selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 19:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Aug 27, 2009 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En lite fråga om source först.

Ponera att du har MDS/D->Majik-I/D->M109. Du har nu även ca 25.000 för uppgradering och du grunnar på två alternativ.

1) MDS/D -> ADS/D

2) M4100 + Aktivering

Vilken uppgradering ger mest för pengarna av dessa två alternativ?

Då detta är en hypotetisk fråga (som jag kanske berörs av i en framtid :) ) så utlämnar via alla övriga varianter av uppgraderingar man skulle kunna göra för samma summa och det finns ingen ytterligare uppgradering planerad inom närliggande tid.

Post subject: Re: Dilemma
PostPosted: Thu Aug 27, 2009 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

svaret i frågan source first! :D dvs alt 1

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är en bekvämligtshetsaspekt i frågan.

Har man väl aktiverat så sitter man lite fast liksom, inte helt lätt att byta högtalare eller förstärkare.

Kör man oaktiverat kan man lägga krutet på källan, det krut som en aktivering med filter och extra slutsteg kostar, och man kan enkelt byta högtalare och förstärkare när andan faller på. Enklare att testa vissa saker i hemanläggningen osv..

Det känns som man alltid har ett fullgott alternativ till en aktivering, i princip upp till man nått Klimax. :)

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bästa valet är Akurate DS.
Om du vill aktivera Majik 109 görs det nog lämpligast med Akurate 6100.

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Det känns som man alltid har ett fullgott alternativ till en aktivering, i princip upp till man nått Klimax.

Men jag skulle nog först uppgradera till ADS från MDS och sen aktivera. Sen är det är stort steg i pengar att gå till klimax. Men vem vet kanske kommer det en sommar kampanj nästa år om gratis kort när man köper slutsteg då kanske man aktiverar före man byter DS.

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 12:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Roland wrote:
Bästa valet är Akurate DS.
Precis som Roland säger är det självklara valet Akurate DS!

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
TONNY wrote:
Det känns som man alltid har ett fullgott alternativ till en aktivering, i princip upp till man nått Klimax.

Men jag skulle nog först uppgradera till ADS från MDS och sen aktivera. Sen är det är stort steg i pengar att gå till klimax. Men vem vet kanske kommer det en sommar kampanj nästa år om gratis kort när man köper slutsteg då kanske man aktiverar före man byter DS.
Eller så skaffar man M140 eller ett par A212 istället för att aktivera, eller så uppgraderar man förstärkeriet, sen har det plötstligt dykt upp en ny generation DS, högtalare, Dynamik II osv osv.. om man uppgraderar under en längre period verkar det alltid dyka upp alternativ..

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så är det........ Men ibland är resan roligare än målet :mrgreen:

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Så är det........ Men ibland är resan roligare än målet :mrgreen:
Så är det, vi reser med LINN travels, a trip that never ends...

PS

Tack någon för att ni gjorde min rubrik förståelig.

DS

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ganska lätt val, ADS! Har du sett att Jajo säljer sin med Dynamikl för ett lockande pris?

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Ganska lätt val, ADS! Har du sett att Jajo säljer sin med Dynamikl för ett lockande pris?
Jojo, det har jag. Kommer sondera terrängen under hösten/vintern för vilken nivå mitt första DS-köp kommer att ligga, hoppas Jajo lyckas sälja innan dess.

Vill gå på en ADS/D direkt men det får inte se för plumt ut när det redovisas på hemmafronten... håller på att lägga upp taktiken 8) åker jag dock på ett bakhåll kommer jag väl sitta där med en Sneaky :oops:

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 11:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ADS/D verkar vara det givna valet :shock: , och det var rätt väntat.

Som jag fattar det tycker en del att MDS/D är rätt nära ADS. Vilket leder vidare till att uppgradering av nätdel ADS -> ADS/D (a 3-6000 kr) troligen ger ett större ljudlyft är aktivering (som inte är så billigt..). Snacka om prisvärt :)

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vill kunna spela ganska högt, så för mig låg en aktivering av högtalare ganska tidigt i bilden. Jag kör Majik140 högtalare med 2 C5100 steg, att jag valde dessa var för att i framtiden ha nog kanaler även för Akurate242. Sen blir det ett annat ljud med aktiva högtalare, och det är något jag också har nytta av då jag ser film.

Jag har hört MajikDS, AkurateDS, Klimax DS med MajikI och M140. Majik högtalarna och MajikI är riktigt kompetenta och räcker väldigt långt. Ska du ha ett renodlat system för musik via DS hade jag först valt ADS med den kunskap jag har i dagsläget. Men ska du använda stereon tillsammans med andra grejer är det värt att fundera på hur stor del av tiden du kommer DS'a och hur stor del du kommer göra annat.

Sen jag skaffa min ADS spelar jag nog musik 1-2h mer om dagen än jag gjorde när jag innan, då det är så mycket roligare! Det är också nåt att tänka på.

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Jag vill kunna spela ganska högt, så för mig låg en aktivering av högtalare ganska tidigt i bilden. Jag kör Majik140 högtalare med 2 C5100 steg, att jag valde dessa var för att i framtiden ha nog kanaler även för Akurate242. Sen blir det ett annat ljud med aktiva högtalare, och det är något jag också har nytta av då jag ser film.

Jag har hört MajikDS, AkurateDS, Klimax DS med MajikI och M140. Majik högtalarna och MajikI är riktigt kompetenta och räcker väldigt långt. Ska du ha ett renodlat system för musik via DS hade jag först valt ADS med den kunskap jag har i dagsläget. Men ska du använda stereon tillsammans med andra grejer är det värt att fundera på hur stor del av tiden du kommer DS'a och hur stor del du kommer göra annat.

Sen jag skaffa min ADS spelar jag nog musik 1-2h mer om dagen än jag gjorde när jag innan, då det är så mycket roligare! Det är också nåt att tänka på.
Kul att höra att Majik-I och M140 lirar bra ihop, var lite orolig att Majik-I inte får full koll på basen. Dock borde väl min Majik-I/D förhoppningsvis fixa detta, känns väldigt pigg och stark.

För mig är det 90/10 som gäller för Musik/Film :) Musiken styr, filmen hänger med...

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00