selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 01, 2024 02:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 711 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jun 22, 2009 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Göran har verkligen skrivit många bra och kloka inlägg i tråden.

Kolla bara/åtminståne in dessa: (Med "bara" menar jag att ni inte ska titta på något annat, för er egen skull. Möjligtvis de övriga inläggen som Göran skrivit.)

Verner Von Braun (Väldigt roligt om skivspelare):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 990#759990

Stämgaffeln (Om hur tonerna moduleras/blir fel utan spikes):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 760#760760

Pingisbordet (Mer om hur tonerna blir fel/ostämda utan spikes, så jäkla bra):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 998#760998

Intressant nog har det varit väldigt lite diskussion (i ämnet) efter dessa två av Görans inlägg...)

Bröstfaktiskt (Om varför mätningar inte alltid är bäst metod): http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 915#758915

Det har som sagt förekommit riktigt underhållande texter i tråden, men den är inte värd att läsa i sin helhet. Man mår bara riktigt dåligt av att veta vad det finns för människor därute. Totalkorkade oförskämda besservissrar som tror att de kan kalla alla andra dumma för att de kan skriva en mekanik/fysik ekvation baserat på ett helt felaktigt antagande? Helt otroligt att det existerar forum som Faktiskt, att de orkar? Hade inte GR funnits i tråden hade jag aldrig satt min virtuella fot där. Jag försökte även läsa Bills 2 Hz tråd, men det går ju inte... Oj, vad jag inser hur bra vi har det här!

Likheter med tvättmaskiner har förekommit. De ställs på gummifötter, alltså borde det vara bra för högtalare. Att man i tvättmaskinsfallet vill behålla energin i tvättmaskinen och inte föra över den till golvet och att man i högtalarfallet vill bli av med energin (Var annars än ner till golvet?) spelar tydligen ingen roll... Puh! (Beror på att deras idol sagt att det inte finns nån energi i högtalaren.)

Kanske därför de så lustigt använder dövörat när Bill försökt att reda ut var energin tar vägen?

En man har på fullt allvar testat om Linnstativ är bra. Han ställde därför upp Linnstativet på tre lösa koner och ställde sen ytterligare tre lösa koner mellan högtalare och stativ. Efter det lyssnade han. Men inte på musiken, utan med ett stetoskop på stativet! Han kom fram till att Linns stativ var sämst av de provade stativen... En annan kille (endast män är så säkra på validiteten i sin egen okunskap) hävdade med bestämdhet att ju bättre anläggning man har destå färre skivor går att lyssna på. För att man då hör hur dåliga inspelningarna/skivorna egentligen är. Den optimala anläggningen skulle vara så avslöjande när det gäller fel och brister i skivorna att man inte kunde lyssna på några skivor? Ja, vad säger man? Han blev i alla fall inte emotsagd av någon på Faktiskt. Men det har Göran blivit, folk är som tokiga i att inte vilja förstå.

De behöver visserligen Göran, inte vi. Men de förstår inte Göran, för de vägrar göra det. Därför får Faktianerna (och Göran) knappast ut något av Görans ansträngningar, även om jag givetvis hoppas det. Vi förstår Göran och får ut något av honom. Därför vore det mycket roligare om du kom hem Göran, så välkommen hem till Selleri igen... Här kan du slå dig ner för att ta av teflonrocken och hjälmen. "Selleri, när du vill vara dig själv för en stund." (Som Sture eller reggad i eget namn.)

Jag fattar inte att Bill, Sportis och Göran orkar hålla uppe både inläggen och tonen i dem på Faktiskt. Jag kan erkänna att jag själv hade kroknat långt innan. Oavsett hur högt örnar svävar över kalkoner, jag hade helt enkelt tröttnat på utsikten och kacklet. Imponerande av er tre!


Top
   
PostPosted: Mon Jun 22, 2009 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Jag fattar inte att Bill, Sportis och Göran orkar hålla uppe både inläggen och tonen i dem på Faktiskt. Jag kan erkänna att jag själv hade kroknat långt innan. Oavsett hur högt örnar svävar över kalkoner, jag hade helt enkelt tröttnat på utsikten och kacklet. Imponerande av er tre!
Tack men jag försöker " hålla uppe både inläggen och tonen" i alla diskussioner. Både virituella, på tfn samt live.
Har aldrig förstått varför man ska bete sig dåligt bakom tangentbordet/telefonen.


Top
   
PostPosted: Mon Jun 22, 2009 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
Pingisbordet (Mer om hur tonerna blir fel/ostämda utan spikes, så jäkla bra):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 998#760998

Det har som sagt förekommit riktigt underhållande texter i tråden, men den är inte värd att läsa i sin helhet. Man mår bara riktigt dåligt av att veta vad det finns för människor därute. Totalkorkade oförskämda besservissrar som tror att de kan kalla alla andra dumma för att de kan skriva en mekanik/fysik ekvation baserat på ett helt felaktigt antagande? Helt otroligt att det existerar forum som Faktiskt, att de orkar? Hade inte GR funnits i tråden hade jag aldrig satt min virtuella fot där. Jag försökte även läsa Bills 2 Hz tråd, men det går ju inte... Oj, vad jag inser hur bra vi har det här!
Mjae, jag skulle inte uttrycka mig lika kategoriskt som du. Visst händer det att man på Faktiskt lutar sig mot felaktiga fysikaliska lagar när man vill försvara eller angripa ett synsätt. Men det händer även här på Selleri att man utgår ifrån en hemsnickrad teori och utgår ifrån att det är en fysikalisk lag. Så är det givetvis inte. Att man hör en skillnad mellan tex två olika kablar betyder inte att den beskrivning som finns närmast till hands, eller presenteras av tex Linn, är den rätta.

För övrigt har jag träffat en hel del av faktiskt-folket och de är undantagslöst trevliga och kompetenta människor med ett stort intresse för musik och ljudåtergivning. Däremot är deras kompetens inte alltid teknisk och inom ljudåtergivning, inte heller är de så övertygade om tunedem som urvalsmetod. Vi här på Selleri är å andra sidan inte speciellt övertygade om att tekniska data beskriver hela sannningen. Därför tycker jag det är en dålig idé att tala nedsättande om personer som har samma vurm för musik och ljudåtergivning men som kanske närmar sig problematiken med ljudåtergivning från ett annat håll.

Vad som skiljer Selleri och faktiskt åt är att man modererar mycket mindre på Faktiskt. Det kan ibland gå ganska hett till, på ett sätt som aldrig inträffar här. För min del är det OK men naturligtvis accepterar jag även det stillsammare klimatet på Selleri. Ett forum där alla bara kliar varandras ryggar och accepterar vilka tokigheter som helst är inte min kopp the. Tack och lov är varken Faktiskt eller Selleri ett sådant!

För övrigt har jag inte riktigt förstått analogin med ett pingisbord, vad har det med musikåtergivning att göra?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Mon Jun 22, 2009 20:29, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Jun 22, 2009 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Kan ju vara lika viktigt att minimera de dåliga vibrationerna på fel ställe som se till att de "BRA" finns på rätt ställe.
Håller helt med dig! Jag missade inte vad du skrev, utan bara nämnde dina inlägg utan att redogöra för innehållet i dem.

När ska vi bygga högtalare? :wink:

Linnofil, jag håller med dig om att Göran använt roliga och träffsäkra liknelser. Vilket vi kan tycka för att vi förstår vad han menar. Men problemet är att han utan att blinka går från liknelser till fysik - och använder samma förenklade, troligen bitvis felaktiga, resonemang. Sedan anklagar han de som med största sannorlikhet vet mer än honom om en hel del saker för efterblivna tomtar (eller liknande). Trist!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Mon Jun 22, 2009 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
-feltänkt

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Mon Jun 22, 2009 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Kan ju vara lika viktigt att minimera de dåliga vibrationerna på fel ställe som se till att de "BRA" finns på rätt ställe.
Håller helt med dig! Jag missade inte vad du skrev, utan bara nämnde dina inlägg utan att redogöra för innehållet i dem.

När ska vi bygga högtalare? :wink:
Du har ju en stående inbjudan till ett högtalarprojekt. Vi kan ju börja lite smått där :wink:
Annars skulle jag vilja börja från noll med en envägare. Tilltalas av att inte ha filter i vägen. Tilltalas av att inte ha frekvensövergångar/fasfel etc mellan två element som har olika frekvenssvar.
Behöver inte gå så högt i diskanten eller lågt i basen.
Att göra det enkelt torde även göra det enklare att få till "stämdheten" 8)

Man kompletterar med en sub så slipper man dessutom ta hand om vibrationer från basen i lådan för mellan/diskantelementet.

Man skulle kunna ha samma grundkonstruktion men ha olika storlekar på högtalarna. Från en enelementare till större flerelementare. Man lägger till ett antal element as samma spec på baffeln för ökat impulssvar/känslighet, a la Megatrend men utan diskanten.
(dvs många element kan knuffa mer luft utan att behöva röra sig så mycket)

Kan som jag skrev på faktiskt.se inte ett skit om högtalarteori, men D-nivå (plus exjobb) i teoretisk fysik har lärt mig att tänka "utanför lådan".


Top
   
PostPosted: Mon Jun 22, 2009 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Tjing att CAD:a!

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Mon Jun 22, 2009 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
När vi nu pratar om tekniknördar på Faktiskt...
Jag säger inte att Svante har rätt eller fel, mina tekniska kunskaper är inte i närheten av hans. Men det krävs onekligen lite andra kunskaper än att man tycker "spikes låter bra" för att fatta detta eller hur? Och vill man förstå varför högtalarna låter som dom gör på spikes kontra mjuka fötter så kan det vara bra att vara bevandrad i fysiken och inte bara flumma :-)
Here we go...

"Ranefjord skrev:
Svante: Innebär inte total mekanisk avkoppling av högtalaren från rummet just ökad rörlighet för högtalaren? Vi antar möjligheten av en frisvävande högtalare i ett rum. Sen drar vi igång en fräck låt med mycket skrammel och bank på denna. Kommer inte högtalaren att röra sig då? Åter igen, försöker bara förstå båda sidor av myntet.

Svante svarar:
Inte nödvändigtvis. Det finns en teknisk term, mobilitet, som nog skulle översättas till rörlighet med vanliga ord.

Den är inversen till den mekaniska impedansen. En sak med hög mobilitet har alltså låg impedans och tvärtom. Mekanisk impedans är kraft per hastighet, Z=F/v.

En massas impedans är frekvensberoende och dessutom reaktiv. Den har en positiv reaktans som ökar med frekvensen. Lådan får alltså minskad rörlighet med frekvensen.

En fjädring är också frekvensberoende och reaktiv, men den har en negativ reaktans som minskar (beloppsmässigt) med frekvensen. Fjädringen får en ökad mobilitet med frekvensen. Låga frekvenser "stoppas" ju till sist av fjädringens mothåll.

I matemagiska termer uttrycker man det där så här:

Zm=jwM , Zc=1/jwC=-j/wC

Där M=massa i kg, C= fjädringsstyvhet i m/N och w=2*pi*frekvensen.

Detta ger den något svårförståeliga konsekvensen att:

Om vi nu kopplar ihop en massas positiva reaktans med en negativ reaktans från en fjädring så kan den totala reaktansen bli mindre än den var från massan ensam.

Detta kommer att hända som mest vid en enda frekvens (när reaktanserna är beloppsmässigt lika stora (wM=1/wC) och då har vi resonans. Vid resonans blir alltså totala reaktansen och impedansen väldigt liten, dvs mobiliteten blir väldigt stor.

Ztot=Zm+Zc=jwM+1/jwC=j*( wM - 1/wC )

(sätt in wM=1/wC och se att Ztot blir noll)

Alltså: om man ställer högtalaren på en styv fjädring som flyttar upp resonansen till höga frekvenser så kommer högtalaren att bli mer mobil där. I låga frekvensområden däremot kommer mobiliteten att minska. Det är den vi känner när vi knuffar på högtalaren med handen och det är den vi har intuition för. Det är här som spikförespråkarna slutar förstå. Det är ju faktiskt ganska ointuitivt att högtalaren blir mer lättrörlig när man sätter dit en styvare fjäder, men så blir det faktiskt vid resonansen. Dessutom flyttar man upp resonansen till frekvenser där det finns signal i musiken.

Dessutom är det så att med en styvare fjädring så blir de båda reaktanserna större vid resonans och de resistiva förluster som finns blir jämförelsevis mindre. Det ger skarpare resonans, dvs högre Q-värden och ett mer "resonant" beteende.

...men ändå menar jag att det största vinsten med att frikoppla högtalaren från underlaget är att underlaget slutar att stråla ljud. I varje fall om man har ett parkettgolv.

...och dessutom menar jag att allt detta är sekundära egenskaper, att högtalarna i sig är många gånger viktigare. Man ska inte glömma att det är så.

PS det finns ytterligare en faktor som gör det svårt att förstå intuitivt att mobiliteten kan öka med en styvare fjäder och det är att definitionen av impedans (och därmed mobilitet) bygger på förhållande mellan kraft och hastighet. Vid högre frekvenser så ger ju en given hastighet ett lägre utslag. När vi tänker på rörlighet tänker vi kanske gärna på utslag och inte hastighet. Men vad ska man tänka på då? Varför är hastigheten det rätta? Svaret är att för ljudutstrålningen är ingetdera "rätt", utan det är i stället ytans acceleration som avgör hur mycket det strålar. Och acceleration ligger ytterligare en derivering bort från utslaget. Ett litet utslag vid höga frekvenser kan alltså ge mångdubbelt starkare ljud än samma utslag vid låga frekvenser.

Det lilla utslaget vid den lättrörliga högre resonansfrekvensen kan alltså stråla mycket mer ljud än det stora utslaget som man känner med handen om resonansfrekvensen är låg."


Så nu vet ni det :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 23, 2009 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Bill50x wrote:
Mjae, jag skulle inte uttrycka mig lika kategoriskt som du.
Men så är du också en mognare och tålmodigare människa än jag. Men med åren kanske även jag utvecklas. Jag jobbar på det! Visst kan jag erkänna att jag tog i litegrann, men det är lätt att bli en annan människa när man läser trådar på Faktiskt. Det är kanske därför de är trevligare i verkligheten?

Pingisbordet representerar högtalarens kabinett. Bollen representerar membranet. Bollens rörelse blir inte densamma om inte bordet står still. Ett dämpat bord förstör bollens rörelse på samma sätt som ett högtalarkabinett som är dämpat förstör membranet rörelse. Membranet har ingen fast referens att relatera till, dess "nollpunkt" rör sig.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 23, 2009 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Nu har jag kanske blivit lite "Faktiskt-skadad" men skulle man inte kunna testa Svantes teori, tes, beräkning, logik, verklighet whatever genom att göra ett frekvenssvep på en högtalare med spikes. Om den vid någon frekvens börjar låta konstigt så visar ju detta på att det finns ett störande resonansfenomen där.
Vad detta nu skulle ha för påverkan på tunen vet jag i och för sig inte.....

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Tue Jun 23, 2009 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Stephan wrote:
Nu har jag kanske blivit lite "Faktiskt-skadad" men skulle man inte kunna testa Svantes teori, tes, beräkning, logik, verklighet whatever genom att göra ett frekvenssvep på en högtalare med spikes. Om den vid någon frekvens börjar låta konstigt så visar ju detta på att det finns ett störande resonansfenomen där.
Vad detta nu skulle ha för påverkan på tunen vet jag i och för sig inte.....
Det är just den här typen av mätningar man stöder sig på när man förordar mjuka fötter. Distorsionstillskottet kan i vissa situationer vara betydande med spikes och det rasslar ganska bra vid vissa frekvenser. Det gör det inte med mjuka fötter. Å andra sidan menar många att musiken låter sämre ur tunedem-perspektiv med mjuka fötter.

Detta kan man resonera mycket kring. Antingen så kommer musiken fram bättre trots "rasslet" med spikes eller så sker en konstgjord tillskärpning av ljudet som är tilltalande (ungefär som man kan skärpa bilder i Photoshop).

Förespråkarna för mjuka fötter hävdar att högtalaren står stadigare inom det hörbara området (20-20kHz) än vad de gör med spikes. För "rasslet" kommer ju beroende av att högtalaren rör sig. Att högtalaren rör sig mer med mjuka fötter när man petar på den är en annan sak för det är vid ett helt annat frekvensområde. Jag har för mig att man strävar efter ca 7 Hz i resonansfrekvens.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 23, 2009 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil wrote:
Pingisbordet representerar högtalarens kabinett. Bollen representerar membranet. Bollens rörelse blir inte densamma om inte bordet står still. Ett dämpat bord förstör bollens rörelse på samma sätt som ett högtalarkabinett som är dämpat förstör membranet rörelse. Membranet har ingen fast referens att relatera till, dess "nollpunkt" rör sig.
Snarare... Ett bord som rör sig påverkar bollens rörelse på samma sätt som ett högtalarkabinett som rör sig påverkar membranet rörelse. :wink:
Nu är dock analogin inte klockren då bollen studsar en gång i en riktning medan högtalarkonen rör sig år båda hållen men nackdelen (att högtalaren rör sig åt motsatt håll mot konen) kvarstår ju.
Tex ta extremfallet att lådan är lika tung som konen så inser alla hur kon/låda rör sig inbördes och hur det påverkar ljudet.

Så här tolkar jag mjukisfötternas ståndpunkt.
1/ det är dåligt att ha resonansen inom det hörbara området 20Hz-20kHz då det påverkar signalen från högtalaren (håller med!)
2/ det optimala vore en lös upphängning av talaren då högtalarens kabinett skulle röra sig lika mycket fram o tillbaka av reaktionskrafterna från konen (in/ut) . Det är värre om talaren siter fast och spjärnar emot då motkrafterna inte tar ut varandra (håller inte med om slutsatsen vad som är optimalt i första meningen men andra är fysikaliskt rätt)
3/ man vill minimera vibrationer i golv (bra tanke men är det viktigt eller bara i linje med vibrationer ska minskas och gör man det är det per automatik bättre?)
4/ men mjukisfötter adresserar man 1, 2 samt 3. Man kan dessutom fysikaliskt härleda att det de finner i experiment (mindre vibrationer i låda/golv med mjusikisar) stämmer med fysikens lagar. Utöver det skriver IO att det är svårt att höra dessa vibrationer i blindtest. Så långt gott!

Båda sidorna verkar överens om att högtalaren vibrerar mest i resonansfrekvensen, är rörlig över samt mindre rörlig under.

Göran tolkar jag så här.
1/helst ska talaren så så stilla den bara kan, dvs helst ska resonansfrekvensen var över 20kHz
2/ nu går inte det så det näst bästa är att ha resonansen så högt upp som möjligt för då står ivarjefall talaren mer stilla i några frekvenser (=de under resonansfrekvensen)
3/ de viktigaste frekvenserna är där rytmen /beatet ligger (min kommentar; grundbeat, fjärdedelar typsikt hihat och andra rytmer)
4/ med spikes kommer resonansen upp en bit i frekvensen =talaren står mer stilla för låga frekvenser där beatet finns för att undvika dist av dessa.
Så det är ”minska vibrationer generellt = bra” vs. ”håll talaren så still det bara går där det är kritiskt”.

Sammanfattning
Båda är överens om att minimera vibrationer men drar olika slutsats var det är viktigt att lägga vibrationerna (både till plats och frekvens/amplitud) och var det är viktigt att de INTE ligger - dvs det jag velat diskutera från trådstarten men ingen direkt hängt på...
Har jag uppfattat det hela korrekt?

Bill har förtjänstfullt tagit upp frågan med 120bpm vs 2Hz i separat tråd men tror inte alla förstått tanken bakom.

Tycker hela denna diskussion är superintressant, dvs VAD är det som påverkar mest negativt? VAD är det som är viktigt?
Det krävs svar på dessa två frågorna INNAN man kan dra slutsatsen att minska vibrationerna överlag är det rätta.
IMHO


Top
   
PostPosted: Tue Jun 23, 2009 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Stephan wrote:
Nu har jag kanske blivit lite "Faktiskt-skadad" men skulle man inte kunna testa Svantes teori, tes, beräkning, logik, verklighet whatever genom att göra ett frekvenssvep på en högtalare med spikes. Om den vid någon frekvens börjar låta konstigt så visar ju detta på att det finns ett störande resonansfenomen där.
Vad detta nu skulle ha för påverkan på tunen vet jag i och för sig inte.....
Som jag skrev i tidigare inlägg, det har man gjort. Resonansen kommer runt övre basområdet givetvis beroende av högtalare/stativ/spikes.
Men som du skriver i sista meningen...


Top
   
PostPosted: Tue Jun 23, 2009 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Linnofil wrote:
Bill50x wrote:
Mjae, jag skulle inte uttrycka mig lika kategoriskt som du.
Men så är du också en mognare och tålmodigare människa än jag. Men med åren kanske även jag utvecklas. Jag jobbar på det! Visst kan jag erkänna att jag tog i litegrann, men det är lätt att bli en annan människa när man läser trådar på Faktiskt. Det är kanske därför de är trevligare i verkligheten?

Pingisbordet representerar högtalarens kabinett. Bollen representerar membranet. Bollens rörelse blir inte densamma om inte bordet står still. Ett dämpat bord förstör bollens rörelse på samma sätt som ett högtalarkabinett som är dämpat förstör membranet rörelse. Membranet har ingen fast referens att relatera till, dess "nollpunkt" rör sig.
Jag är inte så bra på sådant här, men de som vet bättre hävdar att man inte kan göra denna jämförelse. OM det inte vore så att högtalarmembranet slår i botten, dvs når en fast punkt. Nu gör det inte så utan sitter i en mjuk upphängning som är avstämd till en viss resonansfrekvens och därmed faller jämförelsen.

Detsamma gäller just påverkan från musikens rytm (tex 120 bpm = 2 Hz), 2 Hz-komponenten ligger i storleksordningen 80 dB under nyttosignalen på 50-100 Hz. I praktiken borde detta vara ohörbart. Men diskussionen och testerna går vidare....

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Jun 23, 2009 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou wrote:
Sedan anklagar han de som med största sannorlikhet vet mer än honom om en hel del saker för efterblivna tomtar (eller liknande). Trist!
Ja, där får du medhåll. Jag tycker dock att han gör det på ett mer skämsamt raljerande sätt än de som anklagar honom, mindre aggresivt. Därmed inte sagt att det är bra. Jag tror framför allt att det gör det svårare att få fram budskapet. Han upplevs bara som tråkig och irriterande för de han riktar sig mot. (De som "behöver" ta in vad han säger.) De tycker knappast han har rätt när han kallar dem efterblivna tomtar och varför skulle han då ha rätt i något annat? (Ur deras perspektiv.) Det är svårt/omöjligt att ta in vad någon säger efter att ha fått ett sånt uttalande i ansiktet. Dialogen är effektivt stängd. Men det kan kanske bero på att GR inte vill ha dialogen öppen med en del och hellre vill stänga den? Risken är bara att fler än de som han riktar sig mot tar åt sig och då är dialogen med hela Faktiskt.se effektivt omöjligjord.

Att jag uttryckte mig tråkigt beror ju delvis på att jag inte önskar någon dialog med ideoligiska och teoretiska faktianer. För mig spelar det ingen roll att jag stänger dialogen, hoppet är ute för att jag ska föra en dialog med dem. Kanske klarar jag det när jag blir äldre, tålmodigare och visare? Just nu skulle jag aldrig klara av det. Därav min beundran för de som gör det. Jag skiljer dessutom på dialog och argumentering och tycker egentligen inte att det förekommer så mycket dialog på Faktiskt. Mest argumentering. Hur kul och givande är det?

Här är för övrigt också ettt intressant inlägg av Göran: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 439#756439 Något som Faktianerna bör ta till sig.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 711 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited