selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Sat May 30, 2009 16:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Då har har man hunnit med att bränna in sina nya akg k420 någorlunda i varje fall och jag kan ju bara instämma med föregående testpiloter att det låter bra. Hörs på pianoljud att dem låter rätt och det svänger:). Nu har jag alltså bättre hörlurar än högtalare vilket bekymmrar mig en aning. En annan grej jag upptäckte var att min denon dvd-1720 har väldigt bra timing för det pris den betingar. Att den hade ok timing visste jag men blev lite överraskad att den var så pass bra. Kanske inte någon majik cd precis men, skulle gärna testa den mot en genki eller något. Köpte den för 600kr beggad, ny kostade den som billigast 995 har jag för mig och blev väldigt rosad på carlsson planet. Aspirerar som ett hett budget tips, ska bara hitta en genki på någons bakgård att jämföra med. Om jag hittar en genki ska jag även jämföra med system fidelity cd-250.

Och ser verkligen fram emot attt hitta marknadens bästa mp3-spelare, ska bli riktigt kul att höra från eran jämförelse på tonläget!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Sat May 30, 2009 18:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Förresten någon som vet om det spelar någon större roll vad man köper för förlängningssladd till hörlurarana?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2009 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Är också lite nyfiken på denna Fuze spelare... :?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306086

Men det finns ju andra Eriver, Cowon, Iaudio o.s.v. som klarar flac och ligger runt 11-1200 kr.


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2009 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
stefan wrote:
Linnofil wrote:
...
Jag blev väldigt nyfiken på Fuze! Kanske ska du vänta med CLIP beställningen Magben? Men en CLIP är ett stort lyft över en Sansa Gen. 4. Jag vet inte vilka versioner som gäller för den. Fråga Source! Kanske kan vi testa Fuze mot min Sansa 2.x på Tonläget Stefan? Om Fuze är bättre vill jag ha en sån och ingen behöver heller beställa en CLIP.
Javisst! Har ju ännu inte tagit mig dit och hört Urika. Tisdag skulle passa mig. Du kanske skall svara med PM?
Fick ditt pm. Har svarat med två pm nu, det första sent igår, men bägge ligger kvar i outbox, känns som dom inte gått iväg. Har du inte fått något så pm:a mig med din mailadress Linnofil.


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2009 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Sondek wrote:
Är också lite nyfiken på denna Fuze spelare... :?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306086

Men det finns ju andra Eriver, Cowon, Iaudio o.s.v. som klarar flac och ligger runt 11-1200 kr.
Kikade lite på den där fuze nu, men den kan inte spela flac eller läste jag slarvigt?

ed


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2009 12:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Kolla igen. :) Synd bara att man måste konvertera sina filmer till annat format för att se på denna,, men det har ju ipod redan plågat miljoner kunder med redan ...

http://www.sansa.com/players/sansa_fuze/tech

Alltså vad underbart det hade varit om det var en telefon som hade den bästa tunedem, så hade man sluppit massa olika enheter..

Det tuffaste med denna spelare måste nog ändå vara den inbyggda shure beta 58a:n som man ser om man trycker på fliken features, på deras hemsida.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Last edited by doze84 on Sun May 31, 2009 12:45, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2009 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Tack doze, det var ju lite tydligare på sidan du hitta. På ett sätt är jag fast i tunes och då blir denna tror jag mer komplicerad. Men tänkte att man kunde ha den i andra användningsområden som t.ex. som en bandare till min Pal-radio.


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2009 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
stefan wrote:
Har svarat med två pm nu, det första sent igår, men bägge ligger kvar i outbox, känns som dom inte gått iväg.
OK, de är framme nu. PM ligger i outboxen tills mottagaren loggar in.

Jag var på ett bröllop hela dagen igår och forumande stog inte på programmet... Jag skötte musiken, en Classik Musik (LK) med Ninka och en SB3. Innan hade jag lagt in 850+ FLAC skivor på en Qnap 119 NAS. Körde volymen på 85-90 på brudgummens begäran med helt öppna fönster i en Hagalägenhet. Det gick jättebra, tills polisen kom... Classiken var så het att det inte gick att ha handen på den! Men kul var det! :mrgreen:


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2009 12:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Linnofil wrote:
stefan wrote:
Har svarat med två pm nu, det första sent igår, men bägge ligger kvar i outbox, känns som dom inte gått iväg.
OK, de är framme nu. PM ligger i outboxen tills mottagaren loggar in.

Jag var på ett bröllop hela dagen igår och forumande stog inte på programmet... Jag skötte musiken, en Classik Musik (LK) med Ninka och en SB3. Innan hade jag lagt in 850+ FLAC skivor på en Qnap 119 NAS. Körde volymen på 85-90 på brudgummens begäran med helt öppna fönster i en Hagalägenhet. Det gick jättebra, tills polisen kom... Classiken var så het att det inte gick att ha handen på den! Men kul var det! :mrgreen:
Härlig historia, men Polisen måste väl ha förståelse när man har bröllopsfest?

ed


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2009 12:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
hehe; vadå hörde dem att det var bra tune ända ut på gatan och kom för att ta sig en sväng om..:p

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Sun May 31, 2009 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Linnofil wrote:
stefan wrote:
Har svarat med två pm nu, det första sent igår, men bägge ligger kvar i outbox, känns som dom inte gått iväg.
OK, de är framme nu. PM ligger i outboxen tills mottagaren loggar in.
Aha, det visste jag inte.
Linnofil wrote:
Jag var på ett bröllop hela dagen igår och forumande stog inte på programmet... Jag skötte musiken, en Classik Musik (LK) med Ninka och en SB3. Innan hade jag lagt in 850+ FLAC skivor på en Qnap 119 NAS. Körde volymen på 85-90 på brudgummens begäran med helt öppna fönster i en Hagalägenhet. Det gick jättebra, tills polisen kom... Classiken var så het att det inte gick att ha handen på den! Men kul var det! :mrgreen:
Tungt! Hoppas du slapp sova övernatta på Skånegatan. Ja, ni hade verkligen prickat in rätt dag. Vi ses.


Top
   
PostPosted: Tue Jun 02, 2009 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
ed wrote:
Härlig historia, men Polisen måste väl ha förståelse när man har bröllopsfest?
Jo, jag tror förståelsen bestod i att vi bara fick en tillsägelse, istället för handbojjor... :) Det var faktiskt helt OK, det var ganska uppenbart att vi störde. Framförallt är det mer uppenbart nu än då... :P

Test MP3 spelare:
Nu har jag och Stefan varit och jämfört MP3 spelare. Gamla Sansa M250 kom ut som en ganska klar segrare.* Men Sansa Fuze var inte dålig. Jag skulle gissa ur minnet att den är på ungefär samma nivå som Sansa CLIP. Fuze har bättre display, videomöjligheter etc så den har mer funktionalitet än CLIP, men å andra sidan är CLIP mindre, billigare och lättare. Båda spelar FLAC så ingen av dem är väl ett dåligt köp med tanke på allt annat som finns därute. Radion var ganska trist på CLIP och enligt Stefan är den bra på Fuze, så det kanske påverkar den som lyssnar på radio ibland. Jag har en känsla av att Fuze inte kan spela så högt som CLIP och det kan vara ett problem med okänsliga lurar och lågt inspelad musik. (Inte med K420, men med t.ex. SR325.)

Test hörlurar (MP3 som källa, jag med M250, Stefan med Fuze):
Sen var det dags för test av lurar. Jag hade mina AKG K420 och Stefan sina K24P. Han kom snabbt fram till att han skulle beställa K420, ikväll... :D Sen plundrade vi Tonlägets förråd av lurar och lyssnade bl.a. på iGrado, Grado SR80 och SR325. Både Stefan och jag föredrog K420 framför iGrado på alla sätt och vis, AKG mycket bättre, även komfortablare att bära. För SR80 var resultatet delat, bättre ljud men sämre musik var min känsla, men jag uppfattade Stefan som att han föredrog SR80. För SR325 var det ingen tvekan, de var bättre än K420. Detta trots att de handikappades av en 1/4">3,5mm adapter. Jag blev ganska impad faktiskt, jag undrar hur den låter med en riktigt bra hörlursförstärkare? (Särskilt en som har 1/4" uttag.) Är det sant det som ryktas att 225 låter bättre än 325?

*Fotnot: Jag har tre M2x0 spelare som låter i princip lika bra, två 2Gb (M250) och en 512 Mb (M230). Stefan uppfattade att min M250 lät mycket bättre än hans 1 Gb variant (M240.) Jag har själv inte lyssnat på M240 tidigare, men eftersom mina tre låter likvärdiga tyder det mesta på att det var något litet fel på hans M240 som tog ner prestandan. Eller var det ett laddbart batteri? (Som sägs försämra den.)


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2009 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Intressant läsning. Tack för rapporten!

Jag är själv rätt sugen på en Sansa Clip - FLAC-stödet lockar - men om den ändå är sämre än min m250 så dämpar det onekligen köplusten.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2009 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Linnofil, jämförde ni alltså med MP3-format? Har jag fattat det rätt att M250 inte understöder Flac? Har tyvärr redan beställt iGrado, men jag kan säkert lätt bli av med dem, då de verkar vara rätt eftersökta.

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Wed Jun 03, 2009 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
teatime wrote:
Jag är själv rätt sugen på en Sansa Clip - FLAC-stödet lockar - men om den ändå är sämre än min m250 så dämpar det onekligen köplusten.
Jag var det också, men jag tyckte inte att den räckte till riktigt, så jag sålde den. Jag insåg att det var mest i pryltarmen det kliade. Sen var jag förstås nyfiken på om den var bättre än min M250 också. Den var bra, men om det man redan har är bättre spelar det ingen roll. Att den tar FLAC är visserligen bra, men med DB's batchconverter kan man konvertera hela FLAC samlingen till MP3 i ett svep. Visserligen tar det plats på hårddisken, men på CLIP spelaren tyckte jag inte FLAC lät bättre än 320 kbit/s MP3. Så det lönar sig, man får in betydligt fler plattor på de 8 Gb som är tillgängliga med MP3 filer. Jag insåg att om jag hade en CLIP så skulle jag ändå köra med MP3'or, då faller FLAC stödet som argument. Laddbart batteri, bättre finesser och display, lättare o.s.v. räckte inte för mig när både radion och musiken var sämre. Jag skulle helt enkelt inte rekomendera den för din del. Men för någon som inte har en M250 2.x så verkar CLIP och Fuze vara de bästa alternativen. Kanske lutar det åt Fuze för den fräckare displayen, navigationen av "iPod" typ och videomöjligheterna?

Tendaberry wrote:
Linnofil, jämförde ni alltså med MP3-format? Har jag fattat det rätt att M250 inte understöder Flac? Har tyvärr redan beställt iGrado, men jag kan säkert lätt bli av med dem, då de verkar vara rätt eftersökta.
Ja, vi använde MP3 (320 tror jag det var) filer på varsin Sansa MP3 spelare. Det är möjligt att Stefan använde FLAC för någon jämförelse på sin Fuze. Jag vet inte om FLAC låter bättre än 320 MP3 på Fuze, men det kanske Stefan kan berätta?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited