selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Outsiders anläggning
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 17:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Hej,

Jag har tänk skriva en sådan här presentation tidigare, men det har inte blivit av förrän nu. Jag är förmodligen forumets dummaste eller tjurigaste medlem. Vilket av det får ni bedöma själva. :)

Jag är uppväxt i en familj då framförallt min far är mycket förtjust att spela musik, så jag har under uppväxten blivit utsatt för en hel del musik. Framförallt blues och country, vilka skador jag fått av det återstår att se. 8)

Jag köpte min första stereo i början på högstadiet. Den bestod av en Sony receiver, en Sony CD spelare och ett par JWS högtalare. Jag tror hela systemet gick lös på 5000 kr. Jag tyckte det var en rejäl slant på den tiden. Jag kompletterade JWS högtalarna med ett par jag inte ens minns namnet på nu. På den tiden hade jag tydligen tåliga öron också, då jag ett par år efteråt skaffade ett par Cerwin Vega E315 och en NAD 317. 15” kan flytta mycket luft. :)

Nästa steg var att byta ned mig i storlek till ett par Dali 850 och därefter ett par Dali evidence 470. Min Nad förstärkare fick nu lämna plats för en SAT Amplifix och min dåvarande NAD DVD fick sällskap av en SAT CD FIX. SAT grejerna inhandlades då jag fått mitt första heltidsjobb efter gymnasiet. Kort innan jag började studera på universitet köptes också mina nuvarande högtalare: ett par Elac 330 Jet.

Jag var då mycket nöjd med anläggningen, och allt var frid och fröjd fram tills ett studiebesök på Aluminiumverket KUBAL i slutet av utbildningen. Ljudnivån där var tydligen inte alls gynnsam för mig, och sen dess har jag dragits med en rejäl ljudkänslighet. Sen dess har jag inte spelat musik alls på anläggningen. Jag har knappt spelat musik alls faktiskt. Lite på låg volym på mina datorhögtalare bara.

En sund människa hade kanske sålt anläggningen, men jag har varit tjurig, tänkte att det är som att ge upp att sälja grejerna, jag vill ju bli bra igen en dag och kunna njuta av musik igen.

Min första kontakt med Linn var på Takt O Ton i Luleå, jag flyttade hit (Luleå) i mitten av november 2008. Jag kikade in för att kolla en mediamöbel till min TV. Tanken på hifi gjorde mig mest deprimerad då. En påstridig säljare övertalade mig en provlyssning, trots att jag förklarat mina problem. Jag tror anläggningen bestod av M140 och Akurate elektronik. Jag blev faktiskt lite snopen, musiken lät mycket behagligare än vad jag upplevt sen innan bullerskadan, och en tanke snurrade i mitt huvud då jag lämnade butiken.

Jag konstaterade kort därefter att jag skulle behöva en D/A som hanterar de flesta surroundformaten. Först tänkte jag köpa en billig reciever för ett par tusenlappar. Men kollade för skojs skull efter några förförstärkare så att jag kunde använda min Amplifix som slutsteg. Jag kollade för skojs skull på lite Linn prylar, och tänkte att en sen 5103 kanske vore något för mig. Det hela slutade dock med en Exotik D/A…
Jag tyckte direkt att jag kunde ha lite högre volym då jag såg film än tidigare, och började även spela musik lite mer än förr. Jag kompletterade mina stativhögtalare med en Sizmik 10.25, även om jag än idag inte är riktigt säker på om musiken verkligen blir bättre med eller utan suben inkopplad.

Vid det här laget hade jag verkligen fått blodad tand för att lyssna på musik igen. Jag började läsa på Selleri, och blev snabbt varse DS konceptet. Jag är mycket svag för ny teknik, och blev sugen på att prova. Snart stod det en Akurate DS i vardagsrummet. Initialt blev jag inte så imponerad av Akurate DS:en då jag inte hörde skillnad på den i jämförelse med en 3000 kronors musik och video streamer jag använder för att se på film. I samma veva blev det även något fel på Amplifixen, så vidare felsökning försvårades betydligt.

I väntan på nytt slutseg provades ADS:en in hos en granna för att jämföras med dennes MDS. Slutsatsen var att ADS:en i alla fall inte lät sämre, men om den lät bättre är svårt att säga också.

Det har sen dess inte hänt speciellt mycket. Fram tills ett par veckor sedan då ett paket anlände från Tyskland. Ett klimax Twin Chakra står nu på plats i racket.

Anläggningens nuvarande utförande:

Qnap TS509
Klimax DS
Klimax Kontrol
Exotik D/A
Klimax Twin Chakra
Elac 330 Jet
Sizmik 10.25 (chakra)

Image
Image


Last edited by Outsider on Sun Aug 09, 2009 12:01, edited 3 times in total.

Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 18:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Jag insåg just att jag av slöhet använde samma strömkabel till KTC som till min Amplifix. Strömkabeln som följde med KTC ser inte ut som mina övriga Linn kablar, och texten på den är något i stil med: "H005V-F 3G1.0 xNEXANSx 3/16 AWG UL-style 2593 60 C 300v <VDE> <HAR> ". Jag tillhör kategorin som har svårt att tro att det ska vara skillnad på kablar, men är det någon som "hört" denna?


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Outsider wrote:
Jag insåg just att jag av slöhet använde samma strömkabel till KTC som till min Amplifix. Strömkabeln som följde med KTC ser inte ut som mina övriga Linn kablar, och texten på den är något i stil med: "H005V-F 3G1.0 xNEXANSx 3/16 AWG UL-style 2593 60 C 300v <VDE> <HAR> ". Jag tillhör kategorin som har svårt att tro att det ska vara skillnad på kablar, men är det någon som "hört" denna?
Köpte du Twinen ny? Är det en Linn originalkabel? Annars hade jag nog snabbt köpt en, eller ännu hellre en Leijonklou Power One.

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
kan rekomendera powerone den lät då bättre i min anläggning än linns nätkabel till ds och 2250. Den finns i två längder 1 resp 2 m.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 17:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Twinen köptes begagnat, så jag vet inte om det är en Linn kabel. Just nu använder jag samma som till Amplifixen, och det är antagligen inte heller en Linn kabel. :) Kanske ska kika på en Power one, det är ju ingen blodig investering.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 08:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Nä ingen blodig investering är du inte nöjd är det väl bara att lämna tillbaka kabeln. =)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Måste tyvärr meddela att Power One är en produkt som håller på att försvinna. 2m är slut och ett fåtal 1m finns kvar. Jag tvekar att lägga en ny order då minimiordern är stor - och det finns alltid en risk att kabeln inte blir exakt likadan som förra gången. Tillverkarna har inte så stor förståelse för att "funktionellt oväsentliga detaljer" har ändrats.

Vill också passa på att nämna att vilken nätkabel som fungerar bäst i viss utsträckning varierar mellan apparater och anläggningar. Men nätkablarna har också en egen "kvalitet" - så de dåliga verkar aldrig kunna låta bra, oavsett sammanhang. Det finns ett par olika nätkablar som är värda att jämföra med varandra och bäst är att börja med källan och, när man funnit den bästa, gå vidare i riktning mot högtalarna.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Lejonklou wrote:
Det finns ett par olika nätkablar som är värda att jämföra med varandra .
vilka då, har Linn alt Naim någon som KAN vara bättre i vissa applikationer ex?

Tur jag beställde några extra Power One när jag var i farten då...


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linn köper kablar av Volex, men modellerna är olika för olika marknader. Jag har bara jämfört kablar för nordamerikansk, brittisk och europeisk marknad, övriga modeller har jag ingen koll på.

De europeiska (Shuko) från Linn finns i tre varianter med olika kabelursprung. Av dem tycker jag att Baohing är bäst, med texten på kabeln löpande från vägg till apparat. Den är värd att prova - ibland fungerar den bättre än Power One och ibland är det tvärt om.

Sen har Volex andra varianter som under vissa förutsättningar kan låta lite bättre än de Linn använder. Jag har beställt en europeisk och en brittisk variant som jag använder till Kikkin. Den europeiska blev bättre än att använda Power One, men inte förrän jag hade ändrat lite på nätdelen.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
finns någon av dessa (eller´andra) att köpa på rulle för att göra grenkontakt/förlängningskabel/dra elkabel till proppskåpet av?


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Inte vad jag vet. Och det låter heller inte särskilt bra! Har testat att använda de bästa nätkablarna till grendosor, men det är betydligt bättre med en grövre kabel där.

Ursäkta off-topic, Outsider... :oops:

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sat Jun 13, 2009 19:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Jag måste ifrågasätta mitt eget omdöme. Men jag tycker bytet till Power one på Twin chakrat gjorde större skillnad än att byta från Amplifix till Twin Chakra!?


Top
   
PostPosted: Sat Jun 13, 2009 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Outsider wrote:
Jag måste ifrågasätta mitt eget omdöme. Men jag tycker bytet till Power one på Twin chakrat gjorde större skillnad än att byta från Amplifix till Twin Chakra!?
Ifrågasätt inte! :-) Upplev, känn! Det är det som jag pratade om i den andra tråden. Vissa saker går inte att förklara och det spelar ingen roll för det är känslan som är det viktiga. Spela skivor och njut!

Och ja, Power One är sjukt bra. Jag kör en till min C4200. Och jag vet att Fredrik inte släppt tankarna från nätkablarna helt ännu, även fast det är andra spännande projekt som hägrar ;)

/ Jacob


Top
   
PostPosted: Thu Jun 18, 2009 08:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Livet är fullt av överaskningar jag ville byta nätkabel bara för att få ett mindre ormbo bakom stereobänken. Till min stora förvåning så blev det mer sväng på musiken oxå.

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 16:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Det har hänt lite med anläggningen sen senast. Som beskrivet i annan tråd (http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=5516) införskaffades en demo Klimax kontrol SE i frustration över att jag inte tyckte att min ADS presterade. Jag vill här tacka Björn på Premier Sounds för bra bemötande och fin service.

Jag kunde nu höra skillnad mellan den billiga (i skrivande stund ca 2000 kr) HDX-1000 movie streamer, och min ADS. Jag tyckte dock inte skillnaden var speciellt stor, och när tillfälle uppenbarade sig att bli ägare till ett demo exemplar av Klimax DS slog jag till. Tack till Peter med personal på Takt & Ton i Luleå för denna möjlighet.

De här uppgraderingarna har lett till att mina planer på bilköp lagts på is, förmodligen på x antal år, samt att det blir att leva snålt framöver. Utan familj som hjälpt till att låna mig pengar hade detta inte varit möjligt. Men, om anläggningen kan hjälpa mina öron att "läka" så är det definitivt värt pengarna.

Jag har spelat ett antal plattor på det nya systemet:

Qnap TS509-> Klimax DS -> Klimax Kontrol SE -> Klimax Twin chakra - Elac 330 Jet

Och måste säga att hittils varit lite besviken, något stort uppsving mot ADS kan jag inte säga att jag fått, även om jag tycker att musiken på något vis "flyter bättre". Igårkväll spelade jag dock skivan Deuces Wild, med BB King, en skiva som jag tidigare tyckt varit trist. Helt plötsligt var skivan dock mycket bra! Jag vet inte om jag upplevt liknande tidigare, men antingen har Klimax DS gjort viss musik bättre, eller så har min musiksmak förändrats kraftigt på mycket kort tid! Jag hoppas på att det är klimaxen!

Vidare har många hävdat att problemet i min anläggning är mina Elac 330 Jet, 36000 kr stativare. Jag får i dagarna reda på hur det ligger till med det, då jag genom Linnist får förmånen att snart bli ägare till ett par Akurate 212. Jag måste säga att det ska bli riktigt spännande hur det kommer att låta!

Senare denna månad väntar mer spänning då min Klimax Kontrol SE och Klimax DS ska in för uppgradering till Dynamic PSU.

Förhoppningsvis väntar högtidsstunder framför anläggningen!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited