selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:36

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jun 04, 2009 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Ursäkta sent svar. Håller med Linnofil i det han skriver men jag tycker Fuze har vissa ljudmässiga fördelar och kanske kan vara behagligare i längden. Linnofils M250 var bättre i tunedem men man skall inte överdriva skillnaden, detta är ändå grejer på lite samma nivå. Tycker det var större skillnad där mellan våra lurar, mina K24P och Linnofils K420 (till K420's fördel alltså). Denna M250 spelade i alla fall på en nivå jag inte minns från min M240 och nej, jag körde alkalinebatteri.

Fuze kan spela klart högre än vad min gjorde, hade förträngt att man kan ändra volym från normal till hög i inställningarna. Ett slags inbyggd hörselskydd.

K420 är ett fynd bland hörlurar för det pris man kan hitta den för. iGrado är sämre på allt. Sedan hamnade jag i lite tidsnöd så jag vill inte ranka SR80 i jämförelse, hade också behövt ställa om volymen till hög i Fuze. Men jag gillade dom och ljudmässigt hamnar vi i en högre division. Enl vad jag läst efteråt så skall dom billigare SR60 vara så gott som likvärdiga. Tänkte att jag kanske skulle försöka lyssna mer på dessa Grado men kom fram till att jag inte vill lägga över tusenlappen för mina hörlursbehov så jag skickade en beställning till CDON för K420.

Flac är tydligt bättre än vanlig "ful"-mp3 i det fall jag provat bägge men tar man en bra mp3 på 320Kb så minskar nog skillnaden till att man inte tänker på den om man inte jämför rakt av. Jag vill alltså hålla med om att man inte skall stirra sig blind på det där med Flac-stödet. Jag menar, det är ingen DS i en Linn-rigg vi pratar om här. Det är ju i alla fall inte så att varenda spelare på marknaden som tar Flac därmed per automatik klår en bra mp3 på en bra M250.

Men, ta dom här apparaterna för vad dom är. Billiga mp3-spelare. Skall sägas att det var lite svårt att uppbringa sådär jättestor entusiasm efter vi hade hört på LP12 med Radikal/Urika/Akiva.

Tack till Linnofil för en packe trevlig musik att kolla in!


Top
   
PostPosted: Thu Jun 04, 2009 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Allt som allt lutar det nu åt att Sansa Fuze är bästa spelaren som går att köpa ny just nu och att K420 är bästa lurarna för portabelt bruk. Sansa CLIP kommer tvåa pga färre coola features och ev. sämre (?) FLAC ljud. Men samtidigt är CLIP ca: 300 kr billigare och lättare. Upp till köparen att bestämma sig alltså. Hur går det Magben, har du lagt någon beställning? :)


Top
   
PostPosted: Thu Jun 04, 2009 19:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Nov 27, 2006 15:59
Posts: 54
Nej, är fullt upptagen av mitt "nu ångrar du dej" projekt (=altan för övriga) så det har inte blivit varken DS eller Sansa. Ni har ju försett mej med underlag för Sansa-köp och det är väl vad ekonomin orkar med just nu :( . Återkommer med rapport vad det blev och hur min M250 V.4.x.x står sig vid en jämförelse.


Top
   
PostPosted: Fri Jun 05, 2009 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Då dök K420 upp. Redan direkt ur kartong så är dom ju ett rätt stort lyft mot inspelade K24P. Riktigt kul att få så här bra lurar för bara 399:-, tack till Linnofil för tipset!
Min slutsats är nog att det ljudmässigt inte spelar någon roll om ni väljer Clip eller Fuze. Försök hitta en affär som säljer bägge och jämför display/hantering samt ev radion också. Skall tillägga också att Fuze tar minneskort (micro SDHC) samt att jag nu har jämfört samma låt på externt och intern minne (sandisk ultra 4Gb), hörde ingen skillnad. Har man riktigt stort minnesbehov så finns ju sådana kort på 16Gb.


Top
   
PostPosted: Sat Jun 06, 2009 08:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Kunde inte vänta: Även jag har beställt AKG K420. Väntar med spänning på att dom skall komma med posten i veckan :D :wink:

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Sun Jun 07, 2009 22:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Jag kapar tråden lite och gör ett sidokliv i hörlursdiskussionen :)

Funderar på att skaffa mig ett par bättre lurar till stereon. Sitter nu här längst ut på soffkanten med mina K24P som har alldeles för kort kabel för att det ska vara komfortabelt över huvudtaget. Dock låter det bra :)

Jag är alltså sugen på att köpa ett par lurar som är lite större, slutna och framför allt har längre sladd. Vad rekommenderas då?
Är de dyrare AKG-lurarna nåt att satsa på (de från 1000 kr och uppåt) eller ska jag titta på nåt annat märke?

/Jesper


Top
   
PostPosted: Sun Jun 07, 2009 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Source wrote:
... Sitter nu här längst ut på soffkanten med mina K24P som har alldeles för kort kabel för att det ska vara komfortabelt över huvudtaget. Dock låter det bra :)

... och framför allt har längre sladd. Vad rekommenderas då?
Är du någorlunda nöjd med ljudet du har idag så föreslår jag att du slöjdar (eller köper, beroende på vad du vill ha) en förlängningskabel.

Själv byggde jag för länge sedan en förlängningskabel med inbyggd volymkontroll, praktiskt när man inte vill lyfta rumpan ur soffan :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 13:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Är du någorlunda nöjd med ljudet du har idag så föreslår jag att du slöjdar (eller köper, beroende på vad du vill ha) en förlängningskabel.

Själv byggde jag för länge sedan en förlängningskabel med inbyggd volymkontroll, praktiskt när man inte vill lyfta rumpan ur soffan
Jag funderade på den lösningen eftersom jag är rätt nöjd med mina lurar. Dock så är de inte så bekväma att ha på sig under en längre tid, samt att de låter ungefär lika mycket utåt från dem. Man kan alltså inte sitta två personer i samma rum för då hör även den utan lurar allt som spelas :P


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 14:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Source wrote:
Är de dyrare AKG-lurarna nåt att satsa på (de från 1000 kr och uppåt) eller ska jag titta på nåt annat märke?
501 är bra och de har lång sladd. Vet inget om de andra, men 701 har fått bra kritik. (Men det har Koss PortaPro också, så lita INTE på det!)
Source wrote:
Bill50x wrote:
föreslår jag att du slöjdar (eller köper, beroende på vad du vill ha) en förlängningskabel.
Jag funderade på den lösningen eftersom jag är rätt nöjd med mina lurar. Dock så är de inte så bekväma att ha på sig under en längre tid, samt att de låter ungefär lika mycket utåt från dem. Man kan alltså inte sitta två personer i samma rum för då hör även den utan lurar allt som spelas
501 är ännu värre ur aspekten hörbarhet för någon som sitter bredvid. Men de är mer bekväma att ha på under längre tid än K24P. K420 är nästan ännu bekvämare att ha under längre tid efteresom de är så lätta jämfört med AKG 501. K420 tycker jag inte låter så mycket uåt vid rimlig lyssningsvolym. Men det är min personliga åsikt, jag har inte haft problem med K24P heller. (Bara en gång när jag såg på film brevid en gammal surkärring på en långflight.) K420 låter nog aningen mindre utåt iaf. Men K420 har ännu kortare sladd, så jag rekomenderar än mer Bills lösning med en förlängningssladd.

Är det bara bra musik så ska eventuella medhörningspersoner enbart vara tillåtna att uttrycka sin tacksammhet över den goda musiken...


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 18:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Jag har letat lite efter 501 men har bara hittat 601 och 701. Verkar som 501 har försvunnit eller bytt namn.
Får väl helt enkelt försöka hitta nån butik i Uppsala som säljer AKG så jag kan jämföra mot mina K24P.

Grado har ju även diskuterats, och Ljudkompaniet i Uppsala säljer dem. Kanske ska ta och låna hem ett par sånna, tex SR60/80/125...
Annars får det väl bli ett par K420 + förlängningssladd.

Hur är det med Denons hörlurar?


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 19:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Jul 08, 2006 21:49
Posts: 470
Location: Östra Aros
Du kan hälsa på mig om ett par dagar då jag fått hem mina nya K420. Har också ett par Allessandro Music Series One (Grado SR80) för jämförelse.

Det är egentligen inga nya produkter men jag tror inte speciellt många känner till dom i Sverige.
Hörlurarna heter Alessandro music series och är väldigt diskret tweakade Grado hörlurar.

Det finns tre modeller:

Music Series One, 99 USD (prismässigt ungefär som SR80)
Music Series Two, 299 USD (pismässigt som SR325)
Music Series Pro, 699 USD (prismässigt ungefär som RS1)

Lurarna är inte riktigt likadana som Grados motsvarigheter. Alessandro lurarna är tweakade för att vara lite mer neutrala så att de t.ex. kan användas i studion eller för dom som vill ha lite mer neutrala lurar än Grado.
Även fast lurarna heter Alessandro Music Series så är det fortfarande Grado lurar.
Det står till och med Grado Labs på dom.
Lurarna kan man endast köpa från http://www.alessandro-products.com/headphones.html och ett fåtal ställen till.

_________________
LP12 | KDS 2/D | Unidisk 1.1/D | Kremlin
KK 2/D
Solo | Komri
Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i


Top
   
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Fick mail från CDON idag att dom har skickat mina lurar. Kan knappt vänta tills postmannen dyker upp i morgon vid 12-snåret. Är på jobb då men har jag tur så är lurarna levererade till "mitt" utlämningsställe i min omedelbara närhet :mrgreen: Och dom kan hämtas asap !!

_________________
Peter 18


Top
   
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 19:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Komri wrote:
Du kan hälsa på mig om ett par dagar då jag fått hem mina nya K420. Har också ett par Allessandro Music Series One (Grado SR80) för jämförelse.
Tack för inbjudan, jag kommer gärna och lyssnar :)
Skickar dig ett PM så får vi bestämma tid och dag.

/J


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 11:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Vill passa på att tacka för jämförelserna ni gjort, mycket kul, och lärorik läsning!

Jag kom på att vi fortfarande har några spelare att testa, och det är ju e-modellerna (e280), c-modellerna och view modellerna, kan ju hända att någon är vassare än fuze, även om det kanske är ganska troligt att det är samma ljud-chip/elektronik i alla?

Snälla testa inte shaker-modellen, vill inte veta om det skulle vara den som råkar vara den som är bäst :|

Sen skulle det vara kul att höra från stefan om du upplever att musikaliteten ändras vid olika volymer på fuze också?

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Jun 10, 2009 11:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Sen kom jag på också att det finns ju bluetooth ljudadaptrar som inte är beroende av telefonens dac, så om man hittar ett en riktigt bra sådana(även om det känns som att chansen är liten), kan man få vilken mobil som helst att rocka till sina k420 lurar !(för den som inte behöver flac)

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited