selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:10

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 05, 2009 21:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Nuvarande Anläggning:

Unidisk SC/D
AV5125
LK100
Sneaky Music DS
Aktiva Ninka
Trikan
Audio Pro Sub Zero: 15" sub som är mirakulöst bra till film, Men alldeles för seg för musik.


_______________________________________________________________________________________
Hej!

Jag har länge läst dessa forum, men det är inte förän nu jag börjat skriva lite.

Anton heter jag och bor i Luleå. 19 år. Jobbade tidigare på samma ställe som Andkan och en annan linn kille som heter Stefan. Direkt så blev man ju intresserad och behövde köpa sig ett par högtalare. Så jag blev tipsad av Stefan om det här forumet och såg att Sony sålde ett par Linn Ninka i lönn.

Det blev perfekt tänkte jag och glad som ett bi körde jag och dåvarande flickvännen ner till Gumboda (mitt i mellan Luleå och Övik) och träffade Sony på en upplyst parkering mitt i vintern. Så öppnade Sony bagageluckan på sin BMW och jag såg mina ögonstenar. Det var inte så mycket att säga. Så vi lastade in dom i min golf och 10 minuter senare så var vi på väg hemåt igen. Efter ungefär 2 timmars bilfärd var vi hemma i Luleå igen och jag kopplade in mina Ninkor. Var helt lyrisk om dom och de lät så otroligt bra. Tyckte de saknade lite bas men annars var jag supernöjd. Efter ungefär två månader så upptäkte jag i fasa att de var fasvända! så jag flyttade om kablarna och WOW vilken uppgradering!

Körde då med en tvåkanals NAD förstärkare vilket visade sig senare ha en trasig preout för subwoofern. Så jag skickade in den till Hifiklubben (där jag hade köpt den) och lyckades snacka till mig att jag skulle få byta den mot en DENON 1909 7 kanals stärkare. Då blev det direkt att man skulle köra ninkorna Bi-Ampat vilket blev underbart!.

Sedan så lämnade min dåvarande tjej mig och jag kännde att jag inte ville bo där jag bodde. (hade dubbla boenden) så jag flyttade till min övernattningslägenhet i stan och bodde här i ungefär tre månader innan jag frågade mig själv vadfan jag gjorde här utan mina älskade högtalare? Så nu har jag hämtat hem bäbisarna till min lägenhet och direkt så kom jag i uppgraderingstankar igen..

Funderade på att byta ut Ninkorna mot ett par Espek. Men de visade sig vara sålda så vi får väl se vad som händer i framtiden!

//Narux

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Last edited by Narux on Sun Jan 31, 2010 22:47, edited 3 times in total.

Top
   
PostPosted: Thu Aug 06, 2009 00:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Alltid kul med en presentation. Skriv gärna vad du har för grejer, förutom steget och högtalarna.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 11:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Nuvarande system är följande:

Linn Ninka Lönn (Bi-ampade)
DENON AVR-1909
Worthless Sony Center
Fergusson bakhögtalare från 1970-talet.

Inom kort kommer det nog uppgraderas. Funderar på att köpa Espek/Ekwal och ett par Kan/Tukan bak. Men vi får väl se vad man hittar på.

//Narux

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 13, 2009 20:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej på dig och välkommen hit! Kul att få en uppdatering om hur mina gamla burkar mår! Var ju tydligt när vi träffades för att göra affär att en coupe är helt optimal för att transportera ett par golvhögtalare i :lol:

Lite kort hemma hos dig vore kul om du postade också, blir lite mer personligt än bara en apparatlista. Spelar du mest musik och film via datorn då eller eftersom du inte angett någon källa?

Kan väl tipsa om Unik som bakhögtalare, de är rätt diskreta och fyller förmodligen sin funktion utmärkt där, utan att ta för mycket pengar från ev. annan uppgradering.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 13, 2009 21:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Bilder kommer när jag får en vettig kamera.. Även då det inte är mycket att se.. Fick skatteåterbäringen idag så äntligen blir det dags för lite uppgraderingar. Sen så har jag allt inklämt i min 19 kvm lägenhet så förvänta er inte för mycket. ;)

I uppgraderingsväg är jag lite vilse måste man ju säga, Tänker såhär i alla fall så får man kanske lite tips. :)


Älskar mina Ninkor, men kan eventuellt byta dom mot ett par riktigt bra 5140(Espek Diskant, och nyaste filter). Ingen större pengaskillnad. Svarta, vilket känns lite tråkigt men kan bli grymt snyggt! Just nu så är jag i Cherry-smak.

Center, 5120(svart), Ekwal(cherry), alternativt Majik 112, Brand spanking new från ToT. Kan vara värt det nu när man får en uppgraderade nätdelen på köpet.

Till bakhögtalare funderar jag antingen på komponent 104, eller unik. Båda är bra, men K104 har 2k arrayen vilket inte hade varit fel.

Men då är det ju också det viktigaste.. Källan.. Den måste helt enkelt uppgraderas.. Tror nästan det är vad jag måste börja med.. Har varit och lyssnat på andra system nyligen och det låter bara dassigt på min Denon.. Så tankarna går mot en Classic Movie. Underbar liten sak! Dock riktigt svåra att få tag i.

Vad tycker ni?

//Anton

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 13, 2009 21:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Sony wrote:
Spelar du mest musik och film via datorn då eller eftersom du inte angett någon källa?
Hehe missade helt den här raden. Jo jag kör allt via datorn just nu. Tråkigt men har ingen bättre källa... Sen har jag knappt ett skivbibliotek då jag växt upp i internet eran. Uppväxt med hämska nerladdade mp3 låtar från Napster/Kazaa tiden. Hade knappt sett en köpt skiva på år innan jag fick höra skillnaden. Blev helt chockad.. Så nu ska det allt bli ändringar på detta! Dock så känns det lite som att jag missade CD-tiden.. Då det nu är så populärt med DS-teknik. Kanske bättre att hoppa på det spåret direkt.

Har faktiskt kvar min absolut första CD skiva. Jag fick den av storebror. 'MC Hammer - Please hammer don't hurt 'em!' Rolig skiva måste jag säga, inte den musik jag lyssnar på, men den har ju en hög kultfaktor. :p

//Anton

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 10, 2009 20:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Nu kom uppgraderingståget och släppte av en svart Sneaky Music DS. Vi får väl se hur stor skillnad det blir emot min Denon!

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 10, 2009 20:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Inklusive en Lejonklou Power One såklart!

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 10, 2009 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Ska bli kul att höra vad du tycker! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Thu Sep 10, 2009 22:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Testar lite nu, Kör på det inbyggda steget i Sneakyn singlewire in i mina Ninkor. Plus att jag konfat så att jag nu kan spela Spotify till streamern. Inte bästa ljudkvalitén men då har man mycket större skivbibliotek. :)

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 11, 2009 01:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Första kvällens testande..

Har inte hunnit göra det rätt ännu, utan bara småtester medans jag arbetat. Första Intrycket av Sneakyns Inbyggda slutsteg är att den är tunnare. Riktigt bra på lugnare låtar. Savage Garden - Two beds and a coffee machine lät fantastiskt. InFlames - Come Clarity lät bra i början och sen när fler instrument började spela lät det lite grötigt.. Måste kolla att jag inte gjort någon felinställning..

Nu testar jag att koppla Sneakyn analogt till EXT IN portarna. Fördelen med att koppla via EXT IN är att den bara passerar förstärkarens volymkontroll och sen ut i slutstegen.

Återkommer med mer info inom kort!

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Fri Sep 11, 2009 08:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Tunnare är som sagt ett speciellt begrepp, vill minnas du sa du inte alltid hade bas/diskant nollställt på din reciever heller så att jämföra mot det är lite som...tja...;)

En ordentlig intrimning när du fått allt och lira så tror jag det bara låter rätt och inte tunt!

Kul det startade upp snabbt allt för dig i alla fall, funkar det bra med Kinsky styrningen?

/ A

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
PostPosted: Fri Sep 11, 2009 08:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Styrningen fungerar bra. Men ska införskaffa en ipod snart.

Testade både genom Denonen:s EXT in och bytte nyss tillbaka till Sneakyn och det var ett definitivt lyft! Så blir att köra på det. Slutstegen i sneakyn har aldrig varit påslagna så de kanske också behöver spelas in?

//MVH

Anton Sandström

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 19, 2009 13:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Nu landade en otroligt snygg Trikan i vardagsrummet!

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 10:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2008 08:23
Posts: 116
Location: Luleå
Dags för en uppdatering... Nu är slutstegen på Sneakyn helt inspelade. Vilken skillnad det blev! Den spöade min Denon redan när den kom. Nu går det inte ens att gämföra de två.

Som en av de få som kör denna som huvudförstärkare i sin anläggning måste jag bara säga att det är häpnadsväckande hur bra den här lilla saken är. Man får riktigt mycket för pengarna!

Just nu så spelas en studiomaster version av Beethovens Piano Concert no.5 i 24-bit 192kHz Som Linn bjussat på (http://ow.ly/lnlP) Låter helt magiskt!

Man känner sig bara så fullständigt nöjd när man hör ljudet. :D

Jo... Uppgraderingståget kommer nog inom en snar framtid att släppa av två större paket. Mer säger jag inte!

_________________
Unidisk SC/D, AV5125, Sneaky Music DS, Aktiva Ninka, Trikan, Sizmik 12.45 Chakra, LK100.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited