selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 24, 2009 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
phon wrote:
...
Meeen, en tanke, om det absolut skall rökas fredspipa ... :lol: .... så kunde man kanske ta en sub eller två, sätta dom på spikes med resonansen ... vad blev det, 200 Hz, så står dom still.

Sedan tar man topparna och sätter på mjukisar, så slipper vi resonanser inom hörbart område. Vips ett Linnofaktiskt-system ..... :twisted: :roll:
Även om faktisktisterna tror att de är de enda som grundar sina åsikter på fysik så är det faktiskt så att Linn i högsta grad grundar sina konstruktioner på just fysikaliska principer, men de drar uppenbarligen inte samma slutsatser av sina beräkningar/mätningar.

Tror du att Linn använder mjuka fötter till subbar och spikar till övriga talare för att det borde vara sämre, men trots allt låter bättre eller vad har de för anledning att göra precis tvärt emot vad du föreslår? Finns det möjligen något som mjukfotsförespråkarna förbisett eller är IÖ m.fl. oklanderliga?


Last edited by HCL on Wed Jun 24, 2009 22:53, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Wed Jun 24, 2009 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
phon wrote:
...Det är elementens modulation av högre frekvenser som har underökts, och dessa störs man inte av. Om lådans modulation ligger 60dBunder så blir det inte direkt enklare att höra den. Jag skall se om jag kan hitta nån länk.
Dels så har Lejonklou rätt i att försöksomständigheterna faktiskt kan påverka utfallet i alla möjliga oväntade riktningar, men framförallt så är alla sådana försök begränsade av den försöksutrustning som används. Är den inte bra nog så säger försöket inte mer än att försökspersonerna inte stördes i den testmiljön.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 01:06 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 25, 2009 00:36
Posts: 6
Lejonklou wrote:
Jag håller med dig om att Göran använt roliga och träffsäkra liknelser. Vilket vi kan tycka för att vi förstår vad han menar. Men problemet är att han utan att blinka går från liknelser till fysik - och använder samma förenklade, troligen bitvis felaktiga, resonemang. Sedan anklagar han de som med största sannorlikhet vet mer än honom om en hel del saker för efterblivna tomtar (eller liknande). Trist! .
Herr Lejon,
Jag ser att du läser en del av det jag skriver. Jag undrar nu vad du vet om det du skriver. Önskar inte ny prärierbrand på detta forum utan ett mer förtydligande.

Om man dimensionerar en högtalarfot utifrån hur man dimensionerar en tonarm, vad betyder det för dig?

Om man har en resonansfrekvens på en tonarm på 200 Hz, hur kommer den kombinationen att reagera för en ton på 100 Hz på en skiva?

Om en högtalare och stativ har en resonansfrekvens, med högt Q, på 200 Hz, hur moduleras ljudet ut ur högtalaren? Hur hör vi det?

Om en högtalare och stativ har en resonansfrekvens, med lågt Q, på 5 Hz, hur moduleras ljudet ut ur högtalaren? Hur hör vi det?

Vilken av dess två moduleringar stör oss mest och varför?

Tycker det skulle vara roligt att istället för att du kommer med påståenden som du inte riktigt känner till, vem som vet vad om vad, försöker komma med bidrag baserat på din kunskap. Det tas tacksamt emot.

Vänligen,

Göran


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 02:18 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 25, 2009 00:36
Posts: 6
sportbilsentusiasten wrote:
Linnofil wrote:
Pingisbordet representerar högtalarens kabinett. Bollen representerar membranet. Bollens rörelse blir inte densamma om inte bordet står still. Ett dämpat bord förstör bollens rörelse på samma sätt som ett högtalarkabinett som är dämpat förstör membranet rörelse. Membranet har ingen fast referens att relatera till, dess "nollpunkt" rör sig.
Snarare... Ett bord som rör sig påverkar bollens rörelse på samma sätt som ett högtalarkabinett som rör sig påverkar membranet rörelse. :wink:
Nu är dock analogin inte klockren då bollen studsar en gång i en riktning medan högtalarkonen rör sig år båda hållen men nackdelen (att högtalaren rör sig åt motsatt håll mot konen) kvarstår ju.
Tex ta extremfallet att lådan är lika tung som konen så inser alla hur kon/låda rör sig inbördes och hur det påverkar ljudet.

Så här tolkar jag mjukisfötternas ståndpunkt.
1/ det är dåligt att ha resonansen inom det hörbara området 20Hz-20kHz då det påverkar signalen från högtalaren (håller med!)
2/ det optimala vore en lös upphängning av talaren då högtalarens kabinett skulle röra sig lika mycket fram o tillbaka av reaktionskrafterna från konen (in/ut) . Det är värre om talaren siter fast och spjärnar emot då motkrafterna inte tar ut varandra (håller inte med om slutsatsen vad som är optimalt i första meningen men andra är fysikaliskt rätt)
3/ man vill minimera vibrationer i golv (bra tanke men är det viktigt eller bara i linje med vibrationer ska minskas och gör man det är det per automatik bättre?)
4/ men mjukisfötter adresserar man 1, 2 samt 3. Man kan dessutom fysikaliskt härleda att det de finner i experiment (mindre vibrationer i låda/golv med mjusikisar) stämmer med fysikens lagar. Utöver det skriver IO att det är svårt att höra dessa vibrationer i blindtest. Så långt gott!

Båda sidorna verkar överens om att högtalaren vibrerar mest i resonansfrekvensen, är rörlig över samt mindre rörlig under.

Göran tolkar jag så här.
1/helst ska talaren så så stilla den bara kan, dvs helst ska resonansfrekvensen var över 20kHz
2/ nu går inte det så det näst bästa är att ha resonansen så högt upp som möjligt för då står ivarjefall talaren mer stilla i några frekvenser (=de under resonansfrekvensen)
3/ de viktigaste frekvenserna är där rytmen /beatet ligger (min kommentar; grundbeat, fjärdedelar typsikt hihat och andra rytmer)
4/ med spikes kommer resonansen upp en bit i frekvensen =talaren står mer stilla för låga frekvenser där beatet finns för att undvika dist av dessa.
Så det är ”minska vibrationer generellt = bra” vs. ”håll talaren så still det bara går där det är kritiskt”.

Sammanfattning
Båda är överens om att minimera vibrationer men drar olika slutsats var det är viktigt att lägga vibrationerna (både till plats och frekvens/amplitud) och var det är viktigt att de INTE ligger - dvs det jag velat diskutera från trådstarten men ingen direkt hängt på...
Har jag uppfattat det hela korrekt?

Bill har förtjänstfullt tagit upp frågan med 120bpm vs 2Hz i separat tråd men tror inte alla förstått tanken bakom.

Tycker hela denna diskussion är superintressant, dvs VAD är det som påverkar mest negativt? VAD är det som är viktigt?
Det krävs svar på dessa två frågorna INNAN man kan dra slutsatsen att minska vibrationerna överlag är det rätta.
IMHO
God morgon Sportis,
Om detta är lite virrigt beror det på att det är sent på natten. Hoppas du hajar tankegångarna. Om inte fråga.

Läst de flesta av dina inlägg på faktiskt och tycker att de är bra. Så fortsätt. Har läst nåt på Selleri som du skrivit om jordning, bra, som påminner om det vi diskuterar på faktiskt. Att om ”jordnivån” ändras ”ses” det som en insignal i förstärkaren. På samma sätt ses en variation, aldrig så liten, på matningsspänningen som en insignal. En signal som inte har att göra med den verkliga signalen in utan något som beror på något som precis just spelats. Om jag uttrycker det förenklat så att Lejonklou får rysningar, musiken som precis spelats kan modulera musiken som precis ska spelas.

Om vi nu kallar det jordmodulering och musikmodulering har ingen betydelse. Det påverkar musiken som om högtalaren inte står still.

<b>Nu till faktiskt och högtalare.</B>
Ska försöka förklara hur jag ser på det och inviterar er att kommentera. Är det nåt verkligt viktigt som ni tycker jag missat skicka det som privat mess.

Så här tolkar Sportis mjukisfötternas ståndpunkt.
1/ det är dåligt att ha resonansen inom det hörbara området 20Hz-20kHz då det påverkar signalen från högtalaren (håller med!)
2/ det optimala vore en lös upphängning av talaren då högtalarens kabinett skulle röra sig lika mycket fram o tillbaka av reaktionskrafterna från konen (in/ut) . Det är värre om talaren siter fast och spjärnar emot då motkrafterna inte tar ut varandra (håller inte med om slutsatsen vad som är optimalt i första meningen men andra är fysikaliskt rätt)
3/ man vill minimera vibrationer i golv (bra tanke men är det viktigt eller bara i linje med vibrationer ska minskas och gör man det är det per automatik bättre?)
4/ men mjukisfötter adresserar man 1, 2 samt 3. Man kan dessutom fysikaliskt härleda att det de finner i experiment (mindre vibrationer i låda/golv med mjusikisar) stämmer med fysikens lagar. Utöver det skriver IO att det är svårt att höra dessa vibrationer i blindtest. Så långt gott!

<B>Det hörbara området är från 0,1 Hz till 20 kHz. </B>
Örat hör ljud över 20 Hz som toner. Ljud som svänger under 20 Hz hör vi som beat, svängning eller svävning om ni så vill. Vet att vi inte hör toner under 20 Hz. Detta är viktigt att komma ihåg. Hela diskussionen om mjukfötter kollapsar om man förstår att vi hör från 0,1 Hz och uppåt.

Toner (musik) kan moduleras av andra toner. <B> Om skillnaden i frekvens mellan två toner ligger under ca 15 Hz hör vi modulationen som en svängning (beat, takt).</B> I Sverige kallas det svävning. Vi hör det som en variation i tonhöjd. Lyssna på exemplet. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... osuono.ogg När tycker ni att beatet försvinner?

Om vi modulerar en högtalare med lågfrekventa svängningar (0,1 till 15 Hz) hör vi det som att tonhöjden varierar. Om vi spelar musik genom en högtalare som svänger med säg 7 Hz så ändrar vi tonhöjden på de alla toner vi försöker spela.

Om vi modulerar en ton med en annan ton som skiljer sig mer än 20 Hz hör vi två toner. En högtalare/stativ som svänger med 200 Hz adderar en TON till musiken. Av detta följer att ju högre tonen som adderas till musiken är desto mindre påverkan har det. Tonen vi adderar har kanske övertoner och ju högre frekvens tonen har desto ”längre bort” kommer övertonen. (Är det virrigt nu?)

En mjukfot har en resonans runt mellan 2 – 7 Hz. Den har ett lågt Q värde. Det betyder att högtalaren är rörlig för alla frekvenser ovan resonansfrekvensen. Men mest för frekvenser runt resonansfrekvensen. Alla frekvenser vi spelar i högtalaren kommer att göra att högtalaren strävar efter att börja svänga med lågfrekvens. Den drar neråt. En mjukfot modulerar därför signalen från en högtalare så att tonhöjden förändras på alla toner som spelas.

En högtalare med stativ som svänger med högfrekvens strävar också att svänga. Fast med en högre frekvens. Den strävar uppåt. Det märker man med knackning på lådan. Den lågfrekventa knackningen görs om till en mer högfrekvent svängning.

Så till det ytterligare tokiga experimentet. Att låta högtalaren hänga fritt. En del inbillar sig att konen påverkar lika mycket fram och åter. Det är bara korrekt i det fall att högtalaren finns i vakuum. Och där finns visserligen många på faktiskt.

En högtalarkons motkraft beror inte bara på massan utan är i stor grad beroende av luftmotståndet, hur snabbt elementet rör sig. Musik är inte helt symmetriska signaler. En trumma exvis svänger inte på samma fina sätt som en fiolsträng. En trummas svängning är osymmetrisk. Det betyder att motkrafterna i musik inte tar ut varandra. Tror man inbillar sig att motkrafterna är lika stora pga konen utan signal hamnar i ett nolläge.

Om man tillåter att högtalaren rör sig det minsta så kommer musiken inte alltid börja från samma ”nollpunkt”. Fritt upphängt kommer också högtalaren att röra sig mer lågfrekvent eftersom den mesta energin finns där. Signalen moduleras. Ska precis börja med Svante.

Spikes gör alltså att talaren står still för frekvenser under resonansfrekvensen. Ju högre resonansfrekvens desto mer frekvenser står högtalaren still för. Mjukfötter gör att

Golvvibrationer. Ingen av er gillar att ha passiva högtalare i rummet. Om vi har ett ”passivt” golv drivs det av ljuden från de ”frihängande” högtalarna. Det passiva golvet skickar sen tillbaka ljud vid fel tider på samma sätt som en passiv högtalare.

Det är av detta skäl det är bättre att ”aktivt” driva golvet via stativ.

Man behöver inte ta ut passiva högtalare om man driver dem aktivt istället. Signalen behöver inte vara stark.

Mjukisarna har bara hittat på att det är bra att ljudet inte går ut i golvet. Det är en vanföreställning. Finns inga bevis på att ljud som går ut i golvet via stativ är dåligt. De tror bara det. Att de sen ägnar sig att mäta vibrationer i golv är inte konstigt. Att de sen drar fel slutsats är bara i konsekvens med "det är inte bra med golvvibrationer".

Om vi hade en högtalare/stativ med resonansfrekvens ovanför det hörbara området skulle alla frekvenser driva golvet. Det skulle vara ännu bättre. Och golvet skulle vibrera med för fler frekvenser.

Ett musikinstrument, säg en gitarr, påverkar negativt musikåtergivningen endast så länge vi inte spelar på den. Spelar vi på den aktivt är det ingen fara.

Börjar det klarna eller är det bara här som solen går upp just nu.

Allt det bästa,

Göran

P.S. Det är roligare att skriva på detta forum än på det där andra, faktiskt är det så


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 03:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bäste Göran,

de frågor du ställer är intressanta och jag ska försöka svara på dem.

Jag har läst på Sonic Designs hemsida hur de relaterar valet av resonansfrekvens på sina mjuka kuddar till kombinationen tonarm-pickup på en skivspelare. Det är en konstig jämförelse, eftersom det handlar om två olika uppgifter. När du nämner en resonansfrekvens på en tonarm på 200 Hz så utgår jag ifrån att du inte menar tonarmen i sig (som inte bör ha en låg resonansfrekvens) utan resonansfrekvensen för tonarm-pickup. Den ska vara låg för att vi ska kunna spela av buckliga skivor. Vid låga frekvenser vill vi att tonarm-pickup ska röra sig mycket lite i förhållande till skivan, annars blir det svårt att få nålen att ligga kvar i spåret. Helt stum blir dock inte kopplingen, för det existerar inga oändligt branta filter. Därför får vi likväl en lågfrekvent signal av buckliga skivor, vilket syns på baselementen.

Om resonansfrekvensen för tonarm-pickup är 200 Hz kommer vi att få ett högpassfilter, alltså mycket mindre bas i signalen. Det blir inte bra.

Vad gäller högtalare och stativ så tror jag att vi även där är överens om de grundläggande förutsättningarna. Med en hög resonansfrekvens och högt Q kommer högtalarna att vibrera vid höga frekvenser. Exakt hur dessa modulerar signalen är dock något som måste mätas fram. Högtalarlådor kan verka stumma vid låga frekvenser men vid högre frekvenser händer en mängd saker, beroende på olika väggars storlek, styvhet och resonansbenägenhet.

Vid låga resonansfrekvenser på högtalare-stativ får vi andra resultat. Högtalaren rör sig troligen mindre men vid fler frekvenser, inklusive låga. Återigen behövs mätningar på en given konstruktion för att se exakt vad som händer.

Angående vad som stör oss mest är min praktiska erfarenhet att stumma kopplingar är bättre än mjuka i fallet högtalare. Men samtidigt skapar stumma kopplingar problem, vilket kan demonstreras exempelvis genom att dra fästanordningar olika hårt. För varje fästanordning finns ett optimalt moment där musiken upplevs som mest välstämd. Med mindre moment än det optimala fås en effekt som liknar mjuka kuddar under högtalarna; ett utsmetande av tonerna som därmed blir mer falska. Med högre moment än det optimala fås en stum och resonant effekt som även det ger falskare toner.

När jag arbetar med konstruktion och installationer så använder jag praktiska erfarenheter för att optimera det musikaliska resultatet. Alla erfarenheter dokumenterar jag och försöker sedan sätta dem i system och bekräfta dem med mätningar. Ibland är det svårt att hitta klara samband, men när det går så resulterar det ofta i nya idéer som jag återigen testar praktiskt. Just på detta sätt har jag, tillsammans med några andra entusiaster, arbetat med moment och kontakttryck, och de slutsatser vi kommit till är att den gamla devisen "tight, supertight, Linn tight", som du var med och lärde ut när jag som gröngöling började min bana inom HiFi, är helt felaktig. Troligen byggde den på en förenklad teoretisk grund, varifrån det drogs förhastade slutsatser. Jag tror därför att även om vi är överens om vissa grundläggande principer, och du kanske även förstår dem bättre än jag gör, så finns det mycket kvar att lära. Och det är betydligt lättare att lära sig dessa om man lyssnar, ställer frågor och försöker att tänka "outside the box". Även om det är en väldigt trevlig låda på spikfötter man sitter i.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 08:56 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 25, 2009 00:36
Posts: 6
Lejonklou wrote:
Bäste Göran,

de frågor du ställer är intressanta och jag ska försöka svara på dem.

Jag har läst på Sonic Designs hemsida hur de relaterar valet av resonansfrekvens på sina mjuka kuddar till kombinationen tonarm-pickup på en skivspelare. Det är en konstig jämförelse, eftersom det handlar om två olika uppgifter. När du nämner en resonansfrekvens på en tonarm på 200 Hz så utgår jag ifrån att du inte menar tonarmen i sig (som inte bör ha en låg resonansfrekvens) utan resonansfrekvensen för tonarm-pickup. Den ska vara låg för att vi ska kunna spela av buckliga skivor. Vid låga frekvenser vill vi att tonarm-pickup ska röra sig mycket lite i förhållande till skivan, annars blir det svårt att få nålen att ligga kvar i spåret. Helt stum blir dock inte kopplingen, för det existerar inga oändligt branta filter. Därför får vi likväl en lågfrekvent signal av buckliga skivor, vilket syns på baselementen.

Om resonansfrekvensen för tonarm-pickup är 200 Hz kommer vi att få ett högpassfilter, alltså mycket mindre bas i signalen. Det blir inte bra.
En resonansfrekvens för tonarm/pickup under 20 Hz önskar vi för att kunna plocka ut information ur skivan från 20 Hz och uppåt. Håller inte med om att vi vill ha en låg frekvens för att spela av buckliga skivor. Vi vill ha en hög resonansfrekvens för det. Vad som begränsar oss är dock att om resonansfrekvensen blir för hög kan vi inte plocka ut frekvenser vid 20 Hz. Så det är en anpassning mellan två frekvenser.

Denna anpassning har inte ett dugg att göra med att ”undvika färgningar”, få fastare bas eller renare ljud. Handlar bara om att kunna plocka ut musik vid 20 Hz och samtidigt kunna spela av skivor. Hur Sonic Design får detta till en bra optimering för högtalarfötter är en gåta. Eller som jag uttrycker det ett enormt tankefel.
Lejonklou wrote:
Vad gäller högtalare och stativ så tror jag att vi även där är överens om de grundläggande förutsättningarna. Med en hög resonansfrekvens och högt Q kommer högtalarna att vibrera vid höga frekvenser. Exakt hur dessa modulerar signalen är dock något som måste mätas fram. Högtalarlådor kan verka stumma vid låga frekvenser men vid högre frekvenser händer en mängd saker, beroende på olika väggars storlek, styvhet och resonansbenägenhet.

Vid låga resonansfrekvenser på högtalare-stativ får vi andra resultat. Högtalaren rör sig troligen mindre men vid fler frekvenser, inklusive låga. Återigen behövs mätningar på en given konstruktion för att se exakt vad som händer.
Känns som om vi pratar lite om olika saker. Om vi enbart pratar modulering. Om vi modulerar en signal bestående av ett flertal toner med en ton på två Hz kommer vi få som resultat att alla toner svänger-svävar med 2 Hz. Alla toner ändrar vi tonhöjden på.

Om vi modulerar samma signal bestående av ett flertal toner med säg en ton på 200 Hz kommer vi få ett tillägg av en ton på 200 Hz. Vi kommer endast att få svävning-svängning på toner som ligger nära 200 Hz, från 185 Hz till 215 Hz. Det är endast på detta lilla intervall som vi kommer ändra tonhöjden.

Analogi med det svängande vinglaset. Alla vinglas, oberoende vilken ton de svänger med, kommer att ändra den av oss upplevda tonen om vi svänger glaset fram och tillbaka. Svänger vi glaset fort (säg med 100 Hz) kommer vi att höra två toner. Dels 100 Hz och tonen från vinglaset. Det är inte förrän vi svänger glaset med nästan samma frekvens som glaset egen svängning som vi noterar svävning-svängning.

Lejonklou wrote:
Angående vad som stör oss mest är min praktiska erfarenhet att stumma kopplingar är bättre än mjuka i fallet högtalare. Men samtidigt skapar stumma kopplingar problem, vilket kan demonstreras exempelvis genom att dra fästanordningar olika hårt. För varje fästanordning finns ett optimalt moment där musiken upplevs som mest välstämd. Med mindre moment än det optimala fås en effekt som liknar mjuka kuddar under högtalarna; ett utsmetande av tonerna som därmed blir mer falska. Med högre moment än det optimala fås en stum och resonant effekt som även det ger falskare toner.

När jag arbetar med konstruktion och installationer så använder jag praktiska erfarenheter för att optimera det musikaliska resultatet. Alla erfarenheter dokumenterar jag och försöker sedan sätta dem i system och bekräfta dem med mätningar. Ibland är det svårt att hitta klara samband, men när det går så resulterar det ofta i nya idéer som jag återigen testar praktiskt. Just på detta sätt har jag, tillsammans med några andra entusiaster, arbetat med moment och kontakttryck, och de slutsatser vi kommit till är att den gamla devisen "tight, supertight, Linn tight", som du var med och lärde ut när jag som gröngöling började min bana inom HiFi, är helt felaktig. Troligen byggde den på en förenklad teoretisk grund, varifrån det drogs förhastade slutsatser. Jag tror därför att även om vi är överens om vissa grundläggande principer, och du kanske även förstår dem bättre än jag gör, så finns det mycket kvar att lära. Och det är betydligt lättare att lära sig dessa om man lyssnar, ställer frågor och försöker att tänka "outside the box". Även om det är en väldigt trevlig låda på spikfötter man sitter i.
Håller naturligtvis med dig om att det finns ett optimalt tryck för varje fästanordning. Så har det alltid varit. Jag har bytt 100 tals tonarmsplattor där man dragit fast fästet för tonarmsbasen så hårt att skruvarna komprimerat materialet för mycket. Läs förstört. Detsamma gäller högtalare, pickuper etc. Så jag vet inte riktigt vad du menar när du talar om ”den gamla devisen”. Det som alltid varit svårt är att lära ut är ”hantverket” hur man ska ”sätta upp en anläggning”. Jag vet, för jag har rest landet runt och lyssnat på hur olika handlare satt upp anläggningar. Svårigheten ligger i att man måste inte bara ha en mekanisk/akustisk förståelse och kunna lyssna bra. Man måste också ha en känslighet i händerna. Och man måste ha ett stort intresse. Det är precis som med bilverkstäder. Vissa gör bara jobbet bättre än andra även om de använder precis samma delar.

Självklart finns det massor kvar att lära. Så även jag har en ödmjuk inställning även om det inte alls går fram på faktiskt.se. Personligen tror jag att vi bara får ut en väldigt liten del av den musik som finns i skivorna. Så varje liten promille till gör stor skillnad. Så fortsätt jobba med att få ut en promille till.

Mvh,

Göran


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 12:40 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Sep 05, 2007 19:00
Posts: 4
hardcorelinnie wrote:
Även om faktisktisterna tror att de är de enda som grundar sina åsikter på fysik så är det faktiskt så att Linn i högsta grad grundar sina konstruktioner på just fysikaliska principer, men de drar uppenbarligen inte samma slutsatser av sina beräkningar/mätningar.
Alla är hänvisade till de fysikaliska lagar som gäller, vad man sedan gör är väl upp till var och en. Resultatet blir därefter, det går inte att bortse från fysiken.
hardcorelinnie wrote:
Tror du att Linn använder mjuka fötter till subbar och spikar till övriga talare för att det borde vara sämre, men trots allt låter bättre eller vad har de för anledning att göra precis tvärt emot vad du föreslår? Finns det möjligen något som mjukfotsförespråkarna förbisett eller är IÖ m.fl. oklanderliga?
Det är väl kanske inte så särskilt intressant vad jag tror om Linn, men om du ändå vill veta vad jag tror så är det att Linn gör på bästa sätt för Linn.

Bästa sätt för Linn är det sätt där man på kort och lång sikt tjänar mest pengar.

Anledningen till att förespråka åtgärder och system som färgar är att det triggar byteskarusellen. Att byteskaruseller triggas av färgat ljud är ett välkänt faktum. Om man då samtidigt ser till att köra karusellen själv så är allt under kontroll.

Det gäller alltså att dels ha en stor egen karusell, dels att ha trogna åkare på den karusellen. Det kan man få genom att genomsyra åkarna med hemgjorda argument, dels till varför den egna karusellen är bäst, dels att alla andra karuseller är livsfarliga. Endast den egna karusellen ger valuta för pengarna.

Man vill helst att de egna åkarna skall känna att dom kan väldigt mycket, då finns ingen plats för mer, eller annan, kunskap. Dessutom vill man att den kunskap som bibringas inte är likadan som annan kunskap, då kan ju Linn-kunden välja at hoppa av till något annat.

Alltså, Linn-kunskap skall vara speciell och skiljd från annan ljud- och musik-kunskap, det skall vara egna begrepp och slutsatser som inte passar in i det mönster som finns utanför Linn-sfären. Begrepp som att anläggningen kan stämma instrumenten, att källan har störst inverkan, att man skall följa toner och tongångar, Tunedem-metoden, hur många alternativa läror finns det inom familjen? Någon insatt kan säkert räkna upp tiotals till. Spikfötters funktion är väl en till, den höll jag på att glömma ... :)


Om man istället hade varit intresserade av musik och välljud hade man varit tvungen att ragga kunder från andra karuseller hela tiden. Det är betydligt mer ansträngande, speciellt om man vill ha ett biljettpris på den egna karusellen som är tio gånger högre än vad alla andra har. Där har vi f.ö. ett vanligt argument i karusellsammanhang, det att pris är en kvalitetsfaktor.


Det gäller att bädda rätt om man vill ligga bekvämt, och bekvämt vill Linn ligga. Om det innnebär att de som svarar för bäddningen ligger lite sämre så är det ett enkelt val.

Linn drivs inte av altruistiska orsaker.

Det är vad jag tror, vad tror du själv?

.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Göran Rudling wrote:
God morgon Sportis,
Om detta är lite virrigt beror det på att det är sent på natten. Hoppas du hajar tankegångarna. Om inte fråga.

Läst de flesta av dina inlägg på faktiskt och tycker att de är bra. Så fortsätt.
Tack,tolkar dig att min sammanfattning på vad mjukisfötterna och dig var rätt ok.
Skrev ett långt svar på ditt inlägg med ett par kommentarer men det förstvann i zyberspace så här kommer en kortis.
Ja, jord och elmatning är viktigt. Se även mina ethernetkabeltester där orsaken till att kablarna påverkar ljudet/musiken till viss del beror på påverkan på jord/el.

Skriver du att man "hör från 0.1Hz" får du nog synpunkter på faktiskt :wink:
Kroppen detekterar svängningar på mer sätt än via hörseln, men jag fattar exakt vad du vill säga.
Vissa kan tolka vad en annan skriver, vissa kan inte, medan vissa väljer att missförstå :?

Göran Rudling wrote:
Så till det ytterligare tokiga experimentet. Att låta högtalaren hänga fritt. En del inbillar sig att konen påverkar lika mycket fram och åter. Det är bara korrekt i det fall att högtalaren finns i vakuum.
Ja man kan flyta i vatten och använda armarna till att snurra runt för att åskådliggöra detta...
Hur gör du för att snurra runt och illustrera effekten? (se där en motfråga, hehe)

Exempel från musiken; man stampar på pedalen på en baskagge, pedalen träffar skinnet med våldsam kraft BAFF. Sedan håller man ju nere pedalen tills nästa beat (Skinnet åker alltså ut och stannar utanför normalläget) men man släpper lite på trycket efterhand så då man lyfter och stampar tilll igen har skinnet åkt tillbaka en smula redan. När man väl släpper trycket för att stampa till igen går skinnet tillbaks till mittläget men mycket mer sakta och försiktigt än vid BAFFet då man lyfter med mindre acceleration. Dvs ut går med stor acc, in liten. Dessutom stannar skinnet utanför jämnviktläge . Dvs det finns en DCkomponent.
Fenometet syns enkelt, bara att kolla skinnet live från publiksidan så ser man klubban trycka ut skinnet till en bula mellan beaten. bulan är som störst direkt efter ett beat för att bli mindre efterhand. Och strax innan nästa beat ser man bulan försvinna.
Notera att frekvensen på BAFFET beror bla på storlek av trumman och hur hårt man spänner skinnet, inte hur ofta man trycker på pedalen.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
phon wrote:
Bästa sätt för Linn är det sätt där man på kort och lång sikt tjänar mest pengar.
Visst är det så, det gäller alla företag. Förhoppningsvis finns det en winwin-situation där kundens bästa även är Linns bästa. Ett framgångsrikt företag måste hitta sin egen nisch men det är också lätt att bli fången i den. Linn själva har ju ganska väl dock lyckats med att tona ner source-firstprincipen och även om många här på Selleri teoretisk hyllar principen så lever man ofta inte direkt efter den.

Tyvärr är det så att de bästa lösningarna inte alltid går att sälja. Mikrovågsugn tex, hur många sådana utan roterande tallrik finns det? Dom är osäljbara för konsumenten tror att en sådan (roterande tallrik) är nödvändig. Tekniskt är det inte så och praktiskt vore det bättre utan. Tänk att kunna ställa in en avlång karott utan problem!

Enligt uppgift så menar vissa högtalartillverkare (inte de svenska) att det vore bättre med mjuka fötter, men de är omöjliga att sälja. Det ska följa med spikes. Men min erfarenhet är att bland "vanliga konsumenter" så hamnar spiksen i en låda och man monterar filttassar på undersidan av högtalare (eller stativ). Omsorg om golvet går före välljud.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 14:04 
Ny Medlem
Ny Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 25, 2009 00:36
Posts: 6
sportbilsentusiasten wrote:
Ja man kan flyta i vatten och använda armarna till att snurra runt för att åskådliggöra detta...
Hur gör du för att snurra runt och illustrera effekten? (se där en motfråga, hehe)

Exempel från musiken; man stampar på pedalen på en baskagge, pedalen träffar skinnet med våldsam kraft BAFF. Sedan håller man ju nere pedalen tills nästa beat (Skinnet åker alltså ut och stannar utanför normalläget) men man släpper lite på trycket efterhand så då man lyfter och stampar tilll igen har skinnet åkt tillbaka en smula redan. När man väl släpper trycket för att stampa till igen går skinnet tillbaks till mittläget men mycket mer sakta och försiktigt än vid BAFFet då man lyfter med mindre acceleration. Dvs ut går med stor acc, in liten. Dessutom stannar skinnet utanför jämnviktläge . Dvs det finns en DCkomponent.
Fenometet syns enkelt, bara att kolla skinnet live från publiksidan så ser man klubban trycka ut skinnet till en bula mellan beaten. bulan är som störst direkt efter ett beat för att bli mindre efterhand. Och strax innan nästa beat ser man bulan försvinna.
Notera att frekvensen på BAFFET beror bla på storlek av trumman och hur hårt man spänner skinnet, inte hur ofta man trycker på pedalen.
Jag vet att säga att vi hör mellan 0,1 Hz och 20kHz väcker kritik. Det är inte förrän man börjar titta närmare på det som det blir klart. Vi kan höra skillnader i frekvenser på 0,1 Hz för att vi hör det som en svängande-svävande-"beating" ton (tone). Har aldrig hävdat att vi med örat kan höra toner lägre än 20 Hz. Du påpekar att vi med kroppen kan känna toner under 20 Hz vilket är alldeles sant.

Du som uppenbarligen tycker om att flyta och gillar motfrågor. Hur kommer det sig att när vi flyter, är "fritt upphängda" i vatten, kan simma både bakåt och framåt trots att armarna alltid kommer tillbaka till utgångsläget? Eller är det så att simning är "vetenskapligt" avfärdat i en annan tråd på faktiskt?

Så till trummandet som jag och mina afrikanska bröder tycker så mycket om att jag en gång halkade in på detta forum under antaget namn. Det är riktigt att frekvensen på trummans ljud bestäms av diametern på trumman och hur tjockt och hårt skinnet är spänt. Om nu du efter att ha simmat slår på trumman med fotpedalen, valfri metod, två gånger i sekunden. Vad kallar du det där svängande ljudet som uppstår två gånger i sekunden? Och vad har det för enhet? Och har det någon betydelse då om det är en stor eller liten diameter på trumman? Och hur borde vi i dagligt tal skilja mellan dessa för att vi ska slippa missförstånd? Du får gärna trumma fram ett svar.

Vad jag försöker komma fram till, även om jag på vissa forum simmar mot strömmen vilket gör att det tar längre tid, att när svängningar är låga (obs inte toner) hör vi det som takt, rytm, svängning, beat. Och eftersom modulation med frekvenser under det hörbara < 15 Hz gör att vi får svängande-svävande-beatande rytmfenomen, eftersom tonen som moduleras ändrar sig i frekvens, så påverkas alla toner som vi spelar ut via en högtalare av detta. Och det är värre än vi modulerar signalen med en hög frekvens.

Ursäkta de trassliga meningarna.

Nu ska jag ut å cykla,

Göran


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Snabbsvar på din simfråga. Ju det beror ju på att man vinklar (mest) händerna så motståndet i vattnet är större när man tar simtagen men mindre när man för armarna tillbaka. Benen likaså...
Nu får du svara på min simfråga; du kan förflytta dig (eller rotera vad du vill) UTAN att vrida på händer/armar. Bara genom att pendla med armen (vi tar en arm för att förenkla) fram/tillbaka.
Ska du testa i vatten innan du svarar är det ok men det går att tänka ut. På samma sätt som jag tänkte ut frågan.
(om man inte rör armens armbågevinkel/handledsvinkel etc utan bara pendlar den fram/tillbaka endast röramnde i axelleden liknas det med högtalarelementet)


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Till Göran:
Vad har du lärt dig allt detta om högtalarnas lågfrekventa modulering mm.
Är det något som du fått reda på från tekniker hos Linn, eller har du klurat ut det själv eller har du läst det någonstans.

Jag tycker resonemanget låter helt vettigt men jag har tidigare aldrig hört det.
Däremot har det varit mycket diskussioner om högtalarstativ, stereobänkar mm på detta forum och om deras påverkan på musiken.
Jag har dock upplevt det som mycket trail and error utan något teoretiskt fundament.

Har du mer intressanta kunskaper i ämnet att dela med dig?

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Fri Jun 26, 2009 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Börjar deras husgud trängas in i ett hörn och bli aggresiv? Aggresiv är han definitivt, men den här gången är det värre än vanligt, dessutom mot den mest sansade och väluppfostrade debatörena av dem alla (Bill50x). Det är när hunden inser att den är minst som den skäller som allra värst...

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 370#763370
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 390#763390

Det förekommer trots begäran om motsatsen fler angrepp på Bill längre fram i tråden. När jag ser vad han skriver inser jag att han är helst sanslös. Han vet mer om allt i hela världen än någon annan. Han kan t.o.m. mer om pingis och pingisbord än tillverkarna av pingisbord (som GR citerar). Det är bara så sanslöst! Om inte alla på forumet till 110% hyllar honom som en hjälte och professor i all världens vetenskap så anfaller han och avkräver trohet och lydnad. Hade det inte varit så tragiskt, så hade det varit roligt. Det är väl helt enkelt bara "faktiskt"? (.se) Det går inte lika bra med Selleri, det är f-n så mycket bättre!


Top
   
PostPosted: Fri Jun 26, 2009 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Byssan lull, koka kittelen full,
där kommer tre vandringsmän på vägen,
byssan lull, koka kittelen full,
där kommer tre vandringsmän på vägen.
Den ene, ack så halt,
den andre, o, så blind,
den tredje han säger alls ingenting.

Försöker bara få herr Rudling att somna igen..


Top
   
PostPosted: Fri Jun 26, 2009 17:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Är verkligen en fantastisk diskussion på faktiskt.se, tog sin lilla tid att plöja igenom den nu efter några dagars frånvaro från allt...människans beteenden och det sätt vi uttrycker oss på är rätt intressanta eller vad säger Bill50x?
:)

Hur som helst, de erfarenheter jag har är ju att man främst försöker få resonanser att spela i "fas"...man kan liksom inte få bort dem utan att döda musiken, menar att lyckas man dämpa en sak så märks bara ngt annat mer etc etc och tillslut så är allt liksom tyssssssst...volym noll...bättre då att man ser till att man i den mån man kan få allt som "lever om" att göra det tillsammans vid rätt tidpunkt istället för en halv takt efter, precis som det skrivits om kopplingen mot golv etc...hellre mer resonans i rätt fas än lite i fel fas. Doppler vill inte jag ha in i lyssningsrummet så att säga, eller vad säger ni?

Den spännande gnutta "energi" som lyckats fastna på de värdefulla skivorna vill jag gärna få uppleva och inte dämpa bort...tänk om det försvinner ngt viktigt?

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 911 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited