AntonH wrote:
Hej!
Idag var det storstädning och jag blev av någon underlig anledning ansvarig för vardagsrummet, hur som hälst så när jag stor där och dammad stereobänken och förberedde för att skura kom jag i när kontakt med min kabelhärva, och fick då en oerhörd lust att ordna upp den.
Om jag snabbt drar mig till minnes det jag läst på forumet om kablar av alla de slag kan man sammanfatta det så här:
Använd inte skarvsladdar med knappar.(finns en rad andra saker oxå men det hör inte hit just nu).
Anslut el sladdarna i apparat ordning enligt source first från skarvsladdsdosans "1:a utag" och vidare.
Låt inte högtalarkablarna hänga "fritt".
Och sen tror jag att jag läst någonstans att man ska försöka undvika att göra mini "spolar" av sladdarna.
Låt inte elsladdarna gå parallellt med andra kablar.
Efter att tänkt igenom detta väcks en rad frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa till att svara på:
1. Hur gör man med exempelvis sladden till min rega motorstyrning. (lakrissnöre med ac adapter i ena ändan). Lika så med den till min lilla projectbox radio. Dessa två är ju båda källor, men jag anar att eftersom de har adaptrar som förmodligen kan vara rätt elaka mot andra saker så kanske det gäller andra regler, och hur är det egentligen med motorstyrningen?
2. Hur ''kortar'' man signal och elsladdar på bästa sätt? Det första man tänker på är ju typ att gör ett gäng ringar på sladden och göra fast med en påsförslutare. Men då får man ju minispolar så det borde inte vara optimalt?
3. Vilken ordning bör kablarna hänga? (exempelvis alla signalkablar innerst och nätsladdarna utan på, eller tvärt om eller blandning?).
Nu kommer säkert första svaret vara att jag ska lyssna mig fram, men eftersom det är rätt många kablar och rätt många möjliga kombinationer tänkte jag att nån kanske redan lyssnat några gånger och har några generella tips?
Vidare om någon har nån bra universal lösning på att inte få det att se ut som ett råttbo så uppskattas det oxå!
Må era hem vara evigt dammfria.
Anton
Nätadapter till skivspelare separeras med fördel via en egen skarvsladd (el. dosa) annars är det nog källordning som gäller, men det är som du säger nätadaptrar stör som radiosändare och bör helst förvisas.
Glöm påsförslutare, använd buntband och häng sladdarna lite ledigt d.v.s dra inte åt. Minispolar är nog inte så farligt, men det borde räcka med en slinga och då är ju spoleffekten lindrig. Man bör undvika att tvinga kablarna, det är att föredra att hänga dom lite ledigt i större bågar. Undvik även att fästa kablar vid järnspik/-skruv (då de är magnetiska). Rostfritt är bättre, men svårare att få tag på, men det finns.
Försök separera nätsladdar för sig, lågnivåsignalkablar för sig och högtalarkablar för sig. Nätsladdarna kan med fördel buntas tajt med buntband.