selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 06:48

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
For er som ocksa gilla naim, sa har de precis slappt en ny dac. Den har tydligen ngn sorts klocka som ska gora att den funkar bra med olika typer av input. Den ar nog tankt bade till datorlosningar och som ett uppgraderingsalternativ for HDX (Naims svar pa Linns DS, fast en lite annorlunda losning).

Det finns en hel del diskussioner pa naims forum for den som vill veta mer.

Priset ar runt 2 000 pund.


Top
   
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ni som läser Naims forum, har någon testat den mot något? Vilken är deras bästa digitala spelare nu? HDX + DAC eller CD555?

Glider naim ifrån HDX conceptet iom denna DAC?
Skulle ju komma flera HDX produkter a la Linns DS-serie...

Erik, har du en sammanfattning av hur naim tänker?


Top
   
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag tror att den slapps nagon av de kommande dagarna, sa det verkar som om man inte vet sa mycket annu.

Pa naims forum har det ju diskuterats ratt mycket om att manga har foredragit en Mac och en Dac (ofta en Lavry eller Chord) over Naims egna CD spelare, sa Naims dac kan nog delvis vara ett svar pa den diskussionen.

Naim slapper ocksa nya CD spelare, och for forsta gangen har dessa en digital utgang, sa formodligen kan Dac:en anvandas till dessa ocksa.

Tidigare i var testeade/demade Naim prototyper av en dac med HDX och den kombinationen ansags tydligen vara ordentligt mycket battre an en ensam HDX.

Sa utan att veta sakert, sa for jag anda intrycket att den kommer att kunna anvandas till manga olika produkter. Nu spekuleras det ocksa pa naimforumet om detta ar en av tre olika, eller om detta kommer att bli den enda dac naim slapper.

Mitt intryck ar val att naim inte riktigt har hittat ratt annu nar det galler hur alla dessa produkter ska passa ihop. Jamfort med Linn som direkt lanserade sina, IMHO, suverana produkter, sa verkar Naim treva lite med sina natverksspelare, separata dacar, helt integrerade enheter som HDX och Uniti och ingen av dem verkar ha ruckat de vanliga CD-spelarnas position. Jag hoppas att det klarnar snart, for jag gillar verkligen Naim och jag tror ocksa att det vore bra med ytterligare konkurrens, och naim och linn ser jag anda fortfarande som de badas storsta konkurrenter.


Top
   
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Har ar en lank till en kort artikel. Iom att man inte har fatt prova den annu, sa ar det mest tekniksnack.

http://www.whathifi.com/News/Naim-launc ... tal-input/


Top
   
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Lyssna inte för mkt på de självutnämnda proffstyckarna som huserar på Naims forum. Vissa är ute och cyklar och har inte koll. Dessutom finns det några som tycker att ett system skall vara "balanserat" vilket alla med en gnutta förståelse inser att är fel. Det som är roligt med forat är att det är högt i tak (för att vara komersiellt drivet) och hög aktivitet.
Utan att säga för mycket tror jag Naim är tagen på sängen av hur bra den nya tekniken är. Detta upptäcktes under utvecklingen av Naimnet.
Jag har flertalet gånger jämfört HDX + 555PS mot en trippelfemma och den förste är musikaliskt överlägsen (enl tune dem) medans den senare är lite vackrare. Jan har hört min sista och numera sålda CD-spelare och förstår nog vad jag menar. Den är inte dålig men en HDX är fantastiskt mycket bättre om man hänger på nätdelen. Nu släpps alltså en DAC. Den är konstrueras på ett lite annorlunda sätt (som alltid med Naim) och de som hört den är lyriska. Den kan givetvis uppgraderas med en extra nätdel.

Priset för HDX+DAC+555PS är i samma riktnummerområde som en KDS och jag tror att det kan bli en spännande jämförelse.
Jag tror Naim får problem med den officiella hållningen mellan CD och framtida strömmning och jag vet att man utvecklar strömmare. Linn vågade ta steget direkt till DS men det är inte smärtfritt för alla att sätta upp ett nätverk och rippa musik även om vi som kommit över igångsättningsmotståndet prisar enkelheten. UK är konservativt och jag tror Naim är rädda för att några hoppar av tåget om man slutar tillverka CD-spelare.

/Erik


Top
   
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Erik wrote:
Lyssna inte för mkt på de självutnämnda proffstyckarna som huserar på Naims forum. Vissa är ute och cyklar och har inte koll. Dessutom finns det några som tycker att ett system skall vara "balanserat" vilket alla med en gnutta förståelse inser att är fel.
Vad är det för fel med ett balanserat system?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 07:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Bill, du är fantastiskt förutsägbar.


......och bäst på att kapa trådar!


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 07:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Om jag fattar det rätt så går inte denna DAC att använda som en DS, alltså det går inte att streama musik via nätverk utan det krävs en HDX, CD-spelare eller en Ipod för att få fram musik.
Det känns väldigt osmart, i skenet av Linns DS-maskiner.
Det borde väl inte vara så svårt att skapa denna funktionalitet.
Däremot är det ju bra om man kan plugga in en vanlig CD-spelare och få tillgång till prestandahöjningen (om man har digitalutgång).
Som vanligt kan jag inte låta bli att nämna hur grymt läcker design Naims apparater har!!!!

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 08:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
den borde väl gå koppla in till en squeezebox?

eight digital inputs
four optical, two on BNC connections and a pair of conventional phono inputs

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Men lider inte alla externa dac:ar av klocknings- och jitterproblem? Kanske en annan femma i ett Naim-system då man kan tänka sig att man löst detta, men om man kopplar in valfri annan digital källa till dac:en så undrar man stilla om det verkligen kan bli bra.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Mitt intryck ar val att naim inte riktigt har hittat ratt annu nar det galler hur alla dessa produkter ska passa ihop. Jamfort med Linn som direkt lanserade sina, IMHO, suverana produkter, sa verkar Naim treva lite med sina natverksspelare, separata dacar, helt integrerade enheter som HDX och Uniti och ingen av dem verkar ha ruckat de vanliga CD-spelarnas position.
Jag är inbiten Naimbög och hänger inte riktigt med. Å andra sidan kan jag inte överblicka Linns sortiment heller...
Quote:
UK är konservativt och jag tror Naim är rädda för att några hoppar av tåget om man slutar tillverka CD-spelare.
Det kan ju vara så enkelt att deras CD-spelare säljer bra?

JohanR


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tack Erik för din feedback.
Ja jag har ju hört din 555 hemma hos dig o det var grymt trots en ännu inte justerad anläggning.
Har även jämfört HDX med/utan extra nätdel och det var stor skillnad. Även jämfört med Naims näst bästa CD och en ensam HDX (utan nätdel) var överlägsen för i princip halva pengarna.
Dvs jag betvivlar inte för en sekund att HDX/PS555 slår CD555.

Frågan är hur den står sig mot KDS/D.
Och hur ska naim göra när de släpper sin "strömmare" med kunderna som just köpt HDX/nätdel/DAC och de grejjerna blir slagna av "strömmaren"?

DAC verkar vara lite av konstgjord andning. Eller så har naim ett ESS i ärmen som gör en "stömmare" som endast har logiken, som sedan kopplas till DAC
DAC behöver därför inte ha nätverks/styrningspgm som sänker kvaliteten och låter DAC endast fixa avkodningen.
Strömmaren kan rent av ha inbyggda SDD minnen så man slipper NAS.
Ev har den även trådlöst lan och smart fjärr följer med för att slippa allt klödd vid installation.
Starta strömmen, dunka in USBminnet med musik - KÖR!
Ev har den även CD avläsare/rippare som HDX. Ännu enklare för konservativa kunder att ladda musik.

Ett par tankar, men man tycker att naim har kollat vad kusderna klagar på hos linn DS :wink:
(tycker DS är en bättre väg iof men det är inte direkt enkelt för kunden, och kunden har ju alltid rätt)


Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 11:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Mar 07, 2005 01:08
Posts: 89
Varför inte läsa specen, den kan allt:
http://www.naim-audio.com/products/dac.html
Och white paper:
http://www.naim-audio.com/download/Naim ... g_2009.pdf [PDF 2.57MB]

Hoppas nu att Tonläget tar in den illa kvickt! (Om den är bra dvs :))


Last edited by jewa on Thu Sep 03, 2009 17:43, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Det ska bli väldigt spännande att höra de första kommentarerna om hur bra den låter kopplad med en vanlig dator.

Om prestandan hamnar i samma härad som Naim Dac:en kopplad till en HDX, då blir det ju en väldigt prisvärd källa.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 10:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Varför inte läsa specen, den kan allt:
Verkligen. Känns faktiskt rätt framtidssäkert.

JohanR


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited