selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 12:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
daniel.n wrote:
Dom är inte "efter" .. en DIY-högtalare för 3,000:- skulle kosta runt det tiodubbla i butik (generell tumregel: material står för 10% av kostnaden i en högtalare i butik). Spelar dom "sönder" 30kkr's högtalare? Linn har ju ingen just där i kostnad, men 5140 låg ju där. Kaber också väl?
sen var ju rätt många av sveriges bättre högtalarkonstruktörer med och tog fram hfls-1 filtret...

daniel du har så rätt...den skulle nog kosta nånstans mellan 15-30loppor i butik
Kan man få se lite bilder på dessa under? :lol:
jamen visst! dom e ju inte så där super snygga utan mer konstruerade för att utföra uppgiften

mina :


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30520


några olika:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29994


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 15, 2004 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
jamen visst! dom e ju inte så där super snygga utan mer konstruerade för att utföra uppgiften
Jasså... de är ju helläckra! Kan det vara för att de liknar Kan :lol:
Det där sonus faber stativet var grymt.

Vore kul att jämföra med LINN burkar


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 15, 2004 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
jamen visst! dom e ju inte så där super snygga utan mer konstruerade för att utföra uppgiften
Jasså... de är ju helläckra! Kan det vara för att de liknar Kan :lol:
Det där sonus faber stativet var grymt.

Vore kul att jämföra med LINN burkar
mjo skulle vara kul å jämföra med ninkorna faktiskt...dock så har jag just sålt dom (har iofs inte lämnat dom)


dom e dock inte så små som dom ser ut :D dubbla katan typ, väldans djupa


däremot nästa bygge kommer jag förhoppningsvis kunna jämföra med nästan vad som helst


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Angående jämförelse med Ninka så har jag byggt en liknande högtalare med samma diskant men lillebror(5tummare) till den 6,5 tummare som sitter i Hfls-1.

Konstruktionen kommer från en Holländska site.
Filtret skiljer sig förståss lite granna från Hfls-1 också då det är vitt skilda konstruktörer men karaktären bör vara liknande.

http://hififorum.knaak.dk/Sondek/Vifa2_3.JPG

http://hififorum.knaak.dk/Sondek/Vifa2_4.JPG

Låter riktigt trevligt! Spelar lite annorlunda i jämförelse med Linn högtalare. För byggnadskostnaden runt 3000 kr låter dom överaskande bra och rent subjektivt kan dom nog slåss med en del komersiella högtalare till betydligt mer pengar.

Men det skall säjas direkt att de har inte en changs mot Ninka när det gäller att lira snabb tajt bas! DIY:arna kan låta riktigt bra och intressant på vissa parametrar men Katan och Ninkas tajthet kan förmodligen ingen annan högtalare förutom de nyare Akurate högtalarna rå på.

Tror inte att 10% regeln stämmer på Ninka... 1600 kr i materialkostnad.. nää knappast!

Det är jättekul med DIY och är man noggran vid ihopsättning och jobbar metodiskt och lungt så kan man bygga riktigt välljundande högtalare.
Jag kommer att använda mina högtalare i en andra anläggning och har nu dragit i gång ett projekt med ett försteg.... bara för att det är så otroligt kul att kunna skapa något med sina egna händer :? [/url]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 16:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Sondek: Med så snygga högtalare är det säkrast att visa dem direkt, så ingen missar dem! Du kan vara grymt nöjd med utseendet på dem iallafall!

Image


Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 16:48 
Riktigt snygga!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sondek wrote:

Tror inte att 10% regeln stämmer på Ninka... 1600 kr i materialkostnad.. nää knappast!

[/url]
jo absolut att den regeln gäller...prova beställ från audiocomponents.nl nästa ggn mindre än halva priset från hifikit exvis...tänk då om du skulle köpa in samma mängder element som linn gör :)

jo just det medans vi snackar om ninka...det är nog bara så att dina som du byggt själv går 1 oktav djupare och det är rumsresonanserna som gör att dom inte känns lika "tighta", om nu konstruktionen är iprincip den samma som hfls-1 dvs...hemma hos mig är det massor med resonanser pga av dom går till en bit under 40hz...när vi lyssnade i ett akustikdämpat samt diffuserat rum lät dom sagolikt...om jag inte missminner mig så går ninka till 50hz (passivt) å ca 40hz aktivt


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 18:39 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Går HFLS-1 verkligen ner till 40Hz? Kralligt. Hade som sagt för mig att den delades högre och satsade på att spela den bas den har så bra som möjligt.

Ninka går mycket riktigt till 50Hz passiva och till 38Hz aktiva.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Ayn wrote:
Går HFLS-1 verkligen ner till 40Hz? Kralligt. Hade som sagt för mig att den delades högre och satsade på att spela den bas den har så bra som möjligt.

Ninka går mycket riktigt till 50Hz passiva och till 38Hz aktiva.
jo den ska vara underavstämd till 38 lr 39hz (fs 39hz) utan delning neråt..därav kräver den nästan absorbenter för att inte vara så placeringskänsliga,

tror dock att ninkorna exvis är avsiktligt delade alt avstämda till 50hz just på grund av att basen inte ska behöva jobba lika hårt...då får man dessutom ett öppnare mellanregister...det är det enda som e felet med hfls-1 vid HÖGA volymer tappar man lite mellanregister, imitt rum hade jag nästan velat avstämma den 10hz uppåt eftersom jag har feta rumsresonanser...men som sagt högtalare är kompomisser så man kan inte få allt tyvärr :/ hade jag inte haft ett annat projekt med finare element på G hade jag nog velat se hfls-1 i en sluten 8l låda ( -3db 80hz) med 2basmoduler (aktiva) som går till just under 30hz delning kring 80hz 24db/oktav alt 36 tom


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 19:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag brukar inte tänka så mycket i de termerna vanligtvis, men just mellanregistret hos Ninka är 'to die for' ändå tycker jag! 8)

Nog är det avsiktligt delat på Ninka, samma sak där att de visserligen inte går ner till 20Hz men istället presterar de en tajt och bra bas från de 50Hz som de går från.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Ayn wrote:
Jag brukar inte tänka så mycket i de termerna vanligtvis, men just mellanregistret hos Ninka är 'to die for' ändå tycker jag! 8)

Nog är det avsiktligt delat på Ninka, samma sak där att de visserligen inte går ner till 20Hz men istället presterar de en tajt och bra bas från de 50Hz som de går från.
jo alltså det funkar optimalt i vanliga rum där man oftast får rätt rejäla resonanser om högtalarna går för djupt...nu kommer då min personliga åsikt...jag tycker det saknas nåt när man inte kommer ner till åtminstonde 30hz gärna lite under det..problemet man då oftast får är då resonanser och absorbenter tar plats osv men jag tycker helt klart att det är värt det bara för å få den där sista djupbasen när man spelar exvis floyd som har MYCKET djup bas i många låtar..för att ta ett exempel det blir rätt intressant! :)

prova spela låten one of these days med pink floyd... med en bra sub exvis melodik ska basen kännas efter ca 1-2sek som ett slag i mellangärdet (även fast den är tight som en oskuld) prova spela med ninkorna (där basen nog inte hörs förräns 20sek in i låten) först ayn sen om du får chansen med en BRA obs bra sub så spelar du samma låt....känslan går inte att beskriva med ord :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
det är nog bara så att dina som du byggt själv går 1 oktav djupare och det är rumsresonanserna som gör att dom inte känns lika "tighta",
De är teoretiskt avstämda till 62 Hz (En oktav ner från 50 Hz skulle ju som bekant bli 25 Hz..). En oktav motsvarar en fördubbling av frekvensen.

Jag upplever inga resonans problem i mitt vardagsrum på 25 kvadrat och har faktiskt inga problem med att hitta en bra placering på vare sig mina Ninka eller Vifa diy:are. Har flyttat runt en del och passerat 3 lägenheter och är inne på mitt andra hus. Mitt nuvarande vardagsrum är ett av de bästa lyssningsrum jag haft. Och visst det är min subjektiva uppfattning...

Har testat med lite mer dämpmaterial vilket ger något tajtare bas men fölorar i nivå. Basnivån blir dock lite väl svag och de rekomendationer som säger att en basreflex högtalare skall innehålla ca 50 % dämpning bör man nog följa. En sluten låda kan man däremot stoppa in betydligt mer dämpning(Ninka lär vara rätt så fulla med dämpningsmaterial.

Quote:
om nu konstruktionen är iprincip den samma som hfls-1 dvs
Konstruktionen kommer i från audiocomponents.nl där du hittat extremt billiga högtalar element och har ingen direkt koppling till Hfls annat än att de är basreflex stativare med samma diskant men den midre basen i samma serie.

Jag tycker att dessa Vifa element är mycket bra och högtalarna bjuder på en fin muskalisk återgivning men den skiljer sig rätt mycket från Ninkas återgivning...

Jag upplever basåtergivningen som helt olikartad på Ninka och de Vifa baserade. Jag får känslan av att Vifa elementen aldrig kan spela lika snabbt som Linn elementen men de har andra kvaliteter som inte Linn elementen har :?
Min fru och 10 åriga dotter tycks gilla återgivningen från dessa Vifa diy:are riktigt bra :)
Jag kommer som sagt var att använda dom i min andra anläggning!

Ni som aldrig provat att bygga egna högtalare och är skeptisk!
Jag var det också innan jag lyssnade på mina egna.... förväntningarna var låga även om jag kände att jag lagt ner mycket tid och möda på alla detaljer. Första lyssningen med oinspelade element gav mig ett leende som började vid ena örat och slutade vid andra.... ja att ha byggt något alldeles helt själv är något alldeles speciellt :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
vad jag har läst i någon annan tråd använde vifa element tidigare? ajja det mesta i hur en högtalare beter sig beror på filtret...

ninkorna är dom slutna lr basreflex?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 21:07 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ninka är en sluten "infinite baffle"-konstruktion utan basreflex.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Ayn wrote:
Ninka är en sluten "infinite baffle"-konstruktion utan basreflex.
är det samma som katan?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited