selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 09:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Hårddisk som transport?
PostPosted: Sat Sep 11, 2004 17:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
Flyttade en del av Kraniets tråd "Genki" i säljavdelningen hit. //Ayn

nej inte det.. jag ska sluta använda cd och tänkte köra digitalt ut från datorn..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 11, 2004 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tips: jämför först ;). Jag har iofs inte hört M-Audio kort eller ens något "seriöst" ljudkort, bara på Audigy-nivån. På den nivån låter det b*js även digitalt överfört.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 11, 2004 18:41 
daniel.n wrote:
Tips: jämför först ;). Jag har iofs inte hört M-Audio kort eller ens något "seriöst" ljudkort, bara på Audigy-nivån. På den nivån låter det b*js även digitalt överfört.
Jag körde med ett M-Audio Audiophile på jobbet, samt ett M-Audio Theatre till
den s.k. hemmabion som jag hade på arbetsrummet. Urk säger jag bara!
Transporten är minst lika viktig som D/A-omvandlaren enligt vad jag
erfarit...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 12:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
jag kommer köra från hårddisken efter att ha läst in det med EAC.
kan inte finnas nån transport som gör jobbet bättre än EAC eftersom EAC kollar om det är korrekt inläst.

edit: sen om datorn gör nåt med digitalsignalen är väl svårare att avgöra men det låter konstigt att digitalsignalen skulle bli förvrängd..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Nu går du i den väldigt vanliga fällan att försöka applicera dina egna bristfälliga kunskaper i området och försöka klura fram hur det "borde" vara. Det funkar i 99% av fallen INTE.

Gör du samma sak med kablage? Givet normal svenne-logik så ska det ju inte vara speciellt svårt att transportera maximalt 20kHz över 1m koppar, alltså är både Linn Black och Silver-kabeln bortkastade pengar? K400 likaså ("starkare signal, lääär ju inte ta stryk av elkabel").

Jag kan bara säga återigen: prova först. Det finns ju en liten chans att du inte tycker det är nån skillnad .. men prova för bövelen innan du kommer med åsikter om hur det borde vara. Jag är själv civilingenjör och har många idéer om hur saker och ting "borde" vara, men har tvingats acceptera att mina kunskaper inte räcker till för att förklara fenomen som blir väldigt uppenbara och reproducerbara när man väl testar.

(För övrigt kommer itne EAC agera transport - det är inte EAC som bygger en jittrig S/PDIF-signal..)

Jag vet att jag låter grinig, men .. jag är en grinolle ibland ;).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 13:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
hehe.. ja lustigt att du drar upp kablar eftersom det du säger just där är rent nonsens..
Linns kablar är inte några magiska välljudare direkt.. jag kör med EKUA för tillfället fullständigt tillräcklig kabel för små sträcksor.. annars brukar jag köra EKK kabel..
Men det hör inte hit..

EAC ser till att informationen blir inläst felfritt på hårddisken. Sen som sagt vet man ju inte riktigt hur mycket digitalsignalen förvrängs men jag skulle tro att en dator är tillräckligt kababel att hantera digitala signaler eftersom allt som händer i datorn är digitalt.. Skulle nog inte fungera så bra annars.. :wink:
Hade ju varit en helt annan sak om jag hade tänkt köra analogt ut från ljudkortet. Detta är nog ingen hit ens med dyra ljudkort..

Men som sagt jag vet inte exakt hur bra det blir. Det återstår ju att se.. Dock har jag i vilket fall mer nytta av en förstärkare än CD. Nu när jag bor i ett studentrum så har det blivit att CDn bara står och vad är det för anledning att ha den ståendes till ingen nytta?

Jag vet att jag låter underlig i "Linn-öron" jag har själv varit hängiven linnist och vet hur man tänker. Dock har jag lyckats se igenom mycket av "snacket" runt Linn och insett att saker inte riktigt stämmer.. Om du vore så seriös civilingenjör som du hävdar att du själv är så skulle du inte använda linn heller.. 8)

edit: dock ska jag tillägga att jag fortfarande är rätt intresserad av Linn elektronik men högtalarna är enligt min mening felkonstruerade..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 14:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
haha vilken underlig säljsträng detta blev.. kanske bör ta upp dessa ämnen nån annanstans?.. :)

hade mest tänkt att denna sträng skulle handla om budgivning på min CD-spelare.. 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 14:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Precis. Diskussionsdelen av tråden flyttad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 14:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
ah så det var hit det for.. kanske ska klippa in det jag skrev på andra stället då..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 14:21 
Kraniet wrote:
Om du vore så seriös civilingenjör som du hävdar att du själv är så skulle du inte använda linn heller.. 8)
Så alla "seriösa" civilingenjörer använder bara LTS-godkända stereoprylar,
eller?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 14:22 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
nja jag insåg att jag pratade lite flummigt.. visst kan man vara intresserad av Linn även om man är civilingenjör..
dock ska man vara medveten om att det är ett färgat ljud man får..

(ja nu vet jag att massor av människor skriker men jag säger bara det som jag kommit fram till själv.. jag gillar Linns idé om en objektiv referens dock är den j subjektivt grundlagd och man har missat en liten detalj angående vad det är som gör att saker upplevs som "mer musik". Men gillar man den sortens färgning som Linn ger så är det ju självklart Linn man ska köpa.
Jag själv har varit hängiven Linnist men är det inte längre då jag insett hur vissa saker hänger ihop. Dock inget ont sagt om andra. Så länge folk r nöjda får dom ju syssla med vad dom vill! :) )


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 14:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
men nu blir detta också rätt OT..

Strängen skulle ju handla om HD som transport.. så få höra era åsikter om det..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 14:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Nja, det hör väl hit huruvida Linns källor grejar ett vettigt ljud jämfört med t.ex. LTS-'godkända' prylar. En del får diskussionerna barka iväg här, däremot vill vi nog hålla säljavdelningen fri från diskussioner.

Måste bara hålla med om att det lät lite konstigt, ditt uttalande om att man inte kan vara seriös civilingenjör och ha Linn-prylar hemma. Tur att du insåg själv att det blev lite konstigt då. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 14:32 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
jo precis man är ju fri att tycka om det man vill tycka om.. Jag har dock insett att Linn inte kan leverera det jag vill ha. Nämnligen informationen som finns på skivan. Alltså en återgivning utan tillägg eller fråntag från musikinformationen (eller filmljud eller vad det nu är).
Dock är det ju fortfarande så att Linn är bättre än mycket annat.. Lite dyrt kanske dock..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 14:49 
Kraniet,

Du får självklart tycka precis vad du vill om Linns produkter, men när du
blandar in folks seriösitet i det hela går du på en mina! Annars är jag bara
glad för din skull att du har hittat något som du trivs bättre med - det är ju
för att må bra vi lyssnar på musik!

Det händer ganska ofta att folk försöker "övertyga" mig om att en annan
produkt/lösning är bättre än Linn. Oftast är det f.d. Linn-ägare. Det här stör
mig ganska mycket, eftersom det alldeles för ofta är dessa f.d. Linn-ägare
som försöker övertyga sig själva om att de har gjort rätt. Innerst inne är de
ofta väldigt osäkra. Kanske var det färgade ljudet inte så dåligt ändå? Om
det är roligare, så varför inte? Återfall är inte så ovanligt, när det "perfekta"
ljudet inte gör att man lyssnar mer på musik.

Nåväl, vi avbryter diskussionen här, eftersom jag inte vill göra samma sak
som jag tidigare skrev att jag ogillade. Jag vill inte övertyga någon om vad
som är bäst, jag hoppas bara att folk som är nöjda slutar söka efter annat,
och bekräftelse från andra...

// MC


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited