selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 13:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
doze84 wrote:
Vill passa på att tacka för jämförelserna ni gjort, mycket kul, och lärorik läsning!

Jag kom på att vi fortfarande har några spelare att testa, och det är ju e-modellerna (e280), c-modellerna och view modellerna, kan ju hända att någon är vassare än fuze, även om det kanske är ganska troligt att det är samma ljud-chip/elektronik i alla?

Snälla testa inte shaker-modellen, vill inte veta om det skulle vara den som råkar vara den som är bäst :|
Mitt val kan man väl säga är baserad på vad jag läst här http://www.anythingbutipod.com/
Dom kanske inte tillämpar tunedem på vårt sätt men dom lyssnar i alla fall på hur dom låter, till skillnad från de flesta tester där dom bara skriver om hur smidigt det är att skapa spellistor, batteritid och dyl. Läser man här så är ingen annan Sansa lika bra som Fuze och Clip i alla fall.
doze84 wrote:
Sen skulle det vara kul att höra från stefan om du upplever att musikaliteten ändras vid olika volymer på fuze också?
Vet inte riktigt vad du menar. Ändrar man från normal till hög volym i inställningar så hörs ingen skillnad. Skillnaden är att det går att höja mer.

Till sist, fingra inte på EQ'n i Fuze. Då blir den sämre. Fast det märker ni ju.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 14:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
stefan wrote:
doze84 wrote:
Vill passa på att tacka för jämförelserna ni gjort, mycket kul, och lärorik läsning!

Jag kom på att vi fortfarande har några spelare att testa, och det är ju e-modellerna (e280), c-modellerna och view modellerna, kan ju hända att någon är vassare än fuze, även om det kanske är ganska troligt att det är samma ljud-chip/elektronik i alla?

Snälla testa inte shaker-modellen, vill inte veta om det skulle vara den som råkar vara den som är bäst :|
Mitt val kan man väl säga är baserad på vad jag läst här http://www.anythingbutipod.com/
Dom kanske inte tillämpar tunedem på vårt sätt men dom lyssnar i alla fall på hur dom låter, till skillnad från de flesta tester där dom bara skriver om hur smidigt det är att skapa spellistor, batteritid och dyl. Läser man här så är ingen annan Sansa lika bra som Fuze och Clip i alla fall.
doze84 wrote:
Sen skulle det vara kul att höra från stefan om du upplever att musikaliteten ändras vid olika volymer på fuze också?
Vet inte riktigt vad du menar. Ändrar man från normal till hög volym i inställningar så hörs ingen skillnad. Skillnaden är att det går att höja mer.

Till sist, fingra inte på EQ'n i Fuze. Då blir den sämre. Fast det märker ni ju.

Ok Jag grundade min förfrågan om andra sansa spelare lite på att någon på linn forum hade påstått att e280 var bra.
Sen när gällde volymen, så menade jag att linnofil skrev att hans spelare lät sämre på låg volym än hög, och då undrade jag om det var samma fenomen med fuze.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
doze84 wrote:
Ok Jag grundade min förfrågan om andra sansa spelare lite på att någon på linn forum hade påstått att e280 var bra.
Sen när gällde volymen, så menade jag att linnofil skrev att hans spelare lät sämre på låg volym än hög, och då undrade jag om det var samma fenomen med fuze.
Känner inte igen att jag har läst att linnofil skrivit det och nej, det är inget jag har tänkt på.


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 17:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
hmm, hittade inte heller igen att han skrivit det så det måste ha hadlat om något annat.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu Jun 11, 2009 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
doze84 wrote:
Sen när gällde volymen, så menade jag att linnofil skrev att hans spelare lät sämre på låg volym än hög, och då undrade jag om det var samma fenomen med fuze.
stefan wrote:
Känner inte igen att jag har läst att linnofil skrivit det och nej, det är inget jag har tänkt på.
doze84 wrote:
hmm, hittade inte heller igen att han skrivit det så det måste ha hadlat om något annat.
Kanske här? http://www.lejonklou.com/forum/viewtopi ... =6113#6113

Min Sansa M250 låter klart bättre på max volym än på halv volym. Det är uppenbart när man kopplar den som en källa till ett försteg, eller som i mitt fall använder den som källa i bilstereon. Bäst är att vrida upp den till max och dämpa med försteget/bilstereon, än att låta Sansan agera försteg och dämpa signalen i den.

Det intressanta är att det påverkar hur bra hörlurar låter på den. Med okänsliga lurar som AKG 501 kan volymen vara max (en kortare stund) och då låter det riktigt bra. Men på ett par känsligare lurar som AKG420 är volymen 50% vid samma lyssningnivå och det låter inte alls lika bra, trots att lurarna är nästan är lika bra.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 11, 2009 12:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
hehe, skönt att jag inte hade inbillat mig:)

Hopp då är det bara att bygga någon slags volyemkontroll som man sätter mellan spelaren och hörlurarna då?, är det svårt utan att påverka musikaliteten?

undrar hur en sån här låter..
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... icle=43805
eller en sånn
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=53254605
eller en sånn
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=53265708


men klart införskaffar man en fuze kanske man slipper det problemet.
Men sen om m250 på 40% är aningen bättre än fuze, så kanske m250 på 100% äger fuze...

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu Jun 11, 2009 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Bilstereon ja. Finns det någon FM-sändare som är tillfredsställande? Volvo säljer någon Ipod-anslutning för en i sammanhanget hög summa pengar och det passar väl bara just Ipod.


Top
   
PostPosted: Thu Jun 11, 2009 20:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
vet inte så mycket om detta men har inte dem flesta bilstereo auxingång så man kan ha en sladd som sticker fram, och få det inkopplat på den vägen, slipper man fm-konverteringsförlusterna. Om man ändå strävar eftre så bra ljud som möjligt tänkte jag.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Fri Jun 12, 2009 10:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Postmannen tog sin tid men nu har lurarna kommit och dom håller på att spelas in !! Helt klart är det bättre ljud i dom om man jämför med den förra modellen. Däremot tycker jag att dom sitter lite hårt över huvudet och pressar mot öronen. Har man som jag glasögon kan det vara lite svårt att få lurarna på plats för att dom inte skall trycka för mycket mot glasögonskalmarna. Men egentligen tror jag att det är en grej som jag kommer att lära mig över tid.

He he Happy listening på Er alla :P Just det här med happy listening var en tekniker på Linn som servade min Mimik för länge sedan och jag tyckte att det passade in i sammanhanget ...

_________________
Peter 18


Last edited by Peter 18 on Fri Jun 12, 2009 16:09, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Fri Jun 12, 2009 10:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Har själv haft mina Yuin PK3 sen en vecka - häftigt att snäckor kan låta så här! Jag har aldrig trivts riktigt med stora lurar när jag är ute på vift, så det är mkt trevligt att hitta snäckor som låter som ett par mycket större lurar... :)


Top
   
PostPosted: Fri Jun 12, 2009 15:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Coolt, hur fick du höra talas om dem. är det bra tune?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Fri Jun 12, 2009 20:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
AKG K420!!! :shock:

Har precis kopplat in mina nya AKG K420 och lyssnat på tre låtar. OTROLIGT så bra de är direkt från lådan!!!

Har två par andra lurar sedan tidigare, och AKG åker åttor runt dessa stackare som är klart dyrare. Årets fynd på hörlurssidan!!!

Tack Ni (Linnofil) som tipsade om dessa!!!

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Sun Jun 14, 2009 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Komri wrote:
AKG K420!!! :shock:

Har precis kopplat in mina nya AKG K420 och lyssnat på tre låtar. OTROLIGT så bra de är direkt från lådan!!!

Har två par andra lurar sedan tidigare, och AKG åker åttor runt dessa stackare som är klart dyrare. Årets fynd på hörlurssidan!!!

Tack Ni (Linnofil) som tipsade om dessa!!!
Instämmer helt och hållet med ovanstående inlägg !!! :mrgreen:

Dom blir bättre och bättre med inspelning !!

Länk till CDON där dom finns : http://cdon.se/hemelektronik

Gå in så finns dom under hörlurar. Klart prisvärt !

Såg att detta visst var mitt 400:e inlägg !! :lol:

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Wed Jun 17, 2009 12:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Tjena, funderar på om jag har hittat ett par hörlurar som är mera musikaliska än k 420 i budgetklassen. Dem heter, sony mdr-v300. Hörlurar som funnits här i hemmet länge(min brors), men jag har alltid läst att sennhesier och akg låter bättre så jag har nog aldrig gett dem en ärlig chans. Men så kom en polare igår och sa att han hade hört en lur som var mycket bra tune, mdr-v150, alltså modellen under denna. Så jämförde vi lite snabbt igår, när min polare konstaterar att min brors lurar är bättre, kan jag erkänna att jag var lite skeptisk, nästan sur (don't touch selleri aproved, och påstå inte att min bror har bättre lurar än mig). Men så har jag suttit och jämfört med k 420 under morgonen här och upplever nog att musiken flyter bättre i mdr-v300 än k420. Den har inte samma detaljåtergivning och närvaro och så. men å andra sidan behagligare att lyssna på tycker jag som kan känna mig lite sliten i öronen av och till. Nu är denna mdr-v300- lur mycket inspelad medan mina k420, kanske bara ligger på 30-40timmars inspelning ännu, men har svårt att tro att det händer så mycket på det musikaliska. MDR-v300 klarar av röriga partier bättre än k420 och musiken känns som den fastnar lite ibland på k420 i jämförelse.

MDR-v300 har 3m sladd, som är ganska tjock och överför ljud till chassiet,
är en sluten lur som ändå inte håller bakgrundsljudet ute. Men den sitter ganska skönt, kanske lite löst dock.(men dem är ju som sagt ca 4år gamla).

någon annan som har hört denna lur?
(sitter fortfarande och är osäker om jag har hört rätt, men det svänger i mina öron just nu,)
men jag ska jämföra lite mera, återkommer.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Jun 24, 2009 02:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Stefan vad har du för mobiltelefon?

Jag frågar för jag har nämligen jämfört min fuze med min sonyericsson w890, och med risk för att bli anklagad för att ha broccoli i öronen, så kan jag erkänna att jag inte just hör någon större skillnad i ljudkvalitet, nästan så jag misstänker att det sitter samma ljudkrets i båda. Om jag hör någon skillnad, som mycket väl kan vara psykoakustik, så kan det vara mycket marginellt hårdare ljud i sonyericsson.

Vore kul att höra om någon annan kan höra stor skillnad på dessa apparater.

Annars när det gäller mina lurar där, så känns det som att jag står kvar vid att mdr-v300 är bättre. Känns som att dem är dåliga på olika sätt, men att det övergripande flowet e bättre på mdr-v300.

mdr-v300 på sonyericsson w890 låter bättre än k 420 på sansa fuze i mina öron.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited