Quote:
Att ringningen skulle vara en fördel är inget jag går på.
Quote:
Om man nu gillar att hela golvet spelar med pga spikes...
Jag tycker ni drar förhastade slutsatser. Det är inte alls säkert att själva ringningen av stativen är det som påverkar ljudkvalitén mest. Det kan lika gärna handla om hur högtalarens kabinett rör sig vid olika frekvenser, alltså hur energin flyter i systemet. Och som vanligt är inte kvantitet (till exempel hur högt röret tycks ringa) detsamma som kvalitet (vilka fel är det som har störst påverkan på min upplevelse av ljudkvalitet).
Armröret på exempelvis en Ekos är också ihåligt och har en viss ringning när man knackar på det. Om man provar att dämpa det bara en aning så blir ljudkvalitén mycket sämre.
På samma sätt är det högst troligen inte att golvet "spelar med" när man använder spikes som gör att hårda kopplingar är överlägsna mjuka kuddar. Att mäta den sammanlagda mängden distorsion och på detta sätt försöka "bevisa" att spikes är sämre visar bara på en oförmåga att utvärdera återgivningens kvalitet med öronen.
Syftet med anläggningen är att vi ska njuta av musik. Då ska den självklart utvärderas på samma sätt. De som vill göra seriösa mätningar på HiFi-anläggningar har i uppgift att finna data och samband som bekräftar det vi hör. Försöker man tvärtom med mätningar att bevisa att folk hör fel, ja då är man ute och cyklar, anser jag.