selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 07:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Mon Sep 14, 2009 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
Att gemene man inte tycker att hifi är annat än ett nörd-intresse beror kanske inte bara på att gemene man inte är insatt. .
Beror väl mer på kostnaden, att många i branchen är kufar SAMT att det är massa ormolja som vanliga dödliga anser puckat - tror du inte det?

bara att besöka HIFImässor och butiker...
Nej, jag tror det är värre än så även om 99.9% kanske är lite att ta i, men det är nog så illa.

De flesta "intresserade" har (eller hade - inte många som bryr sig alls längre!?) något av en standardanläggning som man skaffar lite fräckare högtalare till. Hur mycket bättre blir det musikaliskt? Inte ett smack! Låter bara lite finare alt. fräckare och det hör alla som inte bryr sig speciellt om ljudet, men lyssnar på musiken - d.v.s. alla som inte är hifi-intresserade. Hifi-branschen med byxorna vid knäna! Att vi dessutom är en samling kufar är nog ganska symptomatiskt.

BTW1; Min fru och jag har tillbringat helgen med att bara softa och spela plattor tillsammans. F*n vad jag älskar henne! Kan det vara så att jag är gift med en kufa?

BTW2; Även inbitna audiofiler tycks ha åsikten att man förstår musiken på en klockradio, men att det inte låter lika fint/upplöst/detaljrikt...


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Tue Sep 15, 2009 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
hardcorelinnie wrote:
De flesta "intresserade" har (eller hade - inte många som bryr sig alls längre!?) något av en standardanläggning som man skaffar lite fräckare högtalare till. Hur mycket bättre blir det musikaliskt? Inte ett smack! Låter bara lite finare alt. fräckare och det hör alla som inte bryr sig speciellt om ljudet, men lyssnar på musiken - d.v.s. alla som inte är hifi-intresserade. Hifi-branschen med byxorna vid knäna! Att vi dessutom är en samling kufar är nog ganska symptomatiskt.
Detta gäller inte bara hifi och musik. Hur många av oss kör inte bilar som i princip bara tar oss från A till B? Vi funderar inte över hjulupphängningar, luftmotstånd, vridmoment vid 3250 rpm osv. Många av oss tar istället bussen...

För att fortsätta analogin med bilar. En del tycker det är smarrigt med att klistra på en spoiler på bakluckan (syns men ger noll till prestandan) - andra filar lite på motorstyrningen (syns inte men ger kanske lite bättre drag).

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Tue Sep 15, 2009 14:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Detta gäller inte bara hifi och musik. Hur många av oss kör inte bilar som i princip bara tar oss från A till B? Vi funderar inte över hjulupphängningar, luftmotstånd, vridmoment vid 3250 rpm osv.
Här kan jag inte alls hålla med dej. Bilar är ju verkligen något som säljer på prestanda (och status). Gemene man har idag en bil som går dubbelt så fort som man får köra på motorvägen och han tycker att det är V I K T I G T. Koll på vridmomentet har han också (det är en helt ointressant siffra, men det är ju ström från förstärkare också)!

En bil som skulle kunna ta oss från punkten A till punkten B, alltså en med 15 hästkrafter (räcker för att hålla hastighetsbegränsningen) och utan läderklädsel, navigator, backvarnare, lågprofildäck, lättmetallfälgar, turbo, 7 växlar, etc, etc och som skulle kosta 40000:- finns inte ens att köpa.

Tänk vad mycket bra HiFi man skulle kunna skaffa på de sparade pengarna...

JohanR


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Tue Sep 15, 2009 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
JohanR wrote:
Quote:
Detta gäller inte bara hifi och musik. Hur många av oss kör inte bilar som i princip bara tar oss från A till B? Vi funderar inte över hjulupphängningar, luftmotstånd, vridmoment vid 3250 rpm osv.
Här kan jag inte alls hålla med dej. Bilar är ju verkligen något som säljer på prestanda (och status).
Jovisst, de säljs på prestanda. Men vad väljer man för bil? Jo, något som fungerar. Precis som de allra flesta väljer musikanläggning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Tue Sep 15, 2009 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Är ju inte så många som kör omkring med Ferrari precis :wink:

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Wed Sep 16, 2009 10:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Jovisst, de säljs på prestanda. Men vad väljer man för bil? Jo, något som fungerar. Precis som de allra flesta väljer musikanläggning.
Quote:
Är ju inte så många som kör omkring med Ferrari precis :wink:
Av detta drar jag slutsatsen att Ferrari inte fungerar...

Men åter till ämnet. Nog vill väl även vi HiFi dårar ha en anläggning som fungerar? Sen kräver vi ju dessutom prestanda, det gör ju knappast de som köper "lifestyle"* anläggning för 1995:- där det, som du säger, räcker att den fungerar.

* Här följer en mycket ot utläggning om fenomenet "lifestyle". Jag har länge funderat på vad detta egentligen är. Det verkar inte vara att man, exempelvis, har fotboll som sitt stora intresse i livet. D.v.s. att man skulle gå runt i kläder med färger som är samma som det lag man håller på, eller kanske att man hade en stereoanläggning som ser ut som en fotboll. Det borde ju kunna betecknas som en livsstil.
Nä, så verkar det inte vara.
Jag har kommit till slutsatsen att "lifestyle" är att KVINNORS fritidsintressen har s.a.s. tagit mer plats. Kvinnors fritidsintressen är ju (mycket förenklat och ännu mer generaliserat) fenomen som matlagning, heminredning och kläder. Vilket är ungefär vad "lifestyle" handlar om!
Därav följer att en lifestyleanläggning är liten och designad och ingenting annat.

JohanR


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Wed Sep 16, 2009 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Bra slutsats

Även Linn har ju "lifestyle" anläggning classik så den behöver inte kosta 1995:-

_________________
Källa: LP12 (Kore-Radikal-Akito-Adikt),MajikDSM
Riaa: MajikDSM
Försteg: MajikDSM
Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.


Top
   
 Post subject: Re: Audiofilen är död?
PostPosted: Thu Sep 17, 2009 14:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Även Linn har ju "lifestyle" anläggning classik så den behöver inte kosta 1995:-
Men den låter väl å andra sidan bra?

För sådär 20 år sen när jag hängde i en HiFi-butik var det en tjej som köpte Linn Basik skivspelare, Naim Nait 1 och ett par Kan. Det var ju en del lifestyle över det också (fast ordet hade kanske inte fått sin betydelse då)!

JohanR


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited