftersom dom ger samma effekt dvs förstärka basfrekvenser? lr jag förstår nog skillnaden... inte lika stor förstärkning...herregud hur orkar du ordmärka...jag upphör aldrig att förvånas hur folk är på internet samt vilken skillnad det skulle vara om man satt i samma rum och diskuterade samma sak...
Stora skillnaden motför i samma rum är nog att jag skulle ha promenerat därifrån innan jag blev ordentligt irriterad..

Det är inte mitt fel att du predikar om saker du inte har stenkoll på. Gör man det är inte speciellt konstigt om man blir rättad. Detta är inte ordmärkning eller ens speciellt otrevlig ton (var iaf inte), utan helt enkelt klargörande av saker du predikar som sanning men som är felaktiga. Men, till saken.

Skillnaden är denna:
1) room gain - trycksättning av rummet. Jämn och fin förstärkningskurva neråt i frekvens som ökar med upp till 12dB/oktav beroende på hur tillslutet rummet är. I en bil ofta en fin 12dB/oktav-lutning, vilket passar otroligt bra att jämka ihop med en sluten sub som går ner till startfrekvensen för bilens cabin gain/room gain/transfer function - kärt barn.. (ofta runt 50Hz) - du får jämn och fin frekvensrespons ner till några få Hz med lite flyt. Rummet med Linn-stereon är för stort dock.

Exempel: I ett tillslutet rektangulärt rum med dimensionerna B,L,D är längsta dimensionen = sqrt(B^2+L^2+D^2). Room gain börjar vid f = 345/2/"längsta mått". Mitt rum är 5.6x3.6x2.4m (längsta mått ~7m hörn till hörn) och har i teorin alltså room gain från 24Hz och neråt. Men, det är inte tillslutet. Jag har en öppning till den ~7m långa hallen. Längsta dimensionen är alltså mycket längre än 7m och starten för room gain följaktligen långt under 20Hz = inte ett problem. Skulle jag montera upp en dörr för öppningen däremot så är det ju 24Hz och neråt som gäller. Dock inte heller det ett problem som jag ser det (men kanske märkbart).

2) Resonanser - när reflektioner kommer i fas med varandra och direktljudet. Ger peakar som tilltar i styrka med tiden. Sinustoner+SPLmätare kommer INTE ge en rättvis bild av hur mycket vanlig musik kommer låta resonanserna byggas upp. 1/6 oktavs warble tones däremot (sinustoner som flackar i frekvens upp och ner) ger en hyggligt rättvis bild då dom inte låter resonanserna byggas upp till full kraft (vilket inte musik gör heller).

3) Boundary gain - nästan som resonanser men används mest när man räknar på subwoofers. En subwoofer placerad i ett hörn (tre ytor) kommer ha reflektionerna från dom tre ytorna någorlunda i fas med direktljudet = inga cancelleringar, upp till en viss frekvens som beror på avståndet från elementet och porten till ytorna. Man brukar räkna fjärdedels våglängder i differans som "fortfarande i fas". Llite luddigt, men praktiskt är det ganska enkelt: du har boundary gain upp till ungefär 345/8/avstånd. För min 50cm's kubiska sub intryckt i ett hörn handlar det om 86Hz. Upp till 86Hz kommer jag alltså INTE att ha problem med cancelleringar från de tre närliggande ytorna i en hörnplacering -> mindre knölig frekvensrespons. För högre frekvenser är det dock riktigt fel med hörnplacering, och så även för subbar som delas för högt eller för flackt. Du vill itne lira frekvenser över den där 345/8/avstånd-frekvensen från ett hörn.

Så sammanfattat: 1) room gain tiltar upp frekvensresponsen "nertill", men jämnt och fint, 2) resonanser knölar till frekvensresponsen så den blir ful, 3) boundary gain har du nytta av för sub.

Typ.

Edit2: begreppsförvirring ;) skrev boundary gain när jag menade room gain.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Håller med om att det kan bli lite banala diskutioner ibland, brukar själv delta med glimten i ögat........

Diskutionen hamnar dock på en liten för avancerad nivå för en lekman som jag, skulle mer än gärna vilja ha en grundlektion i rumsakustik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Otto: tro mig, det vill du INTE ;). Man är nöjdare med sin anläggning innan man förstår hur mycket ens rum förstör den. Dessutom kommer akustikfunderingar lätt ivägen för viktigare saker: systemets musikalitet.

Tänk i termer av bilar - om du just bytt bromsskivor pga vibrationer, då sitter du och känner av om det skakar fortfarande, klurar på ifall casterstagen behöver bytas också, om det kanske var dom som var problemet, osv. När du kunde ha kört rally i rondellerna. Blir likadant med stereon om man inte aktar sig - "ajfan, där var en en resonans .. hmm *räkna* *klura*" istället för "satan vilken bra låt!".

Jag önskar iaf ibland att jag visste mindre om akustik och elektronik än vad jag fått för mig att jag gör..

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 16:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
funderade själv på att hänga upp tavlor i canvas......istället för tavlor med glasskiva

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
Ayn wrote:
Jag tror inte att någon här som lagt ut åtskilliga tusenlappar på sin anläggning totalt struntar i rummet
Vad får dig att tvivla på det?.
i min första mening i mitt första inlägg får mig att tycka det

"har kollat runt lite på alla system som alla har, och har nog inte sett en enda (kan ha fel) som har ens funderat på att rummet gör mer än 50% av ljudet. dämpning av första reflexen är nog det viktigaste"

men alltså jag e inte här för att reta upp folk lr nåt liknande jag ville bara se om det var nån som kanske inte funderat på det?
Håkan - jag uppskattar att du tog upp akustik problemet o tipsade om nya ideer. Håller med om att det är lätt att fastna i apparater.
Samma sak kan gälla stativ - det ÄR en grym skillnad med ett bra stativ under LP, CD, försteg...
Tror dock att flertalet är medvetana om akustikens inverkan, men inte är beredda på att försaka designen. Sen kan man ju inte se var som är gjort över hela rummet på de flesta bilderna...

Det där med 50% stämmer, om man lägger in placering av utrustningen (=tune dem, stativ, akustikfix) Mest gör tune dem.

Vi verkar ju ha en del kuniga på detta område, så jag fyller på med en akustikfråga. :lol:
Kan man vetenskapligt förklara att om man flyttar högtalarna en cm eller så, kan få en sådan STOOOOR skillnad i "tune dem"?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Quote:
Otto: tro mig, det vill du INTE . Man är nöjdare med sin anläggning innan man förstår hur mycket ens rum förstör den. Dessutom kommer akustikfunderingar lätt ivägen för viktigare saker: systemets musikalitet.
så nu har jag lugnat mig...detta har du verkligen rätt i...problemet med folk som jag är att jag letar omedvetet fel i ljudbilden..kan vara för att jag gillar att bygga mer än att lyssna?

eftersom du uppenbarligen vet mer än jag ang akustik kan inte du ta över denna tråden då? (ej sarkasm)


måste bara tillägga:
Quote:
Stora skillnaden motför i samma rum är nog att jag skulle ha promenerat därifrån innan jag blev ordentligt irriterad..
jag hade inte gått därifrån jag hade gett dig på käften...man ska behandla folk på exakt samma sätt på internet som i verkliga livet enligt mig...ajja nog om det jag e lugn nu iaf, gillar inte sakasm bara :wink:


Last edited by Haakan on Fri Sep 17, 2004 18:02, edited 1 time in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited