selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 14:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 13, 2004 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Kraniet,

Du får självklart tycka precis vad du vill om Linns produkter, men när du
blandar in folks seriösitet i det hela går du på en mina! Annars är jag bara
glad för din skull att du har hittat något som du trivs bättre med - det är ju
för att må bra vi lyssnar på musik!

Det händer ganska ofta att folk försöker "övertyga" mig om att en annan
produkt/lösning är bättre än Linn. Oftast är det f.d. Linn-ägare. Det här stör
mig ganska mycket, eftersom det alldeles för ofta är dessa f.d. Linn-ägare
som försöker övertyga sig själva om att de har gjort rätt. Innerst inne är de
ofta väldigt osäkra. Kanske var det färgade ljudet inte så dåligt ändå? Om
det är roligare, så varför inte? Återfall är inte så ovanligt, när det "perfekta"
ljudet inte gör att man lyssnar mer på musik.

Nåväl, vi avbryter diskussionen här, eftersom jag inte vill göra samma sak
som jag tidigare skrev att jag ogillade. Jag vill inte övertyga någon om vad
som är bäst, jag hoppas bara att folk som är nöjda slutar söka efter annat,
och bekräftelse från andra...

// MC

som vanligt är smaken som baken...jag tycker om pannkakor men det är inte säkert att nån annan gör det?

en annan sak som spelar väldigt stor roll är ju vilken sorts musik man spelar...en högtalare som är riktigt grym på stråkmusik brukar sällan spela rammstein bra å naturligtvis tvärtom...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 13, 2004 11:27 
Haakan wrote:
som vanligt är smaken som baken...jag tycker om pannkakor men det är inte säkert att nån annan gör det?
Okej?
Haakan wrote:
en annan sak som spelar väldigt stor roll är ju vilken sorts musik man spelar...en högtalare som är riktigt grym på stråkmusik brukar sällan spela rammstein bra å naturligtvis tvärtom...
Nja, en bra högtalare spelar all musik på ett bra sätt. En högtalare
som bara spelar vissa skivor är inget att ha.

// MC


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 13, 2004 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Nja, en bra högtalare spelar all musik på ett bra sätt. En högtalare
som bara spelar vissa skivor är inget att ha.
// MC
Inget att ha är väl att ta i lite men håller med i princip. Men det finns faktiskt människor som bara lyssnar på en typ av musik.
Har ett par bekanta som gör det. Klassisk för en o bara Jazz för en annan.
Då ska man ju självfallet optimera för det.

Det är därför Jazz o annan "icke dunka dunka" på Kan motsv är så KUL, de fixar inte djupbasen men resten är otroligt njutbart.

Givetvis är det dyrare att göra en burk som fixar allt, det är därför som riktigt bra högtalare inte KAN göras billiga - för mycket mekanik.

Om man är villig att kompromissa med "sound stage, dynamik, bas annat är det billigare.
(även på stärkarsidan)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 13, 2004 15:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Alltså:

Som daniel.n påpekar så finns det oftast en modell som är mer rätt en den modell som man för tillfället tror på. T.ex. kan man tro att bitperfekt digital överföring löser alla problem, tills man kommer på att tidsfel också påverkar återgivningen.

Till syvende och sist så handlar det om att de fysikaliska modellerna bara är _modeller_ av verkligheten, inte verkligheten själv. Därför är det bull att påstå att det är mindre vetenskapligt att lita på hörselintryck än på teoretiska modeller. Det modellerna i slutändan vill uppnå är ju att förklara varför det _låter_ som det gör, så om modellen inte stämmer överens med hur det låter så är det alltså modellen det är fel på och inte tvärtom! Visst kan man diskutera hur lyssningingstester ska genomföras för att inte ge vilseledande information, men för att kunna påstå att man är vetenskaplig så måste man ändå i slutändan anpassa teorierna till verkligheten och inte tvärtom. I fallet ljudåtergivning är det jättesvårt då det inte är självklart vilka återgivningsfel som "hörs" eller inte. '

Jag vill inte spy galla över ingenjörer, men tyvärr finns det vissa i den skaran som aldrig verkar ha förstått skillnaden mellan modell och verklighet. _Riktig_ fysik/ingenjörsvetenskap å andra sidan handlar om att inte lita helt på sina modeller och istället försöka förbättra dem.

Så Kraniet, lita inte blint på vad LTS-killarna säger. Visst kan dom säkert en hel del, men när det gäller ljudåtergivning så handlar det ju om att det ska _låta_ så naturtroget som möjligt och då måste vår perception vara det som i slutändan avgör vad som är bra och inte. Accepterar man inte detta så är man inte vetenskaplig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 13, 2004 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Appropå ingengörer o andra som är insatta i tekniken... har jag en känsla av att "veta för mycket" hämmar förmågan att acceptera "tune dem".

Det är allmänt känt att de som inte vet vad som SKA låta bättre o de som inte är insatta i HIFI - lättare hör MUSIKEN!
Vi andra har en tendens att fokusera på grejerna...

O ja... jag tillhör den första kategorin :wink:

EDIT, jag jobbar med utveckling o de ingenjörer som har mest förmåga att inte låsa sig "teori vs. verklighet" är de som har en humanistisk ådra...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 07:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
Haakan wrote:
som vanligt är smaken som baken...jag tycker om pannkakor men det är inte säkert att nån annan gör det?
Okej?
Haakan wrote:
en annan sak som spelar väldigt stor roll är ju vilken sorts musik man spelar...en högtalare som är riktigt grym på stråkmusik brukar sällan spela rammstein bra å naturligtvis tvärtom...
Nja, en bra högtalare spelar all musik på ett bra sätt. En högtalare
som bara spelar vissa skivor är inget att ha.

// MC
okej? det va också en dum kommentar du fattar vad jag menar


det där är ju kanske det dummaste jag hört...kan lova dig att techno låter rätt ok på keltik men låter skit på ett par linn kan exvis....om jag inte har rätt så har du öronen på fel ställe....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 08:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
det där är ju kanske det dummaste jag hört...kan lova dig att techno låter rätt ok på keltik men låter skit på ett par linn kan exvis....om jag inte har rätt så har du öronen på fel ställe....
Behåll lugnet i debatten tack...

Hursomhelst, jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt exempel. Keltik är en bättre högtalare än Kan. Vad menar du låter dåligt på Keltik t.ex.? (och ha i åtanke nu när du svarar att du kommer få Jan Å efter dig om du dissar Keltik... 8) ;))


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 08:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Haakan wrote:
det där är ju kanske det dummaste jag hört...kan lova dig att techno låter rätt ok på keltik men låter skit på ett par linn kan exvis....om jag inte har rätt så har du öronen på fel ställe....
Själv skulle jag hellre köra både Pantera och Blümchen på Tukan än på några Cervin Vega i kylskåpsstorlek. Den som inte håller med om detta bör snarast införskaffa en rör-anläggning för soft musik, H/K+Cervin Vega för hårdrock och JBL PA-utrustning för elektronisk musik. :roll:

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 09:05 
Ayn wrote:
Behåll lugnet i debatten tack...
Jag tar mig friheten att inte ens svara ;)

Jag har nämligen hört techno på Linn Kan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ayn wrote:
Vad menar du låter dåligt på Keltik t.ex.? (och ha i åtanke nu när du svarar att du kommer få Jan Å efter dig om du dissar Keltik... 8) ;))
Nu börjar det bli riktigt kul!
Kan o Keltik är mina favveburkar till rimliga pengar.
Vem skule vilja ha Cervin Vega? Ett party blir MYCKET roligare med ett par Kan (har haft 3 o äger ett par fortfarande)

Njae.. keltik är inte världsbäst (sa jag verkligen det?) så de fixar inte allt 100%, fast de är rätt kul ändå :lol:
Akurate/Komri är klart vassare tex... men billigt är det ju inte.

Fast visst går det att lyssna på teckno på KAN - löjligt bra är det dessutom. Kan är av typen - HIGH END in = super ljud ut. Den bas som finns räcker för att rocka på, jag lovar.
OK det blir inte Keltik tryck men KUl blir det!

Skillnaden Kan - Keltik är att med Kan tycker alla att fasen var KUL del låter/är.
Med Keltik är det ingen som tänker på tekniken - musiken tar över... Märkligt :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 09:35 
sportbilsentusiasten wrote:
Fast visst går det att lyssna på teckno på KAN - löjligt bra är det dessutom. Kan är av typen - HIGH END in = super ljud ut. Den bas som finns räcker för att rocka på, jag lovar.
Bland det roligaste jag varit med om var när jag spelade nån riktig
radioplåga med Black Eyed Peas på Kan. Jag hade hört låten på radio flera
gånger och jag kan inte påstå att jag gillade den. Helt plötstligt fick låten en
ny dimension och den var verkligen bra! Grymt tryck och sanslöst sväng.
Innan hade jag lyssnat på Franz Schubert och reggae. Snacka om högtalare
som klarar allt! Påstår man annat har man nog inte hört Kan...

Ibland är det tydligen viktigare att få bli arg och få ut sina aggressioner mot
folk via internet än att skriva något som är av värde.

MC rekommenderar:

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Det är allmänt känt att de som inte vet vad som SKA låta bättre o de som inte är insatta i HIFI - lättare hör MUSIKEN!
Absolut. Kvinnor har det lättare och ingen har mer koll än min fru. :)

När jag har jobbat med att utveckla förstärkare så har jag ofta analyserat skillnaderna, skrivit ner, försökt ackumulera erfarenhet/kunskap och få allt att passa i ett begripligt mönster. Det är vanskligt, ibland kör man helt fast i analysen och logiken (blir DÖV skulle Ivor säga).

En lösning jag funnit är då att stå och laga mat medan anläggningen poppar i rummet bredvid. Kanske smuttar jag på en liten Springbank också. Efter en stund brukar känslan hitta tillbaka.

Funkar det inte ändå så frågar jag min fru. Då säger hon "när du spelar den första så känns det vad de menar" och tittar lite förvånat på mig. "Hör inte du det?".

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
När jag har jobbat med att utveckla förstärkare så...
Arbete eller hobby?
Har pillat lite med rör själv på mitten av 80 talet men det blev liksom aldrig lika bra som LK1/2 som jag då hade - men kul var det!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Var tidigare hobby. Senast var det arbete, roligt men förtärande. Man sitter ju uppe halva nätterna!

Har aldrig hållit på med rör, så där har jag noll koll. I transistorstärkare tycker jag det är märkligt hur det alltid tycks vara alla de små detaljerna som tillsammans avgör musikaliteten. Som ett spindelnät där man måste ha jämn spänning i alla trådar, typ.

Vilken sorts teknik sysslar du själv med?

/Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Mortifikator Crenshaw wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Fast visst går det att lyssna på teckno på KAN - löjligt bra är det dessutom. Kan är av typen - HIGH END in = super ljud ut. Den bas som finns räcker för att rocka på, jag lovar.
Bland det roligaste jag varit med om var när jag spelade nån riktig
radioplåga med Black Eyed Peas på Kan. Jag hade hört låten på radio flera
gånger och jag kan inte påstå att jag gillade den. Helt plötstligt fick låten en
ny dimension och den var verkligen bra! Grymt tryck och sanslöst sväng.
Innan hade jag lyssnat på Franz Schubert och reggae. Snacka om högtalare
som klarar allt! Påstår man annat har man nog inte hört Kan...

Ibland är det tydligen viktigare att få bli arg och få ut sina aggressioner mot
folk via internet än att skriva något som är av värde.

MC rekommenderar:

Image

det är ju du som provocerar hela tiden... självklart spelar olika högtalare olika musikstilar olika bra så enkelt är det...

å vem är det som skriver saker utan värde? jag gav min syn på saken...en lite sprätt 4.5" mellanregister/bas kan aldrig spela exvis techno lika bra som ett större element så enkelt är det....

å nu kommer du då säga att det beror ju på vilken högtalare det är osv...naturligtvis men du förstår min poäng med det hela... sen kan ju faktiskt våra ljudideal skilja sig ganska drastikt åt...det är möjligt...men jag tycker techno spelar ganska kasst om man inte känner lufttrycket i bröstet, där ska de va sån känsla...den känslan går ej att uppnå med småkonareas...tekniskt omöjligt..den kan gå nog djupt det finns 4.5" som kommer till 30hz men det är som sagt inte samma luftförflyttning som sker


ps vart har jag ens nämt att keltik är dåliga? samt vars in i norden fanns cerwin vega med i min post?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited