selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kinsky Jukebox
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena
Någon som har testat Kinsky jukebox? Det har jag och den funkar faktiskt ganska bra, Kortfattat så får man via den ett system för att navigera i musiksamlingen helt utan andra hjälpmedel än Linn fjärren och eventuellt en lista med album som man skrivit ut från Kinsky Jukebox. Det kräver en del förarbete och det verkar fortfarande finnas en del buggar i programvaran, men det funkar som sagt var till stora delar bra. Den behöver dessutom ingen Media server utan DS apparten ansluter till media filerna via HTTP. Det finns en inbyggd HTTP server i ReadyNas som jag använder och det funkar bra.

Man navigerar sedan på två olika sätt från Linn fjärren:

1. Använder de numeriska tangenterna för att ange ett nr. Detta nr motsvarar ett visst album (vilket, kolla på listan).
2. Använder displayen på DS för att navigera mellan alla album.

Kinsky håller också reda på de senaste rippade albumen vilket gör att man med en enkel knapptryckning kan spela sin nya musik.

Faktiskt ganska användbart tycker jag.

Post subject: Re: Kinsky Jukebox
PostPosted: Tue Sep 08, 2009 16:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Vilken tur att man köpte en touch när jag läser ditt inlägg :wink: :mrgreen: :lol:

why so serious?

PostPosted: Wed Sep 30, 2009 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänke uppdatera mina intryck efter att ha använt Kinsky Jukebox under några veckor.

Jag tycker det funkar jättebra!

Jag har lagt upp ett s.k. bokmärke för varje bokstav i alfabetet och sedan sorterar in alla artister under rätt bokstav. Det har visat sig att jag trivs mycket bra med detta och jag använder nu endast Linnfjärren för att välja musik.

Det funkar som så att jag kan bläddra igenom alfabetet (mina bokmärken) med hjälp av piltangenterna på fjärren. Jag väljer en bokstav och trycker enter och kan då bläddra mig igenom alla artister / Album på den bokstaven. Det känns bra att inte behöva någon yterligare utrustning för att byta album. Funkar bra på min ADS men kanske sämre på en KDS som har mindre diplay.

Detta kan också vara ett prisvärt sätt att komma igång med en ny DS eftersom man då inte behöver lägga pengar på styrning eller licens för mediaserver. Viktigt att poängtera är altså att den INTE använder Twonky eller någon annan mediaserver. Den använder endast http och sina egna dpl filer.

Det finns naturligtvis nackdelar också. Man ser ingen albumart och kan endast ladda ett album i taget med mitt upplägg. Vill man ha längre spellistor så måste man först skapa dessa i Kinsky Jukebox eller i Kinsky desktop. Det klarar man inte med Linn fjärren.

PostPosted: Thu Oct 01, 2009 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När jag har rippat klart alla skivor tänker jag kicka igång Kinsky Jukebox också. Skriva ut listor med alla skivor och sedan välja platta från listan med plattornas respektive nummer. Känns som en klockren lösning. Lite analogare känsla :)

Lite segt bara att man måste göra en ny utskrift så fort man rippat mer skivor... Det är därför jag väntar tills jag är klar med de befintliga skivorna.

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00