selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 22, 2024 03:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 17, 2009 03:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Håller med om att detta är väldigt rolig läsning! Göran skriver otroligt underhållande och endast ett fåtal verkar förstå vad han egentligen försöker säga. Faschinerande att det kan vara kontroversiellt att påstå att stereons funktion är att vi ska kunna njuta av musik och att den därför bör utvärderas på musikaliska grunder.

En del inlägg får mig att tänka på möten jag haft med människor med Aspergers syndrom. Nu vill jag poängtera att jag inte försöker göra mig lustig över någon, tvärt om har jag jobbat med personer med Asperger och det har varit intressant och lärorikt på många sätt. Ett återkommande mönster är att man bör vara väldigt konkret i kommunikationen; man kan inte bara slänga ur sig saker som ord för ord betyder något annat. Liknelser och uttryck till exempel. Eller nyanser, sånt man måste tolka och känna efter för att förstå.

Jag träffar herr A i dörren och säger "Hej! Hur är läget?". Herr A ser allvarligt fundersam ut och svarar "Menar du just nu, idag eller i allmänhet?".

Att lite skämtsamt kommentera kaffet från den nya automaten med "mörkt rostad, lite choklad och läder" kunde resultera i att herr A noggrannt läste vad det egentligen stod på de olika knapparna. För att sedan konstatera "nej, det stämmer inte!".

Kommer också att tänka på killen med Asperger som intervjuades på TV och berättade att hans (enda?) favoritband var Kraftwerk, för de sjöng inte om kärlek utan om motorvägar, järnvägar, datorer och robotar. Jag gillar också Kraftwerk, men kanske inte främst för vad texterna handlar om. (Den killen var väldigt medveten om att han var annorlunda och berättade att han var säker på att den tyske riksbankschefen också hade Asperger, då han alltid var klädd exakt likadant, kunde alla räkenskaper utantill och aldrig kommenterade någonting utanför det han jobbade med).

Det enda jag oroar mig lite för är att Göran ska glida in på tekniska förklaringar han inte har täckning för. För tekniskt kunniga finns det ju ett antal på Faktiskt och de är mer än villiga att motbevisa alla påståenden. Att de sedan fullkomligt struntar i att kommentera Görans utmärkta inlägg om hur vi med vår otroliga hörsel omedelbart och genom en telefonlur kan avgöra vem som mitt i natten ringer och hur den personen mår, ja det var väl väntat.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Jun 17, 2009 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Intressant liknelse med personer med Asbergers syndrom. Och utan några förklemande omdömen, men ett av problemen med många på Faktiskt (och speciellt den välkände ingenjörn...) är att de tar påståenden otroligt bokstavligt. Många försöker använda sig av liknelser (jag till exempel för att jag inte har de tekniska kunskaperna för att ställa exakta frågor) och får då de mest underliga påståenden tillbaka... "jaha, så du menar att..." och så kommer det helt annorlunda frågeställningar.

Inspirerad av frågeställningen kring spikes och återgivning av frekvensen 2 Hz i form av 120 bps musik (här på Selleri) ställde jag en fråga på Faktiskt om detta. Svaret var i stort sett att sådan påverkan på stativet inte kan ske, detta beroende på att inga spektrala komponenter finns under den frekvens högtalaren kan återge. Däremot kan man tydligen känna dessa 2 Hz om man håller handen på högtalarhöljet! Mycket märkligt och jag har inte lyckats få svar på detta ännu. Men jag får väl sätta ihop en egen testsignal med tex en 50-100 Hz ton som pulsar i 120 bpm och känna efter själv. Eftersom de mjuka fötterna är avstämda till under det hörbara området borde detta vara intressant att reda ut.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 17, 2009 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Jag tror folk i allmänhet har svårt att ta till sig saker man inte förstår. Man känner att man måste ha en teknisk förklaring på allt. Tex Varför låter spikes bättre än mjukkoppling mellan högtalare och underlag? Det räcker inte med att man hör att det blir bättre med spikes utan man måste ha det förklart tekniskt först innan man kan tycka att det låter bättre.
Man ska ha barnen som förebild dom ger sig i kast med allt möjligt utan att se problemen som ett problem.
Jag är övertygad om det är därför Lejonklou har lyckats så oerhört bra med sina produkter. Att ha ett öppet sinne. Att inte låsa sig vid en massa tankemöster om hur saker borde vara utan med öppet sinne analysera och dra slutsatser.
Jag säger inte att vetenskap är ett kraftfullt redskap. Men däremot så har jag insett att ju mer kunskap man har om någonting så inser man hela tiden att det är så vääääldigt mycket man inte förstår. Så varför inte lita på sina sinnen? ¨Låteter det bättre så är det förmodligen bättre. Smakar det bättre så är det förmodligen godare oxå.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Wed Jun 17, 2009 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja. man ska akta sig för att göra sig lustiga över "oliktänkande", vissa Faktianer tycker Linnister är just lustiga på samma sätt vissa av linnisterna tycker så om Faktianerna.
Det är ju tråkigt och inskränkt.

Att många på faktiskt ÄR så precisa är utmanande. Man får anstränga sig lite och inte bara slänga ut sig vad som hellst. Desutom finns det en otrolig kompetens. Och det är ju trevligt.
Att den kanske inte används som jag skulle önska och att slutsatserna inte är som jag skulle föredra alla gånger är ju en annan sak.
Man lär sig se saker från flera sidor och DET är mycket viktigt för att kunna reflektera över saker och ting.
Jag är alldeles för nyfiken för att inte läsa/skriva där.

Nu finns det dom som har tokfel där, med det finns det ju överallt även på Selleri.

Visst är tråkningarna av Göran trist att se men hans första inlägg (liksom de fortsatta) öppnar ju upp för sådana försvarsbeteenden.
Tror inte Göran tar illa upp, har inte bestämt mig för om man gör det avsiktligt eller inte. Tror inte jag träffat honom men man blir onekligen sugen!
Har träffat både Peter Bremen och Ingvar Ohman live en gång och tråkigt har man inte. Starka åsikter kul framförda. Båda ger ett synnerligen belevat återhållet intryck, vilket man kanske inte ser i text.
Man ska inte bedöma personer utifrån Internet.

Har ju träffat ett par Sellerister live och XXXXXX XXXXXXXXX XXXXX XXXXXX XXXX XXXXXX XXXXXX XX X XXXX (censur) :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Wed Jun 17, 2009 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Jag har helt slutat att läsa på Faktiskt, även om jag gjorde ett undantag och kikade lite i ”Rudling tråden”. De flesta på faktiskt verkar ha en helt annan hobby och intresse än vad jag är intresserad av. Min upplevelse är att väldigt många ”hifi knuttar” inte är det minsta intresserade av musik som konstform, utan bara använder musiken som någon form av testobjekt på sin hifi. De kan lika gärna lyssna på fågelkvitter eller inspelade traktorer. Om man har ett genuint hifi och musikintresse, så tror jag man förr eller senare hittar Linn. Jag är jätteglad över att Selleri finns eftersom jag inte har någon i min bekantskapskrets som delar mitt intresse, förutom trevliga människor som man ibland träffar hos t.ex. Tonläget. Om det föresten är någon i Göteborgs-Borås området som har lust att ta en lunch och snacka lite någon gång så skicka gärna ett PM.

De på Faktiskt kan gärna få fortsätta att tävla i vem som har ett slutsteg som väger mest. Inget är väl egentligen rätt eller fel, bara olika. Eftersom utgångspunkterna är så fundamentalt olika så tror jag det är i princip omöjligt att övertyga endera parten om sitt synsätt. Eftersom vårt "bättre - sämre" baseras på Tunemetoden så har vi en gemensam värdegrund som gör kommunikationen mycket enklare.

Musikåtergivning har visat sig vara så komplext så tror jag att man generellt ska vara försiktig med att dra slutsatser baserade på den (begränsade) kunskap som man själv besitter. Bättre med empiriska tester och därefter slutsatser. För ett år sedan så sade mig min kunskap att riktningen på en Ethernetkabel omöjligt kunde påverka kvalitén på digitalt överförd musik. Men nu är det så ändå. På Faktiskt så ser man hela tiden diskussioner liknande:

Vetenskapsmannen: ”Jorden är platt!”
Lekmannen: ”Men jag har seglat runt och kom tillbaks till samma ställe så jag tror att den är rund.”
Vetenskapsmannen: ”Idiot! Bevisa det om du kan!”
Lekmannen: ”Jag kan inte bevisa det, men jag har ju seglat…”
Vetenskapsmannen: ”Inbillning. Den är platt”

Ett mera kontroversiellt exempel på samma tema såg jag på TV i ett program där man diskuterade någon form av naturmediciner. En byråkrat från läkemedelsverket hävdade med självsäker arrogans att det endast rörde sig om hum bugg eller i bästa fall placebo. Industriellt framställda gifter är naturligtvis det som enligt vetenskapen ska bota mänskligheten.
Vad som var kul var att en veterinär uttalande sig och sade att något i stil med ”Det bästa med denna placebo är att den funkar på hästar också”! :mrgreen:

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Wed Jun 17, 2009 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Christian wrote:
De på Faktiskt kan gärna få fortsätta att tävla i vem som har ett slutsteg som väger mest. Inget är väl egentligen rätt eller fel, bara olika. Eftersom utgångspunkterna är så fundamentalt olika så tror jag det är i princip omöjligt att övertyga endera parten om sitt synsätt. Eftersom vårt "bättre - sämre" baseras på Tunemetoden så har vi en gemensam värdegrund som gör kommunikationen mycket enklare.
Jag håller med om mycket när det gäller Faktiskt men diskussionen handlar aldrig om vem som har tyngst slutsteg eller dyrast kablar och liknande. Det finns andra hifi-forum den beskrivningen passar bättre på. Faktistianerna (om man nu kan dra dom över en kam) är mycket fokuserade på tekniska prestanda och anser i stort allt, förutom uppmätta (och f/e-testade) apparater med goda tekniska prestanda, vara mer eller mindre humbug. Kan man inte mäta några elektriska skillnader mellan två kablar så är de lika, punkt slut. Klimax Twin häcklas för dess dåliga tekniska prestanda, bland annat väldigt låg kanalseparation. En sak som långt billigare och mindre ambitiösa förstärkare klarar mycket bättre och en brist som inte borde finnas i en så dyr apparat. CD12 mättes upp av IÖ och han ansåg den vara perfekt. Dock menade han att lika bra prestanda kan man få för tiondelen av priset. Tunga slutsteg eller tjusiga lådor är inget man prioriterar på Faktiskt.

Det är en givetvis en viss smalspårighet över detta, men den finns i alla forum med viss intresseriktning. Även här på Selleri.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Jun 17, 2009 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Utan att ha varit in och läst mer än Görans första post så kan jag konstatera att både ett antal personer här och även på Faktiskt använder termen vetenskap på helt fel sätt. Det är inte vetenskapligt att hävda att något är fel bara för att man inte kan mäta det eller ens förklara det. Vetenskap är att ständigt ifrågasätta de fakta man tidigare tagit för givet!

Stämmer inte verkligheten med de förklaringsmodeller man har så är det inte verkligheten som är fel (möjligen kan mätmetoden vara osäker)... Den dag man frångår att ifrågasätta sitt vetande lämnar man vetenskapen och närmar sig snabbt något som liknar religion.

Det är just ifrågasättandet som gör vetenskapen till ett så otroligt kraftfullt verktyg. Sportis (mfl) idoga testande av närverkskablar är egentligen ett typexempel på vetenskapligt arbete. Först gör man en observation som man inte kan förklara, sen försöker gör man fler försök och försöker hitta ett mönster för att (möjligen) till slut hitta en fungerande förklaringsmodell.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 00:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Du har rätt, Traktorpojken. Problemet är att de kan luta sig mot psykoakustiska effekter - alltså bortförklara den verklighetsbild vi får genom våra sinnen med att vi lätt tar miste eller suggererar fram skillnader. Vilket är väl belagt i olika testsituationer. Alltså anser man att endast mätningar återstår som tillförlitlig källa till kunskap. Är det inte ett perfekt exempel på vad uttrycket "att kasta ut barnet med badvattnet" betyder? Det är ju för våra sinnen som apparaterna existerar!

Jajos mjukvaruexperiment med sin Akurate DS (i annan tråd här på Selleri) är ett perfekt exempel på att vi inte är så lättlurade som de vill hävda. Han bytte ju fram och tillbaka mellan olika mjukvaror och hörde tydligt att inga som helst skillnader uppstod - trots att han förväntade sig sådana då han tidigare kunnat höra skillnad. Ingen placebo där alltså. Efter lite felsökning lyckades han åter få spelaren att verkligen ändra mjukvara och det bekräftades med skillnader i ljudkvalitet. Det finns hur många sådana här exempel som helst! Har man en tillförlitlig lyssningmetod så hör man inte alls alltid det man förväntar sig, det kan lika gärna bli "ingen skillnad" eller ett resultat som är tvärt emot det förväntade. Och dessa tillfällen brukar vara väldigt lärorika, då har man chansen att finna något nytt eller omvärdera sina tidigare slutsatser.

Jag glömde förresten säga att jag även gillar många av Bills och Jans inlägg i Görans tråd. Det finns en konstruktiv och nyfiken anda i diskussionerna här på Selleri som de tar med sig till skepticismens högborg.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 06:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri May 15, 2009 04:12
Posts: 8
Läs det senaste inlägget. Det är nästan lika bra som jag skriver!!!!!


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 08:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Kanske kommer att ramla in Faktiskt-folk här på forumet och påtala att allt måste mätas nu snart samt kräva blindtest på alla påstådda skillnader :wink:


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Är det någon som tipsat GR om Selleri? Det skulle vara en tillgång att han skrev inlägg här. Förmodligen
så skulle han inte behöva köra huvudet i väggen lika ofta...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Är det någon som tipsat GR om Selleri? Det skulle vara en tillgång att han skrev inlägg här. Förmodligen
så skulle han inte behöva köra huvudet i väggen lika ofta...
Jag tror han gillar att köra huvudet i väggen. Sådan var han redan på det glada 80-talet när han reste land och rike runt och propagerade för Linn :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Jag glömde förresten säga att jag även gillar många av Bills och Jans inlägg i Görans tråd. Det finns en konstruktiv och nyfiken anda i diskussionerna här på Selleri som de tar med sig till skepticismens högborg.
Tack för det :-)

Jag har nu för övrigt fått lite (lyssnings-)material för att kunna testa lite med mjuka fötter vs spikes. Det blir till en början inget avancerat med skeets och liknande utan jag kommer ställa stativen fast på golvet med hårda plastbrickor (stadigt golv, jag kan stå och hoppa framför min LP12:a utan problem) och sedan variera mellan enkla "spikes" (i princip spetsen på skruvar stående i en kryss-skruvskalle) och mjuka fötter mellan stativ och högtalare. Självklart ska jag spela musik men jag har också skaffat mig testtoner att leka med. Bland annat en 50 Hz ton som pulsar med 120 bpm, dvs 2 Hz. Testtonerna är inte för lyssning primärt utan för att försöka se/märka någon skillnad i vibrationsmönster i högtalarnas höljen.

Är det någon som har några tips så är jag idel öra.

Jag ser redan nu svårigheter att detektera några skillnader, stativen är inte optimala utan hemmabyggen i trä gjorda för att få upp högtalaren i rätt höjd, "spiksen" är knappast optimala och det är nog inte min hörsel heller :-)

Hör jag överhuvudtaget någon skillnad så är den med all säkerhet mycket större under optimala förutsättningar.

/ B

Edit. PS. "Flint" som skriver på Faktiskt har labbat med en del förstärkare, mest rör om jag förstått det rätt. Och menar så här: "...har gjort en hel del test med förstärkarnätdelar och funnit att området runt 1-2 Hz påverkar intrycket av sväng och kraft i musiken som spelas."
Kan tillägga att karln är mycket duktig på att spela bluesgitarr :-)

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Thu Jun 18, 2009 14:18, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Sture wrote:
Läs det senaste inlägget. Det är nästan lika bra som jag skriver!!!!!
Det är flera som tror att du är Göran Rudling. Är du det?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 14:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri May 15, 2009 04:12
Posts: 8
Bill50x wrote:
Sture wrote:
Läs det senaste inlägget. Det är nästan lika bra som jag skriver!!!!!
Det är flera som tror att du är Göran Rudling. Är du det?

/ B
Bill50x Baby,

Skulle du bli glad då?

Och vad säger ni andra?

Är i alla fall långt från så mystisk som Peter Steindl. Kanske bara mytisk.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited