selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 13:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Audiofilen är död?
PostPosted: Sat Sep 12, 2009 21:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Apr 01, 2006 18:38
Posts: 102
Location: Luleå
http://www.expressen.se/kronikorer/kari ... de-dott-ut


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sat Sep 12, 2009 21:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Apr 01, 2006 18:38
Posts: 102
Location: Luleå
Den feta ljudanläggningen som snoppförlängare är dödare än stenkakan!!!! :idea: :idea: :mrgreen: :mrgreen: Beatlesboxen är, vid sidan av älgjakten, höstens gubbtrofé nummer ett. :lol: :lol:


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sat Sep 12, 2009 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Herre gud så fånigt.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sat Sep 12, 2009 22:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem
User avatar

Joined: Tue Aug 18, 2009 14:47
Posts: 79
Vad vore livet utan roliga krönikor som får en att vrida sig i skratt? :lol: :mrgreen:

_________________
| Majik DS/D | Majik I/D | Majik 140 |


why so serious?


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 03:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Hehe, vad roligt :D
Att vi inte fattat att det är mp3 och spotify som gäller nu för tiden....


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 08:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Underhållande! :) För övrigt borde den vara under övrigt.


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 08:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
hehe, och expressen undrar varför de stadigt tappar läsare. om det inte vore för oss "analoga" snubbar skulle ju ingen köpa en endaste blaska som det ser ut i dag juh :lol:

i övrig kan man ju fråga sig vad poängen är med krönikan...nån som fattar? förutom att förlöjliga då...

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 09:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Hon verkar påläst 8)


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 09:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tänk om hon hittar Mimer-hyllan på Tonlägets hemsida då - vad tror ni hon säger om den uppgraderingen :mrgreen:


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Förresten, kan inte Cara-tråden vara något för Expressens ledarsida.. :?:


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 09:31 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ja nog tror jag man kan få både en och två att både skratta och gråta åt en del här :D

...men det bjuder vi på.


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ganska sorgligt att det hon skriver faktiskt är sant (i varje fall i statistisk mening)!

Jag upplever att för 99,9% av alla som är hifi-intresserade så är det "hur ljudet låter" som är det väsentliga inte "hur musiken låter (eller hellre; framgår)" som står i fokus. Titta bara på i princip alla andra diskussionsforum. De flesta reflekterar inte ens över att musikens innehåll framgår på olika sätt genom olika anläggningar och då menar jag inte det uppenbara kvantitativa mer eller mindre det ena eller det andra. Det är så sjukt snedvridet på det planet att man inte ens förstår frågeställningen när den kommer upp: Syftar t.ex. på hur man på t.ex. faktiskt.se reagerar på de trevande försöken från någon, ofta Linn-orienterad, som försöker ta upp ev. musikalisk påverkan under diskussionen.

I sak har hon ju rätt; "Vilken musikupplevelse minns man för ljudet?". Man sitter ju inte direkt och tänker att "vilket upplöst och väldefinierat ljud" det är när man sitter i konsertsalen. I varje fall gör inte jag det.

Jag tycker att det finns ganska mycket utrymme för självrannsakan i branschen. Att gemene man inte tycker att hifi är annat än ett nörd-intresse beror kanske inte bara på att gemene man inte är insatt. Jag skulle nog hävda att gemene man har rätt (i de flesta fall). Hifi handlar generellt sett oftast om något annat än den musikupplevelse som en bra konsert kan ge.


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
Att gemene man inte tycker att hifi är annat än ett nörd-intresse beror kanske inte bara på att gemene man inte är insatt. .
Beror väl mer på kostnaden, att många i branchen är kufar SAMT att det är massa ormolja som vanliga dödliga anser puckat - tror du inte det?

bara att besöka HIFImässor och butiker...


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Sun Sep 13, 2009 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
hardcorelinnie wrote:
Ganska sorgligt att det hon skriver faktiskt är sant (i varje fall i statistisk mening)!

Jag upplever att för 99,9% av alla som är hifi-intresserade så är det "hur ljudet låter" som är det väsentliga inte "hur musiken låter (eller hellre; framgår)" som står i fokus. Titta bara på i princip alla andra diskussionsforum. De flesta reflekterar inte ens över att musikens innehåll framgår på olika sätt genom olika anläggningar och då menar jag inte det uppenbara kvantitativa mer eller mindre det ena eller det andra. Det är så sjukt snedvridet på det planet att man inte ens förstår frågeställningen när den kommer upp: Syftar t.ex. på hur man på t.ex. faktiskt.se reagerar på de trevande försöken från någon, ofta Linn-orienterad, som försöker ta upp ev. musikalisk påverkan under diskussionen.

I sak har hon ju rätt; "Vilken musikupplevelse minns man för ljudet?". Man sitter ju inte direkt och tänker att "vilket upplöst och väldefinierat ljud" det är när man sitter i konsertsalen. I varje fall gör inte jag det.

Jag tycker att det finns ganska mycket utrymme för självrannsakan i branschen. Att gemene man inte tycker att hifi är annat än ett nörd-intresse beror kanske inte bara på att gemene man inte är insatt. Jag skulle nog hävda att gemene man har rätt (i de flesta fall). Hifi handlar generellt sett oftast om något annat än den musikupplevelse som en bra konsert kan ge.
Jag tror att många har en egen måttstock, där man går efter känslan i musiken, om man blir berörd eller ej. Jag tror det är så de flesta kvinnor lyssnar. Sen är det väl grabbar, unga som gamla, som lyssnar på ljudet - typ, är det häftig bas? - fladdrar byxbenen? - wow sicken diskant osv


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Mon Sep 14, 2009 14:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
DAGENS RÄTT: Höstkläder.
Om hon bara visste vad jag anser om såna som blint springer iväg och köper den nya höstkollektionen bara för att den är ny...
Quote:
Jag upplever att för 99,9% av alla som är hifi-intresserade så är det "hur ljudet låter" som är det väsentliga inte "hur musiken låter (eller hellre; framgår)" som står i fokus. Titta bara på i princip alla andra diskussionsforum.
Det är väl bara att jämföra antalet registrerade här med antalet på vårt hatobjekt faktiskt. Betydligt fler där, men 99,9% blir det nog inte. Dessutom finns det dubbelagenter, d.v.s. såna som synts hänga på båda ställena :?
Alltså, du har rätt i sakfrågan. Det ÄR märkligt att så få kopplar anläggningens kvalitet till musikupplevelsen. För mej är det naturligt.

JohanR


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited