Lejonklou wrote:
joda wrote:
Jag vet att överspänningsskydden inte garanterar funktionen när dom i sin tur sitter i ojordade uttag, men min erfarenhet är att dom fungerar ändå.
Berätta mer om när de fungerade. Alltså räddade utrustning som riskerade att bli förstörd.
Alla moderna apparater tål rejäla spikar på nätet, överspänningsskydd är så att säga redan inbyggt. I de fall när de inte räcker till, som vid olyckliga träffar av blixten, tvivlar jag på att överspänningsskydd i grendosan har någon betydelse. Men jag kan ha fel.
Jag hade igång 3st datorer när det åskade som värst ifjol sommar, i tron om att alla satt på APC-dosan med överspänningsskydd.
Blixten slog ner någonstans och det blinkade till i det mesta i lägenheten och en av datorerna bootade om. Det visade sig att den datorn var den enda som inte satt på APC-dosan.
Dom andra två datorerna, som satt på APC-dosan, fungerade utan problem dock utan nätkontakt då operatörens utrustning antagligen startade om
Jag vet inte om det går att använda som något konkret "bevis", men jag inbillar mig iaf att det var anledningen till att två av datorerna klarade sig.
Sen lämnar dom flesta tillverkarna av överspänningsskydd ersättning på utrustning som suttit ansluten i grendosan och blivit grillade (om den är ansluten i ett jordat uttag förvisso).
Har ni något förslag på en bra grendosa utan överspänningsskydd ?