selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 09:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Jun 14, 2009 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
xanlin wrote:
*Jag tycker det ser väldigt bra och strukturerat ut
*Homeplugs är för mig en lite oprövad teknik.
*Varför inte en GS108 istf FS108.
* PDAn skulle jag initialt kunna leva utan.
* En NAS skulle jag dock aldrig kompromissa bort.
Jag kunde inte sagt det bättre själv :mrgreen: Jag håller med helt. Kanske Homeplugs funkar bra, jag vet inte, men det känns som sagt var lite oprövat.
USB disken kan du, om du vill, placera ihop med Nas:en. Nas:en har funktioner i sitt OS, som gör att den kan köra backup på sig själv till USB automatiskt. Min kör backup en gång i veckan.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Jun 14, 2009 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
jajo wrote:
Hej!

Javisst går det. Men testa först om det har någon inverkan på musiken. I min setup gick det bra att hoppa över switchen.

/ Jacob
Okej, tack!
Nätverk är inte min starka sida, bra att man fick klarhet i den saken :)

Har någon av er på forumet upplevt att det skulle ge sämre musik om man hoppar över switchen?


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Jun 14, 2009 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
DelNaja wrote:
Okej, tack!
Nätverk är inte min starka sida, bra att man fick klarhet i den saken :)

Har någon av er på forumet upplevt att det skulle ge sämre musik om man hoppar över switchen?
I mitt fall gjorde det ingen som helst skillnad. Jag jämförde en GS108 mot min Netgear WGR614.

/ Jacob


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Jun 14, 2009 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack för synpunkterna och inspelen! :)
xanlin wrote:
*Homeplugs är för mig en lite oprövad teknik. Ger en dock en snygg installation. Finns de möjlighet att pilla in en fast ethernetkabel mellan rummen så tror jag att det är att föredra. Gör en "listig" installation.
Hm, jo jag tror att jag får diskutera detta med handlaren (HF). Linn framhåller ju visserligen explicit home plugs som ett alternativ http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/D ... _Homeplugs samt rekommenderar även utrustning http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/D ... Components så man kan ju tycka att det borde ge likvärdig prestanda med en kabellösning. Kabel torde ju förvisso vara mer beprövat och det känns väl som mindre risk att råka ut för någon prestandaförlust inbillar man sig, även om det är en del knep och knåp med kabeldragningen (kabeln kommer att bli minst 20 m lång och dessutom passera minst en vältrafikerad dörrtröskel).
xanlin wrote:
*Varför inte en GS108 istf FS108. Jag lider iaf av långa kopieringstider mellan dator och NAS och ska uppgradera switchen pga detta.
Aha, bra tips! Jag visste inte att detta kunda bli en flaskhals som kan avhjälpas med rätt typ av switch. Antar att detta beror på att GS108 till skillnad från FS108 hanterar ”Gigabit Ethernet” (?).
xanlin wrote:
* PDAn skulle jag initialt kunna leva utan. Jag tycker det är helt acceptabelt att ladda över spellistor via datorn (kan ju vara flera album itaget) och sen stega upp och ner mellan låtarna i denna med en vanlig fjärr- ju enklare desto bättre. Jämför funktion med en vanlig CD spelare fast med låånga skivor. :D Men jag har ju inte så långt mellan arbetsrum och vardagsrum. DS kommer ju ihåg senaste spellista så det är lätt att förtsätta en påbörjad lyssningsejour nästa dag. Jag tycker inte om allt för många pinaler på vardagsrumsbordet, varpå både laptop och PDA går fetbort. Bara mer sladdar och laddare. Fast det är ju personligt. En control point i mobilen är ok, men då har man helt plötsligt en onödigt stor mobil att släpa på.
Jag köper ditt resonemang, jag vill dock göra styrningen så smidig och mångsidig redan från början – främst med tanke på att sambon inte ska tycka att det är ett nerköp från CD:n ur handhavandesynpunkt.
DelNaja wrote:
Skulle någon som kan nätverk kunna berätta varför man inte skulle kunna hoppa över switchen i en konfiguration såsom Linncredible har ritat det?
Är switchen verkligen ett måste i ett litet nätverk, typ i en lägenhet?
Skulle man inte kunna koppla DS, dator och NAS direkt till routern?
Som jag har förstått det så isolerar switchen ”den DS-relaterade delen av nätverket” från störningar från t ex skrivare etc som kan vara prestandapåverkande. Fick detta tips av handlaren i samband med en demo men jag kan ha missförstått detta. Obs också vad Linn säger under ”Requirements” på följande sida: http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/N ... net_Switch
Christian wrote:
USB disken kan du, om du vill, placera ihop med Nas:en. Nas:en har funktioner i sitt OS, som gör att den kan köra backup på sig själv till USB automatiskt. Min kör backup en gång i veckan.
Aha, det låter ju som en bra option. Borde funka under förutsättning att USB-HDD:en inte på något sätt vidareförmedlar några störningar till NAS:en om USB-HDD:n ständigt står på (och att det är en mekaniskt hyfsat tyst USB-HDD – de Lacie USB HDD-ar jag har nu låter väldigt mycket). Möjligen kan man ju istället utnyttja den andra hårddiskplatsen i DUO:n och köra Raid 1 för att uppnå nödvändig redundans i datalagringen. Dock så vill jag helst ha ”säkerhetskopian” på annan plats (jobbet) för att ha en bra säkerhet vilket gör att jag troligen inte kommer att ha USB-HDD:n ständigt inkopplad.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: MDS Dynamik på gång...
PostPosted: Thu Aug 06, 2009 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Sådärja, ett stycke Majik DS med Dynamik beställd. Efter en del vånda tvingades jag konstatera att ADS skulle ha orsakat ett alltför stort hål i kassan så det blev istället en MDS med Dynamikuppgradering som anländer om 2-3 veckor. Avhämtning imorrn av MDS (tillfälligt utan Dynamik alltså) på HF om allt går enligt planerna... :D Därefter följer att försöka få igång det hela till att börja med utan NAS och enbart direkt från laptop m h a Asset UPnP och LinnGui. Fortsättning följer...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Last edited by Linncredible on Sun Aug 16, 2009 13:26, edited 2 times in total.

Top
   
PostPosted: Thu Aug 06, 2009 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Update torsdag: Då var MDS:en hemkommen. Lite kablage saknas för att kunna koppla in maskineriet, ska fixa imorrn. Och snacka om tajming: Ser just på Linns forum att Cara 1 inkl Kinsky etc är ute: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=3505 samt http://www.linn.co.uk/ds_software. Ser fram mot en intressant helg. :-)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 07, 2009 09:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Feb 19, 2008 19:24
Posts: 232
Location: Uppsala
Få gratulera till inköpet, hoppas du blir nöjd :)
Jag har själv köpt en Majik DS (demoex) med dynamik, men får den inte förän nästa vecka. Till skillnad från dig så valde jag att vänta med att ta hem den, vilket så här i efterhand känns tråkigt...vill ju spela NU :P
Läste just att Cara 1 just släppts också vilket känns grymt bra, härlig timing indeed!

Fint system du har där också, identiskt med mitt sånär på slutstegen!

Du får gärna meddela dina reflektioner på hur det låter när allt kommit igång :)


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 07, 2009 18:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Source wrote:
Få gratulera till inköpet, hoppas du blir nöjd :)
Det tror jag säkert. (Och grattis själv b t w! :)) Bara jag får igång det hela. Har kommit så långt att jag ser såväl Asset UPnP som Majiken i LinnKonfig, ser även Majiken samt de CD-skivor jag rippat i Kinsky. Dock händer inget när jag i Kinsky trycker "play" på en låt. Något som restar att fixa tydligen. Undrar bara vad... :?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 07, 2009 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Linncredible wrote:
Source wrote:
Få gratulera till inköpet, hoppas du blir nöjd :)
Det tror jag säkert. (Och grattis själv b t w! :)) Bara jag får igång det hela. Har kommit så långt att jag ser såväl Asset UPnP som Majiken i LinnKonfig, ser även Majiken samt de CD-skivor jag rippat i Kinsky. Dock händer inget när jag i Kinsky trycker "play" på en låt. Något som restar att fixa tydligen. Undrar bara vad... :?
En dum fråga, men du har väl lagt till den i playlisten?

Om man trycker på play när en fil är markerad i mediaserver-browser händer inget. Man måste först lägga in den i playlisten och sen spela playlisten.

/ Jacob


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 07, 2009 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
jajo wrote:
En dum fråga, men du har väl lagt till den i playlisten?

Om man trycker på play när en fil är markerad i mediaserver-browser händer inget. Man måste först lägga in den i playlisten och sen spela playlisten.

/ Jacob
Jo, jag tror att jag har gjort det (se skärmbild där jag lagt till 2 låtar i playlist). Händer ändå inget. Hmm...


Attachments:
Kinsky1.jpg
Kinsky1.jpg [ 101.83 KiB | Viewed 10141 times ]

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.
Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 07, 2009 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Trixigt.

När du försöker spela filen kommer din DS hämta den via HTTP från UPNP-servern. Det måste vara där kommunikationen inte fungerar som den skall. Har du konfigurerat Asset på enligt nån guide?

Jag känner inte till Asset UPNP så väl så jag kan tyvärr inte ge dig några tips om felsökning, men jag skulle försöka streama en fil via webbläsare från valfri klient på nätverket för att se att UPNP-servern verkligen fungerar som den skall.

/ Jacob


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 07, 2009 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
jajo wrote:
Trixigt.

När du försöker spela filen kommer din DS hämta den via HTTP från UPNP-servern. Det måste vara där kommunikationen inte fungerar som den skall. Har du konfigurerat Asset på enligt nån guide?

Jag känner inte till Asset UPNP så väl så jag kan tyvärr inte ge dig några tips om felsökning, men jag skulle försöka streama en fil via webbläsare från valfri klient på nätverket för att se att UPNP-servern verkligen fungerar som den skall.

/ Jacob
Det är väldigt lite som överhuvudtaget går att konfigurera i Asset vad jag kan se. Alla konfigureringsmöjligheter framgår egentligen av bilden längst ner på sidan: http://www.dbpoweramp.com/asset-upnp-dlna.htm. Har svårt att se att något konfigureringsalternativ där skulle kunna ha med detta att göra.

Tack för din input och ditt förslag vad gäller att streama, känner dock att jag börjar befinna mig i yttermarkerna vad gäller vad min "tekniska nätverkskompetens" räcker till. Får i värsta fall vänta till på tisdag till killarna på HF är på plats igen, har mailat dom. Hoppas dock såklart lösa det hela innan dess.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 07, 2009 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Körde "Device test" på Majiken från Linn Konfig. I loggen från testen står det:

"Test Network: UDP Connection Status: Failed
Unable to open connection!".

Hmm, nåt kajko är det alltså. Nån som har nån aning om vad man kan göra?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 07, 2009 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jaha trafiken är blockerad...
Passerar dataströmmen eller styrprogrammet något som har FW?
Har du kontakt på TCP/IP nivån, kan du pinga komponentarna?


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
jaha trafiken är blockerad...
Passerar dataströmmen eller styrprogrammet något som har FW?
Har du kontakt på TCP/IP nivån, kan du pinga komponentarna?
Ah, tackar! Ditt tips fick mig på rätt spår. Gjorde en "gordisk knut" och röck helt enkelt ut sladden mellan bredbandsmodemet och routern och stängde sen av windowsbrandväggen helt. Sen gick DS:en igång och har spunnit fram till nu. Underbart! Och ett jättelyft såklart jämfört med Ikemin!! Bättre på ALLA sätt. Ska bli väldigt intressant att se vad inspelning och Dynamik-uppgraderingen tillför. Och kanske lira en och annan studiomaster också. :-) Får imorrn försöka luska ut en mer permanent lösning på brandväggstrasslet. DS rules! :mrgreen:

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited