selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:02

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 13:12 
Ayn wrote:
En sak som i allmänhet gör det svårt att få nån uppfattning av hur bra någonting är är att folk kan ha så sjukt olika uppfattningar om hur saker och ting låter. Eftersom vi nu ändå är inne på HF.nu-referenser hit och dit kan jag nämna tråden om Ocelia på Arken som exempel. I samma tråd både höjs den till skyarna och sågas så det står härliga till. Hur i hela friden ska man veta vad man tycker själv?

Om någon skriver att något låter i referensklass etc säger mig inte ett dugg såvida det inte är någon som jag vet sen tidigare att jag kan hålla med. Om så inte är fallet går det bara att veta vad jag tycker först när jag hört kreationen själv.

OBS att jag inte menar att IcePower-bygget därmed inte är något att ha! Det kan mycket väl vara så bra som konstruktören säger, jag menar bara att det är vettigt att ta det man läser med en nypa salt.
Bra skrivet!

Jag håller med dig helt och hållet. I ärlighetens namn tycker jag att de
flesta på HF.nu verkar vara väldigt förvirrade och osäkra på vad de vill ha.
Då är det väldigt svårt att veta vad man ska tro när man läser vissa saker.
Själv använder jag tunedem och går på känslan. Om det är roligare att
lyssna och lättare att följa med i musiken är det bättre, sen skiter jag i om
luften mellan microdetaljerna är större på ett annat slutsteg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Ayn wrote:
En sak som i allmänhet gör det svårt att få nån uppfattning av hur bra någonting är är att folk kan ha så sjukt olika uppfattningar om hur saker och ting låter. Eftersom vi nu ändå är inne på HF.nu-referenser hit och dit kan jag nämna tråden om Ocelia på Arken som exempel. I samma tråd både höjs den till skyarna och sågas så det står härliga till. Hur i hela friden ska man veta vad man tycker själv?

Om någon skriver att något låter i referensklass etc säger mig inte ett dugg såvida det inte är någon som jag vet sen tidigare att jag kan hålla med. Om så inte är fallet går det bara att veta vad jag tycker först när jag hört kreationen själv.

OBS att jag inte menar att IcePower-bygget därmed inte är något att ha! Det kan mycket väl vara så bra som konstruktören säger, jag menar bara att det är vettigt att ta det man läser med en nypa salt.
Bra skrivet!

Jag håller med dig helt och hållet. I ärlighetens namn tycker jag att de
flesta på HF.nu verkar vara väldigt förvirrade och osäkra på vad de vill ha.
Då är det väldigt svårt att veta vad man ska tro när man läser vissa saker.
Själv använder jag tunedem och går på känslan. Om det är roligare att
lyssna och lättare att följa med i musiken är det bättre, sen skiter jag i om
luften mellan microdetaljerna är större på ett annat slutsteg.

sen kan det va svårt å veta vad som är bättre också? inte lätt att tunedemo mellan 5-6 olika slutsteg/förstärkare..

vi testade min majik mot 2 vincent monoblock idag:



http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32740


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 18:43 
Haakan wrote:
sen kan det va svårt å veta vad som är bättre också? inte lätt att tunedemo mellan 5-6 olika slutsteg/förstärkare..
Jag vill påstå motsatsen. Vilken metod är lättare än tunedem för att jämföra
flera slutsteg? Det är bara att låta de mötas två och två, sen låta vinnarna ur
varje grupp mötas. Tillslut har man en vinnare. Enkelt, och garanterat en
objektiv metod.

Vet du vad tunedem är, Haakan?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 18:50 
Haakan wrote:
vi testade min majik mot 2 vincent monoblock idag:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32740
Precis som nån tidigare sa tycker jag inte att det verkar som att du är inne i
Linn-filosofin helt och hållet. Inget fel med det, men frågan är om det är Linn
du ska ha? Är man bara ute efter detaljerat ljud och mycket effekt är jag
övertygad om att det finns bättre alternativ till en mindre summa pengar. Du
måste upp på 2250/klimax-nivå för att få hifikvalite som kan konkurrera med
det mesta, utan att snåla in på musikförmedlarkvaliteerna.

Jag tycker testet ni har genomfört är ointressant, intressantare vore: vilken
förstärkare engagerade mest? När var det lättast att höra musikernas budskap
och känslor? När var det lättast att sjunga med? När hanterade de instrumenten
snyggast? Med Linn eller Vincent?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Haakan wrote:
vi testade min majik mot 2 vincent monoblock idag:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32740
Precis som nån tidigare sa tycker jag inte att det verkar som att du är inne i
Linn-filosofin helt och hållet. Inget fel med det, men frågan är om det är Linn
du ska ha? Är man bara ute efter detaljerat ljud och mycket effekt är jag
övertygad om att det finns bättre alternativ till en mindre summa pengar. Du
måste upp på 2250/klimax-nivå för att få hifikvalite som kan konkurrera med
det mesta, utan att snåla in på musikförmedlarkvaliteerna.

Jag tycker testet ni har genomfört är ointressant, intressantare vore: vilken
förstärkare engagerade mest? När var det lättast att höra musikernas budskap
och känslor? När var det lättast att sjunga med? När hanterade de instrumenten
snyggast? Med Linn eller Vincent?
vore bra om du läste hela :)

"trodde inte nånsin det skulle vara kul att lyssna på majiken nåt mer efter det :/ när vi sen kopplade in linnen igen så kändes det inte så hemskt...både mellanregistret å diskanten spelade mycket öppnare på nåt sätt..men den hanterar basen verkligen bedrövligt...mer detaljer på nåt sätt lite svårt att sätta fingret på...

mja kan va så att jag gillar karaktären på min förstärkare"

jag är inte inne på nån speciell linn-filosofi, min filosofi är mycket bättre låter det bra är engagerande samt framför att en STOOOOR ljudbild...sen varför jag just nu använder majiken är väl att jag inte hittat nåt bättre för den lilla summan den kostar... sen kanske inte testen är jätte planerad eftersom majiken inte är dimensionerad för att hantera riktigt så okänsliga högtalare som hfls-1 (84db) om inte mindre...sen var testen egentligen hur bra monoblocken hanterar basen, eftersom peter endast kommer driva 2st 10"are med dom...[/quote]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 19:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
jag är inte inne på nån speciell linn-filosofi, min filosofi är mycket bättre
...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 19:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
:roll:

Den där borde man ju skriva någonstans bredvid logon högst upp i forumet! Kort, koncist, klockrent, kanonkul! Veckans citat, lätt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 19:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sony wrote:
:roll:

Den där borde man ju skriva någonstans bredvid logon högst upp i forumet! Kort, koncist, klockrent, kanonkul! Veckans citat, lätt!
vadå? måste man hålla med allt linn tycker är bra lr?

jag får väl tycka om vad jag vill? :wink:

ayn: vad menar du med ... vad jag menar med det där är att jag dömer inte tillverkare förräns jag lyssnat samt jämfört med vad jag har....hade lätt velat biampa med vincent blocken i botten sen majiksteget till diskanten...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 19:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
vadå? måste man hålla med allt linn tycker är bra lr?
Nej.
Quote:
jag får väl tycka om vad jag vill? :wink:
Ja.
Quote:
ayn: vad menar du med ... vad jag menar med det där är att jag dömer inte tillverkare förräns jag lyssnat samt jämfört med vad jag har....
Det gör inte jag heller. Men vad har det med Linns filosofi att göra? Linns filosofi är inte att "Linns prylar är bäst". Linns filosofi har med tune dem att göra. Det finns det säkerligen andra fabrikat som kan slå en del av Linns egna prylar på fingrarna på (fast de ofta får det ganska svettigt).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
tja vi körde väl en sorts tunedem kan man väl säga...å jag tyckte att majiken spelade mer stampa takten än vad dom gjorde...även fast jag inte skrev exakt det i texten....

sen att vincentarna hade mer kontroll över konen på elementet är ju en annan 5a men den är ju värd att nämnas också....alla har ju inte samma smak...

sen hoppas jag faktiskt att alla ni andra provar andra märken hemma testar osv...det e rätt kul även fast ni kanske tycker att era grejer slår det mesta? kul studie iaf man lär sig alltid nåt :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 19:34 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Haakan wrote:
vadå? måste man hålla med allt linn tycker är bra lr?
Självklart inte, jag tyckte bara det var så bra formulerat så jag ville inte att någon skulle missa det. Själv tycker jag inte att Linn har speciellt prisvärda produkter, även om många är bra. En polares hemmabyggen med komponenter för 1500 kr ungefär kopplat till Nad cd/förstärkare är nog det bästa jag hört ur prisvärdhetssynpunkt. Tror alla här på forumet hört en hel del utanför Linn-sfären som är bra, ska vara MC som jag är osäker på har gjort det då men annars... :oops: :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Att passivt bi- eller triampa med olika slutsteg är en katastrof för musikaliteten. Det låter ALLTID bättre att köra med bara det bästa slutsteget.

Om någon rapporterar att det blir bättre med en sån koppling vet jag därför omedelbart att personen i fråga inte hör vad som händer med de musikaliska parametrarna.

Det är inte så lätt att förstå Tune Dem bara genom att läsa om det. Ett fåtal kanske klarar det efter att ha läst och provat, men de flesta behöver en demonstration enligt min erfarenhet. Då brukar de flesta klara av det och det är nästan alltid "allt eller inget"; när man väl fattar så får man en aha!-upplevelse och kan använda metoden direkt. Fattar man inte så kan man inte använda den alls. Lite som att cykla på nåt vis, antingen kan man eller inte.

Det är för mig slående hur ofta Tune Demmare är överens. De som lyssnar "som de vill" kommer till alla möjliga slutsatser och nästan alla åsikter finns representerade för samma produkt. Det är inte så konstigt, tycker jag, för vi har alla en otrolig förmåga att fokusera på enskilda delar av musik/ljud - vi hör de delar vi vill, helt enkelt (tänk bara på hur du kan höra vad din kompis säger i ett rum med dånande discomusik och tio andra som skriker till varandra bredvid). Just däri ligger metodens styrka - att vi aktivt fokuserar på vad som händer i musiken (melodin) och inte lyssnar alls på hur de enskilda ljuden låter.

Det finns en neurolog vid namn Jan Fagius här i Uppsala som har skrivit en bok om hur hjärnan hanterar musik; "Hemisfärernas musik". Den är rätt spännande och när jag läste den fick jag många aha-upplevelser, speciellt kring hur jag tror att Tune Dem fungerar.

Jag skrev för länge sen en beskrivning av Tune Method till Topica-listan, men Topica är visst nere för tillfället, så jag får posta länken sen.

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Haakan wrote:
sen kan det va svårt å veta vad som är bättre också? inte lätt att tunedemo mellan 5-6 olika slutsteg/förstärkare..
Jag vill påstå motsatsen. Vilken metod är lättare än tunedem för att jämföra
flera slutsteg? Det är bara att låta de mötas två och två, sen låta vinnarna ur
varje grupp mötas. Tillslut har man en vinnare. Enkelt, och garanterat en
objektiv metod.

Vet du vad tunedem är, Haakan?
jag kan inte hålla med dig mc...olika steg är olika bra på olika saker isf måste man låta alla steg möta alla...sen är det inte lätt att hålla reda på vad som är bättre än det andra...skillnadera är inte alltid så stora...sen finns det ju andra saker man måste tänka på...kommer jag byta högtalare? hur låter det då? samt om man testar för att skriva om nåt så måste man dessutom testa med många olika högtalare osv...
ex på det är diskussionen i din diskussionstråd...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Quote:
Att passivt bi- eller triampa med olika slutsteg är en katastrof för musikaliteten. Det låter ALLTID bättre att köra med bara det bästa slutsteget.
är det där din åsikt ? låter dom att det är du som bestämmer vad som är bra lr dåligt...

å vem bestämmer vad som är bra lr dåligt? jag och min polare hade nog skilda åsikter om vilket steg som spelade bäst idag?

bara för att han uppskattar en annan sorts ljudåtergivning gör han till en "okunnig" lr?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Sony wrote:
Själv tycker jag inte att Linn har speciellt prisvärda produkter, även om många är bra.
Håller delvis med, det börjar bli lite dyrt.... Risken är att man helt snöar in på Linns grejor och inte längre ens kollar vad konkurrenterna har att erbjuda. Argumentet att de stackars själar som ägnar sig åt andra märken ständigt byter grejor för att dom aldrig uppnår den Nirvana som Linn-ägaren gör - tja, det är ju bara läsa här på forumet.... Det är en ständigt pågående process med uppgraderingar och byten. Visst, dyrare Linn-grejor är ofta bättre än de billigare, men hur låter dom dyra jmf med andra fabrikat?

Själv är jag nöjd med min LP12:a, men det kommer dröja innan jag lägger så mycket pengar på andra Linn-prylar. Visst kan det låta mycket bra om såväl stärkare som med vissa högtalare, men det är för dyrt.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited