selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 04:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Uppgradering av Keilidh
PostPosted: Wed Apr 25, 2007 23:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hallå!

Jag har kommit över ett par begagnade Keilidh. Har någon bra uppgraderingstips? De låter lite "skrikigt" och är knepiga att driva.

Jag har följande idéer:

- Uppgradering till Ninkadiskanter
- ev. uppgradering till aktiv drift (dock relativt dyrt och svårt att hitta alla delar begagnat - vilken är den ultimata kombinationen, vilket slutsteg ger mest för pengarna?)

Går det att sätta in Ninkans passiva delningsfilter med gott resultat?
Ger det bra effekt att byta ut komponenter i Keilids delningsfilter till motsvarande värden med bättre kvalitet (t.ex. byta ut elektrolyterna)?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 01:00 
Site Admin
Site Admin

Keilidh tjänar väldigt väldigt mycket på att aktiveras. Passivt låter de helt enkelt inte särskilt kul, IMHO. Det krävs aktiv drift för att det ska börja hända grejer.

PostPosted: Thu Apr 26, 2007 07:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ja, jag har inte lyckats få det att låta särskilt bra. Någon som har tips på mindre kostsam uppgradering än aktiv drift?

PostPosted: Thu Apr 26, 2007 08:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hifilover wrote:
vilket slutsteg ger mest för pengarna?)
Om du ska köra aktivt så skulle jag säga 2 LK100 eller 1 5125 beroende på budget. Men det beror ju på vad man hittar också. Klout och 5105 skulle jag inte köpa för de priser de går för idag.

Det finns en tråd någonstans som behandlar rankning av slutsteg och en annnan som diskuterar aktiva filter och kompabilitet.

(skulle inte de trådarna klistras förresten?)

PostPosted: Thu Apr 26, 2007 08:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hifilover wrote:
Ja, jag har inte lyckats få det att låta särskilt bra.
Vad har du framför dina Keilidh?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 26, 2007 21:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Keilidh rockar fett för pengarna :)

Vad har du för källa och steg idag? Högtalarkabel kan också vara intressant (bi-wire är faktisk ett lyft). Sen blir det alltid mycket bättre med bra placering (testa!). Har du stenfötter också? Att ställa dem stabilt och i våg är också viktigt. Sen är det som andra sagt ett ordentligt lyft med aktivt men redan bi-amp gör en tydlig skillnad.

PostPosted: Fri Apr 27, 2007 22:49 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det finns en Mimik, Wakonda, enkelt slutsteg (som skall bytas mot LK140), Audioquest- och Silver Soundskablar före. Jag tror att LK140 kommer att bli ett rejält lyft, liksom Ninka diskanter.

Har någon provat att uppgradera komponenterna i delningsfiltret, byta internt kablage och lägga in asfaltsmatta inne i kabinettet? Var det svårt och vad blev resultaten? Har någon kretskort till delningsfiltret?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 21:04 
Site Admin
Site Admin

Hej hifilover och välkommen till forumet!

De uppgraderingar av Keilidh du pratar om kan jag inte svara på hur stor skillnad de ger, men byte av diskant tror jag säkerligen någon på forumet kan uttala sig om vad det gav. Ambitiöst att börja "trimma" komponenter i filter och annat, gillar du att mixtra med elektronik?

Aktivering av dem bör väl göra en rejäl skillnad, två lk100/lk140 och aktiva filter till dem är väl lämpligast pris/prestandamässigt i förhållande till dina andra lådor skulle jag tro.

Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 08:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har själv ägt ett par keilidh och kan bara säga att den största uppgraderingen var aktivering sen byte av diskant till ninka diskanter är verkligen en prisvärd uppgradering som jag kan rekomendera.
polymerstand kanske du redan har men de är oxå prisvärda.

Post subject:
PostPosted: Wed May 02, 2007 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har själv haft Kelidh och dom vinner enormt mkt på att aktiveras. Ninka diskant gör lite men det största lyftet får du om du går aktivt. Stenfossingar kan också hjälpa till.
Har för mig att det är samma aktiva kort till Ninka som till Kelidh. Ninka vinner även på att aktiveras men det var inte det som var frågan. Om jag var i ditt ställe skulle jag försöka spara lite till och sedan gå aktivt. Det händer väldigt mkt med Kelidh om de aktiveras :twisted:

Idag har jag själv Ninka som jag driver aktivt med 2* Lk 85, källan är en bättre beggad Ikemi. Jag är helnöjd :lol: :lol:

Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 07:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med föregående talare att Keilidh verkligen lyfter vid aktivering! Har själv haft ett par som aktiverades med två respektive tre Klout. Det är verkligen helt otroligt hur stor skillnad ett par små inpillade kort kan göra för upplevelsen.:twisted:

Med en begränsad budget och önskan att aktivera, skulle jag gå på två LK100. Slutstegen är lätta att få tag på och billiga. Korten måste då vara av mono-typ. Har faktiskt tre par som ligger här hemma och "skräpar"...

I övrigt skulle jag nog ta en titt på din källa enligt Source First. Redan en begagnad Karik skulle ge ett rejält lyft där!

PostPosted: Fri May 04, 2007 23:48 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för tips! Jag har faktiskt sålt mina Keilidh nu och lutar åt att skaffa begagnade Ninkor. Med tanke på den mindre prisskillnaden mellan högtalarna kom jag fram till att det inte skulle löna sig att uppgradera elementoch mixtra med filter. Jag hoppas att jag inte slösat er tid alltför mycket.

PostPosted: Fri Sep 11, 2009 20:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Skrämmer liv i den här gamla tråden i stället för att skapa en ny och hoppas att någon läser den.

Mina gamla Kelidh som tjänat mig väl under många år orsakar mig en smula huvudbry. För ett par år sedan råkade de ut för en liten olycka. På den tiden kopplade jag stereon till datorn och en kväll så petade jag igång förstärkaren men glömde att jag hade headsetet inkopplat vilket orsakade en skyrre rundgång och en bränd diskant. Den skottade diskanten var en R2.

En vänlig arbetskamrat räddade mig genom att skänka sina R1-diskanter till mig så att jag fick igång grejerna igen, men detta såg jag endast som en tillfällig fix eftersom att dessa diskanter inte alls lät speciellt trevligt. Så jag köpte ett par ninkadiskanter istället. Dessa lät långt mycket trevligare än de där R1:orna men jag har aldrig riktigt kommit överens med dem till fullo. De har en tendens att dominera på många inspelningar och jag upplevde mina R2:or som en mycket bättre match.

Sedan dess har en del vatten runnit under broarna, och en del pengar flödat från mitt bankkonto och nu sitter jag på en Majik-I och en Majik-DS. Det låter nu riktigt skapligt men jag upplever fortfarande de där ninkadiskanterna som en lite tveksam match. Just nu så är stereobudgeten spräckt, men framöver så ska det väl bli nya högtalare också.

Anledningen till detta inlägg är väl bara att jag undrar om någon annan haft samma upplevelse som jag har, dvs att ninkadiskanten inte riktigt passar Keilidh?

Har klippt ett motstånd i delningsfiltret. Det gjorde jag redan dag ett då jag upplevde dem lite skarpa även med orginaldiskanten i mitt rum. Det är dock inget sterilt rum utan det finns en hel del absorberande material här.

Trevlig helg!

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom "ninka" diskanterna har större känslighet än "keilidh" diskanterna så lämpar dom sig sämre att köra passivt utan att modda de passiva filtret. Vid aktiv drivning är det ganska lätt då kan man enkelt dämpa diskanterna nån db genom de aktiva filtrena. Så mitt råd är att aktivera dina burkar. Kelilidh blir så himla myckte roligare då.Tror inte du ångrar dig / Pär

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00