selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Varför RAID?
PostPosted: Sat Jun 06, 2009 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

En liten (DS-nybörjar-)fråga inför stundande DS-inköp: det pratas en hel del i olika tråda om att köra NAS:en med RAID. Jag kanske har missat något men ur ren "katastrofplaneringssynpunkt" så borde det ju vara bättre att göra backupen på t ex en separat USB-disk och ha denna på t ex jobbet? Vad är poängen med att dessutom köra RAID?

Fortsatt trevlig nationaldag! :D

Post subject: Re: Varför RAID?
PostPosted: Sat Jun 06, 2009 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag ser det finns det 2 huvudsakliga skäl till att köra RAID:

1) Relativt snart kommer musiksamlingen att överstiga det som får plats på en hårddisk (numera finns det väl iofs 2TB diskar med dessa är dyra). Särskillt om du dessutom använder NASen för back up av annat.

2) Back up sker kontinuerligt och omeddelbart, till skillnad från en extern hårddisk som du själv måste koppla in för att göra back up. Har du dessutom hårddisken på jobbet så kommer du att göra back up än mer sällan.

Som positiv bieffekt kan även tilläggas att de flesta NAS som erbjuder RAID också har kraftfullare processorer och därför fungerar bättre som mediaserver.

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 17:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för synpunkterna!

Om jag förstår dig rätt vad gäller punkt 1 så handlar det här egentligen inte om någon säkerhetsaspekt utan om att RAID medför att två eller flera diskar betraktas som en disk av operativsystemet, medieservern etc (alltså som en "virtuell" disk). Att installera RAID redan från början möjliggör alltså skalbarhet uppåt utöver vad som ryms på en fysisk disk. Och att jobba mot flera olika diskar är, även om det eventuellt är hypotetiskt möjligt, olämpligt då det är svår att hantera för styrenheten. Om det är rätt uppfattat (?) så känns det som ett argument som jag lite grann har missat och som helt klart talar för att använda RAID! :)

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror du har förstått mig korrekt. Och du har också rätt i att detta egentligen inte är en säkerhetsaspekt...

Last edited by Traktorpojken on Sat Jun 06, 2009 17:47, edited 2 times in total.

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 17:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Om man kör raid 5 och uppåt behöver man dessutom inte dubblera hårdiskkapaciteten för att få säkerhet, som vid raid 1. Jag har tex 5 st 1 TB diskar, och kan då utnyttja 4 TB. Går någon av diskarna sönder förlorar jag ingen information, och kan sätta in en ny hårdisk och återuppbygga raid 5 arrayen samtidigt som jag använder enheten som vanligt. Dessutom är raid 5 snabbare än raid 1. Nackdelen med raid 5 är att man behöver en hel del diskar.

Naturligtvis kan man använda 5 diskar utan att köra raid också, men då får man inte samma säkerhet och prestanda.

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 18:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Outsider wrote:
Nackdelen med raid 5 är att man behöver en hel del diskar.
Om nu RAID 5 är vad som är vettigast att köra (tycker jag har sett det nämnas ett antal gånger på Sellerio och på Linns egna forum), så är fråga hur många fysiska diskar man minst behöver? Jag har hittills varit inne på att köpa en Netgear Readynas DUO, men den har ju bara två hårddiskplatser och kanske då inte är tänkbar längre. Sen är frågan hur mycket man behöver i ren lagringskapacitet, har gissningsvis 8-900 CD idag och man vill ju ha utrymme att växa en del. (Samtidigt så vill jag komma undan hyfsat billigt nu i början, hela "DS-paketet inkl allt" går ju på rätt mycket totalt hursomhelst.) Några tankar kring detta?

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 18:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Man behöver minst 3 diskar för raid 5, och minst 4 diskar för raid 6.

Det fina med raid 5 och 6 är att dessa kontrollerkort brukar tillåta att man bygger ut arrayen efter hand. Jag hade tex bara 3 diskar initialt, nu har jag 5. Detta kan (oftast) göras samtidigt som man använder enheten till annat, och man förlorar ingen information. Det var mest pga flexibiliteten som jag slog till på en raid 5-6 lösning. Däremot kostar de mer i inköp än de enklare raid lösningarna.

Hade jag köpt min NAS idag så hade jag förmodligen köpt en med plats för minst 5 diskar, och köpt 3 st 2 tb diskar och kört raid 5. Då får man 4 TB, behöver man mer framöver lägger man till en eller två diskar och får då 6 resp 8 TB.

Å andra sidan ändras priset på enheter och diskar ganska snabbt, så på längre sikt kanske man egentligen ska köpa allt nytt, och inte tänka alltför mycket framåt. Det är inte säkert att man tjänar på det.

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Outsider wrote:
Om man kör raid 5 och uppåt behöver man dessutom inte dubblera hårdiskkapaciteten för att få säkerhet, som vid raid 1. Jag har tex 5 st 1 TB diskar, och kan då utnyttja 4 TB. Går någon av diskarna sönder förlorar jag ingen information, och kan sätta in en ny hårdisk och återuppbygga raid 5 arrayen samtidigt som jag använder enheten som vanligt. Dessutom är raid 5 snabbare än raid 1. Nackdelen med raid 5 är att man behöver en hel del diskar.

Naturligtvis kan man använda 5 diskar utan att köra raid också, men då får man inte samma säkerhet och prestanda.
Precis, dessutom kan det tilläggas att en RAID-konfiguration inte ersätter en Backup-disk!

RAID gör inte någon som helst nytta om huset brinner ner, eller om det är tjuvar i farten.

Att det behövs flera diskar för RAID 5 ser jag inte som någon nackdel, snarare tvärtom. Med 4 diskar använder du 75% av diskarna. Med 5 diskar använder du 80% av diskarna. RAID 1 använder bara 50% av diskarna.

/M

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 19:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Nackdelen är förstås framförallt att det kostar mer, både i form av fler diskar, dyrare controllerkort/NAS osv. Högre effekt och mer värme kräver dessutom bättre kylning vilket tyvärr brukar medföra högra ljudnivå. Det bästa vore förstås en lösning med bara SSD diskar, men då blir det riktigt dyrt.

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

* Med Raid 1 betalar du 2,0x effektivt använd disk. (Du använder 1/2 av totala diskytan)

* Med tre diskar och Raid 5 betalar du 1,5x effektivt använd disk. (Du använder 2/3 av totala diskytan)

* Med fyra diskar och Raid 5 betalar du 1,33x effektivt använd disk. (Du använder 3/4 av totala diskytan)

* Med fem diskar och Raid 5 betalar du 1,25x effektivt använd disk. (Du använder 4/5 av totala diskytan)

Således är Raid 5 billigare om du undantar Raid-kort, låda etc.

/M

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 19:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Magnus wrote:
* Med Raid 1 betalar du 2,0x effektivt använd disk. (Du använder 1/2 av totala diskytan)

* Med tre diskar och Raid 5 betalar du 1,5x effektivt använd disk. (Du använder 2/3 av totala diskytan)

* Med fyra diskar och Raid 5 betalar du 1,33x effektivt använd disk. (Du använder 3/4 av totala diskytan)

* Med fem diskar och Raid 5 betalar du 1,25x effektivt använd disk. (Du använder 4/5 av totala diskytan)

Således är Raid 5 billigare om du undantar Raid-kort, låda etc.

/M
Visst, men vi talar väl fortfarande om ett hemmasystem och inte en datorhall på företaget. Räkna Mb/ krona samt ljudnivå/effekt per Mb så ligger nog en DUO väldigt bra till.

Vad kostar ett system med 1Tb (3000 album) i ett RAID 5 system?
Kommer du ner till 4 tusen?

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 20:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Magnus, jag förstår ditt tänk. Men det är ju i det här läget inte diskarna som är dyra.

Min NAS, Qnap TS-509 Pro kostar idag som lägst ca 8500 enl prisjakt, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=337873. Och då ingår inga hårdiskar...

Det finns förmodligen billigare 5-bays NAS:ar, men jag tror inte det skiljer mer än max 2000 nedåt i pris, om ens det.

Sen kan man naturligtvis sätta upp en egen raid 5 maskin också, det går förmodligen att få både billigare och tystare, men det är kanske inte gör gemene man.

Jag använder min NAS till annat än att streama musik också, annars hade jag ansett att det varit rejält "overkill".

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Känns för mig som att RAID 5 el 6 blir overkill och för dyrt (t ex ligger av Linn rekommenderad QNAP TS409 Pro med fyra kortplatser på drygt 5 000 kr - utan diskar). (Mitt lagringsbehov utöver musiken klarar jag idag av med nuvarande 500 GB HDD som jag har i laptopen. Backupstrategi för NAS:en blir en enkel USB-HDD på en TB för runt tusenlappen, typ en Lacie.) Då känns för min del t ex en Netgear Readynas DUO med en st 1 TB HDD för 3700 kr som smakligare (kommer enligt Prisjakt in till inWarehouse samt Komplett.se den 11 juni till det priset). Verkar ju som att det räcker till en försvarlig mängd FLAC-konverterad CD. Om jag förstod Traktorpojkens inlägg tidigare rätt så måste jag ändå, i ett framtida läge när jag eventuellt köper ytterligare en hårddisk till DUO:n (som har två hårddiskplatser), köra någon form av RAID (uppenbarligen inte 5 el 6 då) för att övriga delar av systemet ska uppfatta dessa båda diskar tillsammans som "en virtuell disk", vilket tycks krävas. För att kunna köra RAID alls måste jag ju f ö ha minst två fysiska diskar(?!?) Alltså bör jag, om jag köper en Readynas DUO, redan från början köpa en med två lika stora diskar för att kunna köra den i RAID (vad heter den RAID-nivån, nån som vet?) eller kan man köra med bara en fysisk disk så länge det räcker och senare "slå på RAID" i samband med att man köper en disk till?!? En hel del frågetecken fortfarande känner jag, nån som vet? :?

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med en ReadyNAS Duo så är det endast RAID 0 och RAID 1 som är möjliga. RAID 0 rekommenderas inte (mycket sårbar) och RAID 1 ger inte mer utrymme, dock mer säkerhet, så inte så stor idé att bygga ut med detta senare.

Läs på om RAID här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Traktorpojken wrote:
Med en ReadyNAS Duo så är det endast RAID 0 och RAID 1 som är möjliga. RAID 0 rekommenderas inte (mycket sårbar) och RAID 1 ger inte mer utrymme, dock mer säkerhet, så inte så stor idé att bygga ut med detta senare.

Läs på om RAID här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid
Bra länk, tack! Känns ändå, med full respekt för vad du säger om sårbarhet, som att det i ett Readynas DUO-scenarie är RAID 0-alternativet kombinerat med disciplin i USB-backupandet som känns som den vettigaste strategin. Backup-tagningen torde ju vara viktigast under dels det initiala "datakonverteringsprojektet" (rippa flertalet nuvarande CD) samt därefter främst när/om man köper t ex FLAC eller studiomasters direkt via nätet (ej möjliga att rippa om). Antar att RAID 0 initieras vid installation av HDD nr 2. Hoppas jag inte tänker fel här nånstans. Tack för all bra info i inläggen ovan! :)

Post new topic  Reply to topic  [ 26 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00