selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 613 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Aug 30, 2009 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jo, jag har den listan sparad, ska se om jag kan klistra in den här imorgon. Finns annars en lista på Netgear's web vilka barracuda de rekomenderar till deras NAS!
Elller fanns ivarjefall då jag köpte mina HDD. Man har lärt sig med åren att läsa på reält när det gäller hårddiskar och kompatibillitet/uthållighet.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Aug 31, 2009 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Här kan du se vilka hårddiskar som Netgear rekommenderar till sina NAS. Länk
Av de två olika Seagate 1TB Barracuda 7200.11 är det med största sannolikhet ST31000340AS du ska undvika. Det är den gamla modellen som innehåller fyra skivor.
ST31000333AS är nyare och innehåller endast tre skivor och har samma lagringskapacitet.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Aug 31, 2009 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack för länken och infon!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Wed Sep 02, 2009 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Känns efter ytterligare lite sökning med hjälp av era tips ovan som att 2 st Seagate ST31000528AS Baracuda 7200.12 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396262 à 1 TB à 845 kr på Webhallen, d v s 2 TB av såväl Netgear som Selleri auktoriserad :wink: disk för 1700 pix känns helt ok! Blir väl en beställning, om inte nåt annat radikalt tips dyker upp, på det tillsammans med själva NAS:en och en USB HDD 1 TB-för bup samt en Netgear GS108 switch. Sen får väl infrastrukturen anses vara på plats och jag får skicka det illa sargade bankkontot på vilohem i några månader för återhämtning, tills det är dax för en ny match i uppgraderingsringen igen. :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 22:33 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Jun 28, 2008 12:09
Posts: 26
Location: Östersund
Jag tror att 7200.12 är ett väldigt bra köp, jag har en i datorn och den är tyst och sval. Annars hade 5900.12 säkert också passat bra i ett hem-NAS men den är ju inte med på den officiella godkänt-listan (än i varje fall...)


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Thu Sep 10, 2009 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
f_b wrote:
Jag tror att 7200.12 är ett väldigt bra köp, jag har en i datorn och den är tyst och sval. Annars hade 5900.12 säkert också passat bra i ett hem-NAS men den är ju inte med på den officiella godkänt-listan (än i varje fall...)

Min nya Barracuda 7200.12 är nu up-n-running sedan någon vecka, så något utlåtande om hållbarhet kan jag ge, men noterbart är att den är betydligt svalare än de andra 7200.11 som sitter i min NAS. Förut var disk 1 och 4 i min ReadyNAS uppe i 36 grader i steady-state (disk 2 och 3 ligger på 39-40), numera är disk 4 bara uppe i 32 grader, medan övriga diskar är oförändrade.

Ursäkta än mer OT; kanske läge att splitta tråden?


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Oct 17, 2009 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Sådärja. Har nu fått en del ytterligare grejer på plats som ska installleras, närmare bestämt en switch Netgear GS 108T samt en ReadyNAS Duo med två Seagate 1 TB-diskar (som ska ta över FLAC-lagret från laptopen). Funderar bara på om det spelar nån roll om man kopplar enligt alt 1 eller 2 nedan (röda sakerna som skiljer). Kanske helt egalt ur prestandasynvinkel (?), även om jag inbillar mig att alt 1 ev skulle betyda att "DS-delen" av nätverket blir mer isolerad från t ex ev störningar av skrivaren med alt 1. Nån som har nån tanke kring detta?


Attachments:
Alt 1.jpg
Alt 1.jpg [ 131.26 KiB | Viewed 10280 times ]
Alt 2.jpg
Alt 2.jpg [ 134.09 KiB | Viewed 10282 times ]

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.
Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Oct 18, 2009 07:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jan 25, 2008 23:28
Posts: 249
Linncredible wrote:
Sådärja. Har nu fått en del ytterligare grejer på plats som ska installleras, närmare bestämt en switch Netgear GS 108T samt en ReadyNAS Duo med två Seagate 1 TB-diskar (som ska ta över FLAC-lagret från laptopen). Funderar bara på om det spelar nån roll om man kopplar enligt alt 1 eller 2 nedan (röda sakerna som skiljer). Kanske helt egalt ur prestandasynvinkel (?), även om jag inbillar mig att alt 1 ev skulle betyda att "DS-delen" av nätverket blir mer isolerad från t ex ev störningar av skrivaren med alt 1. Nån som har nån tanke kring detta?
Kanske dum fråga men men varför inte koppla direkt från Routern både till Ds och Nas,Switchen känns överflödig?

Minge


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Oct 18, 2009 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Minge wrote:
Kanske dum fråga men men varför inte koppla direkt från Routern både till Ds och Nas,Switchen känns överflödig?
Jag går på Linns (och även handlarens) rekommendation om en separat dedikerad switch, se http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/N ... net_Switch. Som jag ser det och har förstått det handlar det, utöver ren filöverföringsprestanda som ev kan behövas vid t ex överföring av filer rip-pc -> nas, om att isolera DS-delen av nätverket från div störningar från andra nätverkskomponenter, t ex skrivare mm. Det handlar ju inte om några jättepengar och om jag kan göra nåt för att maxa prestandan med relativt små insatser så gör jag ju det! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Oct 18, 2009 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Linncredible wrote:
Minge wrote:
Kanske dum fråga men men varför inte koppla direkt från Routern både till Ds och Nas,Switchen känns överflödig?
Jag går på Linns (och även handlarens) rekommendation om en separat dedikerad switch, se http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/N ... net_Switch. Som jag ser det och har förstått det handlar det, utöver ren filöverföringsprestanda som ev kan behövas vid t ex överföring av filer rip-pc -> nas, om att isolera DS-delen av nätverket från div störningar från andra nätverkskomponenter, t ex skrivare mm. Det handlar ju inte om några jättepengar och om jag kan göra nåt för att maxa prestandan med relativt små insatser så gör jag ju det! :)
Ritning 2 fungerar inte och att isolera "printertrafiken" är löjligt.
Bredband måste in i routerns WAN port såvida du inte är vass på nätverk och kan rigga loss många IP nummer.
Printerns ljud påverkar nog musiken mer än nätverkstrafiken.
Gör rätt insatser. Linn kan rekommendera saker som "alltid" funkar, hur rutten trådlös router du än har.
Vet du med dig att du inte har reabingeskräp med en antenn så är du betydligt friare.

PS: Har du så snabb NAS att det gör skillnad om du kopplar laptop med kabel?
Då kanske du blir gladast av att uppgradera den trådlösa routern.

PPS. har man en vanlig router kanske den bara har 4 portar och de tar snabbt slut, därav behov av switch?


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Oct 18, 2009 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack för dina tankar Fredrik, några följdfunderingar nedan:
fredrik wrote:
Ritning 2 fungerar inte...
Bra! Då vet jag det.
fredrik wrote:
...att isolera "printertrafiken" är löjligt.
Varför det?
fredrik wrote:
PS: Har du så snabb NAS att det gör skillnad om du kopplar laptop med kabel?
Då kanske du blir gladast av att uppgradera den trådlösa routern.
Återstår att testa , nån här på forumet som tyckte att gigabit-switch kunde vara ett + när det gäller att ha smidig och flaskhalslös filtrafik i nätverket och i o m att merkostnaden var rätt liten så slog jag till på en modell som verkar ha gott rykte. Vad gäller trådlösa routern kan det säkerligen som du är inne på vara en god idé att ev uppgradera routern. Är idag en D-link DI-524 vilket är den router som följde med från ComHem och väl troligen inte särskilt högpresterande. Något tips på något vettigt att uppgradera till?

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Oct 18, 2009 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Hej

Jag tycker det ser rätt och redigt ut!

Som Fredrik framhåller så måste Bredbandsmodemet in på Wan porten i trådlösa Routern så Alt.1 är det som gäller. Beträffande printern så får du nog helt enkelt prova om det gör skillnad att stoppa den i Routern eller Switchen. Kanske inte troligt med definitivt inte "löjligt" att prova. Det finns alldeles för många konstiga saker som gör skillnad!

Tänk också på att NAS och Switch är placeringskänsliga. Ett tips om du har plats är ett utsågat Ikea Lackbord.

_________________
Mvh
Christian


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Dec 01, 2009 00:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Kikkin nerpackad i låda för transport till kardiovaskulärt utbyte och uppsnäppning norröver... ska bli kul att höra resultatet!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Dec 01, 2009 07:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Sun Dec 28, 2003 05:56
Posts: 979
Location: Luleå
Quote:
kardiovaskulärt utbyte och uppsnäppning norröver
Menar du uppdatering till kikkin2? Eller vad tusan menas med kardiovaskulärt utbyte ?? :lol: Är kranskärlen dåliga eller ? 8)

_________________
källa sagatun 1.3 jbl308 mk1 2 sub jbl310()


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Tue Dec 01, 2009 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Ehum, jag var nog lite väl målande i min beskrivning. Kikkin 1 funkar förträffligt och jag är kanonnöjd. Inte minsta invändning eller problem. Det Doktor Lejonklou på Uppsalakliniken ska göra är ett rent uppgraderingsingrepp till Kikkin 2. Ser mkt fram mot att höra resultatet! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 613 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited