selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Har du haft nån Linnhandlare, kunnig linnist etc hemma hos dig och lyssnat, ställt in och tunat? Känns verkligen som åtgärd nr 1 i ditt fall. Med en sån anläggning borde ju hakan ha åkt ner i golvhöjd för länge sen av alla positiva intryck, kan jag tycka.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 16:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Linncredible wrote:
Har du haft nån Linnhandlare, kunnig linnist etc hemma hos dig och lyssnat, ställt in och tunat? Känns verkligen som åtgärd nr 1 i ditt fall. Med en sån anläggning borde ju hakan ha åkt ner i golvhöjd för länge sen av alla positiva intryck, kan jag tycka.
Det är på gång. Frågan är om man ska vänta tills PSU uppdateringarna av KK och KDS är gjorda?


Top
   
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 16:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Outsider wrote:
Linncredible wrote:
Har du haft nån Linnhandlare, kunnig linnist etc hemma hos dig och lyssnat, ställt in och tunat? Känns verkligen som åtgärd nr 1 i ditt fall. Med en sån anläggning borde ju hakan ha åkt ner i golvhöjd för länge sen av alla positiva intryck, kan jag tycka.
Det är på gång. Frågan är om man ska vänta tills PSU uppdateringarna av KK och KDS är gjorda?
I övrigt så kanske den här tråden uppfattas som konstig av många då den bryter lite mot övriga trådar då den inte är översållad med superlativ och liknande. Men, jag rapporterar det jag hör/upplever och sätter det i kontrast till prisbilden. Kanske är det mina öronproblem som gör att jag hör mindre skillnader än andra? Eller kanske det enkla faktum att jag inte spelar nog högt, mina öron tål generellt max 35 i volym, och det också bara under korta sessioner. Jag upplever dock att jag kunnat spela något högre vid varje uppgradering, om så är fallet utan att den faktiska ljudnivån minskat är det ju otroligt bra! :)


Top
   
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Bra att du beskriver lite bakgrunden till problemen, ger en större förståelse! Vad gäller volymen kan jag bara konstatera att jag spelar betydligt högre med MDS:en än med tidigare Ikemin. Utan att ha nån koll på tekniska data om nivå på utsignal etc och med reservation för det är min känsla ändå att komfortnivån vad gäller volym är högre ju bättre grejerna (och prestanda) är.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 03:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Har du fått hjälp av någon butik med intrimmning av systemet?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Outsider wrote:
Linncredible wrote:
Har du haft nån Linnhandlare, kunnig linnist etc hemma hos dig och lyssnat, ställt in och tunat? Känns verkligen som åtgärd nr 1 i ditt fall. Med en sån anläggning borde ju hakan ha åkt ner i golvhöjd för länge sen av alla positiva intryck, kan jag tycka.
Det är på gång. Frågan är om man ska vänta tills PSU uppdateringarna av KK och KDS är gjorda?
Är du inte nöjd så ska du givetvis INTE vänta :!:
Brukar behövas en extra justering ändå efter ett tag.

Ska du verkligen köpa 212? På de mycket låga volymer du lyssnar på får du bara diskant/mellanregister!! Du behöver verkligen en högtalare som KAN leverera bas vid dessa nivåer. Är annars rädd du blir lyssningstrött snabbare än idag. (om nu inte dina hörselprobelem kommer av basen vilket jag inte förstått)


Till sist.
Har du besökt någon annan linnägare eller butik? Låter det bra där? Har du demat skillnaderna mellan prylar?
Och att en nätkabel gör större skillnad än att byta apparat, JA det kan så upplevas. Småsaker är viktiga, men utttalandet tyder på att anläggningen inte är tunad korrekt...


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 11:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Jag upprepar igen att någon intuning av "proffs" inte gjorts sedan ADS införskaffades, men att det är på g.

Angående 212 så är den affären redan uppgjord, så blir jag missnöjd blir det väll ett par svarta 212:or på försäljning snabbt som ögat. :mrgreen:

Jag har ju stativare idag också, utan att egentligen sakna bas på de volymer jag lyssnar på, men det är klart, 212 kanske är vekare, det återstår att se. Återigen här så kanske det är vettigt med en sub. Jag har ju en Sizmik 10.25 Chakra, men det finns dem som tror att den kanske inte hänger med mitt system i övrigt nu då det uppgraderats.

Jag har hört ett linnsystem hos en granne med mestadels Majik grejer (av senaste snitt) som jag tycker lät mycket bra. Jag har även hört diverse på Takt & Ton. Däremot har jag svårt att slappna av och lyssna då jag inte är hemma, då det ofta kan vara lite stimmigt på andra platser, vilket är varför jag inte kanske har demat tillräckligt med saker. Jag har dock hört större skillnad på kälor u butik än vad jag gör hemma. Det ska dock sägas att jag köpte Klimax DS ohörd...


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 11:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Nu har jag lagt upp en bild på systemet också, det borde ha gjort tidigare men... Bortse järna från kabelhärvorna, det måste naturligtvis åtgärdas, men jag vet inte riktigt hur än.

Jag har lånat ut min kompaktkamera till broder, och har hans systemkamera, men bara ett normalobjektiv, så jag måste stå så långt ifrån och fota för att man ska se något. Plus att jag inte tillhör forumets bättre fotografer. :)


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 19:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
Spacigt system :D men hur kommer det sig att du har två försteg?

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
PostPosted: Sun Aug 09, 2009 19:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
griedl wrote:
Spacigt system :D men hur kommer det sig att du har två försteg?
I mina ögon är Elac högtalarna snygga som bara den, och har en otrolig byggkvalitet, dock verkar ljudet inte vara på samma höga nivå. Jag använder exotiken för att avkoda DTS och andra surroundformat från min moviestreamer och skickar sedan signalerna vidare till klimax kontrol.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 21, 2009 16:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Det är dags för en uppgradering nu då jag fått systemet med 212 intrimmat.

Jag måste säga att jag är förvånad över hur mycket intuningen gör med "känslan i musiken"! Till och med jag kunde i vissa lägen höra tydligt skillnad då högtalarna bara flyttades en mindre sträcka. Jag har inte gjort några större jämförelser med min billiga HDX än dock.

Jag har också konstaterat att jag har svårt att vara utan de lägsta oktaverna som 212 inte levererar. Nästa steg är intuning av systemet med min Sizmik, det kanske blir pricken över i!

Negativt är dock att jag lyckats spela musik så att mina öron är i sämre skick än på flera månader, och det var kanske inte direkt mitt mål med grejerna.

Av den anledningen kommer jag lägga ut vissa komponenter för försälning. Det är helt enkelt för mycket pengar om jag inte kan använda dem som "rehabiliteringshjälpmedel". Emellertid är det ingen stress med försälning, då det hela är en pågående process. Men kan jag få rätt pris för grejerna så säljer jag.

Återkommer med mer lyssningsintryck senare då mina öron förhoppningsvis repat sig och jag spelat mer musik.


Top
   
PostPosted: Fri Aug 21, 2009 16:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Jul 20, 2008 16:41
Posts: 608
Location: Kalmar
Hmmm....

Ligger det inte en risk i att ha för bra grejer då man gärna spelare lite högre? Jag märker själv att jag krämar på mer när ljudet är bättre och musiken engagerar, kanske renare ljud med dock högre dB.

Du kanske skulle skaffa lite enklare grejer (sneaky mm) och lyssna lugnt och sansat, och göra andra saker för överskottet..?

Edit: Såg att du säljer ut dina grejer. Ett litet budgettips: Skaffa en Majik-I (LK-modellen) och ett par beg MA RS1, behåll din HDX. Faktiskt ett riktigt litet trevligt system. :)


Top
   
PostPosted: Mon Aug 24, 2009 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
TONNY wrote:
Ligger det inte en risk i att ha för bra grejer då man gärna spelare lite högre? Jag märker själv att jag krämar på mer när ljudet är bättre och musiken engagerar, kanske renare ljud med dock högre dB.
Jo, jag tror att det finns en risk med detta. Jag var tidigare övertygad om att renare ljud var mindre farligt. Det är ju också bevisat att ljud man ogillar ger hörselskador vid lägre nivåer än ljud man gillar.

Men nu när jag har tinnitus märker jag att det inte funkar riktigt som jag trodde. Med bra anläggningar kan jag spela klart högre utan att någon överkänslighet säger till - det gör helt enkelt inte ont i öronen om det låter riktigt bra. Men efteråt kan jag få en rejäl höjning av tinnitusen, och detta verkar främst relaterat till hur högt jag spelar på volymskalan. Inte om jag spelade på maxad LP12 eller en gammal Lenco med sliten nål.

Det här är bara mina observationer, det verkar finnas många olika slags besvär.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Tue Aug 25, 2009 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 20, 2006 04:41
Posts: 1208
Känner igen mig där Fredrik,för mycket billjud och tvåtaktare sätter sina spår,I bland när man fått lyssna på någon mindre bra anläggning har jag upplevt ringningar i diskanten som fortsatt i timtal efter lyssningen. Fruktansvärt obehagligt. Vad jag noterade vid senaste Linn skovet som jag hade var att det tog ett par år innan jag stod ut med att lyssna på ordinär ONOFF/Elgiganten hifi igen. Det går men det ger mig ingenting. Det är skönare när det är tyst. Senaste åren har det varit närfältslyssning via aktiva "datorhögtalare" som jag efter viss tillvänjning tyckt låter rätt sådar. Efter en timmes återfallslyssning nu i Lördags så låter det platt,dött,rörigt och allmänt oroligt ur datoranläggningen. Känns som om man blivit "reaktiverad" om det nu finns något sådant ord...

_________________
Tung Old School Linnist


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited