selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 09, 2025 01:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kolla här
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wow! Man får ju alltid ta ett enskilt test för vad det är, men om det ett utfört av en Linnist så brukar jag i alla fall tro att de har samma smak som jag. Så om det stämmer så kan man alltså få ljud bättre än Ikemi och den förbättrade funktionen för ca 4000 kr!

Det är verkligen imponerande. Förhoppningsvis så sätter detta press på många andra tillverkares spelare som är på gång, inkl Majik DS.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Vi har jämfört Squeezebox duet via dess analoga utgång, in i försteget 5103, samt via Squeezebox digitala koaxiala utgång, då vi använt 5103:s interna 20-bit D/A-omvandlare.

Lyssningen har inte gjorts blint, men skillnaderna var överaskande stora. Ett subjektivt lyssningstest således.
Squeezebox duet låter bättre på alla parametrar via dess analoga utgång än då man använder 5103:s Dac !
Och, detta, märk väl, i en linnrigg, som nogsamt använder anpassade produkter. Ingen apparat vi förut kopplat in har låtit bättre än 5103:ans DAC i min väns anläggning, undantaget hans Linn Ikemi- men här är skillnaden väldigt liten i jämförelse. Vår upplevelse är att squeezebox duet låter bättre än Linn Ikemi.
Jag upplevde att Ikemi analogt till min 5103 med Linn Black I-C lät k l a r t
bättre än allt jag kopplade in digitalt till samma 5103 (dock ingen SB), så
att de tyckte att det var liten skillnad mellan analogt/digitalt från Ikemin
var anmärkningsvärt.

Men intressant test annars, bra gjort av snubbarna! Testa mer - gissa mindre! :)

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kanske också beror på hur man utrycker proportioner. Vissa kan ju säga ngt i stil med "produkt XXX lät trasig i jämförelse" eller "som natt och dag" medan andra skulle kalla samma jämförelse "jo visst hör man en viss skillnad".

Fast det positiva är väl i så fall om de som testat tillhör den "finkänsliga typen", dvs som inte beskriver skillnader med stora ord, så borde skillnaderna vara rejäla beaktat hur de beskriver sina intryck av SB.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Wow! Man får ju alltid ta ett enskilt test för vad det är, men om det ett utfört av en Linnist så brukar jag i alla fall tro att de har samma smak som jag
Njae, så snabba slutsatser tror jag inte att vi ska dra i något fall alls
faktiskt, jag vet hur olika de svenska Linn-butikerna tycker om vissa
apparater (både Linn och andra fabrikat)... och mellan olika Sellerister
finns det också stora skillnader i tycke, smak och uppfattning av olika
prestanda...

Det betyder inte att killarna i testet ovan har fel, förhoppningsvis så
stämmer det med vad övriga Linn-nissar skulle tycka! :)

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 15:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag fäster i alla fall ofta mer vikt vid tester, diskussioner och utlåtanden från tex folk här på forumet, naimister mfl än forum som tex ljudtekniska sällskapets eller tex ett Krell-forum. Så hade samma slutsats dragits av ett forum där man tex främst snackar elektrostathögtalare hade jag nog blivit mindre förhoppningsfull över prylen än om en Linnist säger samma sak, då jag vet att vi har ungefär samma smak. Det är ju faktiskt därför jag hänger här på forumet snarare än ett krellforum. Men det är ju individuellt och mycket en fråga om smak.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag har fattat det (jag kan ha fel) så kostar denna box ca 1 200 kr och fjärren ca 2800. Det rör sig altså om en sämre box än den som kostar ca 3000 kr utan fjärr (Squeezebox 3).

Squeezebox 3 har jag jömnfört med lite olika CD spelare och resultatet var att den var bättre än en Rega Apollo men avsevärt sämre än en Linn Majik CD.

Det finns lite reflektioner om denna box på Tonlägets sida...

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 18:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Squeezebox Duet (fjärr+"box") kostar ca 3800:-. Den är sämre enl spec än vanliga Squeezebox 3, som nu kallas Classic. Priset på Classic är ca 2500:-. Jag tror inte att man kan förutsätta att Duet sämre än Classic bara för att den använder en på pappret sämre dac...

Mvh Mattias

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spec hit och spec dit... Självklart behöver det inte ha med den verkliga prestandan att göra. Men som Christian sa, så har Anders Simonsson på Tonläget testat nya SB Duet och funnit den otroligt mycket sämre än en SB 3/Classik. Jag har inga problem att lita på honom. Kolla under rubriken "Tongångar" längst till höger en bit ner på denna sida: http://www.tonlaget.com/index.html Rubrik "Nr1:".

Han kallar skillnaden mellan de två SB alternativen för "Enorm" och ger också en förklaring till varför man kan komma till en felaktig slutsats när man testar SB duet. Utan att ha lyssnat själv så tror jag han har rätt (om de två SB alternativen). Finns det någon som har egna lyssningsintryck?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Utan att ha lyssnat själv så tror jag han har rätt (om de två SB alternativen).
Ja det är jag övertygad om.
Att han utvecklat Harmoni/Mimer visar att Anders har KOLL!

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 19:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Spec hit och spec dit... Självklart behöver det inte ha med den verkliga prestandan att göra. Men som Christian sa, så har Anders Simonsson på Tonläget testat nya SB Duet och funnit den otroligt mycket sämre än en SB 3/Classik. Jag har inga problem att lita på honom. Kolla under rubriken "Tongångar" längst till höger en bit ner på denna sida: http://www.tonlaget.com/index.html Rubrik "Nr1:".

Han kallar skillnaden mellan de två SB alternativen för "Enorm" och ger också en förklaring till varför man kan komma till en felaktig slutsats när man testar SB duet. Utan att ha lyssnat själv så tror jag han har rätt (om de två SB alternativen). Finns det någon som har egna lyssningsintryck?
Jag har all respekt för Anders, han är ju trots allt min "hovleverantör" :-) Men jag väntar nog ändå på att fälla några omdömen mellan Klämbox 3 och Duet innan jag lyssnat på dom. Surrar man runt och läser på lite olika håll är synpunkterna klart spretiga och till mycket dålig vägledning.

Personligen tror jag att det beror på att det är svårt att plocka in dessa apparater i något speciellt fack, likaså att ordna in dem i source-first-principen. Det är lixom svårt att veta "vad man ska tycka" om jag nu ska vara lite provokativ. För det lär ju dröja innan någon anser att Majik DS är bättre än Klimax DS, även om det objektivt skulle kunna vara så.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 10:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lite sugen blir man allt. Funderar på att köpa hem och testa. Har inget att jämföra med iofs...

Edit: Någon med en Ikemi är naturligtvis välkommen att komma hit och jämföra isf. (Söder, Sthlm)

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kollade in länken igen för att följa den fortsatta diskussionen och där pekar man på att SB3 och Duet har exakt samma komponenter och strömförsörjning vilket väl borde leda till att via digitalutgången kan det inte röra sig om några dramatiska skillnader?

"Nya uppgifter gör gällande att squeezebox duet innehåller exakt samma digitala signalbehandling som SB 3, då man använder den digitala utgången. Det finns ingen skillnad i komponenter eller kretskortlayout, strömförsörjning. Jitternivån skall vara identisk, enligt slimdevices. Ljudet låter likadant via digitalutgångarna.
(Skillnad finns det däremot i dacens strömförsörjning, samt det analoga steget/utgången. Man har också kunnat sänka effektförbrukningen, pga. displayen som SB 3 hade, plockats bort.)"

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 07, 2008 08:18 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Någon som har provat squeezebox duet
Det som jag inte gillar är att ingen display finns på boxen. Någon som provat om det funkar bra ändå?
Skulle vilja ha display både på boxen och fjärren.
Hoppas någon provar så vi får ett utlåtande om ljudet.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 07, 2008 08:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har köpt en Duet... En Apogee Duet. Ganska fin liten pryl. Återkommer när jag testat lite mer.

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00