selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 07:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Feb 25, 2008 01:15
Posts: 114
iom att du har en hårdvarubrandvägg i routern så bör det inte vara några problem att inte använda mjukvarubrandväggen alls.

Om du dock tycker det känns osäkert så föreslår jag att du istället går in i brandväggsinställningarna och tillåter all trafik till och från DSens ipnummer.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Mrdn wrote:
iom att du har en hårdvarubrandvägg i routern så bör det inte vara några problem att inte använda mjukvarubrandväggen alls.

Om du dock tycker det känns osäkert så föreslår jag att du istället går in i brandväggsinställningarna och tillåter all trafik till och från DSens ipnummer.
Tack för tips! Skulle nog helst vilja köra windowsbrandväggen. Försökte hitta rätt undantagsinställningar redan igår kväll utan framgång, hittar bara hur man "gör undantag för program (nedan) och inte för hårdvara". Ser inget program i listan som rimligen verkar ha med detta att göra. (Hade hoppats hitta Asset där, men den finns inte med och verkar inte gå att lägga till heller.) Får nog, åtminstone över helgen, köra med bara hårdvarubrandväggen. Trådlösa nätet är ju krypterat så det borde väl inte vara nån fara.

Stort tack för alla hjälpsamma förslag som har tagit mig så här långt! Nu ska jag slå av win-FW och rocka loss... :D


Attachments:
FW.jpg
FW.jpg [ 57.89 KiB | Viewed 11242 times ]

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.
Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
för nätverket är inte DS "HW" det är ju kommunikationen som ska släppas fram.
Tips, slå av alla spärrar och aktivera en en efter en...


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sat Aug 08, 2009 15:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
för nätverket är inte DS "HW" det är ju kommunikationen som ska släppas fram.
Tips, slå av alla spärrar och aktivera en en efter en...
Japp, jag får testa det!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Mon Aug 10, 2009 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Ytterligare follow up: MDS:en har gått dygnet runt sen i fredags. Med slutsteg (=ljud/musik) på varje vaken sekund (nåja, vissa undantag igår när vi hade släkt på besök...). Sjukt stort lyft jämfört med CD. Miles lirar "'Round about midnight" just nu... best set ever! Låter tårdrypande men är tacksam att man får uppleva detta. Kan knappt bärga mig till dess att Dynamiken är på plats... Hade svårt att fokusera på jobbet idag, enda (nåja) tanken att komma hem och lira musik. Vad gäller tekniken ska jag försöka greja NAS kommande dagarna.

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Aug 16, 2009 01:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Har nu gått 1,5 vecka med MDS:en hemma. Den har gått 24/7 med slutsteg av eller på beroende på ägarens närvaro i hemmet. :-) Intryck:

* Fortfararande: ett enormt lyft jfrt med Ikemi. Bättre på alla punkter! Man vill verkligen lyssna hela tiden.

* Enormt stora variationer under första veckans inspelning. Ibland är allt helt rätt och bara underbart att lyssna på, ibland är ljudet bra men svänget fattas, ibland bra sväng men "spretig ljudbild", ibland är det lite "halvljummet" generellt. Första dygnets upplevelser var väl allra bäst (delvis säkerligen ”nyhetens behag”, sen började det svänga fram och tillbaks - nu har det nog stabiliserat sig något och succesivt återigen blivit bättre efter en svacka tidigare i veckan. Tycker att ”bättre – sämre-kurvan” under första tiden påminner en hel del om inspelningen och variationerna av Kikkin.

* Lagring i laptopen (där jag frigjort en 250 GB HDD för FLAC-lagring) och styrning via Kinsky Desktop från samma laptop funkar för stunden helt utan problem. Kör med kabel från HF, har dock kvar att få till lite snyggare kabeldragning senare. Skönt kunna slänga ihop en playlist som snurrar. Funderar på NAS: sugen på en Fujitsu Scaleo Home Server (bra pris, bra prestanda, möjlighet köra Asset UPnP och slippa Twonky, etc men har inte sett några jämförelser med NAS:ar som dokumenterat presterar bra musikaliskt/ljudmässigt). Alternativt Qnap 209 med Seagatediskar - vettigt pris, rekommenderad av Linn, relativt hög ljudvolym, kan ej köra Asset. (Readynasarna verkar gå bort då handlarn sa att dom sett lite för många kraschade ex vid det här laget och inte fullt ut kan rekommendera den.) Kravspecen handlar väl sammanfattningsvis om säkerställd god musikalisk prestanda (inkl rek av Linn), goda traditionella nivåer vad gäller driftssäkerhet etc, tillräckligt tyst för att stå i ett arbetsrum, helst gärna max 3-4 kkr exkl disk.Sen är det styrningen - hittills funderat på iPod Touch, sambon dock lite tveksam till att bildskärmen kanske är för liten och det blir svårt att se - hm, kanske gäller mig också (skaffat läsglasögon i våras faktiskt - och Xperians bildskärm är sk-tsvår att läsa ibland kan jag tycka...). Ska försökta dyka in på HF i veckan för att få lite råd och dåd.

* Inser att det såklart är "rip right - rip once" som är det önskvärda målet - men gissar att det också finns något som heter "rip good enough" och nog är ungefär där jag är idag. Hunnit klämma in en 150 CD hittills ca. Jag följer alla goda råd etc och tror jag kör dBpoweramp på ett vettigt sett men ibland funderar man ju kring diverse detaljer, genrebeteckningar, DPS-effekter etc. (Vore lite intressant att testa de förslag till normalisering av FLAC-volym som föreslås i tråden http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=3176 och hur dessa påverkar prestanda. Om det enbart är mycket marginell påverkan kan jag tänka mig att köra på nåt sånt, åtminstone vid vissa väldigt ”tysta” plattor.)

Tja, det var lite noteringar efter 1,5 vecka som – totalt sett – oerhört nöjd DS-ägare!! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Last edited by Linncredible on Sun Aug 16, 2009 13:27, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Aug 16, 2009 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Linncredible wrote:
...(Readynasarna verkar gå bort då handlarn sa att dom sett lite för många kraschade ex vid det här laget och inte fullt ut kan rekommendera den.) ...
Kan tyvärr meddela att ReadyNAS krashade igår. Vid uppstart visas endast "Kernel Panic" i displayen och jag har inte lyckats lösa problemen utifrån det jag hittat på nätet. Har dock inte fått tag i Netgears support då de som kan den produkten endast jobbar kontorstid, så möjligen är det enkelt att lösa, dock verkar jag vara långt ifrån ensam om detta problem. Börjar luta mer och mer mot att bygga en dedikerad dator för medialagring utan komplicerade lösningar som RAID eller annat som kan strula (annat än spegling) och vara svårt att lösa om det går sönder, även om den musikaliska prestandan blir något sämre


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Aug 16, 2009 11:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2009 19:46
Posts: 98
Traktorpojken wrote:
Linncredible wrote:
...(Readynasarna verkar gå bort då handlarn sa att dom sett lite för många kraschade ex vid det här laget och inte fullt ut kan rekommendera den.) ...
Kan tyvärr meddela att ReadyNAS krashade igår. Vid uppstart visas endast "Kernel Panic" i displayen och jag har inte lyckats lösa problemen utifrån det jag hittat på nätet. Har dock inte fått tag i Netgears support då de som kan den produkten endast jobbar kontorstid, så möjligen är det enkelt att lösa, dock verkar jag vara långt ifrån ensam om detta problem. Börjar luta mer och mer mot att bygga en dedikerad dator för medialagring utan komplicerade lösningar som RAID eller annat som kan strula (annat än spegling) och vara svårt att lösa om det går sönder, även om den musikaliska prestandan blir något sämre
Oroa dig inte, jag tror det löser sig. Min Qnap 509 blev knepig efter ett tag och började meddela att diskar var trasiga så att min raid 5 array blev degraderad. Det hände flera ggr, så jag fick en ny NAS från QNAP. Flyttade över alla diskar, och det fungerade direkt. Sen dess har det aldrig varit några problem.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 28, 2009 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Uppdatering ang krashad ReadyNAS:

Då den delen av Netgears Support som kan ReadyNAS endast har öppet till 17 och jag själv nästan aldrig kan komma iväg från jobbet innan dess, än mindre hinna hem, så har det tagit tid att lokalisera felet. Igår lyckades jag dock till slut hitta det och det var en av hårddiskarna som krashat, en Seagate Barracuda 7200.11. Tydligen är dessa ökända för att krasha om man läser runt lite på nätet. Som tur är har Seagate dock generös garanti om 5 år så det blir till att returnera disken dit. Men fram till dess så har jag beställt en ny (Seagate Barracuda 7200.12 som ska ha stabilare firmware). Vågar dock inte använda NASen innan den är "redundant" igen...


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 28, 2009 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linncredible wrote:
...(Readynasarna verkar gå bort då handlarn sa att dom sett lite för många kraschade ex vid det här laget och inte fullt ut kan rekommendera den.) ...
Ganska oproffsig av handlaren av flera skäl.
Jag vet ingen Readynas som kraschat, är väl vissa HDD som gjort det och det kan man ju inte lasta NASen för. Dessutom välja bort den mest musikaliska NASen är ju direkt kontraproduktivt. handlaren ska ju tvärt om hinta om de bästa grejjerna.

Gör en reboot varje månad OCH BACKA UPP den regelbundet!


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Fri Aug 28, 2009 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
...är väl vissa HDD som gjort det och det kan man ju inte lasta NASen för. Dessutom välja bort den mest musikaliska NASen är ju direkt kontraproduktivt.
Om man nu trots allt skulle köra på en ReadyNAS (tror DUO:n för min del i så fall) - vilken 1TB disk bör köpas till? Har sett (i "Sneaky kontra Majik"-tråden) rekommendationer på Seagate Barracuda... nån annanstans hade nån uppfattningen att dessa är ökända för att krascha... börjar bli småyr av alla rekommendationer. Finns det nåt sammanfattande som kan sägas på denna punkt så tar jag hemskt gärna emot tips! :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Aug 30, 2009 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
seagate har en serie HDD som heter Barracuda. I den finns massor av olika HDD. EN av dessa är inte superstabil, en (som heter .11)! De andra är bra.
7200.10 och ES.2 är de jag har - snurrat utan problem nu i 19 månader.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Aug 30, 2009 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
sportbilsentusiasten wrote:
seagate har en serie HDD som heter Barracuda. I den finns massor av olika HDD. EN av dessa är inte superstabil, en (som heter .11)! De andra är bra.
7200.10 och ES.2 är de jag har - snurrat utan problem nu i 19 månader.
Traktorpojken wrote:
Igår lyckades jag dock till slut hitta det och det var en av hårddiskarna som krashat, en Seagate Barracuda 7200.11. Tydligen är dessa ökända för att krasha om man läser runt lite på nätet. Som tur är har Seagate dock generös garanti om 5 år så det blir till att returnera disken dit.
För att komplicera det lite så verkar det som att det finns åtminstone 2 olika 7200.11 varav det bara är den ena som är instabil. Men iom att det verkar som att det inte på förhand går att veta vilken man får är det kanske lika bra att hålla sig borta från .11orna helt.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Aug 30, 2009 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Tack för infon! Guld värt så slipper man köpa taskig disk. :)

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Linncredible
PostPosted: Sun Aug 30, 2009 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag har för mig att det var en batch tillverkad under slutet av -08 som krånglade. Jag har t.o.m. för mig att det länkades till Seagates hemsida härifrån i nån tråd där det redovisades vilka diskar som var berörda. Duon är jättebra, endast slagen av NV+, vad jag vet.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 513 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited