selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 08:09

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 01:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Sondek wrote:
Lite konstigt att man backar till 7294:a i detta fall?
7293 är ju en vidareutveckling av 7293:an..
Ursäkta, jag slarvade. 7293 ska det vara förstås.
sportbilsentusiasten wrote:
Och hur är en Klout uppbyggd då?
Utgångssteget är i stort sett lika enkelt som en LK100; Sziklaikopplade Sanken-transistorer och ett gäng parallella drivtrissor. Men ingångssteget har ett servo (som reglerar DC), vilket LK100 saknar. Och förstärkningssteget är härligt tillkrånglat med kaskodkopplingar och diverse filtreringar - blir stabilt och troligen rätt linjärt, men krångligt att bygga då det behöver vara precision på allt det där. Jag misstänker att LK100 bara var att bygga ihop utan justeringar och krav på noggrann matchning = mycket billigare.

Switchade nätdelar är roliga, tycker jag. Pillade massor med en prototyp (nota bene som jag inte på något vis designat själv) som hela tiden rent musikaliskt fick stryk av en vanlig trafo+glättningsbank. Men så började vi greja med rätt parametrar och plötsligt hade vi fingret rakt på "rattarna" för hur anslag och utklingning presenterades i musiken. Det var bara att Tune Demma fram vilka värdena skulle vara (utan den metoden hade det varit omöjligt att gissa sig fram, det hade bara blivit ljudideal av alltihop och förmodligen rena kakafonin av musiken i slutänden) och vips så spelade den musik bättre än den traditionella nätdelen.

Har fortfarande inte testat denna SMPS på runt 400W tillsammans med nåt Linn-slutsteg. Det skulle vara väldigt roligt! Var inne på att koppla den till Klout eller LK240, men de har båda reglering av matningen till varje kanal på sina kretskort (som behöver tas bort) och man vill ju inte löda om och greja i en Linnstärkare bara för att prova... Det ska vara plugga i och ur, annars får det vara.

Har inte studerat närmare hur matningen ser ut på LK85/140. Om den är oreglerad så skulle jag gärna koppla SMPS:n till en sån. Riskfritt och intressant - nån som vill prova? Jag satsar 20 kr på att SMPS:n är bättre (men jag har ju tyvärr fel rätt ofta :) ).

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 01:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
fredrik wrote:
Jag tvlvlar inte många sekunder med att säga att det troligtvis går att bygga jättebra DIY grejer kanske tom i klimax klass.
Det gör jag. Tvivlar är inte ens rätt ord. Förtvivlar snarare.

Det är otroligt svårt att musikaliskt slå en Linnförstärkare. Även en LK85. Bygg gärna om ni tycker det är roligt, men utvärdera med TuneDem och var beredd på massor av spö. :)

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Jag tror nog inte heller att det är särskilt lätt att bygga något i Klimax klass.. :cry:
Quote:
Men så började vi greja med rätt parametrar och plötsligt hade vi fingret rakt på "rattarna" för hur anslag och utklingning presenterades i musiken. Det var bara att Tune Demma fram vilka värdena skulle vara (utan den metoden hade det varit omöjligt att gissa sig fram, det hade bara blivit ljudideal av alltihop och förmodligen rena kakafonin av musiken i slutänden) och vips så spelade den musik bättre än den traditionella nätdelen.
Låter intressant!
Du kan väl bjussa på schemat över denna SMPS.... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Lejonklou wrote:
fredrik wrote:
Jag tvlvlar inte många sekunder med att säga att det troligtvis går att bygga jättebra DIY grejer kanske tom i klimax klass.
Det gör jag. Tvivlar är inte ens rätt ord. Förtvivlar snarare.

Det är otroligt svårt att musikaliskt slå en Linnförstärkare. Även en LK85. Bygg gärna om ni tycker det är roligt, men utvärdera med TuneDem och var beredd på massor av spö. :)

/Fredrik

här ett diy steg som en polare till mig byggde (jag kommer bygga 5kanaligt med den modulen i vinter)

slår nästan allt på fingrarna....läs recentionen


http://www.hififorum.nu/artiklar/rimfrost/index.htm


för er som inte orkar till slutet så

citat:

"Ska man jämföra det mot andra i samma prisklass, andra hemmabyggen eller mot de bästa på marknaden? Som jag ser det så kan Rimfrost mäta sig mot alla slutsteg jag hört, så bra är det. Ljudkvaliteten är i nästan allt, fantastisk och jag kan inte påminna mig något annat slutsteg som varit avgörande bättre. "


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
slår nästan allt på fingrarna....läs recentionen
Mycket möjligt att det är bra men.... när jag läser om något som får bra kritik på Hififorum, Faktiskt.se eller euphonia-audioforum så blir jag ändå lite osäker eftersom dessa testare sällan eller snarare aldrig har Linn eller Naim som jämförelseobjekt.

Ice-Power modulen med inbyggd switchad nätdel tcyker jag är jätteintressant men skulle nog vilja jämföra själv med Linn utrustning eller att någon annan Linn entusiast på detta forum hade testat och lovordat den.. tror nog att du förstår den osäkerhet jag känner.

Att något smiskar exempelvis Krell eller Gammut imponerar nada på mig.. för det gör ju även en gammal Nad förstärkare på 20watt från mitten av -80 talet :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sondek wrote:
Quote:
slår nästan allt på fingrarna....läs recentionen
Mycket möjligt att det är bra men.... när jag läser om något som får bra kritik på Hififorum, Faktiskt.se eller euphonia-audioforum så blir jag ändå lite osäker eftersom dessa testare sällan eller snarare aldrig har Linn eller Naim som jämförelseobjekt.

Ice-Power modulen med inbyggd switchad nätdel tcyker jag är jätteintressant men skulle nog vilja jämföra själv med Linn utrustning eller att någon annan Linn entusiast på detta forum hade testat och lovordat den.. tror nog att du förstår den osäkerhet jag känner.

Att något smiskar exempelvis Krell eller Gammut imponerar nada på mig.. för det gör ju även en gammal Nad förstärkare på 20watt från mitten av -80 talet :?
den piskar då min majik så det står härliga till iaf...men det säger iofs inget heller :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
den piskar då min majik så det står härliga till iaf...men det säger iofs inget heller
Om man kör på inte alltför tungdrivna högtalare så säjer det nog en hel del :!:
Majiken kan spela mycket bra.
Var kan man få tag på dessa Ice moduler och hur mycket kostar den switchade varianten?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sondek wrote:
Quote:
den piskar då min majik så det står härliga till iaf...men det säger iofs inget heller
Om man kör på inte alltför tungdrivna högtalare så säjer det nog en hel del :!:
Majiken kan spela mycket bra.
Var kan man få tag på dessa Ice moduler och hur mycket kostar den switchade varianten?
LeifB på hififorum.nu säljer sånna vet ej vad den switchade kostar men jag skulle iaf få 5st 500w moduler (dvs inte 250 som va i recensionen) för under 10000:-


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Hur många kända byggen finns det som fungerar bra?

Förutom rimfrost bygget så är det väl stefanb som byggt på dessa moduler? Något fler lyckat bygge man kan läsa om?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sondek wrote:
Hur många kända byggen finns det som fungerar bra?

Förutom rimfrost bygget så är det väl stefanb som byggt på dessa moduler? Något fler lyckat bygge man kan läsa om?
njae inte som jag vet av iaf...peter som byggde rimfrost har dock lyckats kortsluta skiten så den e på rep :P

en av nackdelarna med diy är väl att det inte e så lätt att bygga "kortis-skydd" men att bygga ett steg kostar inte mycket...sen att smacka ihop nåt som låter tar bara nån timme....sen tar det ju lite tid att bygga en fin låda men jag tycker rimfrost får klart godkänt iaf...dock så blir det fetare byggen av oss i vinter :wink: i högtalar väg dvs...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 00:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
En sak som i allmänhet gör det svårt att få nån uppfattning av hur bra någonting är är att folk kan ha så sjukt olika uppfattningar om hur saker och ting låter. Eftersom vi nu ändå är inne på HF.nu-referenser hit och dit kan jag nämna tråden om Ocelia på Arken som exempel. I samma tråd både höjs den till skyarna och sågas så det står härliga till. Hur i hela friden ska man veta vad man tycker själv?

Om någon skriver att något låter i referensklass etc säger mig inte ett dugg såvida det inte är någon som jag vet sen tidigare att jag kan hålla med. Om så inte är fallet går det bara att veta vad jag tycker först när jag hört kreationen själv.

OBS att jag inte menar att IcePower-bygget därmed inte är något att ha! Det kan mycket väl vara så bra som konstruktören säger, jag menar bara att det är vettigt att ta det man läser med en nypa salt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Ayn wrote:
En sak som i allmänhet gör det svårt att få nån uppfattning av hur bra någonting är är att folk kan ha så sjukt olika uppfattningar om hur saker och ting låter. Eftersom vi nu ändå är inne på HF.nu-referenser hit och dit kan jag nämna tråden om Ocelia på Arken som exempel. I samma tråd både höjs den till skyarna och sågas så det står härliga till. Hur i hela friden ska man veta vad man tycker själv?

Om någon skriver att något låter i referensklass etc säger mig inte ett dugg såvida det inte är någon som jag vet sen tidigare att jag kan hålla med. Om så inte är fallet går det bara att veta vad jag tycker först när jag hört kreationen själv.

OBS att jag inte menar att IcePower-bygget därmed inte är något att ha! Det kan mycket väl vara så bra som konstruktören säger, jag menar bara att det är vettigt att ta det man läser med en nypa salt.

absolut! det är ju där alla "bråk" börjar.....dvs smaken är som baken å det verkar inte folk gilla (ink jag) men den e helt klart värd att kika på för dom småpengarna det handlar om lovar jag att den spöar ALLT
jamenar du har en klar för 4-5000:- om du handlar ett steg på affären som använder sig av samma moduler så kostar dom 10faldigt den summan...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 01:13 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ja, som alltid med DIY kostar det självklart mycket mindre att bygga själv än att köpa färdigt. Så är det bara.

Hur är det (och nu börjar vi gå lååångt ifrån Linn-land, menmen) med Audacia Clarity, använder den IcePower-moduler eller är det bara en klass D-konstruktion helt enkelt? Sjukt bra för de pengar (15000:-) den kostar iaf. Den slår mycket på fingrarna också. Fast personligen vill jag påstå att både 2250 och Klout slår allt möjligt på fingrarna också. Så det finns en hel massa som spöar en massa annat, beroende på hur man ser på saken. Man får välja sitt perspektiv helt enkelt. :)

Om jag inte hade tummen mitt i handen skulle jag bygga något i stil med ett IcePower-steg, om inte annat så för att det vore kul. Men jag får nog vänta tills jag blivit vuxen med hus och blivit påtvingat händig :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 02:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Sondek wrote:
Du kan väl bjussa på schemat över denna SMPS.... :wink:
Kan tyvärr inte... Min uppdragsgivares design. Nu är han inne på sin fjärde variant, tror jag (alla med olika switchande tekniker) men den är bara den här första som blivit Tune Dem-trimmad :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 07:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
fredrik wrote:
Sondek wrote:
Quote:
Glöm inte Klimax Twin Chakra! 7294 OCH bipolära transistorer. Om nån kommer över en ritning på Chakra-kopplingen så kontakta mig omgående!
Att man som diyra i sitt hem kvällstid skall kunna bygga ihop något som mosar en Klimax Twin.... dettror nog inte ens den mest dumme :?
Jag tvlvlar inte många sekunder med att säga att det troligtvis går att bygga jättebra DIY
grejer kanske tom i klimax klass. Dock är det skillnad på att få EN att låta bra, en helt annan utmaning att serietillverka och få alla att låta lika dant samt bra.

/mvh
Fredrik
Grabbar, är det någon som petar ihop en DIY Klimax så ring...
Det är helt OK för mig att det bara finns en :D

OBS, tänk på att bygga in plats för aktiva kort. Fattar inte att LINN "glömde" det. Gör det svårt att i ett aktivt system uppgradera med att byta ett steg i taget till Klimax :(
Ofattbart...
De skulle nog sålt betydligt fler annars.
På Topica där många har TOPPsystem, ofta aktiva, kör de ofta med en stacke Klout/2250. Har inte sett någon med ett eller fler Klimax slutsteg.
De som har Klimax kör passivt
O det är ju talande...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited