selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 168 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 912 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 17, 2011 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Nääää, du ska vara glad!
Det innebär ju att du med stor sannorlikhet kan få de svarta att bli lika bra som de du tidigare hade.
Vilka serienummer har de båda Keltikparen oc när blev de tillverkade? Blev iof inga större moddar gjorda under årens lopp men bara för att kolla...


Top
   
PostPosted: Thu Aug 18, 2011 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Tune dem

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Fri Aug 26, 2011 01:41, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Aug 19, 2011 01:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Oct 13, 2004 13:02
Posts: 589
haraldur wrote:
Känns som det är läge för en brejk med den här hobbyn.
Provat att slänga på en platta och bara koppla av ?


Top
   
PostPosted: Fri Aug 19, 2011 04:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Hoppas få göra det när Puppan dyker upp,plattan som B.boeckling tipsade om närmare bestämt. Jethro Tull.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Fri Aug 19, 2011 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Hej Haraldur!

Jag har med intresse läst om de vedermödor du och andra haft med era system. Jag läste och begrundade också ditt inlägg om att du, som jag uppfattade, började tycka att hifi hobbyn kändes lite jobbig.

Det råder ingen tvekan om att du har ett gediget musikintresse, men samtidigt känns det som att det hifi-tekniska ibland tar överhanden, dvs "det låter vasst", "det är för lite bas" etc. Jag känner igen detta från hur jag själv ibland reagerar. Jag tror det beror på att Keltik playbacken är mycket bra, men om installationen av den inte är optimal så kommer de ljudmässiga intrycken kraftigt att överväga framför de musikaliska. Ett tydligt tecken på detta är att man gärna spelar "gamla favoriter" och att det blir ett sorts effektsökeri. Exempelvis "åh vad häftigt partiet i början på låten så och så är när bas och trummor börjar spela". Man spelar olika snuttar av låtar som innehåller någon effekt som man uppskattar.

Mitt råd till dig är följande: Se till så att det inte finns uppenbara felaktigheter i systemet, något som är trasigt eller liknande och be sedan någon som är riktigt duktig på installation om hjälp med att installera systemet. Jag klarar inte detta själv och jag vet bara några få personer som är verkligt duktiga på detta: Anders Simonsson på Tonläget, Linnofil samt Lejonklou. Det finns säkert fler som jag inte känner till. Innan man har upplevt hur stor förbättring som detta ger är det svårt att föreställa sig, tänk därför inte "jaja det nog bra, men mitt problem består i att den eller den komponenten behöver bytas". När hela systemet sedan är "in Tune" kommer du att märka att alla ljudmässiga intryck är som bortblåsta. Det blir helt enkelt ointressant att fundera på om det låter vasst eller med för mycket bas. Däremot så kommer de musikaliska intrycken att bli mycket starkare än tidigare och musiken kommer att flöda naturligt. Det blir intressant att lägga på en ny skiva och höra den från början till slut. Jämför med om du lyssnar på en stråkkvartett som spelar live, om dom spelar bra så är det inte speciellt intressant att fundera på om något instrument låter vasst. Intresset för ny och annorlunda musik kommer också att öka.

Detta inlägg är inte menat som en pekpinne utan som en hjälp att hitta tillbaks till ett glädjefullt musiklyssnande och är baserat på egen erfarenhet. Lycka till!

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Fri Aug 19, 2011 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Kloka ord från Christian! (Tack för beröm också! Det blev bra sist...)

Jag vet inte vem som är bäst i norr, jag har inte sett någon norrlänning installera ett Linnsystem. Men ryktesmässigt är det kanske Andkan? Hyr in honom för en heldag, be honom göra "allt"! Inte billigt kanske, men jag gissar att det är väl värt det, jämfört med att lägga samma pengar på nya/beg grejer. Förmodligen lär du dig en hel del till på vägen! Kunskap är ju ovärdelig i dessa sammanhang! :)


Top
   
PostPosted: Thu Sep 08, 2011 16:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jun 04, 2005 16:42
Posts: 170
haraldur wrote:
..fick just Trojkan skickad till Expert Stylus i England och en Karma är på väg in som pausfågel...

EDIT:högst felaktigt skrivet,jag talade på knackig engelska med Expert stylus i dag och fått en kölapp till overhaul på trojkan. Lagomt till jul ska jag ha den klar vad jag förstod.
En nygammal Troika till jul låter trevligt. Jag måste dock varna för att Troikan inte blir klar innan jul. Expert Stylus ligger efter. Min Klyde skulle varit färdig till 1:a september. Efter påstötningar till ES har jag nu fått beskedet att de ligger ca 5 veckor efter i orderlistan. Men då skulle min Klyde byggas om på drygt 2 månader. Du verkar fått ett längre leveransdatum från början.


Top
   
PostPosted: Sat Oct 15, 2011 03:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Updatering längst ner

_________________
Tung Old School Linnist


Last edited by haraldur on Fri Dec 02, 2011 04:01, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Oct 17, 2011 07:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Information från underjorden just emottagen. !Spännande!

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Mon Oct 17, 2011 09:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Down under?


Top
   
PostPosted: Mon Oct 17, 2011 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Sat Oct 22, 2011 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
PostPosted: Sun Oct 23, 2011 04:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Ni som tycker det skulle vara skoj att spela lite gramofon,surra musik under organiserade former och bor inom någorlunda räckhåll,droppa ett PM,alternativt lägg till er här under i ett inlägg typ "intresse härmed uttryckt"
Det går även bra att adda mig på FB så styr vi upp hur denna konstellation kunde se ut: niclas.lu@bredband.net

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Tue Nov 08, 2011 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Intet mycket nytt här,köpte på skoj ett helt nytt par mellanregister till Keltik i går,ska testköra dem mot de med buliga dammskydd,säkert är de som sitter där inte "degenererade" men då får den estetiska själen frid i alla fall..

De två överblivna paren triggar min fantasi,tänk vad vore inte en replika på Linn LS 1000/2000 prototyp? Den där med tre par SPKR 007..

Eller varför inte en halv Kaber en KAB eller LTIK med en KEF B139 i stället för två.

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
 Post subject: Re: Haraldur
PostPosted: Sat Nov 12, 2011 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Slog till på en Kradle i natt,så nu är det bara att dissekera svågerns tolva till att börja med..

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 168 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 912 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited