selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6
Author Message
PostPosted: Mon Dec 21, 2009 06:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
Här kommer en liten summering.

Beklagar felaktiva rekommendationer från mig på hörlursfronten tidigt i denna tråd. Hoppas dock att jag har blivit vassare på det hela i samband att jag fått öva mera och uppgraderat min anläggning hemma. Men att påstå jag är helt utan felmarginal vore ju ovist.

Obs dem flesta lurar vi lyssnar på låter inte alls bra, så det handlar inte om att varje ny och spännande lur får en rekommendation!

Tror ändå att vi börjar komma ganska nära sanningen på denna lista nu! Plus några nya spännande tillskott!

Rangordnade efter prestation i tune dem
1. Beyerdynamic DT990 2005 edition 3300kr på http://www.peaudio.com. (Ingen vi lyssnat så mycket på(lite väl dyr och stor)hifibutiken säger den är bäst av deras lurar och att dem svänger skitbra. Vi lyssnade snabbt och höll med.
3. Sony Ericsson HPM-61 (Ett sony ericsson headset. Ca 109kr inkl frakt :shock: (Obs detta är inget seriös hifi-lur), man skit vad dem lirar med w890i(bara sony ericsson plugg)! Musikaliska men inte så mycket naim-klös i dem tyvärr. Haha, som om ngn skulle tro det. Beklagar att dem är lite osköna också.
4. Sennheiser HD TV 60 x kr Osnygga äldre Sennheiser lurar, lite dålig upplösning, men musikaliska!
Pioneer se-m280
2. Sennheiser HD-595 1600kr (Dennes placering är inte helt 100% ännu men ungefär här upplever vi:)
6. Akg k420 400kr Fint ljud öppna, musikaliska dock osköna vid längre lyssnande.
7. Grado sr-80 1400kr Fint och helt ok musikaliskt sett.
8. Beyerdynamic dt-235 600kr Trevliga slutna lurar, har bara lyssnat på dessa ganska snabbt i butik, lite osäkre på dess prestanda men jag tror vi upplevde dem strax under grado sr-80 i butiken.


När det gäller FUZE vs Sony Ericsson w890 så vet jag fortfarande inte, men min polare säger att Fuze är sämre. Dock har vi upptäckt att SE faktiskt tar wav filer vilket jag inte vetat om tidigare! Max 8gb minneskort.


Efterlysning
Om någon i trakten har ett par bättre GRADO lurar så lånar vi väldigt gärna och jämför mot resten av högen!!

Bilder på lurarna finns på min blogg.

Edit: Efter att äntligen ha fått lyssna på Sennheiser HD595 utanför butiksmiljö och butikens begränsade lur-utbud, så har vi kunnat jämföra med resten av hörlurarna och dem lät sig inte imponera lika mycket som vi tidigare upplevt. 2 steg ner för HD595
Edit2: Nedgraderade en denon lur som fått för bra omdöme.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Last edited by doze84 on Wed Sep 14, 2011 19:10, edited 1 time in total.

Top
   
PostPosted: Sat Sep 10, 2011 18:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Aug 17, 2009 17:18
Posts: 137
Location: Mölndal
Hej!
Är det någon som har bra tips på vilken portabel mp3-spelare som är musikalisk nog för att fungera som ett stöd när man är på resande fot?
Jag fick tips på Sandisk Sansa i en annan tråd och jag noterade efter lite sökande att slutet av 2009 verkade det som om en Sandisk Sansa Fuze eller en SE W890 verkar vettigt. Numera är inte W890 något alternativ och kanske har någon gjort några tester på nyare spelare/mobiler. Jag hoppas att någon har några tips.
/Jonas


Top
   
PostPosted: Wed Sep 14, 2011 19:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Sep 12, 2008 20:59
Posts: 414
Location: Östersund
JNordh wrote:
Hej!
Är det någon som har bra tips på vilken portabel mp3-spelare som är musikalisk nog för att fungera som ett stöd när man är på resande fot?
Jag fick tips på Sandisk Sansa i en annan tråd och jag noterade efter lite sökande att slutet av 2009 verkade det som om en Sandisk Sansa Fuze eller en SE W890 verkar vettigt. Numera är inte W890 något alternativ och kanske har någon gjort några tester på nyare spelare/mobiler. Jag hoppas att någon har några tips.
/Jonas
Bästa lur jag hört vid normal lyssningsnivå är Zte blade.
Vid hög lyssningsnivå eller med svårdrivna lurar tror jag vi kom fram till att iphone 4 är bäst. Denna har ju även utbyggnadsmöjligheter.

Enbart som mp3 nokia 2690 eller sandisk sansa fuze. 12 blindtester så vann Nokian 11ggr.
Har ej gått tillbaka och verifierat dessa fynd, eftersom uppenbar förvirring ibland smygit sig in vid för intensivt testande förut, skriver jag denna reservation. Tycker dock att blindtestandet även om det var sent på kvällen borde ha skyddat oss från det.

_________________
Tune dem™är vetenskap.
Sneaky MDS | Komponent 104 | Grado SR125 |
HiFi Butiken slutar sälja Linn - Linnisten.se


Top
   
PostPosted: Wed Sep 14, 2011 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Intressant att du gillade Beyer Dynamic.
När jag testade lurar för många, många år sedan så lyssnade jag på ett par sådana. Jag gillade dem!
I slutändan köpte jag dock ett par Grado SR225.
Drivningen är viktig när det gäller hörlurar. Hörlursuttagen är inte precis prioriterade på förstärkarna tyvärr.
Jag tror tyvärr att detta även gäller Linn

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Wed Sep 14, 2011 21:38 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Sep 06, 2011 16:40
Posts: 49
Stephan wrote:
Drivningen är viktig när det gäller hörlurar. Hörlursuttagen är inte precis prioriterade på förstärkarna tyvärr.
Jag tror tyvärr att detta även gäller Linn
Det handlar inte bara om prioritering utan också om vilken last man räknar med. Många lurar är lättdrivna medan andra kanske ligger på en impedans om typ 8 ohm och blir en tuff last för en konventionellt dimensionerad hörlursutgång.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited