selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 16:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
sen är det omöjligt att bygga en högtalare som är bäst på allt eftersom man måste prioritera vissa delar....vill man att kan exvis ska spela djupare än vad den gör ja då blir mellanregistret lite lidande osv...fyllt av kompromisser..sen får man ju ha i åtanke att den är så pass billig att relativt "dåliga" element har används samt billiga filterkomponenter...
Detta är intresant.
Visste ni att i Keltik sitter det asbilliga element!
Diskanter för 533 kr PARET, mellanregister för det hutlösa priset av 989kr paret....
Samma diskanter återfinns i andra billiga (nåja) burkar typ Ninka.

Så... det är nog inte bara elementen som avgör kvaliteten på högtalaren.

Och till diskussionen - gör andra tillverkare likadant? Eller är det så att krav på "tune dem" ställer andra krav än att bara göra en högtalare som "låter HIHG END"?


Top
   
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Haakan wrote:
sen är det omöjligt att bygga en högtalare som är bäst på allt eftersom man måste prioritera vissa delar....vill man att kan exvis ska spela djupare än vad den gör ja då blir mellanregistret lite lidande osv...fyllt av kompromisser..sen får man ju ha i åtanke att den är så pass billig att relativt "dåliga" element har används samt billiga filterkomponenter...
Detta är intresant.
Visste ni att i Keltik sitter det asbilliga element!
Diskanter för 533 kr PARET, mellanregister för det hutlösa priset av 989kr paret....
Samma diskanter återfinns i andra billiga (nåja) burkar typ Ninka.

Så... det är nog inte bara elementen som avgör kvaliteten på högtalaren.

Och till diskussionen - gör andra tillverkare likadant? Eller är det så att krav på "tune dem" ställer andra krav än att bara göra en högtalare som "låter HIHG END"?

mm du är införstådd att 533kr paret är linns priser som dom tillhanda håller kunder som redan köpt högtalaren samt kräver den trasiga i retur...
sen är det ju också så att det är filtret som gör högtalaren, riktigt bra element kan låta skräp med fel filter....

i mitt senaste bygge kostade filtret betydligt mer än vad elementen gjorde... det jag skulle tro gör keltiken dessutom till en "bättre" högtalare är naturligtvis att dom lagt ner mer tid samt pengar på att få den exakt som dom vill ha den...med mindre modeller såsom kan så är det väl mer ihopkrafsat så dom tycker det duger, lovar dig att det är inga som helst problem att få den att låta bättre än vad den gör....

har faktiskt funderat på å köpa ett par kan nu medans jag håller på å bygga nästa högtalare, sen prova på å mäta upp dom samt modifiera å se hur mycket som går att hämta ur dom...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 18:13 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
ja fast de flest ahögtalare har element som ligger i den prisklassen.. då får man ju tänka på att det är priset som dom betalar för OEM handel.. samma element skulle vara dyrare för privatpersoner (om dom fanna tillgängliga vilket dom inte finns)

Men sen handlar det inte så mycket om hur mycket elementen kostar utan hur man får ihop högtalaren som en helhet..

Titta på Proac tex som har betydligt dyrare element som som låter väldigt mycket sämre.

NHT 3.9 eller vad den heter har en utav de bästa diskanterna som producerats och dom kostade 200 kr styck(OEM)..
Högt pris är inte automatiskt detsamma som bra kvalité..

Som alltid är det ju dock så att tid kostar pengar. Tiden som är nedlagd i något är ju oftast det som återspeglar priset.

De flesta tillverkare av hifi besitter dock högst tvivelaktiga kunskaper i området. Detta är ju något som bör betänkas speciellt i skenet av timmarna som är nedlagda. Ju mer osäker man är destå mer tid läggs förmodligen ner och priset går upp. Detta trots att kvalitén inte behöver bli bättre för det.

Var nån som nämnde att högtalare är fulla kompromisser. Vilket stämmer helt och hållet. Högtalaren är den del i kedjan som förvränger ljudet mest i form av distorsion. Hela tiden måste man göra avvägningar angående spridningsbeteende, frekvensgång, impulsegenskaper, ljudtrycksförmåga etc..
Vissa klarar detta hyffsat medan de flesta inte alls klarar av det.

Men sen beror det ju också mycket på vilken grundidé som finns. Vilket håll man vill att det ska luta avspeglas ju i kompromisserna man gör. En högtalare som kan spela högt har oftast högre distorsion och lägre bas tex..
Tyvär är det så att de allra flesta tillverkare av speciellt högtalare inte är speciellt kompetenta. B&W är väl en av de få som har kompetens i området. NHT också under tiden dom leddes av Ken Kantor.
Det är faktiskt lite skrämmande att höra och lite svårt att acceptera att så få verkligen vet hur fysiken bakom en högtalare fungerar. Resten har viss kompetens i vissa fall medan en hel del mera "kör på känn" vad det verkar. Nog för att det går ibland också (Sonus Faber tex..)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 18:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Kraniet wrote:
ja fast de flest ahögtalare har element som ligger i den prisklassen.. då får man ju tänka på att det är priset som dom betalar för OEM handel.. samma element skulle vara dyrare för privatpersoner (om dom fanna tillgängliga vilket dom inte finns)

Men sen handlar det inte så mycket om hur mycket elementen kostar utan hur man får ihop högtalaren som en helhet..

Titta på Proac tex som har betydligt dyrare element som som låter väldigt mycket sämre.

NHT 3.9 eller vad den heter har en utav de bästa diskanterna som producerats och dom kostade 200 kr styck(OEM)..
Högt pris är inte automatiskt detsamma som bra kvalité..

Som alltid är det ju dock så att tid kostar pengar. Tiden som är nedlagd i något är ju oftast det som återspeglar priset.

De flesta tillverkare av hifi besitter dock högst tvivelaktiga kunskaper i området. Detta är ju något som bör betänkas speciellt i skenet av timmarna som är nedlagda. Ju mer osäker man är destå mer tid läggs förmodligen ner och priset går upp. Detta trots att kvalitén inte behöver bli bättre för det.

Var nån som nämnde att högtalare är fulla kompromisser. Vilket stämmer helt och hållet. Högtalaren är den del i kedjan som förvränger ljudet mest i form av distorsion. Hela tiden måste man göra avvägningar angående spridningsbeteende, frekvensgång, impulsegenskaper, ljudtrycksförmåga etc..
Vissa klarar detta hyffsat medan de flesta inte alls klarar av det.

Men sen beror det ju också mycket på vilken grundidé som finns. Vilket håll man vill att det ska luta avspeglas ju i kompromisserna man gör. En högtalare som kan spela högt har oftast högre distorsion och lägre bas tex..
Tyvär är det så att de allra flesta tillverkare av speciellt högtalare inte är speciellt kompetenta. B&W är väl en av de få som har kompetens i området. NHT också under tiden dom leddes av Ken Kantor.
Det är faktiskt lite skrämmande att höra och lite svårt att acceptera att så få verkligen vet hur fysiken bakom en högtalare fungerar. Resten har viss kompetens i vissa fall medan en hel del mera "kör på känn" vad det verkar. Nog för att det går ibland också (Sonus Faber tex..)

håller med dig till 150%

oftast e det ju också så att ju dyrare element man använder desto större filterkunskaper måste man ha...exvis scanspeaks ringradiator den sprider MYCKET sämre än hfls-1 diskanten men kostar ca 20ggr så mycket...samt att impedansen far som en löskuk om man inte lyckas kontrollera den...

jag personligen tycker inte att linn gör så bra högtalare...däremot är dom väldigt duktiga på elekroniken, först med switchade nätdelar, intregrerad aktiv drift är också en kanongrej...passiva filter borde alla ha gått ifrån för längesen, stjäl massor med effekt för det första...ja är nog inte bra på nån punkt faktiskt


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
FWIW, Akurate/Komri/Artikulate är dom första högtalarna från Linn som imponerat på mig rent tekniskt. Maken till point-source-ighet från dynamiska drivers har jag aldrig skådat från någon tillverkare i världen. Inte heller har jag någonsin skådat en mer perfekt konfiguration ur perspektivet att det ska gå göra en centerhögtalare med i princip identisk karaktär vad gäller både karaktär och spridning. Helt enkelt makalöst ur en teknisk synvinkel, när Akurate-bilderna först släpptes var det faktiskt totalt haksläpp för min del, ÄNTLIGEN har någon #!%#!'a tillverkare lyckats fixa till en gemensam "överdel" som funkar för L,R OCH C, tänkte jag.

Sen låter dom ju gudomligt dessutom, trevligt när teori och praktik är överens.

Ninka är ett annat kapitel, D'appolitio-konfig med den delningen och dom elementavstånden ska bara inte låta så bra som det faktiskt gör (torde faktisk inte ens falla in under benämningen).. men det gör det, och jag tycker att Ninka kanske är den prisvärdaste högtalaren I Linns sortiment med tanke på vilken prestanda man får fastän dom "bara" kostar "entry level"-pengar (vilket ändå gjorde ont i just min plånbok, men det hör inte hit).

Likaså är jag enormt imponerad över hur mycket bas Keltik klarar av att leverera, och det BRA! Konarea som en åttatummare lixom, EQ'ad så den tar sig ner till 20Hz linjärt om man så vill, det ska bara inte funka .. men det gör det.

Finns faktiskt utrymme för min lilla brasklapp här, än en gång ;):D - vad jag vet om högtalarkonstruktion säger mig att vissa Linn-högtalare ska bete sig och prestera på ett visst sätt, men det gör dom fasen inte. Om Ivor lagt nån voodoo-besvärjelse på varje högtalare vet jag inte .. men hade jag litat mer på det jag lärt mig om högtalarkonstruktion än vad min öron säger mig hade jag nog suttit med exempelvis ett par NHT 2.5i som är konstruerade enligt konstens alla regler för hur man "ska" göra. Dom får brutalt med stryk av mina "inte-ens-D'appolito-MTM" Ninka dock.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
daniel.n wrote:
FWIW, Akurate/Komri/Artikulate är dom första högtalarna från Linn som imponerat på mig rent tekniskt. Maken till point-source-ighet från dynamiska drivers har jag aldrig skådat från någon tillverkare i världen. Inte heller har jag någonsin skådat en mer perfekt konfiguration ur perspektivet att det ska gå göra en centerhögtalare med i princip identisk karaktär vad gäller både karaktär och spridning. Helt enkelt makalöst ur en teknisk synvinkel, när Akurate-bilderna först släpptes var det faktiskt totalt haksläpp för min del, ÄNTLIGEN har någon #!%#!'a tillverkare lyckats fixa till en gemensam "överdel" som funkar för L,R OCH C, tänkte jag.

Sen låter dom ju gudomligt dessutom, trevligt när teori och praktik är överens.

Ninka är ett annat kapitel, D'appolitio-konfig med den delningen och dom elementavstånden ska bara inte låta så bra som det faktiskt gör (torde faktisk inte ens falla in under benämningen).. men det gör det, och jag tycker att Ninka kanske är den prisvärdaste högtalaren I Linns sortiment med tanke på vilken prestanda man får fastän dom "bara" kostar "entry level"-pengar (vilket ändå gjorde ont i just min plånbok, men det hör inte hit).

Likaså är jag enormt imponerad över hur mycket bas Keltik klarar av att leverera, och det BRA! Konarea som en åttatummare lixom, EQ'ad så den tar sig ner till 20Hz linjärt om man så vill, det ska bara inte funka .. men det gör det.

Finns faktiskt utrymme för min lilla brasklapp här, än en gång ;):D - vad jag vet om högtalarkonstruktion säger mig att vissa Linn-högtalare ska bete sig och prestera på ett visst sätt, men det gör dom fasen inte. Om Ivor lagt nån voodoo-besvärjelse på varje högtalare vet jag inte .. men hade jag litat mer på det jag lärt mig om högtalarkonstruktion än vad min öron säger mig hade jag nog suttit med exempelvis ett par NHT 2.5i som är konstruerade enligt konstens alla regler för hur man "ska" göra. Dom får brutalt med stryk av mina "inte-ens-D'appolito-MTM" Ninka dock.
tycker ändå det e konstigt att mina hfls-1 som man skulle kunna bygga för 3000:- totalt spelar sönder katan högtalarna, har dock inte jämfört med ninka så jag ska inte säga nånting, känns lite som att tillverkare medvetet gör högtalare sämre än vad dom egentligen skulle kunna för att steget till den dyrare modellen ska kännas större


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 19:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Haakan wrote:
tycker ändå det e konstigt att mina hfls-1 som man skulle kunna bygga för 3000:- totalt spelar sönder katan högtalarna, har dock inte jämfört med ninka så jag ska inte säga nånting, känns lite som att tillverkare medvetet gör högtalare sämre än vad dom egentligen skulle kunna för att steget till den dyrare modellen ska kännas större
Ja, det låter ju konstigt om dina HFLS spelar sönder Katan s.a.s. Jag tror inte jag håller med om din teori om att tillverkare medvetet försämrar högtalare (iaf inte Linn, rent generellt kan man väl inte säga någonting), men det är ju kul att du uppenbarligen gjort en investering som funkade för dig!
Sen är DIY-högtalare grymt prisvärda om man vet vad man gör och lägger ner mycket tid. Det är ju inte bara komponenter som man betalar för hos en 'färdig' högtalare, utan till stor del utvecklingen av den.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 19:30 
Haakan wrote:
tycker ändå det e konstigt att mina hfls-1 som man skulle kunna bygga för 3000:- totalt spelar sönder katan högtalarna, har dock inte jämfört med ninka så jag ska inte säga nånting, känns lite som att tillverkare medvetet gör högtalare sämre än vad dom egentligen skulle kunna för att steget till den dyrare modellen ska kännas större
Hur jämförde du Katan med dina högtalare? I butik eller hemmiljö? När du
säger "spelar sönder", är det rent ljudmässigt eller med hjälp av tune-dem?
Berätta hur du jämförde, för det låter verkligen anmärkningsvärt att Linns
högtalaringenjörer är så efter!

Katan är nog den bästa stativhögtalaren jag hört under 15k, då inräknat
tillverkarens rekommenderade stativ.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Haakan wrote:
tycker ändå det e konstigt att mina hfls-1 som man skulle kunna bygga för 3000:- totalt spelar sönder katan högtalarna, har dock inte jämfört med ninka så jag ska inte säga nånting, känns lite som att tillverkare medvetet gör högtalare sämre än vad dom egentligen skulle kunna för att steget till den dyrare modellen ska kännas större
Hur jämförde du Katan med dina högtalare? I butik eller hemmiljö? När du
säger "spelar sönder", är det rent ljudmässigt eller med hjälp av tune-dem?
Berätta hur du jämförde, för det låter verkligen anmärkningsvärt att Linns
högtalaringenjörer är så efter!

Katan är nog den bästa stativhögtalaren jag hört under 15k, då inräknat
tillverkarens rekommenderade stativ.
du är mycket välkommen å tunedema med vilka högtalare du än har... jämförde dom dock inte samtidigt...va på linnaffären på karlavägen och lyssnade...men skillnaden var så påtaglig att det inte går att missta sig

inget ont mot katan bästa stativaren jag lyssnat på före jag lyssnade till hfls-1...

vart dock så pass förvånad av ljudet ur hfls1orna att jag vart tvungen att jämföra med sonusfabers cremona auditor här på reference audio...dock så ska det tilläggas att förhållandena var väl rätt olika pga olika rum osv men inte ens sonusarna hade en chans...kan nog tom säga att katan vann den matchen mot dom också iofs...dom hade verkligen "mörk" klang

men som sagt borde kanske ha tillagt att jag lyssnade till alla på olika tillfällen samt att jag lyssnade i princip bara på pinkfloyd som i många av låtarna har väldigt tung och djup bas....katanarna lät väldigt trevlig med sizmiken inkopplat dock....före det kändes det verkligen som att nåt saknades


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 19:55 
Jämför gärna med samma förhållanden, annars är det i princip helt
meningslöst. Rummet och kringutrustningen påverkar mer än högtalarna i
sig..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 19:59 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Som sagt, det är bara att gratulera till ett par mycket prisvärda högtalare i så fall. Cremona Auditor är inte dåliga stativare, även om jag kan ha lite svårt med det 'italienska lull-lullet' ;)

Det är svårt att jämföra två högtalare i helt olika miljöer (i helt olika system också kanske?). Men jag ska inte hålla något försvarstal för Katan här, jag tvivlar inte på att HFLS-1 är en klart vettig och mycket prisvärd högtalare. Designfilosofin bakom, t.ex. en hög cutoff-freq för basen så att den 'slutar' innan den kommer ner på frekvensen den ändå inte kan hantera, tycker jag är mycket vettigt.
Det låter som vanligt att det handlar om vilka preferenser man har helt enkelt. Som insnöad linnist (;)) tror jag inte jag skulle uppleva Katan som mycket sämre än t.ex. HFLS-1, men å andra sidan har jag inte testat - det vore en kul jämförelse att göra!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Jämför gärna med samma förhållanden, annars är det i princip helt
meningslöst. Rummet och kringutrustningen påverkar mer än högtalarna i
sig..
jo klart det gör iofs... men där på karlavägen där katanarna stod...dom borde ju egentligen vara rätt så optimerade ang position osv....
hfls-1 kastade vi iprincip bara igång provade inga olika högtalar positioner osv utan mer lr mindre körde bara... kan tänkas att dom lät bättre pga lägre avstämmning (ljudet kändes mer komplett) för katanarna lät bra med sizmiken....jag är rätt kräsen när det gäller fullt register annars saknas det för mycket. samt att hfls-1 diskanten kändes mer upplöst, mer detaljer osv

men dock så har du rätt att rummet har den största inverkan på ljudet...dock så kan jag tillägga att inget av rummen hade några stora rumsresonansproblem


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Dom är inte "efter" .. en DIY-högtalare för 3,000:- skulle kosta runt det tiodubbla i butik (generell tumregel: material står för 10% av kostnaden i en högtalare i butik). Spelar dom "sönder" 30kkr's högtalare? Linn har ju ingen just där i kostnad, men 5140 låg ju där. Kaber också väl?

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 20:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
daniel.n wrote:
Dom är inte "efter" .. en DIY-högtalare för 3,000:- skulle kosta runt det tiodubbla i butik (generell tumregel: material står för 10% av kostnaden i en högtalare i butik). Spelar dom "sönder" 30kkr's högtalare? Linn har ju ingen just där i kostnad, men 5140 låg ju där. Kaber också väl?
sen var ju rätt många av sveriges bättre högtalarkonstruktörer med och tog fram hfls-1 filtret...

daniel du har så rätt...den skulle nog kosta nånstans mellan 15-30loppor i butik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Haakan wrote:
daniel.n wrote:
Dom är inte "efter" .. en DIY-högtalare för 3,000:- skulle kosta runt det tiodubbla i butik (generell tumregel: material står för 10% av kostnaden i en högtalare i butik). Spelar dom "sönder" 30kkr's högtalare? Linn har ju ingen just där i kostnad, men 5140 låg ju där. Kaber också väl?
sen var ju rätt många av sveriges bättre högtalarkonstruktörer med och tog fram hfls-1 filtret...

daniel du har så rätt...den skulle nog kosta nånstans mellan 15-30loppor i butik
Kan man få se lite bilder på dessa under? :lol:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited