selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Twonky 5.0.68
PostPosted: Tue Sep 15, 2009 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någom som testat denna version av Twonky
http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=3912
Det finns tre saker som stör mig med twonky V4.. Ganska långsam, tar tid för servern att hitta ny musik sen så funkar albumart inte värst bra.
Version 5 av twonky verkar inte vara godkänd av linn så jag vet inte om man törs prova. Någon ?

Post subject: Re: Twonky 5.0.68
PostPosted: Tue Sep 15, 2009 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hittade ett tips på linns forum
Quote:
Set the re scan time to -1 , re start the server. This way it is only scanning new content.

New content now shows up almost immediately.

PostPosted: Tue Sep 15, 2009 15:14 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Pär wrote:
Hittade ett tips på linns forum
Quote:
Set the re scan time to -1 , re start the server. This way it is only scanning new content.

New content now shows up almost immediately.

Hade så, men då blev det problem med att föra över flacfilerna från hårddisken till NAS:en.

PostPosted: Tue Sep 15, 2009 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du måste nog föst överföra filerna till nasen och sen stoppa på -1 annars brukar man få ett felmedelande att nätverket inte längre är tillgängligt och överföringen av filer avbryts. Jag brukar manuellt köra rescan men då tar det flera timmar innan twonkey hittar dom nya skivorna. Har väl ca 500gig musik.

PostPosted: Tue Sep 15, 2009 15:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

JA, det är nog bästa sättet, tänkte inte så långt........

PostPosted: Tue Sep 15, 2009 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Vore speciellt intressant att höra om den hanterar icke-inbäddad cover art (d v s att cover art enbart finns som Folder.jpg). Briain som tillsammans med andra tagit fram 5.0.68 säger i tråden att han bara testat med inbäddad cover art.

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 18:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linncredible wrote:
Pär wrote:
Vore speciellt intressant att höra om den hanterar icke-inbäddad cover art (d v s att cover art enbart finns som Folder.jpg). Briain som tillsammans med andra tagit fram 5.0.68 säger i tråden att han bara testat med inbäddad cover art.
Inbäddad coverart vad är det?

Minge

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
Inbäddad coverart vad är det?

Minge
I t.ex. dBpoweramp kan du innan rippning välja ett omslag för skivan. Omslaget blir då integrerat med flac-filen, eller inbäddat. Du behöver då inte ha någon fil "folder.jpg" i din albummapp. Motsatsen är att du ej lägger in ett omslag vid rippning och då måste du ha en fil "folder.jpg" i albummappen för att ett omslag ska synas, som Linncredible skrev.

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
Inbäddad coverart vad är det?Minge
Se även diskussion i tråden http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... &sk=t&sd=a. Har för min del ställt in i dBpoweramp så att cover art enbart läggs in som en Folder.jpg - och alltså inte dessutom bäddas in som metainformation i FLAC-filen vid rippningen. Huvudanledningen till det är att i framtiden ha friheten att byta ut cover art t ex till mer högupplöst, flersidig etc sådan om/när man skulle vilja. Detta utan att behöva rippa om eller editera metainfon i FLAC-filen. Verkar på i vart fall en rapport på Linns eget forum som att hanteringen av covert art i "Folder.jpg only" är oproblematisk i 5.0.68 (post # 28: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 7#pid38417. Har för min del nu beställt en ReadyNAS Duo samt Seagate 7200.12-diskar a 1 TB och avser att försöka köra på 5.0.68 från första stund. Vi får se hur det går... psykbryt eller en lugn, smooth färd mot en vacker solnedgång? The one who lives will see, as we say in Svedala... :)

Edit: länk tillagd.

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 15:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linncredible wrote:
Minge wrote:
Inbäddad coverart vad är det?Minge
Se även diskussion i tråden http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... &sk=t&sd=a. Har för min del ställt in i dBpoweramp så att cover art enbart läggs in som en Folder.jpg - och alltså inte dessutom bäddas in som metainformation i FLAC-filen vid rippningen. Huvudanledningen till det är att i framtiden ha friheten att byta ut cover art t ex till mer högupplöst, flersidig etc sådan om/när man skulle vilja. Detta utan att behöva rippa om eller editera metainfon i FLAC-filen. Verkar på i vart fall en rapport på Linns eget forum som att hanteringen av covert art i "Folder.jpg only" är oproblematisk i 5.0.68 (post # 28: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 7#pid38417. Har för min del nu beställt en ReadyNAS Duo samt Seagate 7200.12-diskar a 1 TB och avser att försöka köra på 5.0.68 från första stund. Vi får se hur det går... psykbryt eller en lugn, smooth färd mot en vacker solnedgång? The one who lives will see, as we say in Svedala... :)

Edit: länk tillagd.
Har ju problem med att få mina Coveralbum att visas i Kiskydesktop kan det bero på tidig version av Twonky tror ni eller tidig version av min Qnap 109?

Minge

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 16:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
[Har ju problem med att få mina Coveralbum att visas i Kiskydesktop kan det bero på tidig version av Twonky tror ni eller tidig version av min Qnap 109
Inte en aning, tyvärr. Har hittills kört lagring = PC+Asset = totalt problemfritt, men har därmed ingen Twonky-erfarenhet. Kanske nån annan har nån idé?

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
Har ju problem med att få mina Coveralbum att visas i Kiskydesktop kan det bero på tidig version av Twonky tror ni eller tidig version av min Qnap 109?
Om det är många coverart som inte visas så brukar det vara "resize" funktionen som ställer till det. Klicka bort den i Twonky setupen så brukar det bli mycket bättre. Ett annat tips är att undanhålla sig alla "udda" tecken i artist och albumtitlar. Inga &, ', ", å, ä, ö o.s.v. Kör en rescan efter det och det borde vara mycket bättre. Men helt bra verkar det vara svårt att få till, för mig är det en del coverart som vägrar visa sig av okänd anledning.

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 19:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Minge wrote:
Om det är många coverart som inte visas så brukar det vara "resize" funktionen som ställer till det. Klicka bort den i Twonky setupen så brukar det bli mycket bättre. Ett annat tips är att undanhålla sig alla "udda" tecken i artist och albumtitlar. Inga &, ', ", å, ä, ö o.s.v. Kör en rescan efter det och det borde vara mycket bättre. Men helt bra verkar det vara svårt att få till, för mig är det en del coverart som vägrar visa sig av okänd anledning.
Ska kolla det men hos mig är det ALLA cover som inte visas lustigt,foldern ligger under artisten man kan klicka upp den men just att den ska över till Kinsky åxå hade varit skoj.
Minge

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om inga coverart visas så låter det som att du har en gammal Twonky. Genom att ladda ny firmware till din QNAP 109 (ver 3.x) så får du en ny Twonkyversion. Den nya firmwaren är mycket snyggare och mer lättanvänd än de gamla 2.x versionerna, rekommenderas! Dessutom får du coverart, bara fördelar! Gör det ikväll och avlägg rapport! ;)

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 19:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Om inga coverart visas så låter det som att du har en gammal Twonky. Genom att ladda ny firmware till din QNAP 109 (ver 3.x) så får du en ny Twonkyversion. Den nya firmwaren är mycket snyggare och mer lättanvänd än de gamla 2.x versionerna, rekommenderas! Dessutom får du coverart, bara fördelar! Gör det ikväll och avlägg rapport! ;)
Då går man bara in på Twonkys sida och ladda ner det är väl inga problem eller?

Minge

Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00