Hej,
Jag har tänk skriva en sådan här presentation tidigare, men det har inte blivit av förrän nu. Jag är förmodligen forumets dummaste eller tjurigaste medlem. Vilket av det får ni bedöma själva.
Jag är uppväxt i en familj då framförallt min far är mycket förtjust att spela musik, så jag har under uppväxten blivit utsatt för en hel del musik. Framförallt blues och country, vilka skador jag fått av det återstår att se.
Jag köpte min första stereo i början på högstadiet. Den bestod av en Sony receiver, en Sony CD spelare och ett par JWS högtalare. Jag tror hela systemet gick lös på 5000 kr. Jag tyckte det var en rejäl slant på den tiden. Jag kompletterade JWS högtalarna med ett par jag inte ens minns namnet på nu. På den tiden hade jag tydligen tåliga öron också, då jag ett par år efteråt skaffade ett par Cerwin Vega E315 och en NAD 317. 15” kan flytta mycket luft.
Nästa steg var att byta ned mig i storlek till ett par Dali 850 och därefter ett par Dali evidence 470. Min Nad förstärkare fick nu lämna plats för en SAT Amplifix och min dåvarande NAD DVD fick sällskap av en SAT CD FIX. SAT grejerna inhandlades då jag fått mitt första heltidsjobb efter gymnasiet. Kort innan jag började studera på universitet köptes också mina nuvarande högtalare: ett par Elac 330 Jet.
Jag var då mycket nöjd med anläggningen, och allt var frid och fröjd fram tills ett studiebesök på Aluminiumverket KUBAL i slutet av utbildningen. Ljudnivån där var tydligen inte alls gynnsam för mig, och sen dess har jag dragits med en rejäl ljudkänslighet. Sen dess har jag inte spelat musik alls på anläggningen. Jag har knappt spelat musik alls faktiskt. Lite på låg volym på mina datorhögtalare bara.
En sund människa hade kanske sålt anläggningen, men jag har varit tjurig, tänkte att det är som att ge upp att sälja grejerna, jag vill ju bli bra igen en dag och kunna njuta av musik igen.
Min första kontakt med Linn var på Takt O Ton i Luleå, jag flyttade hit (Luleå) i mitten av november 2008. Jag kikade in för att kolla en mediamöbel till min TV. Tanken på hifi gjorde mig mest deprimerad då. En påstridig säljare övertalade mig en provlyssning, trots att jag förklarat mina problem. Jag tror anläggningen bestod av M140 och Akurate elektronik. Jag blev faktiskt lite snopen, musiken lät mycket behagligare än vad jag upplevt sen innan bullerskadan, och en tanke snurrade i mitt huvud då jag lämnade butiken.
Jag konstaterade kort därefter att jag skulle behöva en D/A som hanterar de flesta surroundformaten. Först tänkte jag köpa en billig reciever för ett par tusenlappar. Men kollade för skojs skull efter några förförstärkare så att jag kunde använda min Amplifix som slutsteg. Jag kollade för skojs skull på lite Linn prylar, och tänkte att en sen 5103 kanske vore något för mig. Det hela slutade dock med en Exotik D/A…
Jag tyckte direkt att jag kunde ha lite högre volym då jag såg film än tidigare, och började även spela musik lite mer än förr. Jag kompletterade mina stativhögtalare med en Sizmik 10.25, även om jag än idag inte är riktigt säker på om musiken verkligen blir bättre med eller utan suben inkopplad.
Vid det här laget hade jag verkligen fått blodad tand för att lyssna på musik igen. Jag började läsa på Selleri, och blev snabbt varse DS konceptet. Jag är mycket svag för ny teknik, och blev sugen på att prova. Snart stod det en Akurate DS i vardagsrummet. Initialt blev jag inte så imponerad av Akurate DS:en då jag inte hörde skillnad på den i jämförelse med en 3000 kronors musik och video streamer jag använder för att se på film. I samma veva blev det även något fel på Amplifixen, så vidare felsökning försvårades betydligt.
I väntan på nytt slutseg provades ADS:en in hos en granna för att jämföras med dennes MDS. Slutsatsen var att ADS:en i alla fall inte lät sämre, men om den lät bättre är svårt att säga också.
Det har sen dess inte hänt speciellt mycket. Fram tills ett par veckor sedan då ett paket anlände från Tyskland. Ett klimax Twin Chakra står nu på plats i racket.
Anläggningens nuvarande utförande:
Qnap TS509
Klimax DS
Klimax Kontrol
Exotik D/A
Klimax Twin Chakra
Elac 330 Jet
Sizmik 10.25 (chakra)