selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Josefen - Ny lägenhet.
PostPosted: Fri Sep 10, 2004 17:09 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Aug 31, 2004 15:26
Posts: 46
Location: Umeå
Så. Jag har just flyttat till en längenhet i centrala Umeå, och då ändras ju en hel del, inte bara avståndet till Universitetet. Så här ser mitt system ut just nu.

Image
Tog bort bröstpanelen och ersatte den med ett tyg. I övrigt är systemet likadant. Dock är det mycket större rum, och eftersom jag nu får plats med en soffa har jag både större stereobild och bättre dämpning. Problemet jag hade med bumlig bas är borta, bland annat.

Image

Så är läget. Lessen att jag inte har kunnat vara med på några Umeträffar ännu, men jag hoppas att det kommer flera!


Last edited by josefen on Fri Dec 17, 2004 16:46, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 10, 2004 19:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Fasen vad häftig ide att dölja konsoller och kablar på det där sättet, inspirerande! Hmm .. variant på det där hemma kanske .. *klura* :D

Vad är det för högtalare?

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 10, 2004 19:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
ganska jobbigt att koppla å dona vid byte/test etc kan jag tänka mig....... :roll:


varför gömma Linn´s snygga kablar, dom ska synas :wink:

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 10, 2004 20:37 
Classik wrote:
ganska jobbigt att koppla å dona vid byte/test etc kan jag tänka mig....... :roll:
Målet är väl att man inte ska behöva göra det så ofta...





Kanonsnyggt Josef!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 11, 2004 01:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Välkommen till Umeå och våran fina gemenskap här uppe. Du snackar om att bjuda på öl och så vidare så jag antar att du är en social prick. Under en tid har jag och Sony och OTTO planerat någon slags träff här i Ume. Även Young vet jag är intresserad. Detta blir alltså en sorts halvofficiel påannonsering av det hela. OTTO, som vi tänkte hänga lite hos, är dock en mycket kräsen man som ville få hem sina silverkablar innan något lirande kom på tal. Ja vem förstår inte honom, dom grejer han har nu låter ju asdåligt, klart han måste finslipa så gott det går. Hur som, vad lirar du helst för plattor?

Vidare info om någon sorts date kommer hoppas jag, senaste helgen sprang jag och Sony om varandra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 11, 2004 10:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Aug 31, 2004 15:26
Posts: 46
Location: Umeå
daniel.n wrote:
Fasen vad häftig ide att dölja konsoller och kablar på det där sättet, inspirerande! Hmm .. variant på det där hemma kanske .. *klura* :D
Kul att du gillar det! Det är en väldigt enkel konstruktion. Det är tio bitar almogepanel och fyra reglar, sedan är det bara att skruva ihop allt och sätta en list så att det ser lite bättre ut. Men som ni ser missade jag på en cm på den övre listen ;) Men det bjuder jag på.
Det enda som var svårt och knöligt var att göra alla hål för kablarna och själva konsollerna. man inser vikten av bra filar då.
Jag ska ta och sätta lite isolering bakom där sedan vid tillfälle så tjänar den som en absorbent också.
Quote:
Vad är det för högtalare?
Just nu är det ett par Dali Blue 5005 som förmedlar musiken. Väldigt trevlig och fyllig högtalare som min Majik orkar driva utan problem. Dock blir den lite slö, och jag kan sakna det där sjuka klippet. Men jag ska nog titta efter något mindre, p.g.a mitt ministudentrum.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 11, 2004 10:28 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Aug 31, 2004 15:26
Posts: 46
Location: Umeå
Classik wrote:
ganska jobbigt att koppla å dona vid byte/test etc kan jag tänka mig....... :roll:

Det beror på - alla ingångar till burkarna sitter ju framför panelen - det ser kanske lite muppigt ut när man väl håller på att trixa. Men omöjligt eller jobbigt tror jag inte att det blir.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 11, 2004 10:42 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Aug 31, 2004 15:26
Posts: 46
Location: Umeå
Tjagge wrote:
Välkommen till Umeå och våran fina gemenskap här uppe. Du snackar om att bjuda på öl och så vidare så jag antar att du är en social prick. Under en tid har jag och Sony och OTTO planerat någon slags träff här i Ume. Även Young vet jag är intresserad. Detta blir alltså en sorts halvofficiel påannonsering av det hela. OTTO, som vi tänkte hänga lite hos, är dock en mycket kräsen man som ville få hem sina silverkablar innan något lirande kom på tal. Ja vem förstår inte honom, dom grejer han har nu låter ju asdåligt, klart han måste finslipa så gott det går. Hur som, vad lirar du helst för plattor?

Vidare info om någon sorts date kommer hoppas jag, senaste helgen sprang jag och Sony om varandra.
Tack! Vore väldigt roligt att träffa alla! Men vill betona att jag inte är så bra på inställningsbiten, så kvällen hos mig blir snarare så att ni kanske hjälper mig att få till det, snarare än att jag visar upp "Umeås mest välljudande anläggning". Vi skulle ju kunna ha en "Linn-runda" då vi under en kväll snurrar runt lite hos alla, och ju längre kvällen lider desto svårare blir det att bryta upp till nästa :) Jag menar, jag vill ju se hur ni har det också :)

Jag lirar allt, och både min Karik och Thorens lirar det man lägger i den/lägger på den. Så det är bara ta med all musik ni själva gillar. Min samling är rätt soft, både vad det gäller vinyl (där jag köpt det mesta av en 80-tals DJ :)) och CD. Men för att vara på den säkra sidan kan ju alla ta med ett femtontal favoritskivor :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 11, 2004 15:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Härligt clean anläggning! Kul idé som du fick till bra med konsolhyllan där, tycker jag.
Blir det Numerik framöver månne? ;)

Det är sjukligt mycket folk som börjar samlas uppe i Umeå, det måste bli en träff och ni måste dessutom berätta i god förväg när den blir av så jag kan försöka ta mig upp också!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 11, 2004 16:47 
Ayn wrote:
Blir det Numerik framöver månne? ;)
Josef har hört SIN Karik med DIN Numerik! Tro det eller ej ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 11, 2004 18:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Stämmer in i kören som berömmer din stereo/vägg-hylla, ser riktigt snyggt ut! Tyckte dina högtalare såg välbekanta ut också, hade ett par sådana fram till för två år sedan ungefär när jag ramlade på ett par Tukan...

Bor du i korridor? Ser misstänkt likt ut att vara något av de äldre korridorrummen på Ålidhem :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 13, 2004 00:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Aug 31, 2004 15:26
Posts: 46
Location: Umeå
Mortifikator Crenshaw wrote:
Ayn wrote:
Blir det Numerik framöver månne? ;)
Josef har hört SIN Karik med DIN Numerik! Tro det eller ej ;)
Dessutom är det DINA Dali Blue som spelar :) IIhk - jag får allt de som folk växer ifrån :) But i like it!

En Numerik blir det alldeles säkert såsmåning om.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 13, 2004 00:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Aug 31, 2004 15:26
Posts: 46
Location: Umeå
Sony wrote:
Stämmer in i kören som berömmer din stereo/vägg-hylla, ser riktigt snyggt ut! Tyckte dina högtalare såg välbekanta ut också, hade ett par sådana fram till för två år sedan ungefär när jag ramlade på ett par Tukan...
Tack ska du ha! Jo, jag väntar också på att ramla på ett pat Tukan. Helst ska det sammanfalla med att pengar finns på kontot :) Har inte hänt på ett tag :) Du har inte Tukanarna kvar? Jag kan ta över dem annars. :)
Quote:
Bor du i korridor? Ser misstänkt likt ut att vara något av de äldre korridorrummen på Ålidhem :?:
Inte Ålidhem, men väl ett annat Hem i en korridor. Så jag förstår vad du menar med resonanser å så :) Men jag trivs väldigt bra i övrigt. Men ett par mindre högtalare skulle kanske göra sig bra i detta rum. Dalihögtalarna är ju bra luftflyttare liksom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 13, 2004 15:13 
josefen wrote:
Dessutom är det DINA Dali Blue som spelar :) IIhk - jag får allt de som folk växer ifrån :) But i like it!

En Numerik blir det alldeles säkert såsmåning om.
Det borde vara varje Karik-ägares mål att få tag på en Numerik, prisvärdare
uppgradering finns inte... I ditt fall är Numerik mycket viktigare än dyra
högtalare, IMHO!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 13, 2004 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Snygg modifiering av Thoren´s spelaren! Hade du något annat syfte än utseendet då du byggde om den? Dvs lirar den bättre nu än innan?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited