selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 19:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Sep 03, 2004 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Nu när man varit med ett tag så passar det väl att beskriva sin anläggning.

Jag började tokeriet under min studietid i Luleå när jag "råkade" stiga in på Takt & ton och där blev inputtad i ett lyssningsrum. Min lilla "allt-i-ett-anläggning" fick ett tillskott av en Basik och senare den där stärkaren med två rattar på framsidan (glömt vad den heter). Sedan följde Kan I och Kan II, Majik och Mimik.

Förra året fick jag tag på ett par Ninka och fick lätt sålt mina Kan II. Köparen ringde oavbrutet och bjöd över sig själv :D . Innan semestern i år började det snurra till igen och jag kände ett sug att belöna mig själv. Det blev en Ikemi, Kairn Pro och 2xLK100 aktiva. Tyvärr kan jag inte plugga in min Basik längre så det kanske blir ett byte till Kairn med phono.

Nu vill jag kanske mest ha tips på hur jag kan finslipa ljudet... Stenplattor under Ninkorna?

Jonas :P :P

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Last edited by jonteman on Fri Sep 17, 2004 13:12, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 03, 2004 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Mycket trevligt system! Stenfötterna tycker jag är en schysst uppgradering att ta bara för att suget kommer över en - inga världsomvälvande skillnader men ändå tillräckliga för att motivera inköpet. Silverkabel till Ikemin vore inte heller fel. Annars tror jag att du är i samma sits som mig - sitter ganska nöjd, utan en klar uppfattning om vart eller ens OM man ska gå härnäst med stereon. Jag menar, Ikemi till Unidisk 2.1/1.1 är enda source-uppgraderingen, den snyter man inte ut hur lätt som helst. I förstegsväg ligger nästa steg i "AV-size" (5103 eller Exotik), vilket kan medföra oanade plånbokssammanbrott om man då också vill skjuta slutstegen till "AV" (5125). Slutstegsmässigt vore väl inte dubbla LK140 fel för dig - LK100 får duktigt med stryk. I högtalar-väg blir det naturliga steget Espek, men då snackar vi trevägare, tre nya aktiva filtermoduler, samt ett extra slutsteg. Tungt.

Kommer du på nåt klokt så berätta gärna, tror det isf kommer applicera väl på min egen situation också :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 04, 2004 09:19 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Trevligt system, men tråkigt att du inte kan använda din basik längre. Det låter väl som en naturlig nästa uppgradering utan att ha sett/hört ditt system själv. Lk1:an kan vara ett alternativ om du inte hittar någon kairn till lämpligt pris, med reservation för att utseendet kanske inte faller alla i smaken. :) Finns på bild på lk1:an i bland annat Freddes presentation om du inte sett den förut.

När får man se några bilder från systemet då? Hur ser lyssningsrummet ut?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 04, 2004 13:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
LK1:an är för läcker alltså......mera moderna sånna tack :wink:

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 08:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Jag kommer inte att investera i nya prylar inom överskådlig framtid nu... Kanske stenplattor dårå :wink:

Bilder hade jag tänkt lägga ut men i lördags upptäckte jag till min stora förskräckelse att displayen på min digitalkamera gått sönder :cry:

Alldeles ny kamera å allt. Utgifter, utgifter... suck.

Kan berätta om rummet iaf. Knappt 20 m2 med trägolv, ca 3m upp till taket. Huset är från 1903... Pga dörrplacering, övriga möbler mm har jag blivit "tvungen" att sätta burkarna framför fönstrena. Jag har upplevt att det stör mig att ha en "levande" bakgrund och sitter hellst och blundar när jag ska lyssna på allvar... Någon mer som upplevt detta?

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Last edited by jonteman on Mon Sep 06, 2004 11:49, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 11:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Du ska kunna ändra dina inlägg i efterhand. Klicka på 'edit' upp i hörnet:

Image

Funkar det?

// Sony


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Funkade utmärkt :!:

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 06, 2004 11:52 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Kanon! Fler som har missat den knappen tidigare också, borde kanske vara tydligare med att informera om den någonstans...


Top
   
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Image

Anläggningen framför fönstret. Lite störande egentligen för jag upplever bakgrunden som lite irriterande rent psykiskt så att säga. Men man kan ju dra för gardinerna.

Image

Stativ á la Linnhandlare på 90-talet. Har dock bytt skivorna till naturträ.

Basik, Akito, K5
Ikemi
Kairn Pro
Lk100 aktiv
Lk100 aktiv

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Superstiligt! Blir trevlig känsla med sånt där golv.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 14:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Du har nog den mest effektiva lösningen på att få det "rent" mellan högtalarna. Kablarna räcker inte alltid till att ställa racket på sidan av högtalarna, därför hamnar racket mellan högtalarna (vilket jag tycker är en väl godkänd lösning). TV:n däremot har fått flytta till en annan vägg och rummet är ändå möblerat på ett vettigt sätt.

TV-tittande fungerar fint och ska man lyssna på musik sätter man bara fotöljen i sweet spot. Alla är nöjda, det ser snyggt ut och det är funtionellt.


Top
   
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jonteman wrote:
Anläggningen framför fönstret. Lite störande egentligen för jag upplever bakgrunden som lite irriterande rent psykiskt så att säga. Men man kan ju dra för gardinerna.
Mina grannar tittar också skumt när man sitter/står där med ett fånigt leende o stampar takten.
Det SER himla kul ut...
Nästa gång ni är på LINN musikafton, kolla på de andra - vansinnigt kul är det! :lol:
Inte undra på att man blir idiotförklarad


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 09:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Grannarna får gärna stå och var avundsjuka i fönstrena... det är mest att jag känner att det "rör sig" ute på gatan, ljud slinker in från trafik, solen kommer och går... Som om när man ibland har TV:n på utan ljud. Man kan inte koncentrera sig på musiken.

Vad tror ni annars om avstånd högtalare-vägg i djup- och sidled? Jag har flyttat runt dom en del och tycker att det låter ok även om vissa skivor hade krävt en omflytt. Som jag skrev i en annan tråd lägger jag 8 st träklossar under spiksen innan jag kasar runt Ninkorna. När jag är nöjd finjusterar jag spiksen.

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited