selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 19, 2025 23:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 09:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej!

Har idag en Basik/Akito/AT95E som jag tycker låter mycket bra. Har fått tillbaka suget efter vinyl och hade tänkt titta/lyssna på en Rega P3/24 under sommaren/hösten för att fundera på uppgradering.

Har nu fått ett erbjudanden om att köpa en lp12 (859xx) /Akito. Den är från 1990 och inte servad enligt säljaren. Den har lock (trasiga gångjärn...som iofs är billiga att ersätta).

En service kostar 1000:-, en ny AT95E kostar 500:-.....och säljaren vill ha 6000:- för spelaren. Är det ett rimligt pris eller ska man försöka pruta på den? Säljaren befinner sig cirka 10 mil från mig (just nu ännu längre eftersom jag är på semester...)...så jag kan åka och titta/lyssna på den.

vad ska man hålla koll på när det gäller beggade LP12:or?

Hur pass mycket bättre kommer den att låta än min Basik? (

Systemet i övrigt är Rotel för- och effektsteg samt Dynaudio Audience 72:or.

Tacksam för synpunkter.

/Andreas

EDIT - Vad skulle min Basik vara värd? (Basik/Akito/AT95E med lock )

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 09:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Din Basik är värd ca 2000kr, plusminus. Det är lite svårt att säga, det beror ju på om man får sålt den eller inte :) .

Om 12an är värd 6000:- vill jag inte svara på, det är upp till dig. Men en cirkusuppdatering inkl. stor service kostar 6500:-, och sen tillkommer rem och gångjärn - ca 500:- till.

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 10:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hehe...jodå, eller kanske beroende på om man lyckas förhandla med regeringen hemma....

Men jag är fundersam på om det är bättre att gå mot en Rega p3-24 istället....

/Andreas

Edit - Felstavat...

Last edited by Hultin on Wed Jul 01, 2009 10:45, edited 1 time in total.

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rega P3-24 har jag aldrig hört (men jag kan i ärlighetens namn inte säga mig någonsin blivit speciellt imponerad av Regas spelare..), men en hel och servad LP12:a från -90 skall vara rejält bättre än en Basik, även utan Cirkuskitet.

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 11:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har själv en p3^24a och den är bra, men den är inte lika bra som en lp 12a, (iofs är enda direkta jämförelsen jag hört mot men ny magic tolva). Så jag vet inte hur den står sig mot en äldre... Det man kan betänka är att för dom där 6000 spännen får du ju nästan en ny rega, och det har ju sina fördelar att vara första ägare.

/A

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 14:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bara att slå till.Har själv haft både project och rega.LP 12 an är bättre på alla sätt.Kosta på en service,sen är det bara att njuta...

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jk138 wrote:
Bara att slå till.Har själv haft både project och rega.LP 12 an är bättre på alla sätt.Kosta på en service,sen är det bara att njuta...
En fördel med LP12:an är att man kan köpa en sådan billigt (en äldre alltså) och sedan kan man uppgradera vartefter plånboken fylls på, eller intresse finns.

Som en kund sa till oss, "Det är inte de snabba klippen vi är ute efter, det är den långsamma utsugningen..."! Nej, det var inte Linn, men visst passar uttalandet in bra på dom... :-)

/ B

PostPosted: Wed Jul 01, 2009 21:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Som en kund sa till oss, "Det är inte de snabba klippen vi är ute efter, det är den långsamma utsugningen..."! Nej, det var inte Linn, men visst passar uttalandet in bra på dom... :-)

/ B
Exakt....och det är det jag inte vet om jag vill hoppa på..... Det finns andra delar i ljudkedjan som pockar på investeringar också....Sedan kräver huset sitt, och frun har ibland prioriteringar som inte helt stämmer överens med mina....

Men en LP12 är en LP12 är en LP12.... :D

PostPosted: Tue Jul 14, 2009 10:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Som en kund sa till oss, "Det är inte de snabba klippen vi är ute efter, det är den långsamma utsugningen..."! Nej, det var inte Linn, men visst passar uttalandet in bra på dom...
Traditionellt har jag alltid uppfattat det lite tvärtom i Linns fall. D.v.s. när man har gjort en förbättring av LP12'an har detta erbjudits som en uppgradering till befintliga kunder och till vad jag bedömer som ett väldigt själigt pris. Ett exempel var Cirkus inte dyr och då fick man ett helt nytt lager, den viktigaste biten i hela skivspelaren!

Jämför bilar. När det kommer en ny årsmodell skulle det erbjudas en uppgradering till den nya modellen, som då skulle vara åtskilligt billigare än att byta hela bilen. Nä, så funkar det inte där :cry:

Fast på senare tid har Linns uppgraderingar blivit hutlöst dyra!

JohanR

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00