selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 16:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Det som spontant slog mig när Linn presenterade sitt DS-koncept - varför finns det ingen ingång för en transport?
Det är nog naim VÄLDIGT glada för :wink:
Enl Linn optimerar de för TCP/IP ingången. En ingång för transport skulle försämra prestandan i spelaren, även via TCP/IP.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Det som spontant slog mig när Linn presenterade sitt DS-koncept - varför finns det ingen ingång för en transport?
Det är nog naim VÄLDIGT glada för :wink:
Enl Linn optimerar de för TCP/IP ingången. En ingång för transport skulle försämra prestandan i spelaren, även via TCP/IP.
Skillnaden mellan att isolera SPDIF eller TCP/IP borde inte vara såå avgörande. Problemet med SPDIF är ju att det inte går att med rimlig fördröjning helt isolera sig från transportens klocka eftersom man är tvungen att spela upp med samma eller lägre klockhastighet ( om man nu inte kan tänka sig att vänta ett tag innan man börjar D/A-omvandla inkommande ström (=mindre kul då man t.ex. byter låt etc.). Samma klockhastighet vill man per definition inte ha eftersom man vill ha kontroll på klockan och lägre klockhastighet låter ( ;-) ) väl inte heller så lockande...

DS-konceptets funktioner och prestanda är således inte fullt ut kompatibelt med avkodning av en SPDIF-dataström.


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Det som spontant slog mig när Linn presenterade sitt DS-koncept - varför finns det ingen ingång för en transport?
Det är nog naim VÄLDIGT glada för :wink:
Enl Linn optimerar de för TCP/IP ingången. En ingång för transport skulle försämra prestandan i spelaren, även via TCP/IP.
Jo, det där tänkte jag på. Jag läste alla tänkbara användningsområden för Naim DAC och att den har ett apple decryption chip och en massa andra prylar. Personligen känner jag inget behov av att kunna använda en iPhone som signalkälla till min stereo och det kändes faktiskt lite billigt. Om det påverkar prestandan är en annan femma, det borde ju vara enklare att maximera prestandan med färre finesser tycker man...

/ jajo


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Jag kan i och för sig se vitsen med att plugga in tex en iphone eller liknande, anta att man har fest och någon vill spela upp sina låtar i stereon...
Just plug and play.
Om jag inte minns fel så kollade väl Naims DAC av vilken klockhastighet som inkommande data hade och valde den klocka som låg närmast i frekvens, (DAC:en hade alltså flera alternativa klockor), eller så kanske jag minns fel...

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Mon Oct 05, 2009 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
ulfbnilsson wrote:

Det verkar dock som att det inte bara är en fråga om hårddisk vs traditionell transport, för en annan som lyssnat kom fram till:

I can't comment on the iphone but having heard Macbook/DAC CDX2+DAC and HDX + DAC the order of preference was clearly in that sequence.
Dvs Naims cd-spelare (med traditionell transport) upplevs bättre än en dator (med hårddisk). Så det verkar som om det är lite mer komplicerat än att bara skicka in datan via en hårddisk för att få ut det allra allra bästa.
Jag läser meningen ovan som att Macbook/DAC var bäst och HDX + DAC sämst? På nåt sätt tvärt mot vad du skrev?
Nu har jag inte sett orginaltexten så den kan ju syfta på något annat.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
fredrik wrote:
ulfbnilsson wrote:

Det verkar dock som att det inte bara är en fråga om hårddisk vs traditionell transport, för en annan som lyssnat kom fram till:

I can't comment on the iphone but having heard Macbook/DAC CDX2+DAC and HDX + DAC the order of preference was clearly in that sequence.
Dvs Naims cd-spelare (med traditionell transport) upplevs bättre än en dator (med hårddisk). Så det verkar som om det är lite mer komplicerat än att bara skicka in datan via en hårddisk för att få ut det allra allra bästa.
Jag läser meningen ovan som att Macbook/DAC var bäst och HDX + DAC sämst? På nåt sätt tvärt mot vad du skrev?
Nu har jag inte sett orginaltexten så den kan ju syfta på något annat.
Fredrik, här kan du se originaltexten. Jag ville inte klippa in så långa texter från andra sidor utan försökte förtydliga själv.

http://forums.naim-audio.com/eve/forums ... 951527/p/2


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
hardcorelinnie wrote:
fredrik wrote:
...(I Naims fall med högre frekvens (700kHz) och teoretiskt "bättre" jämfört med Linn DS i dagsläget (maxar 250kHz??*), ...
Jag har inte orkat dyka i detta så du får gärna utveckla gärna detta för oss andra.
Naim DAC överklockar CD/DAT signal 16x upp till en frekvens på 768kHz och använder 40 bitar för att lagra varje sampel.
Linn DS överklockar "bara" 8x och använder 35 bits aritmetik.

Från linn developer chat: http://www.linn.co.uk/ds_qa_archive2
All decoding is done at the native sample rate. The decoded PCM is then always upsampled to 8x44.4k/8x48k before it goes to the DAC. The upsampler uses an internal bit depth of 35. The output of the upsampler is then reduced to 24 bits to match the bit-depth of the DAC. The upsampling filters are fully upgradable via a firmware upgrade, but there are no immediate plans to change them. The current upsampling filters are linear phase and are fully attenuating at the Nyquist frequency.

Naim White Paper: http://www.naim-audio.com/download/Naim ... g_2009.pdf
Here we have oversampled the data 16 times: why not 8, 10 or any other convenient multiple? The 6th-order analogue filter used in the Naim DAC provides 36dB attenuation per octave. Working backwards, we see that with 8× oversampling applied to CD data the first image will appear at (8 × 44.1 – 22.05 =) 330.75kHz. At this frequency the analogue filter (see simulation below) provides about 125dB attenuation. Given that 24-bit data has a dynamic range of about 144dB (20log10(224)), if we use only 8× oversampling we won’t exploit the full potential of high-resolution music.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Naimtråden är lång och fylld med spekulationer och tester utan direkta jämförelser.
Kan någon vänlig person klistra in länkar till inlägg där det jämförts på lika villkor med något annat!
555, DS, HDX vs Naim DAC (med olika transporter)

Och den med någon som har koll :wink:
tack :D


Erik, när ska du testa? Du är metodisk och utvärderar som vi andra musikälskare 8)


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
sportbilsentusiasten wrote:
Naimtråden är lång och fylld med spekulationer och tester utan direkta jämförelser.
Kan någon vänlig person klistra in länkar till inlägg där det jämförts på lika villkor med något annat!
555, DS, HDX vs Naim DAC (med olika transporter)
Som jag har förstått det så kommer Dac:en officiellt att släppas först på en mässa i Spanien om några dagar. De första intryck som folk har delat med sig av i tråden tror jag kommer från någon road show främst för handlare. Så den förhandsinfo vi kan läsa i tråden får nog närmast betraktas som tidigt men någorlunda kvalificerat skvaller. Synpunkterna verkar dock främst komma från handlare och bygga på ordentligt uppsatta system, så lite substans är det nog i dem.

Jag har kollat runt lite på nätet men har inte sett något annat än de synpunkter som finns på naimforumet. Jag kan tänka mig att det kommer att explodera med kommentar, jämförelser och teknikdiskussioner när den väl kommit ut till handlarna.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Orakde inte chansa utan beställde en Akurate DS medans man fortfarande kunde få en gratis Dynamik till 1.1.
Smart av Linn att förlänga kampanjen tills Naimen släpps.

:)


Top
   
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
sportbilsentusiasten wrote:
tack :D


Erik, när ska du testa? Du är metodisk och utvärderar som vi andra musikälskare 8)
Så fort jag får tag på en. Kön är lång. Min 555PS har väntat länge nu........

/Erik


Top
   
PostPosted: Wed Oct 07, 2009 09:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 02, 2004 08:42
Posts: 121
Intressant produkt men vad jag förstår så kan inte USB-ingången användas av PC/Mac vilket är lite synd!? :(

Allt fler firmor erbjuder USB-dac(och firewire) för anslutning till dator så det är lite märkligt val av Naim.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 12:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Nej men man kan koppla in en extern hårddisk på usb ingången(slipper NAS) i varje fall stora usb minnen, och då är chansen stor att det blir mindre förlustfritt än DS tekniken eftersom du inte blir beroende av nätverkskabel och störningar från andra enheter!!.. Detta verkar riktigt lovande!. Och eftersom den har mellanlagring så misstänker jag att från usbstickor kommer bli 100% fritt från jitter.!

Tycker denna sida förklara väldigt bra !
http://whathifi.com/News/Naim-launches- ... tal-input/

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 13:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Det verkar även som nya naim dacen har ett par rca ingångar??,. det är väl det phonos betyder???

Det innebär ju att den som har lejonklou försteg får en ingång till!!??
men klart alltid dumt att dra saker genom en apparat till, men med tex en kudos så spelar det kasnske inte så stor roll..

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
doze84 wrote:
Det verkar även som nya naim dacen har ett par rca ingångar??,. det är väl det phonos betyder???

Det innebär ju att den som har lejonklou försteg får en ingång till!!??
men klart alltid dumt att dra saker genom en apparat till, men med tex en kudos så spelar det kasnske inte så stor roll..
Nej de är dgitialingångar.
BNC (ala Unidisk 1.1), RCA (als Kinos, fuldigitalutrustning) och Toslink.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited