selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:06

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
PostPosted: Thu May 28, 2009 15:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Skall vara mera på resande fot i framtiden och börjar fundera på att skaffa en MP3-spelare.
Funderar på en Samsung YP-Q 2 (16 GB), den kan ju spela Flac. Är det någon som har erfarenheter med den? Tänkte kombinera den med ett par iGrado lurar. De har ju utgått, men om man skyndar sig går det nog att få tag i dem. Ingen som jämfört med AKG K420/430/450? Har någon jämfört de olika AKG-lurarna?
Andra rekommendationer på spelare? Sansa e280 & co. finns inte tillgängliga längre.

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag kan egentligen bara rekomendera Sandisk Sansa CLIP och AKG K420. Jag tror du blir nöjd med den kombinationen, även om gamla Sansa M250 är bättre med rätt HW. K430 och 450 är mycket sämre än K420, det har jag testat. Sansa CLIP tar FLAC (m.m.) och är väldigt smidig att använda och ha i skjortfickan. Enda anledningen till att jag sålde min var att den inte var bättre än min gamla M250.


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 16:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Tendaberry wrote:
Skall vara mera på resande fot i framtiden och börjar fundera på att skaffa en MP3-spelare.
Funderar på en Samsung YP-Q 2 (16 GB), den kan ju spela Flac. Är det någon som har erfarenheter med den? Tänkte kombinera den med ett par iGrado lurar. De har ju utgått, men om man skyndar sig går det nog att få tag i dem. Ingen som jämfört med AKG K420/430/450? Har någon jämfört de olika AKG-lurarna?
Andra rekommendationer på spelare? Sansa e280 & co. finns inte tillgängliga längre.

Björn
Jag köpte en beggad Sandisk Sansa CLIP av Linnofil här på forumet, för att testa. Han hävdade ju att den var riktigt bra och jag kan bara hålla med! Min iPod nano har ingen som helst chans i jämförelse.
Den är på 8 gb och kostar inte många hundringar (6-7 stycken eller så..)

Angående lurarna så har jag ett par K420 som jag gillar riktigt mycket. Provade dock polarens K416P och de tycker jag nog var snäppet bättre.

/Jesper


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 16:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Linnofil wrote:
Jag kan egentligen bara rekomendera Sandisk Sansa CLIP och AKG K420. Jag tror du blir nöjd med den kombinationen, även om gamla Sansa M250 är bättre med rätt HW. K430 och 450 är mycket sämre än K420, det har jag testat. Sansa CLIP tar FLAC (m.m.) och är väldigt smidig att använda och ha i skjortfickan. Enda anledningen till att jag sålde min var att den inte var bättre än min gamla M250.
Typiskt, du hann före :P

edit: Mitt hundrade inlägg på selleri 8)


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 16:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Vänta nu k416p bättre än k420?, detta var intressant!,Hurdå altså var dem bättre musikaliskt återgivande?, jag vill ju ha slutna lurar, är det någon fler som har hört dem?. på vilket sätt lät dem annorlunda?
Tur att jag inte hunnit beställa k 420 än. Jag provade ju k 518 dj och dem lät inte bra alls altså.

Tycker det är så kul att gamla inte speciellt snygga, m250 sopar banan med alla andra spelare på marknaden!


Edit:
Hmm ser att den luren utgått tyvärr:(

whatthefuckhifi.com verkar inte tycka om den även om dem säkert inte vet något om musikalitet, så tilltalar nog inte antydan till burkighet och kompirmerat ljud så jtte mkt, fast musikalitet går ju först.
"Samtidigt har den nackdelarna som slutna lurar ofta har - en antydan till “burkighet” i klangen. Jämför man med den öppna K412 P så är skillnaden stor. 416 låter odynamiskt (nästan som om den komprimenrar)".

Sen undrar man ju om inte billiga volymkontroller på sladden borde fförsämra ljudet på något sätt??, men klart hörs den inte så hörs den ju inte

Grattis source!, jag är snart där också!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 19:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Tycker min Sansa Fuze är bättre än min gamla Sansa M250 (med rätt HW!) men ärligt talat var M250 aldrig sådär jättekul. Kan ju vara att det var skillnad mellan min och andras (Linnofils). Nu har jag gett bort den så vi får aldrig veta. Ljudmässigt låter Fuze rätt med AKG K24P med EQ'n flat. Det här är viktigt för fingrar man det minsta lilla på EQ'n så dör musiken rejält. Har inte jämfört med Clip med enligt http://www.anythingbutipod.com så är Fuze och Clip likvärdiga ljudmässigt. Fuze har fördelar med bättre och större display. Pallade inte med den lilla oläsliga displayen på M250 med mitt åldersmässigt nedgångna närseende. Radion är utmärkt, även här bättre än M250. Kan i alla fall säga att Fuze krossar en Ipod Nano i tunedem. Fuze tar FLAC efter firmware-uppgradering, köper man idag så borde den väl ha den senaste FW.


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Är det inte så att K416P är samma lur som tidigare hette K26P? Den jämförde jag med K24P (som senare bytte namn till K412P - varför dessa idiotiska namnbyten??) och K24P var fullständigt överlägsen. K26P kändes som en instängd och strypt K24P, med helkrokig frekvensgång.

I förrgår fick jag mina K420 och de är faktiskt sanslöst bra! Funderar på om jag egentligen har hört nån bättre lur än denna... Får jämföra vid tillfälle mot några AKG (t ex K501 som jag gillat), Grado (225 har flera rekommenderat) och Sennheiser (som hittills inte imponerat på mig, men skam den som ger sig).

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 22:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag ska ta och skaffa nya snäckor. Har någon testat Yuin-snäckor? Ska tydligen vara mycket bra.


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 23:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Nov 27, 2006 15:59
Posts: 54
Kan bara instämma i lovorden kring K420. Även jag har följt Linnofils ( oh Captain, my Captain 8)) råd och har sen tidigare K24P. Skillnaden är stor.
Jag ska även köpa en Sansa clip och ersätta min M240 med "fel" version av innandöme, hrmmmm, och ser fram emot att höra vad det ger.
Det är väl inte så att även denna finns i olika versioner?!


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 23:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
JAg är lite inne på att testa fuze efter stefans rekommendation.

K420, beställt!

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Thu May 28, 2009 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
magben wrote:
Även jag har följt Linnofils ( oh Captain, my Captain 8)) råd
:mrgreen: Jag finns alltid här för dig Magben, det vet du!

Jag tycker det är jättekul att så många har köpt K420 och gillar dem. Verkligen skoj att flera av er nu har bättre musik i oronen. Det är faktiskt det som är det bästa med Selleri. Att vi kan ge varandra råd om hur vi får bättre musik, vare sig det gäller kablar, trimtips eller lurar. Mest värdefulla är faktiskt råden för icke Linnprylar, eftersom det är en djungel där pris och prestanda verkar vara helt frikopplade.

Jag blev väldigt nyfiken på Fuze! Kanske ska du vänta med CLIP beställningen Magben? Men en CLIP är ett stort lyft över en Sansa Gen. 4. Jag vet inte vilka versioner som gäller för den. Fråga Source! Kanske kan vi testa Fuze mot min Sansa 2.x på Tonläget Stefan? Om Fuze är bättre vill jag ha en sån och ingen behöver heller beställa en CLIP.


Top
   
PostPosted: Fri May 29, 2009 00:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Här finns k420 för 350kr inkl frakt
http://www.iheadphones.co.uk/headphones ... 0+Blue.htm

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Fri May 29, 2009 07:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Oj oj oj...har uppenbarligen noll koll mumintroll på mina grejer :oops:
Har ett par K24P och inte ett par K420, rätt ska vara rätt.

Måste även medge att testet jag gjorde inte var av grundlig karaktär utan mer en känsla av att K416P var snäppet bättre (provade dem en dag då en kompis hade glömt dem hemma hos mig).
Jämförelsen gjordes således endast med hjälp av mitt ljudminne av K24P, vilket kanske inte är det optimala.
Kan hålla med om att K416P lät mer burkigt (vilket jag tänkte på) men tyckte trots det att de var bättre tune (igen ljudminne)

Eftersom detta blev diskuterat ska jag genast göra en grundligare test av de båda lurarna. Nu finns det ju risk att jag blivit lite färgad, så måste hitta en testperson som kan hjälpa mig att avgöra. Flickvännen brukar vara grymt bra på tune dem :P

Återkommer

Fråga: Hur står sig K24P mot de rosade K420?


Top
   
PostPosted: Fri May 29, 2009 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Ok, tack för hjälpen allihop! Nu verkar det vara mellan en Sansa Clip 8 GB (EUR 49,97) och en Sansa Fuze 8 GB (89,95) det står. Vore kul att höra om någon jämfört dem.
AKG K420 får man här för 32,95 på Amazon. Är fortfarande nyfiken på iGrado, ingen som har jämfört dem med K420 eller med Grado SR-60? iGrado är ju utgångna så man kan nog inte provlyssna dem någonstans.

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri May 29, 2009 16:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Linnofil wrote:
...
Jag blev väldigt nyfiken på Fuze! Kanske ska du vänta med CLIP beställningen Magben? Men en CLIP är ett stort lyft över en Sansa Gen. 4. Jag vet inte vilka versioner som gäller för den. Fråga Source! Kanske kan vi testa Fuze mot min Sansa 2.x på Tonläget Stefan? Om Fuze är bättre vill jag ha en sån och ingen behöver heller beställa en CLIP.
Javisst! Har ju ännu inte tagit mig dit och hört Urika. Tisdag skulle passa mig. Du kanske skall svara med PM?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited