selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 20:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vad är det som gör att LINN stärkare är bra på "tune dem"?
Hur gör LINN o hur gör andra...
Finns det några basprinciper i konstruktionen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Vad jag sett i form av faskurvor för Linns högtalare antyder att dom överlag är en lätt last för förstärkare (har inte sett Espek/5140 dock som rent teoretiskt borde vara ganska elaka - passivt). Om man antar att detta gäller någorlunda generellt för Linns högtalare så är det inte så långt till nästa hyggligt rimliga antagande - att Linn använder sina egna högtalare för att testa sina slutsteg och att Linns slutsteg därför inte behöver klara konstiga faser eller vara speciellt strömstarka. Dom ska ju inte driva eller någonsin ens testas med exvis några elektrostater med brutala 0.5ohms-dippar på impedanskurvan. Att ha en parameter mindre att bry sig om under utvecklingen av slutsteg borde göra det enklare att få ett slutresultat som är bättre på alla andra parametrar.

Teorin säger alltså att Linns slutsteg inte skulle prestera så bra med jättejobbiga högtalare, men att dom regerar när man har lättdrivna (inte bara i effektivitet alltså) högtalare.

Har ingen aning om detta stämmer då jag aldrig testat Linn-steg på en "jobbig" högtalare, men Linn-steg knäcker verkligen när man kör Linn-högtalare iaf! :D

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
daniel.n wrote:
Vad jag sett i form av faskurvor för Linns högtalare antyder att dom överlag är en lätt last för förstärkare (har inte sett Espek/5140 dock som rent teoretiskt borde vara ganska elaka - passivt). Om man antar att detta gäller någorlunda generellt för Linns högtalare så är det inte så långt till nästa hyggligt rimliga antagande - att Linn använder sina egna högtalare för att testa sina slutsteg och att Linns slutsteg därför inte behöver klara konstiga faser eller vara speciellt strömstarka. Dom ska ju inte driva eller någonsin ens testas med exvis några elektrostater med brutala 0.5ohms-dippar på impedanskurvan. Att ha en parameter mindre att bry sig om under utvecklingen av slutsteg borde göra det enklare att få ett slutresultat som är bättre på alla andra parametrar.

Teorin säger alltså att Linns slutsteg inte skulle prestera så bra med jättejobbiga högtalare, men att dom regerar när man har lättdrivna (inte bara i effektivitet alltså) högtalare.

Har ingen aning om detta stämmer då jag aldrig testat Linn-steg på en "jobbig" högtalare, men Linn-steg knäcker verkligen när man kör Linn-högtalare iaf! :D
linns högtalare e ju ganska okänsliga va? typ katan 85db lr nåt iofs kan ju impedansen va rätt snäll, min majik driver dock inte mina hfls-1 så bra med 84db känslighet


Top
   
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Vad är det som gör att LINN stärkare är bra på "tune dem"?
Hur gör LINN o hur gör andra...
Finns det några basprinciper i konstruktionen...
Basprincipen i Linns förstärkare verkar vara att ständigt byta teknologi. Jag är inte så lite imponerad av vad de lyckas åstadkomma - prova att bygga en förstärkare med identisk (eller i det närmaste) koppling och du har ändå inte ens kommit halvvägs. Minns också att när LK85/140 introducerades så kände jag inte igen power-IC:n på utgången. Den var så sprillans ny att den inte fanns med i en enda bok jag tittade i, inte heller fanns den i någon annan tillverkares apparat. Rätta mig om jag har fel på den punkten, men för mig verkade det som att LK85/140 släpptes innan IC:n i fråga...

Naim strategi är den motsatta: De har i stort sett använt samma förstärkarkoppling hela tiden (finns i en bok jag har här; RCA Silicon Power Circuits Manual från 1967) och slipat, slipat, slipat på den. Hur mycket bättre de blivit med åren säger en del om vad som betyder mest... Minns från 80-talet att Naim sålde uppgraderingskort till stärkarna som var i princip identiska kopplingsmässigt, men kretslayouten var ändrad. Och de lät klart bättre.

Själv är jag absolut inget proffs och ju mer jag lär mig desto mindre antar jag att jag vill kalla mig det. Det blir ju så att man upptäcker fler och fler märkliga detaljer... Jag har haft förmånen att jobba med en väldigt duktig analogkonstruktör och vårt samarbete var väldigt konstruktivt då vi hade olika roller; han tänkte och jag testade [repeat]

"Det där spelar ingen roll", sa han "det var bara på gamla trissor man behövde göra si och så för att de skulle hålla sig stabila".
"Jamen jag har provat", sa jag, "det blir en jäkla skillnad".
"Jaha du", sa han, "det verkar rätt knäppt".
Två dagar senare hade han kollat det hela och sa att det blev en viss liten ändring av X och Y och om det är det som hörs så skulle man även kunna göra så här. Och så provade jag det och då hände nåt annat. [repeat*100]

Det där med förmågan att driva svåra laster är överskattat, tycker jag. Kanske är det populärt för att det är rätt enkelt att testa och mäta (åtminstone statiska laster). Men som vanligt i hierarkin så är det grejerna som händer innan som är viktigast. Balansen och stabiliteten i de första stegen gör mycket för svänget och hänger man sen på undermåligt små trissor på utgången låter det ofta rätt bra ändå. Musikaliskt sett, alltså. Den kanske kroknar när man drar på, men det är en annan femma tycker jag.

Bara mina 2 öre,
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Minns också att när LK85/140 introducerades så kände jag inte igen power-IC:n på utgången. Den var så sprillans ny att den inte fanns med i en enda bok jag tittade i, inte heller fanns den i någon annan tillverkares apparat. Rätta mig om jag har fel på den punkten, men för mig verkade det som att LK85/140 släpptes innan IC:n i fråga...
Inte helt säkert det!
LK140 släpptes 1998 och power-IC:n uppdaterades till nyare version 2000.

SGS Thomson släppte TDA7294 1996 och med största sannolikhet så är det den som sitter i de första LK140.
1999 släppte SGS Thomson TDA7293 som var stabilare och bättre.
Båda dessa power-IC har MOS-utgångssteg.

LK140 använder 2 st / kanal
2250 använde 3st / kanal
Klimax Twin använder faktiskt också 3 st / kanal men antagligen bättre nätdel och lite annat godis...
Solo Klimax är den enda förstärkaren som använder sig av vanliga transistorer.. :? nåja inte så vanliga utan ultralinjära Sanken :lol:

Den gamla LK100:an använder sig av en gammal hederlig push-pull koppling med transistorer...

Och visst är det rätt imponerande att Linn bemästrar att bygga slutsteg med samma filosofi bakom ljudet trots lite olika tekniker.
Men att det valt just dessa TDA7293:or är nog inte så konstigt..
Diy-slutsteg baserat på denna power-IC säjs ha en klart bättre kontroll över högtalarelementen än den nu så populära Gainclonen som är baserad på en annan IC>


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 15:50 
Sondek wrote:
2250 använde 3st / kanal
Finns det nån anledning till att du skriver "använde"? Har Linn uppgraderat
2250? Vet du i så fall vid vilket serienummer?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Nej! Bara slarvig som vanligt!

använder ska det va!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Sondek wrote:
LK140 släpptes 1998...
SGS Thomson släppte TDA7294 1996
Tack! Jag hade tydligen missat den under två år då...
Quote:
med största sannolikhet så är det den som sitter i de första LK140
Helt korrekt.
Quote:
LK140 använder 2 st / kanal
2250 använde 3st / kanal...
Och LK85 använder 1 st / kanal.
Quote:
Solo Klimax är den enda förstärkaren som använder sig av vanliga transistorer
Glöm inte Klimax Twin Chakra! 7294 OCH bipolära transistorer. Om nån kommer över en ritning på Chakra-kopplingen så kontakta mig omgående! :)

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ah det ligger en sådan klassisk koppling i den kan nog vara riktigt kul ju.
har själv byggt förstärkare med sådan typ av koppling iofs enklare effekt-IC och enklare trissor dessutom med bara en IC per kanal.

Men om det är som jag mistänker så står 7294orna för förstärkning och effektförstärkning och trissorna i en push-pull koppling för att öka strömkapasiteten vilket brukar resultera i ett bättre resultat.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Glöm inte Klimax Twin Chakra! 7294 OCH bipolära transistorer. Om nån kommer över en ritning på Chakra-kopplingen så kontakta mig omgående!
Lite konstigt att man backar till 7294:a i detta fall?
7293 är ju en vidareutveckling av 7293:an..

Jag tvivlar dock 1/2 hundradels sekund på att Linns elektroingenjörer vet vad dom sysslar med :lol:


Att man som diyra i sitt hem kvällstid skall kunna bygga ihop något som mosar en Klimax Twin.... dettror nog inte ens den mest dumme :?

Men att det är lättare att göra något bra av en koppling med en TDA7293 som i en enda krets mostvarar ett mindre slutsteg än med en påse med en massa trissor är nog rätt så säkert.

En switchad nätdel i ett slutsteg är dock ingen barnlek och för optimalt resultat måste nätdelen vara optimal för själva förstärkaren.
Kanske finns det så där en 9-10 st firmor i världen som kan bygga riktiga highend slutsteg med switchade nätdelar.

Linn och kanske även Chord är några av dom.


Med en vanlig trafo/likriktar/kondensator nätdel är det mycket lättare för en diy:are.

Med konventionell nätdel finns det dock några som försökt.

Här några entusiaster som försökt sig på en koppling med 3 st parallella TDA7293:or
http://download.quekky.com/PI7293.quekky

Tyskarna är rätt så driftiga på diy sidan..

http://www.newtronics.de/html/produkte/amp7293_abb.htm
http://www.newtronics.de/html/produkte/amp7293.htm#

Dessa kit får åtminstone mig att drägla lite ..... komponent kvaliten ser rät så lovande ut :shock:
http://www.schuro.de/preisl-amp80hi.htm

Och den här trippel TDA7293 konfigurationen...
http://www.hoer-wege.de/amp.htm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Sondek wrote:
Quote:
Glöm inte Klimax Twin Chakra! 7294 OCH bipolära transistorer. Om nån kommer över en ritning på Chakra-kopplingen så kontakta mig omgående!
Lite konstigt att man backar till 7294:a i detta fall?
7293 är ju en vidareutveckling av 7293:an..

Jag tvivlar dock 1/2 hundradels sekund på att Linns elektroingenjörer vet vad dom sysslar med :lol:


Att man som diyra i sitt hem kvällstid skall kunna bygga ihop något som mosar en Klimax Twin.... dettror nog inte ens den mest dumme :?

Men att det är lättare att göra något bra av en koppling med en TDA7293 som i en enda krets mostvarar ett mindre slutsteg än med en påse med en massa trissor är nog rätt så säkert.

En switchad nätdel i ett slutsteg är dock ingen barnlek och för optimalt resultat måste nätdelen vara optimal för själva förstärkaren.
Kanske finns det så där en 9-10 st firmor i världen som kan bygga riktiga highend slutsteg med switchade nätdelar.

Linn och kanske även Chord är några av dom.


Med en vanlig trafo/likriktar/kondensator nätdel är det mycket lättare för en diy:are.

Med konventionell nätdel finns det dock några som försökt.

Här några entusiaster som försökt sig på en koppling med 3 st parallella TDA7293:or
http://download.quekky.com/PI7293.quekky

Tyskarna är rätt så driftiga på diy sidan..

http://www.newtronics.de/html/produkte/amp7293_abb.htm
http://www.newtronics.de/html/produkte/amp7293.htm#

Dessa kit får åtminstone mig att drägla lite ..... komponent kvaliten ser rät så lovande ut :shock:
http://www.schuro.de/preisl-amp80hi.htm

Och den här trippel TDA7293 konfigurationen...
http://www.hoer-wege.de/amp.htm
Trevliga länkar du hittat dem tackar man för :D nu kommer man ju ha ännu mer att göra framöver än vad man redan har. :D har liksom haft planer att bygga nått med parallellade TDA7293or. men nätdelen är ju fortfarande ett problem men man får väl forska i det en del medan man går i skolan.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Och hur är en Klout uppbyggd då?
Ni verkar ju veta hur de andra LINN slutstegen är konstruerade...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
sportbilsentusiasten wrote:
Och hur är en Klout uppbyggd då?
Ni verkar ju veta hur de andra LINN slutstegen är konstruerade...
Jag är inte säker men jag har för mig den är uppbyggd med mycket snabba och linjära Sanken transistorer i push-pull konfiguration med diskret uppbyggt driv och ingångssteg och en hiskeligt stor nätdel. Som sagt den inger respekt.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Sondek wrote:
Quote:
Glöm inte Klimax Twin Chakra! 7294 OCH bipolära transistorer. Om nån kommer över en ritning på Chakra-kopplingen så kontakta mig omgående!
Att man som diyra i sitt hem kvällstid skall kunna bygga ihop något som mosar en Klimax Twin.... dettror nog inte ens den mest dumme :?
Jag tvlvlar inte många sekunder med att säga att det troligtvis går att bygga jättebra DIY
grejer kanske tom i klimax klass. Dock är det skillnad på att få EN att låta bra, en helt annan utmaning att serietillverka och få alla att låta lika dant samt bra.

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
prova lyssna på ett av icestegen som alla diyare bygger...KANON bra steg samt att man kan överdriva allting utan att det spårar i pris på samma sätt som om man köper ett steg som är serieproducerat med icepowermoduler


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited