selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 02:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
jajo wrote:
Glöm inte att det stora prestandalyftet med DS ligger i att datat inte behöver läsas från en CD-skiva i realtid och inte i DAC'en. Jag är alltså tveksam att en Ikemi med den här DAC'en ska kunna slå en DS - men det vore superkul att jämföra.

Akurate CD och Akurate DS har samma DAC från Wolfson om jag inte missminner mig, men skillnaden i hur musiken kommer fram till DAC'en är det som påverkar prestandan.

/ j
Jag är ingen tekniker, så jag vet inte exakt hur Naim har löst det, men om jag förstått det hela rätt så har man någon sorts internminne i dac:en som ska ge en liknande effekt, dvs ge lite mer tid till korrigeringar vilket ska göra Dac:en relativt sett känslig för val av avläsare. (Dock inte helt okänsligt).

Precis i början på tråden på naimforumet så har man haft ett gäng olika avläsare, både HDX (som har hårddisk) och några vanliga transporter (bla en unidisk 2.1 av någon underlig anledning) och de som hört dem hävdar att det inte var någon större skillnad mellan då olika avläsarna. Men alla sådana där kommentarer får man ju ta med en nypa salt då det bara är enskilda uppskattningar. Men ändå, det kan ju ge någon form av fingervisning om att Naims lösning också kan funka väldigt bra också med konventionella transporter. Den specifika testen genofördes dock hos en handlare och det var en handlare som skrev den, så det var i alla fall ordentligt uppställt och en van lyssnare som skrev kommentaren.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 16:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Även om DACen har ett inbyggt minne så vet ju inte transporten om det. Den kommer läsa skivan på exakt samma sätt som om den spelade upp den med den interna DACen, dvs ge upp efter ett visst antal omläsningar.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 17:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Men om jag skaffar denna naim dac någon gång så kommer jag att driva den med antingen squeezebox eller ljudkortet på datorn. Så då slipper vi ju läsfel från en laser. Men är ju då helt beroende av att spdif signalen inte är skadad och att naimen lyckas rätta till när klockströmmen inte är 100% i samma hastighet som naimen mottager, eller rätta till ojämn klockström(om nu detta kan uppstå sån tex pga chassistörningar i datorn elelr dåligt ljudkort.. Det är denna bit som är häftigast om naim lyckas få till.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
jajo wrote:
Även om DACen har ett inbyggt minne så vet ju inte transporten om det. Den kommer läsa skivan på exakt samma sätt som om den spelade upp den med den interna DACen, dvs ge upp efter ett visst antal omläsningar.

Så här skriver man om det där minnet:
The Naim DAC has more in common with Naim CD players than with conventional external digital to analogue converters. It overcomes the jitter issues of S/PDIF by reading the data into a “rotating” data RAM buffer independently of its timing signal and reading it out again clocked by one of ten extremely low noise, fixed frequency crystal sine-wave oscillators. In terms of system topology, the DAC’s rotating memory is analogous to a rotating CD feeding raw data to be re-clocked.

Det som verkar lovande är ju att de som testade den med både hårddisk och vanliga transporter hävdade att den inte var någon större skillnad. Och då bör man ju beakta att HDX innehåller alla komponenter i en box, så naim har alltså kontroll på alla komponenter. Det är dock bara en test så man ska nog inte dra några större växlar på det.

Däremot finns det ju andra som testat här på forumet tex med en SB, alltså hårddisk, och kört den in i en vanlig DAC (5103 vill jag minnas) och tyckte att det lät sämre än om man hade en bra Linn transport. Så kanske är det så att det inte bara är en fråga om att hårddisk funkar bättre, utan att det också är andra faktorer som spelar in och som har gjort att DS är så bra?

Om det skulle vara så att det bara är hårddisken som gör att Naim Dac låter bra, så är det ju bara att köra den med hårddisk, men förmodligen är det lite mer komplext än så?

Ja, det verkar som om det kommer att bli en intressant framtid.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 03, 2009 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
jajo wrote:
ulfbnilsson wrote:
För mig som är en dinosaurie när det gäller datorer så tilltalar nog en mer konventionell lösning mer om man får ungefär samma ljudvalitet, även om man får omaket att byta CD etc.
Akurate CD och Akurate DS har samma DAC från Wolfson om jag inte missminner mig, men skillnaden i hur musiken kommer fram till DAC'en är det som påverkar prestandan.
/ j
Fel,
Akurate CD och Unidisk 1.1 torde ha samma DAC och den är inte från Wolfson. (CS4397)
Unidisk 2.1 kör CS4392.
Akurate DS och Klimax DS har däremot samma DAC från Wolfson (8741).
Naim DAC har två Burr-Brown PCM1704K DAC.

(Fyll gärna på med andra apparater, Kinos, Kisto, Magik CD, DS etc)

Jämför man Naim whitepapret med utvecklingschatten med DS utvecklarna så ser man att man använder liknande tekniker med översampling. Det vore intressant att veta hur Kisto-Kinos hanterar detta. (I Naims fall med högre frekvens (700kHz) och teoretiskt "bättre" jämfört med Linn DS i dagsläget (maxar 250kHz??*), men mikrokoden kan justeras med nya algoritmer så Linn kanske ökar i framtiden).

Om Naims omklockning av SPDIF fungerar så tycker jag det har lika bra musikalisk potential som vilken DS som helst. (Förutom högupplöst material)

Men varför hänga upp oss på teknikaliteter när örat kan berätta så mycket mer? Jag hoppas verkligen att en Klimax DS har fetare analogt utgångssteg som säkerligen är mycket viktigare än valet av DAC krets.

*Orkar inte rota fram Linns siffra, mer än att den är lägre än Naim.
Jag har aldrig ägt en Naimapparat i hela mitt liv, men att avfärda Naim DAC den med sifferargument är inte görbart.
Att kunna nyttja Squeezeboxen och dess gränssnitt är något av en helig graal.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
fredrik wrote:
...(I Naims fall med högre frekvens (700kHz) och teoretiskt "bättre" jämfört med Linn DS i dagsläget (maxar 250kHz??*), ...
Jag har inte orkat dyka i detta så du får gärna utveckla gärna detta för oss andra.
fredrik wrote:
Om Naims omklockning av SPDIF fungerar så tycker jag det har lika bra musikalisk potential som vilken DS som helst. (Förutom högupplöst material)
Att få detta att "fungera" är ju ingen match, men att lösa problemet med asynkron D/A-omvandling utan att också införa stor fördröjning mellan läsning och D/A-omvandling lär vara svårt.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Som jag tolkar Erik (alltså den Erik på forumet som har en väldigt bra Naimanläggning) så låter en HDX med den bästa nätdelen i lika bra (eller bättre) än en Klimax DS. Enligt Naim så är Naim DAC en uppgradering till HDX:en.
Alltså bör Naim DAC (beroende på val av nätdel)vara klart bättre än Klimax DS.
Om man sedan kan blanda Linn och Naimprylar i samma rigg är ju en annan fråga...

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Sun Oct 04, 2009 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fast det var INNAN dynamik tror jag. Dvs KDS/D står sig bra skulle jag tro.
Erik?


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 06:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Stephan wrote:
Som jag tolkar Erik (alltså den Erik på forumet som har en väldigt bra Naimanläggning) så låter en HDX med den bästa nätdelen i lika bra (eller bättre) än en Klimax DS. Enligt Naim så är Naim DAC en uppgradering till HDX:en.
Alltså bör Naim DAC (beroende på val av nätdel)vara klart bättre än Klimax DS.
Om man sedan kan blanda Linn och Naimprylar i samma rigg är ju en annan fråga...
Bland de som hört Dac:en och haft chansen att jämföra med 555:an (naims toppspelare) så verkar det råda rätt olika uppfattningar om vilken av dem som är bäst. Vad de flesta verkar överens om är att de låter rätt olika, trots att de båda tillhör naimfamiljen. Det kan nog vara ännu svårare att göra jämförelser mellan KDS. (Se bara hur olika naimister och linnister tyckte när man jämförde 555:an och CD12. Naimfolket föredrog ju givetvis 555, och linnisterna var lika övertygade att CD12 var världen bästa cd-spelare).

Den uppsättning man har haft för dac:en vid jämförelser har bestått av HDX, och ett 555PS (naims finaste strömförsörjning), dvs det har varit en källa som totalt sett blir väldigt dyr (aningen över en KDS).

Det ska dock bli spännande att se hur stor/liten försämringen blir om man tex kan klara sig undan med en enklare drivenhet och kanske en annan strömförsörjning, då detta ändrar det totala priser rätt dramatiskt. Dac:en per se kostar ju faktiskt "bara" 25-30 tkr, det är ju kringutrustningen som är dyr. Så Dac:en kan ju faktiskt, beroende på kringutrustning, utgöra ett alterantiv till Linns alla tre DS spelare.

Det har dock ryktats om att man ska släppa ytterligare en eller ev två ytterligare dac:ar. En high-end och ev en som är billigare än den nuvarande. Dock bara rykten än så längre.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
ulfbnilsson wrote:
Det kan nog vara ännu svårare att göra jämförelser mellan KDS. (Se bara hur olika naimister och linnister tyckte när man jämförde 555:an och CD12. Naimfolket föredrog ju givetvis 555, och linnisterna var lika övertygade att CD12 var världen bästa cd-spelare).
Inte så konstigt.
Naimägare jämför i sitt system, Linnägare i sitt.
Båda är löjligt bra så det spelar mindre roll vad man kör med.
Hoppas Naim kan ge DSspelarna en reäl match!!
Vet att Naim blev chockade av hur bra DS var och drog på lanseringen av sina HDbaserade spelare för att kunna fila vidare.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Verkar var en väldigt intressant produkt. Men eftersom den sparar 0:orna och 1:orna föratt sedan spela upp dem igen med en ny klocka borde det väl innebära en fördröjning, eller? Inte speciellt optimal när en ljud och bild ska visas samtidigt.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
sportbilsentusiasten wrote:
Hoppas Naim kan ge DSspelarna en reäl match!!
Vet att Naim blev chockade av hur bra DS var och drog på lanseringen av sina HDbaserade spelare för att kunna fila vidare.
Jag kan tänka mig att naim inte heller blev superglada och öppnade champagnen när Linn släppte Dynamik, till samma pris som tidigare, vilket ju lett till en enorm förbättring av value for money.

Det vore ju konstigt om inte naim också anpassat sina priser till vilken musik-kvalitet kunder får hos andra märken (i synnerhet Linn), så vi som konsumenter, oavsett märke, ska nog vara väldigt glada att de där två företagen jagar varandra.

Det som är schysst för oss är ju också att de har delvis olika struktur. Rent tekniskt funkar nog naims lösning bättre för mig, då jag gärna skulle behålla en vanlig transport ett tag till, eftersom jag inte vill/kan hålla på och meka med datorer i samband med musik.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
hardcorelinnie wrote:
Att få detta att "fungera" är ju ingen match, men att lösa problemet med asynkron D/A-omvandling utan att också införa stor fördröjning mellan läsning och D/A-omvandling lär vara svårt.
Eftersom DS-teknikens stora lyft beror på att man slipper läsa en skiva i realtid utan kan hämta 1or och 0or på ett säkert sätt via nätverkskabel borde Naim DAC fungera absolut bäst med en extern hårddisk ansluten med USB. Jag har väldigt svårt att förstå hur det kan bli lika bra genom att omklocka SPDIF från en annan transport. Om det funkar (och med vilken crap-transport som helst) är det magi i mina ögon. Själva RIP-processen är ju extremt viktig för prestandan på en DS och den delen av kedjan kan ju inte Naim kontrollera vid SPDIF-anslutning.

Men som redan sagts - det är öronen som får avgöra. Om det funkar är det ju lysande kul.

/ j


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
ulfbnilsson wrote:
Det som är schysst för oss är ju också att de har delvis olika struktur. Rent tekniskt funkar nog naims lösning bättre för mig, då jag gärna skulle behålla en vanlig transport ett tag till, eftersom jag inte vill/kan hålla på och meka med datorer i samband med musik.
Det som spontant slog mig när Linn presenterade sitt DS-koncept - varför finns det ingen ingång för en transport? Om jag förstått det hela rätt så är en DS betydligt bättre på att isolera källan än vad en ordinarie DAC är. Då borde rimligen (men inte alls säkert) kraven på en transport sjunka och man skulle kunna använda sin ordinarie spelare men med mycket bättre kvalitet.

För dom som inte vill ha en massa lådor så skulle ju en DS kunna kompletteras med ingångsväljare och volym... fast jag hoppas på en litet effektstarkare Classic Radio med inbyggd DS!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
jajo wrote:
Eftersom DS-teknikens stora lyft beror på att man slipper läsa en skiva i realtid utan kan hämta 1or och 0or på ett säkert sätt via nätverkskabel borde Naim DAC fungera absolut bäst med en extern hårddisk ansluten med USB. Jag har väldigt svårt att förstå hur det kan bli lika bra genom att omklocka SPDIF från en annan transport. Om det funkar (och med vilken crap-transport som helst) är det magi i mina ögon. Själva RIP-processen är ju extremt viktig för prestandan på en DS och den delen av kedjan kan ju inte Naim kontrollera vid SPDIF-anslutning./ j
Det är tydligen inte så att den här helt okänslig, men betydligt mindre känslig än en traditionell dac. Så här skrev en handlare som demat den:

We used a LINN Unidisk 2.1. Naim NS02, Naim HDX, Naim CD5XS and iTouch.

All were fantastic, could not hear a difference excpet with the iTouch but that was because of the audio format but was still great.

I think more time to run in the DAC may be able to help reveal differences in the source but the three main sources I have here are all first class products on their own. So I will give more feedback later.


Man får ju i alla fall intrycket av att det inte är natt och dag skillnader mellan de olika källorna.

Det verkar dock som att det inte bara är en fråga om hårddisk vs traditionell transport, för en annan som lyssnat kom fram till:

I can't comment on the iphone but having heard Macbook/DAC CDX2+DAC and HDX + DAC the order of preference was clearly in that sequence.

Dvs Naims cd-spelare (med traditionell transport) upplevs bättre än en dator (med hårddisk). Så det verkar som om det är lite mer komplicerat än att bara skicka in datan via en hårddisk för att få ut det allra allra bästa.

Jag tror dock att man ska ta dessa första provlyssningar med en gnutta salt. Det är ju trots allt bara de allra första intrycken, men det är ju ändå spännande att den verkar oerhört lovande.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited