selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 10:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 24, 2009 06:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag har ännu inte hört dessa Sonylurar, men jag är förstås lite nyfiken. Jag har tidigare hört och haft mycket bra Sonylurar. W890 tror jag att jag har hört (inte absolut 100% säker på modellen) men då var den inte i närheten av min Sansa M250. Men om det var ägarens MP3 filer eller om det var telefonen som var trist kan jag förstås inte säga.

Jag får kanske testa igen, lite seriösare denna gång. Tyvärr är kollegan med den telefonen pappaledig nu, så jag ser väl inte honom på ett halvår... Ingen annan SE telefon som jag har testat (med egna filer) har imponerat det minsta.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 25, 2009 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Ayn wrote:
Har själv haft mina Yuin PK3 sen en vecka - häftigt att snäckor kan låta så här! Jag har aldrig trivts riktigt med stora lurar när jag är ute på vift, så det är mkt trevligt att hitta snäckor som låter som ett par mycket större lurar... :)
Hunnit lyssna så pass att du kan komma med ett längre utlåtande?

Ska snart iväg på semesterresa och behöver ett par nya snäckor.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 28, 2009 00:05 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Traktorpojken wrote:
Ayn wrote:
Har själv haft mina Yuin PK3 sen en vecka - häftigt att snäckor kan låta så här! Jag har aldrig trivts riktigt med stora lurar när jag är ute på vift, så det är mkt trevligt att hitta snäckor som låter som ett par mycket större lurar... :)
Hunnit lyssna så pass att du kan komma med ett längre utlåtande?

Ska snart iväg på semesterresa och behöver ett par nya snäckor.
Kort version: KÖP!

Är imponerad av hur stort och fylligt PK3:orna låter. Förstår inte var basen kommer ifrån, men den finns där! Väldigt tydligt och medryckande ljud. Är lite nyfiken på hur PK1 låter om budgetlurarna låter så här. :)
Sen har de självklart en tuff match mot t.ex. mina HD-600, men det är två helt olika konstruktioner så det blir äpplen och päron över det hela. Det är tveklöst de bästa snäckor jag hört iaf.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 28, 2009 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Införskaffat en sansa fuze och undrar om det finns något bra program för att lyfta över flac filer med så man får komplett album med album cover?
Kör man bara drag & drop så ser man ju bara låttitlarna så vitt jag kan förstå.

Har väldigt svårt för att se hur en SonyEricsson mobil skall komma i närheten av detta då min walkman W610i inte spelar i närheten av det jag hört från min Fuze med relativt enkla lurar. Väntar på ett par AKG420 jag med.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 28, 2009 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ayn wrote:
Sen har de självklart en tuff match mot t.ex. mina HD-600, men det är två helt olika konstruktioner så det blir äpplen och päron över det hela. Det är tveklöst de bästa snäckor jag hört iaf.
Lite oroande är det allt, att de inte är väsentligt bättre än ett par Sennheiser. Men kanske är de som du säger, de bästa snäckorna? Det är ju klart intressant för alla som vill ha det.


Top
   
PostPosted: Sun Jun 28, 2009 23:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Allmänna problemet med snäckor är att ljudet är väldigt nära inpå, vilket kan uppfattas som just lite påträngande. Jag känner samma sak med in-ear-lurar. Utanpåliggande lurar, som t.ex. ett par HD-600 men även andra som är av den konstruktionen, kommer alltid ha en viss fördel där som jag ser det. Å andra sidan kan det uppfattas som lite ösigare med PK3:orna - det blir lite Naim över PK3 och mer Linn över HD-600 så att säga. :)

Av de snäckor jag hört uppvisar PK3 minst av denna typ av problem, och imponerar stort i övrigt. För mig som har svårt både för in-ear-lurar och lurar som sitter på öronen när jag är ute på vift är det perfekt. Som sagt, det enda jag är nyfiken på är hur PK1 låter!


Top
   
PostPosted: Mon Jun 29, 2009 11:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Inte för att detta behöver fälla något avgörande i frågan, men jag kan ju bara nämna lite kort här att jag körde ett blindtest mellan w890 och fuze igår(bytte namn på spelarna mellan varje låt, till typ äpple päron, chile peru) . Samma lurar, samma filer. Och 6 av 8a ggr vann SonyEricsson.

Han som utsattes för testet vet vad tune dem är kan ju tilläggas och köper bara anläggning efter musikalitet, men är precis som mig ny i gemet.

Finns säkert något som är bättre än oss på höra skillnad och kan komma med ngt slutgiltigt i denna fråga. Men min w890 överraskar mig kan jag ju minst sagt säga. Så det vore kul om någon annan som har en SE telefon i närheten också kunde undersöka saken:)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Tue Jun 30, 2009 13:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Fått mina AKG420 från CDON och denna kombo är inte fy skam.
Kör bara FLAC och får en känsla av att man blir mindre lyssningstrött av det än MP3 192-320 kb.
Homogent och detaljerat ljud i mina öron och med en naturlig bas... inga loudness lurar som Porta Pro.

Finns det något bra program för att organisera FLAC filer med i sin Sansa Fuze?
Någon som vet?

Funderar på en bärbar högtalarlösning typ Audio Pros Porto Go.. kanske kunde va nått i trädgårn eller på stranden :)


Top
   
PostPosted: Tue Jun 30, 2009 23:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
Jag har en w890 som jag då och då använder med mina AKG K24P via en adapter. Tycker att den kombon låter bra, men ska jämföra med min iPod Touch (som mest används som fjärr och på resor) vid tillfälle.


Top
   
PostPosted: Wed Jul 01, 2009 17:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Tja, jag tror att vi kan glömma sony mdr-v300, tog med dem till min linnhandlare, som kör med typ klimax ds artikulat(dem med inbygt slutsteg) eller nått sånt hemma, och han tyckte k420 var bättre, så jag får nog lägga mig där. Kanske fortfarnde kan vara en rek om man vill ha slutna. Vet inte om jag lurades av att jag spelade på hög volym och sen trodde att det var en aha upplevlse de gånger sony med lägre verkningsgrad kopplades in direkt efter(= lägre volym) innan jag hann balansera upp för att få samma volym båda i jämförelsen och sen kanske mjukheten för mina lyssningströtta öron spelade in. Sen borde jag ha haft på ena paret länge och verkligen känt hur dem låter i stället för att hastigjämföra för att kunna redovisa ett resultat. Klart han kan ju ha tagit fel eftersom det var en ganska hastig jämförlse, men jag litar på honom tillsividare.

Han tyckte jag skulle lyssna mindre och känna mer,
bakläxa:)

Edit: Efter att jämförelsestressen lagt sig och legat med k420 på stranden några gånger förstår man hur bra dem är.
Det som nu är intressant är om sr325 eller sr225 är bäst som nästa uppgradering?!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Last edited by doze84 on Thu Sep 03, 2009 07:43, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Mon Jul 06, 2009 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
doze84 wrote:
Stefan vad har du för mobiltelefon?

...
SE K610i heter den, är väl bortåt tre år nu. Saknar adapter för att koppla in vanliga lurar så jag har inte en susning om vad den preseterar.


Top
   
PostPosted: Wed Nov 18, 2009 01:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Hittade en hörlur på hifibutiken som jag tror jag upplevde var bättre än Grado sr-80 i en hastig jämförelse. Sennheiser hd595, 1500kr inkl frakt billigast på prisjakt. Någon som har hört den och kanske jämfört mot akg k420 eller grado sr-225 eller kan komma med någon annan form av input.?

(Upplevde ganska stor skillnad på Beyerdynamic DT990 och sr-80, en tightare återgivning från Beyerdynamic DT990 och verkligen mera sväng(men den kostar mycket mera ca 4k), sen upplevde jag inte HD595 så superlångt efter Beyerdynamic DT990. Grundar alltså min tes på en indirekt jämförelse mellan hd595 och sr-80.)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Nov 18, 2009 19:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Var in en sväng och jämförde lite mera idag. Så här blev listan.
(Försökte få lite hjälp från en kompis så att jag inte skulle snöa in mig i mina jämförelser och även lite dialog med säljarna, även om dem just inte själva hade jämfört så mycket..)

Beyerdynamic DT990 4k
Sennheiser HD595 1500kr
Grado SR-80 1400kr
Beyerdynaimc dt-235 600kr

Det enda tråkiga var att dem inte hade sr-225 eller k420 inne.

Om jag fick gissa kanske listan skulle se ut så här


1. Beyerdynamic DT990 4k (2005 edition)
2. Grado sr-325is 3600kr (har inte hört placering bör tas med en extra nypa salt)
3. Sennheiser HD595 1500kr
4. Grado sr-225 2600kr (har inte hört, placering bör tas med en extra nypa salt)
5. Akg k420 450kr
6. Grado SR-80 1400kr
7. Beyerdynaimc dt-235 600kr (helt sluten lur)

Men grado sr-225 kan ju lika gärna vara ett eller två snäpp upp eftersom jag inte hört den själv...
Kom gärna med input om någon har, och fyll gärna på med flera lurar!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Fri Dec 18, 2009 18:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Hittade en till fantastisk hörlur för några dagar sen. Denon AH-D1001, mycket krispig, god och musikalisk och sluten tycker verkligen den lyfte min fuze till nya höjder! Upplever att den är bättre än AKg k420, trots att den blivit omlödd i kontakten. Men den är ju också mycket dyrare än akg. (1500kr)

Denon AH-D1001, Grado sr125 och Sennheiser HD-595 är alla bra lurar i 1000 till 2000kronors klassen, men vilken som är bäst, det är det ingen som vet!

Min gissning är:
Sennheiser hd-595 (har fortfarande bara hörts i butik ännu)
Denon AH-D1001
Grado SR125 (listar denna ohörd)


Edit: Flyttar upp sennheiser ett steg, efter samtal med min kompis som varit i butik jämfört mot några andra referenssnäckor vi har.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Mon Dec 21, 2009 05:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Hej hopp här kommer en till rekommendation på en lur som är bättre än Akg K420. Den heter Sennheiser HD 60 tv, kan väl ha kostat 300kr ny kanske minst 10år gammal. Påminner dock lite om Linns äldre högtalare, svänger bra, men låter inte alltid så högupplöst. Finns tyvärr inte längre att tillgå. tror vi upplever den är snäppet vassare än Denon AH-D1001 också, men sen mest troligt sämre än Sennheiser hd-595.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited